اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

تلاش دموکرات‌های کنگره برای حذف دائمی ترامپ از سیاست‌

دموکرات‌های سنا در تلاش هستند با استناد به متمم 14 قانون اساسی، از بازگشت مجدد «دونالد ترامپ» به قدرت جلوگیری کنند.

تلاش دموکرات‌های کنگره برای حذف دائمی ترامپ از سیاست‌

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، دموکرات‌های سنا در تلاش هستند تا با استفاده از متمم چهاردهم قانون اساسی ایالات متحده، از بازگشت مجدد «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا به قدرت جلوگیری کنند.

بنا بر گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی «هیل»، دموکرات‌های سنا گفت‌وگوهای اولیه درباره استناد به متمم ۱۴ قانون اساسی برای ممانعت از بازگشت ترامپ به قدرت را آغاز کرده‌اند و در حالیکه اعضای ارشد انجمن‌های درون حزبی سنا هنوز متقاعد نشده‌اند که چنین اقدامی یک راهکار مناسب است اما سناتورهای دموکرات پس از شورش ۶ ژانویه (۱۷ دی ماه) طرفداران ترامپ به ساختمان کنگره در «واشنگتن دی سی» در تلاش برای یافتن گزینه‌ایی برای جلوگیری از به قدرت رسیدن مجدد رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده هستند.

سناتور «تیم کین» از ایالت «ویرجینیا» با ابراز اطمینان درباره توانایی کنگره برای استناد به متمم ۱۴ قانون اساسی برای اقدام علیه ترامپ گفت: «این ایده‌ای عجیب و غیرمتعارف است که فکر می‌کنم افراد در فضایی مسئولانه در خصوص آن اندیشه خواهند کرد».

وی ادامه داد: «من می‌خواهم که مسیری را انتخاب کنیم که تمرکز بر دستورکارهای بایدن-هریس به حداکثر برسد».

از طرف دیگر، سناتور «ریچارد بلومنتال» از ایالت «کنتیکت» و عضو کمیته قضایی سنا که هشدار داده بود یکی از گزینه‌های فرضی برای مقابله با ترامپ، استفاده از متمم ۱۴ قانون اساسی است، گفت: «راه‌حل متمم چهاردهم قطعاً برای افرادی همچون دونالد ترامپ که تحریک به شورش می‌کنند، مناسب است».

سناتور «کریس مورفی» از ایالت «کنتیکت» نیز تأکید کرد که استفاده از متمم ۱۴ قانون اساسی «قطعاً یک گزینه احتمالی است».

وی در خصوص گزینه‌هایی که سنا می‌تواند برای مقابله با تلاش ترامپ برای بازگشت به قدرت انجام دهد، گفت: «از نظر قانون اساسی، اینها برداشت‌های اولیه هستند. قطعاً فکر می‌کنم که متمم ۱۴ جدا و مجزا از استیضاح است».

احتمال استفاده سنا از متمم ۱۴ قانون اساسی ایالات متحده در شرایطی مطرح شده است که دموکرات‌ها آشکارا خواستار جلوگیری از بازگشت ترامپ به قدرت شده‌اند.

طبق بخش سوم متمم چهاردهم قانون اساسی ایالات متحده، شخصی که به عنوان یکی از مقام‌های ایالات متحده یا به عنوان عضو مجلس قانونگذاری یک ایالت یا در مقام یک مسئول اجرایی یا قضایی ایالتی، برای حمایت از قانون اساسی ایالات متحده قبلاً سوگند ادا کرده باشد ولی بعداً علیه ایالت خود شورش کند یا به دشمنان وابسته آن یاری دهد، نمی‌تواند به عنوان نماینده سنا یا نماینده کنگره یا عضو هیئت انتخاب کننده رئیس جمهوری و معاون رئیس جمهوری انتخاب شود یا هر گونه سمت کشوری و لشکری را در ایالات متحده یا در هر یک از ایالات آن تصدی کند. هر چند کنگره می‌تواند با رأی دو سوم اعضای هر یک از دو مجلس، به عدم صلاحیت فرد مذکور پایان دهد.

«چارلز شومر» رهبر اکثریت سنا از ایالت نیویورک پیش از این خواستار رأی‌گیری درباره طرح ممانعت از بازگشت ترامپ به قدرت در صورت محکوم شدن وی در جلسه استیضاح کنگره به «تحریک به خشونت عمدی علیه دولت ایالات متحده» شده بود.

شومر روز گذشته (جمعه) اعلام کرد که که دادگاه استیضاح ترامپ، روز دوشنبه، ۸ فوریه (۲۰ بهمن) آغاز خواهد شد.

کنگره آمریکا حدود دو هفته پیش در حال شمارش آراء مجمع گزینندگان (الکترال کالج) برای تأیید نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری سوم نوامبر بود که بعد از اعتراض چند قانونگذار آمریکایی به نتیجه رأی‌گیری در ایالت آریزونا، ترامپ از هوادارانش خواست تظاهرات به اصطلاح مسالمت‌آمیز برگزار کنند.

اما حامیان ترامپ به سمت کنگره هجوم بردند و بعد از درگیر شدن با نیروهای امنیتی وارد ساختمان کنگره شدند. در جریان این حملات پنج نفر کشته و ده‌ها نفر هم زخمی شدند.

در همین راستا، مجلس نمایندگان آمریکا بامداد ۲۵ دی‌ماه با ۲۳۲ رأی موافق و ۱۹۷ رأی مخالف، طرح استیضاح مجدد ترامپ را تصویب کرد.  این اولین بار در تاریخ ۲۴۴ ساله ایالات متحده است که مجلس نمایندگان این کشور، دو بار طرح استیضاح یک رئیس‌جمهور را تصویب می‌کند.

روز چهارشنبه پیش از آغاز مراسم تحلیف «جو بایدن»، دونالد ترامپ واشنگتن را به مقصد فلوریدا ترک و از حضور در این مراسم امتناع کرد و از آن زمان در خانه‌اش به سر برده است.

وی در نهایت سکوت دو روزه خود از زمان کنار رفتن از قدرت را شکست و بدون اشاره به جزئیات برنامه آینده‌اش گفت، وقتش برسد کاری خواهد کرد. (جزئیات بیشتر)

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول