اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  تاریخ

این است چرچیل که می‌گویند زرنگ و زیرک بود

۲۴ ژانویه سال ۱۹۶۵ میلادی «وینستون چرچیل» مُرد. در واقع، بخشی از خباثت در جهان مُرد؛ اما شارلاتان‌بازی‌ نمرد و همچنان سعی می‌کنند او را در حد یک قدیس بالا ببرند و سیاست‌مدار بزرگ تاریخ و به قول مجله تایم «مرد نیمه‌‌نخست قرن‌ بیستم» جا بزنند.

این است چرچیل که می‌گویند زرنگ و زیرک بود

همین دیروز| گروه تاریخ خبرگزاری فارس ـ امین رحیمی: اسمش «وینستون لئونارد اسپنسر چرچیل» بود و جزو اشراف. در جوانی، عضو ارتش بود و از وقتی هم به سیاست آمد در سراسر بریتانیا مشهور بود به حقه‌بازی و منفعت‌طلبی. فقط یک نمونه‌اش این‌که چند بار حزبش را عوض کرد و مدام میان احزاب مخالف محافظه‌کار و لیبرال رفت و آمد داشت؛ تا جایی که او را به خیانت متهم کردند و خیلی شیک و مجلسی پاسخ داد: «همه می‌توانند خیانت کنند ولی خیانت مجدد، ابتکار و مهارت می‌خواهد!»

در زندگی شخصی‌اش هم به‌دلیل علاقه به مشروبات الکلی و زندگی تجملی، گندهای اقتصادی زیادی بار‌ آورد، ولی مهم‌ترین گند اقتصادی‌اش در سال ۱۹۲۵ میلادی بود که وزیر خزانه‌داری بود و یک سیاست پولی اجرا کرد که «جان مینارد کینز» اقتصاددان معروف انگلیسی با آن مخالف بود و یک کتاب هم درباره‌ این سیاست پولی نادرست نوشت و آخر‌سر به رکود سنگین در انگلستان منجر شد و چرچیل، خودش آن کار را بزرگ‌ترین اشتباه زندگی‌اش نامید. مرد حقه‌باز سیاست که سال ۲۰۰۲ میلادی انگلیسی‌ها در یک نظرسنجی که توسط بی‌بی‌سی اجرا شد، گفتند «بزرگ‌ترین بریتانیایی تمام تاریخ» است تا پیش از جنگ جهانی دوم محبوب نبود، اما چرچیل یک شانس بزرگ در زندگی‌اش آورد؛ «آدولف هیتلر».

چرچیل؛ وقتی تازه شروع به گندزدن کرده بود!

ایرانی‌ها چرچیل را بهتر شناختند!

چرچیل که خودش جنسش خرده‌شیشه داشت و در شناسایی ناکس‌ها خبره بود از همان اول فهمید هیتلر هم یکی مثل خودش است و باید مواظبش بود. این را در انگلیس کسی به خوبی چرچیل نفهمیده بود و این‌طوری شد که وقتی هیتلر، آتش جنگ را افروخت، همه دانستند چرچیل درست می‌گفته و آقای ناقلا شد نخست‌وزیر. شارلاتان‌بازی‌های چرچیل در سیاستِ جنگی، حسابی جواب داد و عاقبتِ کار را همه می‌دانیم. هیتلر مُرد و چرچیل شد قهرمان ملی که انگلستان را از اشغال توسط آلمان و سلطنت بریتانیا را از نابودی قطعی نجات داده بود. چرچیل همان‌موقع جنگ در دنیا معروف شد و همان‌موقع بود که ایران را اشغال کرد و با اجازه خودش آمد نشست در تهران با روزولت و استالین جلسه گذاشت. حالا چرچیل‌بازی‌اش را ببینید که برای توجیه اشغال ایران چه می‌گوید: «ما برای اعاده حاکمیت قانون و حراست از آزادی‌ کشورهای کوچک، مبارزه می‌کنیم. شکست ما به معنای آغاز عصر توحش است که نه‌تنها برای ما بلکه برای حیات هر کشور کوچک دیگری نیز مهلک خواهد بود. ما که به نام میثاق جامعه‌ ملل و در واقع به‌عنوان نماینده جامعه‌ ملل و آرمان‌هایش وارد عمل شدیم، حق داریم یا به‌واقع موظف هستیم برای زمانی محدود، پاره‌ای از‌‌ همان قوانینی را که قصد اعاده و تثبیتشان را داریم، زیر پا بگذاریم. وقتی برای حقوق و آزادی‌های ملل کوچک مبارزه می‌کنیم، نباید خودِ آن‌ها مانع آزادی عمل ما شوند.»

چرچیل؛ وقتی گندش دیگر درآمده بود!

چرچیل یک دهه بعد هم دوباره نخست‌وزیر بریتانیا شد و با دخالت در کودتای ۲۸ مرداد نامش در ایران مترادف شد با حقه‌بازی و روباه‌صفتی و در چشم ایرانی‌ها شد در حد یک شیطانک. تاریخ هم نشان داد ایرانی‌ها چرچیل را بهتر شناختند.

قحطی ۱۹۴۳ هند؛ نتیجه خدمات ارزنده چرچیل به بریتانیا!

هندی‌ها مُردند، چون لاغر بودند!

چرچیل لقب «سِر» داشت؛ به‌خاطر خدمات ارزنده به بریتانیا. یکی از خدماتش هم این‌که در جنگ جهانی دوم ۴ میلیون هندی را از گرسنگی کشت! هند مستعمره بریتانیا بود و گندم و برنجش می‌رفت برای خوراک سربازان انگلیسی و طرفداران بریتانیا در جنگ و بالاخره در سال ۱۹۴۳ میلادی در هند قحطی شد و مردم از گرسنگی مردند. نخست‌وزیر سیاست‌باز و بی‌رحم بریتانیا از رساندن کمک‌های غذایی به هند جلوگیری کرد و البته همچنان غلات از هند صادر می‌شد؛ چون چرچیل به‌قول یکی از همکارانش معتقد بود هندی‌ها لاغرند و به گرسنگی عادت دارند و غذا را باید به افراد خوش‌بنیه‌تر رساند!

خدمتی دیگر از چرچیل در هند!

شوخی با چرچیل و آریایی کچل!

چرچیل در جهان غرب به کمک تبلیغات مستمر و دامنه‌دار بریتانیایی، نماد زیرکی و صلابت و کاردانی است و در شرق نماد شیطان‌صفتی. تبلیغات برای قدیس‌سازی از چرچیل همچنان ادامه دارد و در ایران هم نفوذ کرده است و کسانی هستند که باور دارند چرچیل سیاست‌مدار بزرگی بود.

چرچیل قهرمان ملی می‌شود

درباره چرچیل در ایران جنبه شوخی ماجرا هم پررنگ‌ است و چرچیل در کنار «گاندی»، «کوروش کبیر»، «یک دانشمند ژاپنی» و «محققان ناسا» تبدیل به شخصیتی شده است که می‌توان هر مطلب نادرست، اما جالبی را به وی نسبت داد و منتشر کرد! نمونه جالبش این‌که در ایران مشهور شده که چرچیل درباره مصدق گفته: «ما از هیتلر و ارتش عظیم آریایی‌اش شکست نخوردیم، ولی یک آریایی کچل، فقط با یک خودنویس ما را شکست داد و از سرزمینش بیرون کرد». در حالی ‌که چرچیل درباره مصدق فقط ناسزا گفته بود و وی را «پیر دیوانه» نامیده بود. تازه به گاندی هم می‌گفت «شارلاتان».

خلاصه این‌جور آدمی بود بزرگ‌ترین بریتانیایی تمام تاریخ!

چرچیل قهرمان هالیوودی می‌شود

امروز در تاریخ مناسبت‌های دیگری هم هست

امروز ۵ بهمن مصادف با ۲۴ ژانویه میلادی و ۱۰ جمادی‌الثانی هجری قمری در تقویم تاریخ، مناسبت‌های دیگری هم دارد.

ـ درگذشت «عطار نیشابوری» شاعر مشهور و عارف بزرگ ایرانی در سال ۶۲۷ قمری
ـ زادروز «آلفرد وینی» ادیب معروف فرانسوی در سال ۱۷۹۷ میلادی
ـ حفر اولین چاه نفت جهان در ایالت پنسیلوانیا آمریکا در سال ۱۸۵۹ میلادی
ـ درگذشت «میرزا حسن وثوق‌الدوله» نخست‌وزیر و سیاست‌مدار ایرانی در سال ۱۳۲۹ شمسی
ـ درگذشت «محمود علامیر» سیاست‌مدار دوره قاجار در سال ۱۳۱۴ شمسی

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول