اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  حماسه و مقاومت

حرف‌های تکراری به جای اخبار جدید از قانون تبدیل وضعیت استخدامی ایثارگران

اکنون با گذشت بیش از یک ماه از جلسات رسیدگی به وضعیت استخدامی ایثارگران، هم‌چنان خبر جدیدی به گوش نمی‌رسد و گویی همان صحبت‌های قبل توسط افراد دیگر در حال تکرار است.

حرف‌های تکراری به جای اخبار جدید از قانون تبدیل وضعیت استخدامی ایثارگران

خبرگزاری فارس- گروه حماسه و مقاومت- زهرا بختیاری: بیش از ۷ هزار امضا در سامانه فارس من، مبنی بر درخواست تعیین تکلیف وضعیت استخدامی ایثارگران، این خبرگزاری را برآن داشت تا با مسئولان مربوطه گفت‌وگو کرده و عدم اجرا نشدن مصوبه بند «و» ماده «۴۴» برنامه پنجم توسعه، را جویا شود.

بیش از یک ماه از انتشار اولین گزارش با موضوع سردرگمی ایثارگران در این موضوع می‌گذرد. گزارشی که طی آن کاظم موسوی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خبر داد: جلسه‌ای با رییس دستگاه قضا آیت الله رئیسی تشکیل شده و حرف‌های مهمی در این خصوص رد و بدل شده است.

وی همچنین با بیان اینکه من معترض بودم چرا دیوان عدالت اداری خانواده ایثارگران را مورد مهر قرار نداده است؟، افزود: علتش چیست؟ مگر اجرای این قانون برای دیوان عدالت سنگینی دارد؟ این به قول آنها شرکتی‌ها فرزندان عزیز شاهد و ایثارگر در ادارات ما مظلوم واقع شده‌اند. 

همچنین موسوی ابراز امیدواری کرد این جلسه مثمر ثمر خواهد بود و حتماً پیگیری‌هایی انجام خواهیم داد.

اما در این مدت جامعه ایثارگری که همچنان پیگیر این مطالبه قانونی است منتظر شنیدن یک خبر جدید یا تصمیم امید بخش است. این افراد حتی برای رساندن اعتراض خود در پی عدم هماهنگی و سردرگمی آنها، مقابل مجلس شورای اسلامی هم تجمعاتی برگزار کردند که آنجا نیز نمایندگانی چون احمد امیرآبادی قول‌هایی در جهت ادامه پیگیری و حل این اختلافات دادند.

اما اکنون با گذشت بیش از یک ماه از آن جلسات همچنان خبر جدیدی به گوش نمی‌رسد و گویی همان صحبت‌های قبل توسط افراد دیگر در حال تکرار شدن است.

رحیم زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه مجلس در تشریح مصوبات کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰، روز ۲ بهمن گفت: در سال آینده دولت مکلف شد؛ تا نسبت به تبدیل وضعیت استخدامی کلیه افرادی که قرارداد آن‌ها به صورت پیمانی، انجام کار معین، کارگری، شرکتی و روزمزد است، با طی مراحل گزینش و بدون انجام شرط سنی، تحصیلی و آزمون فرزندان ایثارگران، به صورت استخدام رسمی اقدام نماید.

زارع اما نگفت چه الزام و پشتوانه جدیدی برای اجرای این قانون اعمال شده است. چرا که همانطور که در ابتدای همین مطالب گفته شد، دولت مکلف شد اما سازمان عدالت اداری اجرای آن را وتو کرد و اتفاقاً فعلاً مرجع اجرای این قانون همین نظریه مشورتی زرندی، رئیس دیوان است.

همچنین سعید اوحدی نیز در سخنانی بیان کرد: مجلس با تصویب استفساریه بند (و) ماده ۴۴ احکام قانون برنامه پنجم توسعه کار بزرگی را انجام داد که جامعه ایثارگران سال‌ها منتظر آن بودند.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران اما نگفت وقتی این مصوبه اجرا نشده به چه کار جامعه ایثارگری می‌آید؟

اوحدی ادامه داد: این استفساریه به تبدیل وضعیت همه قراردادی‌ها به رسمی تأکید داشت که شورای نگهبان هم آن را تأیید کرد و در قالب قانون ابلاغ شد، مشاورانی از دیوان عدالت اداری روی این قانون نظر مشورتی دادند و اعلام کردند، بندی از آن که به قراردادهای شرکتی اشاره دارد مشمول این استفساریه قرار نمی‌گیرد و تفسیری هم که کردند این بود که در این قانون آمده تا پایان برنامه پنج ساله توسعه در صورتی که در آن زمان قراردادها تعریف نشده بود. اما بند(ذ) ماده ۸۷ احکام قانون برنامه ششم توسعه قراردادها را تعریف کرده و شرکتی‌ها را نیز در زمره آنها قرار داده و در ماده ۲۱ قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران هم آمده است.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران، یادآور شد: تفسیر بنیاد شهید و امور ایثارگران این است قانونی که مجلس شورای اسلامی تصویب کرده کاملاً شفاف است و شرکتی‌ها را نیز شامل می‌شود، بنابراین در خصوص نظر مشورتی که دیوان داده و ابهامی را که پیرامون این استفساریه مطرح کرده است با نمایندگان مجلس مشورت کردیم و قرار شد مجدداً مجلس روی موضوع شرکتی‌ها هم استفساریه بدهد تا این ابهام برطرف شود.

حال باید نشست و منتظر ماند و دید مسئولان مربوطه چقدر وقت لازم دارند تا بتوانند با یک تصمیم درست و قاطع قانونی را به مرحله اجرا در بیاورند. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول