اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

عدم ثبت کالا در سامانه جامع انبارها، احتکار است

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس با تاکید بر ضرورت ثبت مشخصات ۵۰ قلم کالا در سامانه جامع انبارها گفت: در صورت عدم ثبت این کالاها در سامانه انبارها مصداق احتکار است و بامتخلفان برخورد قانونی صورت می‌پذیرد.

عدم ثبت کالا در سامانه جامع انبارها، احتکار است

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، حمید رضا ایزدی امروز در جمع خبرنگاران با تاکید بر ضرورت ثبت موجودی و ورود و خروج کالا در سامانه جامع انبارها اظهار داشت: براساس مصوبه کارگروه تنظیم بازار کشور، تمامی واحدهای ذخیره سازی یا نگهداری کالا، از جمله انبارها و سردخانه ها که به طور مستقل یا وابسته فعالیت می‌کنند، موظفند با مراجعه به سامانه جامع انبارها نسبت به ثبت الکترونیکی مشخصات و اطلاعات موجودی ۵۰ قلم کالای مشمول اقدام نمایند.

وی به جزئیات آن پرداخت و ادامه داد: این ۵۰ قلم در ۲۲ گروه کالایی شامل برنج، روغن نباتی، قند و شکر، گوشت قرمز، مرغ، نان، لبنیات، ماکارونی، حبوبات (انواع عدس، لوبیا، لپه و نخود)، چای، خرما، سیب زمینی، پیاز، گوجه فرنگی و رب گوجه فرنگی، میوه و مرکبات، نهاده های دامی، پودر شوینده، فولاد، سیمان خاکستری، کاغذ و لاستیک خودرو می شود.

ایزدی تاکید کرد: از این پس رصد، پایش و جابه‌جایی کالا در سطح کشور از طریق سامانه جامع انبارها انجام می‌شود، بنابراین ثبت موجودی، ورود و خروج کالا در سامانه جامع انبارها ملاک است و چنانچه صاحبان کالا و مراکز نگهداری از این اقدام خودداری کنند، کالای آن‌ها به عنوان کالای احتکار شده ضبط و ثبت شده و مشمول جرائم احتکار کالا می‌شود.

وی با بیان اینکه با محتکران و متخلفان برخورد قانونی می‌شود، افزود: در صورت شناسایی تخلفات، علاوه بر عرضه کالاها به شبکه دولتی، متخلفان به پرداخت جریمه برابر با ۷۰ درصد ارزش کالا ملزم شده و در مراجع قضایی با آن ها به عنوان محتکر و قاچاقچی کالا برخورد قانونی صورت خواهد پذیرفت.

ثبت اطلاعات در خارج از سامانه اعتباری ندارد

رئیس سازمان صمت فارس تاکید کرد: اعلام موجودی و ثبت اطلاعات خارج از بستر این سامانه، اعتباری نداشته و رفع تکلیف قانونی صاحبان کالاهای مشمول اعلام موجودی محسوب نمی گردد.

ایزدی با ابراز تاسف از اینکه برخی صاحبان کالا و بهره برداران انبارها به رعایت تکلیف قانونی خود در سامانه یاد شده عمل نکرده و مسئولیت ثبت رسید یا حواله را به دیگری واگذار می کنند، گفت: مسئولیت ثبت رسید یا حواله در سامانه جامع انبارها بر عهده بهره بردار رسمی انبار است؛ چرا که ملاک شناسایی فرد حقیقی یا حقوقی ثبت اطلاعات در این سامانه، شخصی است که طبق اطلاعات درج شده در سامانه به عنوان بهره بردار رسمی معرفی شده و مسئولیت ورود و خروج کالا به وی واگذار شده است.

رئیس سازمان صمت فارس به صاحبان کالا توصیه کرد: ضروری است که مشخصات و اطلاعات کالاهای یاد شده را در سامانه جامع انبارها ثبت کنند و برای جلوگیری از اعمال جریمه و خسارت، رسید یا حواله آن را دریافت نمایند.

ایزدی با تاکید بر این که رصد، پایش و کنترل مستمر فعالیت انبارها و سردخانه های استان در دستور کار بازرسان این سازمان قرار گرفته، یادآور شد: صحت اطلاعات به طور مداوم رصد و نظارت می‌شود و در صورت شناسایی هر گونه تخلف با متخلفان و محتکران برابر با قانون به شدت برخورد خواهد شد.

این مقام مسئول از مردم خواست در صورت مشاهده هر نوع تخلف، موارد را از طریق تلفن ۱۲۴ ستادخبری سازمان صمت فارس اطلاع رسانی نموده، تا بازرسان در اسرع وقت به آن رسیدگی نمایند.

انتهای پیام/ ن

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول