اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  موسیقی و هنرهای تجسمی

«رقص قلم» افتتاح شد/ تماشای خوشنویسی چینی و ژاپنی در تهران

غلامحسین امیرخانی در آیین گشایش نمایشگاه بین‌المللی خوشنویسی راه ابریشم با عنوان «رقص قلم» گفت: مراقب باشیم از طرف اجداد فرهیخته‌مان عاق نشویم. آیا امروز از ما راضی هستند؟

 

به گزارش خبرگزاری فارس، نخستین نمایشگاه بین‌المللی خوشنویسی راه ابریشم با عنوان «رقص قلم» با حضور جمعی از اهالی فرهنگ، هنر، مسئولان و اهالی رسانه، عصر روز گذشته در فرهنگسرای هنر افتتاح شد. در این رویداد، از ۳۰ کشور بیش از ۱۰۰۰ اثر دریافت شد و ۶۵۰ اثر در نمایشگاه‌های مجازی به نمایش در می‌آید.

حجت الله ایوبی در این مراسم با تقدیر از همراهان برپایی نمایشگاه رقص قلم عنوان کرد: همه ما افتخارات این روزها را به عنوان زادروز استاد امیرخانی به پیشگاه این استاد تقدیم می کنیم.

 

 

احمد پاکتچی سفیر ایران در یونسکو با قدردانی از برپایی نمایشگاه رقص قلم عنوان کرد: ایران در مسیر جاده ابریشم یک نقطه عطف است و نقشی ویژه در این جاده به عنوان حلقه وصل شرق و غرب داشته است.

وی ادامه داد: ایرانیان در مسیر جاده ابریشم همواره در کنار تجارت فرهنگ و دانش و هنر صادر کرده و می کنند.

سفیر ایران در یونسکو تاکید کرد: اگر بخواهیم به جایگاه ویژه ایران در جاده ابریشم بنگریم در هنر ایرانی غلبه محتوا بر فرم را داریم برخلاف هنرهای امروزی که فرم زده هستند و خواستگاه انسانی را درنظر ندارند هنرمندان ایرانی در گذشته و در زمان حال نشان دادند برای آنان محتوی اهمیت دارد و اگر این محتوی در رقص قلم نمود پیدا می‌کند از جایی برمی خیزد که در این نمایشگاه به نمود می رسد.

پاکتچی ادامه داد: پیشنهاد می‌کنم با توجه به اینکه ما کلیت فلسفه هنر را داریم و در حوزه فلسفه خوشنویسی کم کار کردیم، به این مهم بپردازیم تا گوهرهای نهفته در خوشنویسی را نمایان کنیم.

وی توضیح داد: نگاه هنرمندان و مورخان ما به خوشنویسی اهمیت دارد. این نگاه کمک می کند فرم های آفریده شده به دست هنرمندان چگونه محتوای عالم را به تصویر می کشد.

وی با اشاره به نوشتار استاد شیبانی از ادیبان ۱۲۰۰ سال پیش گفت: نگاه وجود شناسانه ای را در تعابیر این اندیشمند ملاحظه می‌کنیم و گویی این کلام را امروز در باب خوشنویسان نگاشته اند.

سفیر ایران در یونسکو گفت: زیبایی‌شناسی خط از وجودشناسی خط مبرا نیست. این محتوی باید مورد توجه باشد تا در فضای راه ابریشم و در دنیای کوچک‌شده امروز، بتوانیم به جهانیان بگوییم که هنر و جهان پیرامون درهم تنیده‌اند.

 

 

* مراقب باشیم از طرف اجداد فرهیخته‌مان عاق نشویم

غلامحسین امیر‌خانی هم در بخشی از این مراسم اظهار کرد: خوشنویسی باید به عنوان یک میراث گرانقدر جایگاه خود را حفظ کند و شاگردان باید حق شناسی کنند و اگر غیر از این باشد باید این امر جبران شود.

وی افزود: بر اساس سخن جامعه شناسان بزرگ، سه رکن دانش و کار و اخلاق در جهان اهمیت دارد. ما افتخار می کنیم نسخه تربیت کننده آسمان را که در آیات قرآن برای ما سرمشق دارد در این حرکت تاریخی بایستیم.

این استاد خوشنویسی توضیح داد: ما در دنیای امروز تامل و توجه را نداریم زیرا سرعت این دوره اجازه نمی دهد و شتاب بی اندیشه را شاهدیم.

امیرخانی تاکید کرد: رفتار و کردار فرهنگ‌ها باهم سنجیده نمی‌شود، بدانیم چه کسی پیشرو است. ما بهترین نسخه را از هر بابی از فرهنگ و هنر و دین داریم و باید بدانیم شاگرد چندم هستیم در این باب.

وی عنوان کرد: از طرف اجداد فرهیخته خود عاق نشویم، این بخشی از فرهنگ ما است و آیا امروز از ما راضی هستند؟ چقدر حق نعمت را ادا کردیم؟ باید در نشستی علمی و فرهنگی و غیرسیاسی به آن جواب بدهیم.

این استاد خوشنویسی ادامه داد: بعد از جنگ های جهانی بشر به این نکته رسید که چه شد همدیگر را کشتیم؟ چه چیزی کم دارد بشر؟ این نقص از کمبود اخلاق است با اینکه بیشترین راهنمایی ها را ما ایرانی ها داریم.

امیرخانی توضیح داد: ما باید خرد و اخلاق را سرلوحه خود قرار می دادیم و سرمشق های بزرگی داشتیم که نمی توانیم امروز آنها را قبول کنیم وای به حال منتقدان ما.

وی گفت: امکانات در کنار همت و شجاعت و احساس وظیفه می تواند کاروان زندگی را در جامعه به صحت برساند.  امروز نیرومندی یک کشور ایا به سیاست و سلاح است یا اندیشه و تربیت فرزندان و فرهیختگان و فرزانگان؟ چرا ما به استاد شجریان میدان ندادیم؟ اگر مثنوی قبل افطار استاد وسیع استفاده می شد کدام شنونده زانو نمی زند در برابر آن صدا؟ چه کسانی این مشق غلط را می دهند که این صدای آسمانی محدود شود؟

این استاد خوشنویس یادآور شد: وقتی سال بزرگداشت حافظ بود، ۴ تن به دفتر ملی یونسکو در پاریس رفتیم و دولت ما یک سخنران نداشت و ۷۰ پژوهشگر از دنیا درباره حافظ حرف زدند و سخن حافظ را می شناختند. خیلی تلاش کردم نام دکتر الهی در کنداکتور گنجانده شود و موفق شدیم. لابه لای سخن از انگلیسی و فرانسوی استفاده می‌کردند و صدای تشویق حاضران قطع نمی‌شد.

وی تاکید کرد: ما باید امکان رساندن صدای ناب را به گوش های منتظر برای اندیشه این فرهنگ فراهم کنیم. امروز سخن از چین و راه ابریشم است و ما یک نمونه از مدیریت آقای ایوبی را در مراسم امروز دیدیم که کلامی گفت و نشست.

امیرخانی افزود: راه ابریشم مقدمه ای است که مدیران، اندیشه را به گونه ای به جهانیان ارائه کنند که آغوش جهانیان برای این مهم باز باشد. در فرهنگ ما تک ستاره پیدا می شود اما اینکه رشد به معنای مشارکت جمعی ایجاد نشده است. امروز همه رقیب هستند و باید همه کوشش کنند سازمان مللی از منتخبین فرهنگی به دور از سیاست تشکیل شود.

 

 

در پایان این برنامه از تمبر یادبود «رقص قلم» رونمایی شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول