اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کهگیلویه و بویراحمد

فراموشی معماری ایرانی اسلامی در ابنیه کهگیلویه و بویراحمد/بی‌توجهی به حیا و حجاب در ساخت و سازها

نماینده ولی‌فقیه در کهگیلویه و بویراحمد از فراموشی معماری ایرانی اسلامی در ابنیه استان گلایه کرد.

فراموشی معماری ایرانی اسلامی در ابنیه کهگیلویه و بویراحمد/بی‌توجهی به حیا و حجاب در ساخت و سازها

به گزارش حبرگزاری فارس از یاسوج اعضای هیئت مدیره نظام مهندسی ساختمان استان کهگیلویه و بویراحمد با آیت‌الله سید نصیر حسینی نماینده ولی‌فقیه در استان دیدار و گفت‌وگو کردند.

نماینده ولی‌فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد در این دیدار با اشاره به وظیفه مهم نظام مهندسی ساختمان در پایین آوردن خسارت‌های ناشی از بحران‌ها به ساختمان‌ها اظهار کرد: کشور و استان ما از استحکام پایین ساختمان‌ها کم آسیب و خسارت ندیده است.

آیت‌الله حسینی گفت: اگر در ابنیه ما قواعد و مقررات مهندسی به درستی رعایت نشود کم خسارت نخواهیم دید که باید نظام مهندسی ساختمان دقت نظر و نظارت بیشتری بر روند ساخت و سازها در استان داشته باشد.

امام جمعه شهر یاسوج با بیان اینکه بخشی از کار هم به فرهنگ‌سازی در ساخت و سازها برمی‌‌گردد و نظام مهندسی ساختمان نباید از این امر غافل شود افزود: نظام مهندسی در این خصوص باید زحمت کشیده و فرهنگ‌سازی کند تا مردم این مجموعه را بیشتر باور کنند.

حسینی با ابراز تاسف از اینکه در ساخت و سازهای کشور و استان به معماری ایرانی و اسلامی بها داده نمی‌شود ادامه داد: معماری غنی اسلامی داریم که کمتر به آن پرداخته‌ایم و در ساخت و سازها از این معماری باشکوه استفاده‌ای نکرده‌ایم.

وی با بیان اینکه در ساخت و ساز منازل مسکونی باید رعایت حیا و حجاب شود و به فرض مثال در تعبیه آشپزخانه‌ها به چنین موضوعی فکر نکرده‌ایم یادآور شد: به خانه‌ها و ابنیه و مساجد و تکایا و حسینیه‌های تاریخی که نگاه کنیم شکوه و عظمتی خاص در آن‌ها دیده می‌شود زیرا معماران قدیم ما همه جوانب امر را در ابنیه‌ها در نظر می‌گرفتند.

این استاد حوزه‌های علمیه به نمونه‌ای از بافت‌های تاریخی و معماری باشکوه ایرانی اسلامی در شهر شیراز اشاره کرد و گفت: اگر بافت قدیم دهدشت به تاراج نرفته بود اکنون سبک معماری مخصوص به استان خود داشتیم اما به دلایلی در حال حاضر از سایر استان‌ها در زمینه معماری ایرانی و اسلامی عقب‌تریم.

وی گفت: برای نمونه در یکی از مساجد استان هر چه معماران و مهندسین ما برای طراحی و ساخت یک هلالی تلاش کردند به نتیجه نرسیدند گفت: باید این عیب‌ها را برطرف کرد و با برگزاری کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی استان خود را در خصوص معماری ایرانی و اسلامی توانمند کنیم.

انتهای پیام/82009

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول