اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  هرمزگان

حمله یوزپلنگ به گله گوسفندان در آرنگوی سندرک/ 12 رأس گوسفند تلف شد+عکس

12 رأس گوسفند در حمله یک قلاده یوزپلنگ به گله دامدار سندرکی در شهرستان میناب تلف شدند.

حمله یوزپلنگ به گله گوسفندان در آرنگوی سندرک/ 12 رأس گوسفند تلف  شد+عکس

به گزارش خبرگزاری فارس از شرق هرمزگان، 12 رأس گوسفند در حمله یک قلاده یوزپلنگ به گله دامدار سندرکی در شهرستان میناب تلف شدند. گوسفندان متعلق به یکی از دامداران روستای آرنگوی پایین بوده است.

مناطق مرتفع در جنوب سندرک به‌علت بکر بودن و عدم دسترسی انسان، جایگاه زیست جانوران وحشی مانند گراز، پلنگ و کفتار و همچنین گونه‌های متفاوتی از پرندگان و انواع مارهای سمی و غیرسمی است.

محافظت از این گونه‌ها و حیات جانوری و همچنین ارتباط با زیستگاه بشری امری بدیهی است‌ و باید برای حفظ موجودیت و تعادل بین دو طیف تمهیداتی اندیشده شود.

دامداران سندرک از دیرباز مورد تهاجم گونه‌های وحشی جانوری بوده‌اند و آخرین یورش به گوسفندان شخصی در منطقه ۱۴ روستا و خسارت‌های پی در پی و عدم رسیدگی و همچنین‌ جبران خسارت‌ها باعث اقدام متقابل دامداران و گذاشتن تله حیوانی و اسیر کردن ماده پلنگ موسوم به نازک و قطع شدن دست این حیوان شد.

همه دار و ندار ما روستاییان همین گوسفندان‌مان هستند

این دامدار خسارت‌دیده که از حمله یوزپلنگ به گوسفندانش به‌شدت عصبانی است به خبرنگار فارس در سندرک گفت: همه دار و ندار ما روستاییان همین گوسفندان‌مان هستند و با نگهداری آنها در طول سال چه بصورت پرواری و چه شیری از آنها ارتزاق می‌کنیم.

وی افزود: با فروش زنده آنها، گذران زندگی‌مان می‌کنیم. مسؤولان محیط زیست باید فکری به حال‌ این مساله بکنند چراکه یوزپلنگ یک حیوان وحشی است و هر منبع‌ خطری که برای ما آسیب‌زاست، مجبوریم در برابر خطرات از خودمان دفاع کنیم.

این دامدار سندرکی اظهار داشت: ما به محیط زیست جانوری و گیاهی‌مان علاقه‌مندیم ولی تا جایی که به جان و مال خودمان آسیب نرسد.

رد پاها متعلق به حمله یوزپلنگ است

سلیم ذاکری دهیار روستای آرنگو پایین از توابع بخش سندرک شهرستان میناب ضمن تایید خبر حمله پوزپلنگ به یک گله گوسفندان به فارس گفت: متاسفانه ۱۲ راس از گوسفندان یک دامدار اهل روستای آرنگو پایین از توابع شهر سندرک طعمه یوزپلنگ شد.

وی افزود: با توجه به پیگیری انجام شده و بازدید از محل حادثه متاسفانه ۴ راس از گوسفندان به‌طور کامل از وسط نصف و ۳ راس به‌علت کنده شدن قسمتی از بدن و ۵ راس به‌علت سقوط از بالای کوه به‌دلیل فرار از دست یوزپلنگ تلف شدند.

دهیار روستای آرنگو پایین اظهار داشت: این حادثه در ۵کیلومتری روستا رخ داده است و درست در لحظه‌ای که دامدار جهت استراحت به منزل بازگشته و گوسفندان در حال چرا بودند که در بازگشت به محل چرا با این حادثه مواجه شده است.

ذاکری ادامه داد: طبق مستندات و شاهدان عینی و مشخص شدن رد پا مشخص شد این حمله توسط پوزپلنگ صورت گرفته است.

دهیار روستای آرنگو پایین افزود: این محل با توجه مستعد بودن  و تردد دامداران زن و مرد و جوانان روستا به‌طور کامل محل چرای دام‌های روستا محسوب می‌شود و با ورود حفاظت محیط زیست، محیط امنی برای چرای دام می‌باشد.

ذاکری تصریح کرد: با توجه به اینکه شکار این نوع حیوان ممنوع و خلاف قانون است از مسؤولان مربوطه تقاضا داریم به این مسئله ورود و نسبت به برآورد هزینه و صدمات ناشی از این تلفات کارشناشی و در حد امکان و توان یار و یاور دامداران عزیزی که جز همین چند راس گوسفند درآمد دیگری ندارند در این شرایط سخت اقتصادی باشند.

انتهای پیام/3264

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول