اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

تحول در صنعت هوایی با کمک دانش‌بنیان‌ها/ بومی‌سازی قطعات سرعت گرفت

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری از چند شرکت دانش‌بنیان پیشرو در غرب و جنوب غرب استان تهران بازدید کرد.

تحول در صنعت هوایی با کمک دانش‌بنیان‌ها/ بومی‌سازی قطعات سرعت گرفت

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری، سفر استانی خود به استان تهران و البرز را با بازدید از شرکت دانش بنیان توسعه تعمیرات هوایی سیمرغ در شهرستان گرمدره آغاز کرد.

این مجموعه دانش بنیان در زمینه تعمیرات تخصصی انواع هواپیماهای تجاری از قبیل هواپیما و بالگرد تخصص دارد. این شرکت، در زمینه تعمیر انواع قطعات از جمله قطعات هیدرولیک،  نیوماتیک،  اویونیک،  قطعات الکتریک،  تجهیزات ایمنی،  انواع باطری و چرخ ترمز نیز تخصص یافته است.

شرکت دانش بنیان تعمیرات هوایی سیمرغ به عنوان یک شرکت خدماتی، اولین مجموعه خصوصی در کشور است که موفق شده است کارگاه های پیشرفته نیوماتیک  و هیدرولیک در حوزه تعمیرات تخصصی هوایی تاسیس کند. این مجموعه دانش بنیان با استخدام متخصصین جوان ایرانی در تعامل و همکاری با دیگر شرکت های دانش بنیان توانسته است ۸٠ درصد تجهیزات و سیستم های مورد نیاز خود را بومی سازی کند.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری، در ابتدای بازدید خود از خط تعمیر شرکت، از دستگاه تست قطعات نیوماتیک دیدن کرد. به دلیل تحریم ها، شرکت های خارجی، از فروش این دستگاه به کشور امتناع کردند، اما این مجموعه، توانست با کمک فعالان دانش بنیان کشور، آن را در داخل بومی سازی کند. کارگاه تست غیر مخرب، یکی دیگر از مجموعه های تخصصی، این شرکت است.  این کارگاه قابلیت انجام انواع تست های غیر مخرب بر روی قطعات هواپیما را دارد.

بومی سازی تعمیرات هواپیما
تکنیسین های کارگاه هیدرولیک نیز، توانمندی های خود را به هیئت بازدید کننده توضیح دادند. توانایی، تعمیرات قطعات هیدرولیک و تست روغن اسکایدرول ۵۰۰ با توانایی تست ۶٠٠٠ دور در دقیقه، از جمله توانمندی های این کارگاه تخصصی است.
کارگاه اختصاصی ایمنی این مجموعه دانش بنیان نیز از قابلیت تعمیر اساسی انواع سرسره های نجات، جلیقه نجات و تجهیزات ایمنی داخل هواپیما، برخوردار است.
کارگاه اکسیژن و آتش خاموش کن، شرکت سیمرغ نیز از توانایی انجام انواع تعمیرات اساسی و تست انواع آتش خاموش کن و کپسول های اکسیژن هواپیما برخوردار است.

در کارگاه ارابه فرود، نیز انواع قطعات مربوط به سیستم فرود هواپیما از جمله،  قطعات ترمز هواپیما و چرخ هواپیما، به نمایش گذاشته شد. کلیه فرایندهای R&D در داخل شرکت انجام می شود.  صنعت هوایی یکی از اولین صنایع کشور بود که هدف تحریم های ظالمانه قرار گرفت، اما با تشکیل ده ها شرکت دانش بنیان در این حوزه و تخصیص حمایت های ویژه از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، کشور توانست در مقابل این حملات اقتصادی به این صنعت مقاومت کند.

 فناوران ایرانی دانش لیزر را صنعتی کردند

همچنین معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در ادامه سفر استانی خود، همچنین از یک شرکت دانش پایه و علم محور در حوزه لیزر بازدید کرد. شرکت دانش بنیان طراحی و ساخت سیستم‌های صنعتی لیزری در ایران موسوم به فـرانـوران،  در زمینه تولید و طراحی سیستم های لیزر صنعتی فعالیت می کند. در واقع سیستم های لیزری مورد نیاز در خطوط تولید مختلف، توسط این شرکت ساخته می شود.

فرانوران با ساخت دستگاه های برش لیزر به صنایع مختلف از جمله، صنایع نفت و گاز و پتروشیمی، صنایع خودروسازی و همچنین صنایع نیروگاهی،  همکاری می کند.
 همچنین سازندگان تجهیزات چاه‌های نفت و گاز، صنایع دکوراتیو، سازندگان تجهیزات فروشگاهی و صنایع ساختمانی، نیز از جمله صنایعی هستند که از خدمات این مجموعه دانش بنیان در زمینه برش لیزری  استفاده می کنند

سیستم های برش لیزری، می‌تواند خطوط تولید را به تولید سریع‌تر، بهتر و ارزان‌تر برسانند. این فن‌آوری برای برش به‌منظور نمونه‌سازی و تولید انبوه به کار برده می شود.
با توجه به اهمیت حوزه فتونیک و لیزر، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، یک ستاد ویژه برای این حوزه به نام ستاد توسعه فناوری‌های فوتونیک لیزر مواد پیشرفته، ایجاد کرده است.
معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به واسطه این ستاد از شرکت ها، استارتاپ ها و فعالان فناور این حوزه حمایت می‌کند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول