اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان شمالی

خطر بیخ گوش ۴۷ درصد منازل روستایی جاجرم/روستاییان نیازمند همت مسؤولان

شهرستان جاجرم ۴۰ روستای دارای طرح هادی دارد که که تنها ۵۳ درصد از منازل روستایی آن مقاوم‌سازی شده است این درحالی است که در شرایط کنونی و نوسانات بازار، مردم کمتر برای دریافت تسهیلات مقام‌سازی منازل مراجعه می‌کنند.

خطر بیخ گوش ۴۷ درصد منازل روستایی جاجرم/روستاییان نیازمند همت مسؤولان

به گزارش خبرگزاری فارس از جاجرم، طبق آخرین آمار، شهرستان جاجرم ۴۰ روستای دارای طرح هادی دارد که تنها ۵۳ درصد از منازل روستایی آن مقاوم‌سازی شده است حال آن که وقوع حوادث طبیعی در کشور و زلزله ۴٫۹ ریشتری چند سال گذشته بخش سنخواست که خساراتی را برای روستاییان به همراه داشت و تجارب بحران‌های گذشته از جمله سیل‌هایی که در سال‌های اخیر در برخی روستاهای این شهرستان رخ داده است، نشان می‌دهد باید به مقاوم‌سازی منازل روستایی این شهرستان اهمیت داده شود.

با توجه به اینکه در برخی روستاها نیز نبود زمین از دیگر مشکلات برای ساخت ساز منازل است و از طرفی شرایط اقتصادی و گرانی‌ها نیز دلیلی بر مراجعه نکردن بیشتر روستاییان برای تسهیلات و مقاوم‌سازی منازل است.

موحدی، یکی از روستاییان با بیان این که زندگی در خانه‌های‌خشتی و گلی در بسیاری از روستاهای جاجرم وجود دارد، می‌گوید: زندگی در بافت قدیمی و خانه‌های خشتی و گلی با توجه به سیل‌های اخیر که در نقاط مختلف استان و کشور رخ داده، بسیار خطرناک است اما در شرایط فعلی با توجه به نوسانات بازار و تسهیلات کم نمی‌توان مقاوم سازی منازل را انجام داد.

وی ادامه می‌دهد: ما روستاییان توان پرداخت اقساط تسهیلات مقاوم سازی منازل خود را نداریم.

شریفی، یکی دیگر از روستاییان اظهار می‌کند: بسیاری از مردم روستا برای تخریب منازل قدیمی و بازسازی آن‌ها توان مالی کافی ندارند و نیازمند حمایت بیشتر هستند.

وی اضافه می‌کند: با توجه به شرایط کنونی و درآمد اندک روستاییان استفاده از تسهیلات مسکن امکان پذیر نیست و توان بازپرداخت آن را نداریم.

به گفته او، بیشتر منازل روستاییان مقاوم نیستند و در زمان وقوع زلزله و دیگر حوادث طبیعی بیشترین خسارت را می‌بینند و از سوی دیگر روستاییان توان پرداخت اقساط تسهیلات را ندارند.

محمدی از روستاییان بخش سنخواست، تصریح می‌کند: بسیاری از منازل روستاییان این بخش مقاوم نیستند و در زلزله اخیر بیشترین خسارت به منازل غیرمقاوم و گلی بخش سنخواست وارد شد.

وی ادامه می‌دهد: در روستای دربند بخش سنخواست، زمینی برای شهرک سازی نیست در حالی که در بسیاری از روستاها توسعه شهرک سازی داشته اند. 

رجبی یکی دیگر از روستاییان این بخش می‌گوید: در حال حاضر با شرایط کنونی و گرانی مصالح نمی‌توان برای ساخت و ساز اقدام کرد.

وی ابراز می‌دارد: علاوه بر گرانی‌ها با درآمد کمی که ما روستاییان داریم، نمی‌توانیم باز پرداخت تسهیلات داشته باشیم.

بنیاد مسکن:۵۳ درصد خانه‌های روستایی شهرستان جاجرم مقاوم سازی شده‌اند

در همین ارتباط رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان جاجرم می‌گوید: طبق آمار شهرستان جاجرم ۴۰ روستای دارای طرح هادی دارد که به آن ها تسهیلات بازسازی و مقاوم سازی تعلق می گیرد.

آرمان شیردل می‌افزاید: در حال حاضر ۵۳ درصد منازل روستایی مقاوم سازی شده و ۴۷ درصد نیازمند مقاوم سازی است.

وی ادامه می‌دهد: در شهرستان جاجرم در سه بخش مرکزی ۱۳۹ فقره تسهیلات ۳۸ درصد مقاوم سازی در بخش سنخواست ۹۴۷ فقره ۶۱/۵۷ درصد مقاوم سازی و در بخش شوقان نیز هزار و ۱۸۹ فقره تسهیلات تا کنون دریافت کرده اند که  ۵۸/۴۵ درصد مقاوم سازی شده است.

وی تصریح می‌کند: در شرایط کنونی و نوسانات بازار مردم کمتر برای گرفتن تسهیلات مراجعه می‌کنند.

انتهای پیام/م/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول