اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

بازگشت ۷۳۰۰ هکتار از اراضی ملی سمنان به بیت‌المال

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: با صدور رأی قطعی از مراجع قضایی، هفت هزار و ۳۰۰ هکتار از اراضی ملی و منابع طبیعی این استان به بیت‌المال بازگردانده شد.

بازگشت ۷۳۰۰ هکتار از اراضی ملی سمنان به بیت‌المال

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان به نقل از روابط عمومی منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان، جعفر مرادی‌حقیقی اظهار کرد: با تلاش و پیگیری مستمر این اداره کل، هفت هزار هکتار از مراتع شهرستان دامغان که سند مالکیت آن به نام موقوفه صادرشده بود، به عرصه‌های ملی و طبیعی استان بازگردانده شد.

وی افزود: این اراضی بخشی از مراتع شهرستان دامغان واقع در اطراف روستای مهمان‌دوست بود که در گذشته فردی با ادعای وقفیت آن و استفاده از برخی خلأهای قانونی موفق به اخذ سند مالکیت مرتع به نام موقوفه شده بود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان خاطرنشان کرد: مطابق فتوای مقام معظم رهبری و مراجع معظم تقلید، جنگل‌ها و مراتع به‌عنوان انفال و ثروت‌های عمومی در اختیار دولت قرار دارند و قابلیت وقف ندارند و موقوفه تلقی نمی‌شوند و چنانچه در گذشته این‌گونه اراضی به‌عنوان وقف به ثبت رسیده باشد، باید به منابع ملی اعاده شود و همچنین طبق قوانین موضوعه که تمامی عرصه‌های جنگلی و مرتعی جزو انفال و در اختیار حکومت استف این مهم پیگیری شد و تحقق یافت.

مرادی‌حقیقی افزود: در این راستا با تشکیل پرونده قضایی در دادگستری شهرستان دامغان و پیگیری‌ها و دفاع مؤثر کارشناسان حقوقی اداره کل و اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دامغان و اظهارنظر کارشناسان رسمی دادگستری و با صدور رأی قطعی از دادگاه تجدیدنظر استان، سند مالکیت هفت هزار هکتار مراتعی که به‌عنوان موقوفه تصرف شده بود باطل و اراضی مذکور جزء اراضی منابع ملی و طبیعی به بیت‌المال بازگردانده شد.

 وی ادامه داد: این پرونده به لحاظ وسعت و ارزش اقتصادی اراضی مربوط به آن، مهم‌ترین پرونده قضایی مطرح‌شده در رابطه با اراضی ملی و منابع طبیعی در استان سمنان است.

رفع تصرف ۳۰۰ هکتار از اراضی ملی سمنان

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان اضافه کرد: همچنین با تلاش و پیگیری این اداره کل و پشتیبانی و حمایت شورای حفاظت از اراضی ملی و منابع طبیعی، سربازان گمنام امام زمان (عج) در اداره کل اطلاعات استان سمنان، بازرسی کل استان سمنان و با صدور رأی قطعی از مراجع قضایی، ۳۰۰ هکتار از اراضی ملی و منابع طبیعی به بیت‌المال بازگردانده شد.

مرادی‌حقیقی افزود: این اراضی در مناطق نزدیک به محدوده قانونی و اطراف شهرهای شهمیرزاد، مهدی‌شهر و درجزین قرار دارد و به همین دلیل از ارزش اقتصادی بسیار بالایی برخوردار است.

وی ادامه داد: اراضی یادشده با پیگیری کارشناسان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان و نیز حمایت و پشتیبانی شورای حفاظت از اراضی ملی و همکاری و اقدامات به‌موقع ادارات کل اطلاعات و بازرسی استان سمنان و دفاع مؤثر کارشناسان حقوقی در مراجع قضایی با صدور آرای قطعی در سه فقره پرونده قضایی جداگانه به بیت‌المال بازگردانده شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان ضمن تقدیر از دست‌اندرکاران شورای حفاظت از اراضی ملی و منابع طبیعی استان، مجموعه دادگستری استان سمنان و مراجع نظارتی بیان کرد: این اداره کل تمام تلاش و همت خود را جهت حفظ حقوق بیت‌المال و حفظ و حراست از اراضی ملی و منابع طبیعی استان و جلوگیری از سوءاستفاده زمین‌خواران و افراد سودجو به کار می‌گیرد و در این راه دست یاری به‌سوی مردم و دوستداران طبیعت دراز می‌کند.

مرادی‌حقیقی افزود: مردم در حفاظت از اراضی ملی و منابع طبیعی نقش به‌سزایی ایفا می‌کنند و گزارش‌های مردمی در برخورد قانونی با تخریب و تصرف اراضی ملی و منابع طبیعی می‌تواند بسیار راهگشا و مؤثر باشد.

وی از مردم درخواست کرد تا در صورت مشاهده هرگونه تخریب و تصرف غیرقانونی اراضی ملی و یا آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع، مراتب را به شماره تلفن‌های ۱۵۰۴ یا ۱۳۹ گزارش کنند تا خادمان طبیعت در اسرع وقت اقدام قانونی لازم را به عمل آورند.

انتهای پیام/۷۴۰۰۷/ز/س/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول