اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

انتظارات انقلابی از رئیس‌کل دادگستری خراسان‌رضوی

دستگاه قضایی این روزها پس از اتفاقات مهمی مانند برخورد با طبری و وابستگان او در سیستم قضایی موجب امیدواری و بروز نشانه‌های تحول شده است. این بار پس از بررسی انتظارات انقلابی از «محمدصادق معتمدیان، استاندار خراسان رضوی» و «محمدرضا کلایی، شهردار مشهد» نگاهی به انتظارات از غلام‌علی صادقی که با نشستن آیت‌الله رئیسی بر کرسی ریاست قوه قضائیه، از دادستانی مرکز خراسان رضوی به ریاست دادگستری استان رسید، انداخته‌ایم.

انتظارات انقلابی از رئیس‌کل دادگستری خراسان‌رضوی

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، دستگاه قضایی این روزها پس از اتفاقات مهمی مانند برخورد با طبری و وابستگان او در سیستم قضایی موجب امیدواری و بروز نشانه‌های تحول شده است. این بار پس از بررسی انتظارات انقلابی از «محمدصادق معتمدیان، استاندار خراسان رضوی» و «محمدرضا کلایی، شهردار مشهد» نگاهی به انتظارات از غلام‌علی صادقی که با نشستن آیت‌الله رئیسی بر کرسی ریاست قوه قضائیه، از دادستانی مرکز خراسان رضوی به ریاست دادگستری استان رسید، انداخته‌ایم.

صادقی دادستانی بود که هنوز هم از او جمله معروف «اختیارات دادستان از خدا یک بندانگشت کمتر است» در اذهان مانده و خوب یا بد، این جمله تداعی‌کننده دادستان مقتدری بود که باید دید در مسند ریاست کل دادگستری خراسان‌رضوی چه‌طور عمل می‌کند؟

اول. نخستین انتظاری که شاید بیشترین نقش در شکل‌گیری آن را هم رئیس قوه‌قضائیه داشته و دارد ایجاد حاشیه امن برای سوت‌زنان فساد در مشهد و دیگر شهرهای خراسان رضوی است. ورود سریع به برخی پرونده‌ها که اهالی رسانه آن را مطرح می‌کردند یکی از همان تصویرهای دادستان انقلابی است که در اذهان مردم مشهد نسبت به کارنامه صادقی نقش بسته اما امروز که رئیس قوه‌قضائیه در سخنانش می‌گوید، وقتی گزارش یک خبرنگار را می‌بینم پیگیری آن را جزو اولین کارهای روزانه خود قرار می‌دهم، دیگر کف انتظار انقلابیون می‌شود توجه ویژه در دادگستری و دادسرای خراسان‌رضوی و دیگر شهرستان‌ها به مطالب ضدفساد اهالی رسانه و دستور ویژه برای پیگیری و رسیدگی به مطالب مطرح شده در رسانه‌ها، اما گوشه و کنار رفتارهای دلسردکننده یا برچسب‌زنی به برخی سوت‌زنان فساد یا منتقدان از جمله رفتارهایی است که با هر نیتی انجام شود از مسیر تکریم منتقد و سوت‌زن فساد فاصله دارد.

دوم. در مسیر مبارزه با فساد برخی در بدنه دادگستری چابکی، عزم و حتی شاید علاقه برای همراهی با تحولات رئیس قوه‌قضائیه را ندارند و سخنان این روزهای رئیسی را بیشتر سخنانی مناسب برای مردم و نه لازم‌الاجرا، می‌پندارند. شجاعت تغییر در این بدنه و مناسب‌سازی آن با وضعیت کنونی دستگاه قضا حتی اگر تغییر در سطح دادستان در برخی شهرهای خراسان‌رضوی باشد هم اقدامی لازم است که این روزها در برخی شهرهای خراسان رضوی آن را به انتظار نشسته‌اند. آقای صادقی باور کنید برخی خبرنگاران در شهرستان‌ها از ترس دادستان و اتهام سیاه‌نمایی، نشر اکاذیب و پرونده‌ای که برایشان بازنگه داشته می‌شود برای رفتن به سراغ سوژه‌های افشاگرانه و مطالبات مردم محتاط شده‌اند، مردم که جای خود دارند. شاید شما بهتر اسامی دادستان آن شهرها را بدانید.

سوم. نظارت صحیح بر قضات را شاید بتوان سومین انتظار از رئیس‌کل دادگستری خراسان‌رضوی دانست، نظارتی که از جنس ارزشیابی‌های کنونی دستگاه قضا نباشد. وقتی یک از ملاک‌های انتخاب در نهاد نظارتی قوه قضائیه می‌شود "انتخاب افرادی که هیچ شکایتی در پرونده آن‌ها نباشد" یعنی ممکن است نسبت افراد منتخب با عدالتی که در مسیر اجرای آن نمی‌توان رضایت همه را داشت، نسبت مستقیمی نباشد. مگر گفته نشد که بغض دشمنان در کربلا به‌خاطر حضرت علی(علیه‌السلام) بود بغضی که از عدالت علوی نشات می‌گرفت، پس این چه انتظاری است که یک قاضی، شاکی نداشته باشد؟

نظارتی که مردم از رئیس کل دادگستری خراسان‌رضوی انتظار دارند هم از جنس نظارت بر  قضات است و هم از جنس نظارت بر زندگی آن‌ها!  شما قاضی‌القضات خراسان‌رضوی هستید و نباید بگذارید پرونده‌هایی که یک یا چند قاضی، تعاونی کارکنان دادگستری خراسان‌رضوی یا ضابطان درگیر آن هستند با تاخیر افتادن، شائبه در دل و ذهن مردم ایجاد کند؛ شائبه‌ای که امیدها را به اصلاح کم‌رنگ می‌کند. این امیدها به برکت خون شهدا ایجاد شده است، خدا نکند عملکرد کارمندی در یکی از ارکان جمهوری اسلامی آن را تضعیف کند.

ماجرای پرونده میزان و حاشیه‌هایش، برخی زمین‌خواری‌ها در ارتفاعات یا ییلاقات اطراف شهر، پرونده اشخاصی که معروف هستند و رسیدگی به اتهاماتشان سال‌ها به طول انجامیده، همه این‌ها شاید توجیهی داشته باشد اما افکار عمومی چه برداشتی خواهد داشت؟!

چهارم. اقدام سریع و انقلابی در راستای حفظ حقوق عامه از آن فعل‌هایی است که این روزها خلأ آن را مردم بیشتر احساس می‌کنند. اقداماتی مثل بازداشت مدیرکل وقت فرودگاه‌های خراسان‌رضوی بابت معاونت در توقیف غیرقانونی مسافرین در سه پرواز ماهان، معراج و آتا که در سال ۹۵ و در دوران دادستانی شما رخ داد یا آنجا که مسئول راه استان را به‌خاطر یک تصادف زنجیره‌ای بازداشت کرده بودید مردم به اینکه مدیر کم‌کار و متخلف حاشیه امن ندارد، امیدوار شدند اما امروز خلأ این دست اقدامات در عملکرد دادستانی دیده می‌شود و در این شرایط شاید حداقل انتظار این است که آقای رئیس کل مقتدرانه در این زمینه تحرک ایجاد کند.

پنجم. شفافیتِ به موقع حلقه گمشده دستگاه قضایی است که گاهی منجر به ناامیدی مردم نیز می‌شود. مجموعه قضایی در خراسان‌رضوی به خصوص دادسراها در افکار عمومی و حتی در پس ذهن انقلابیون متهم شده‌اند به تساهل و تسامح؛ آقای صادقی! کاش ساختمان دادسرای ناحیه هفت را از شهرداری مشهد نمی‌گرفتید، حتما دادگستری در مضیقه است اما پس از آن، مستقر شدن دادسرای ناحیه پنج در فرهنگ‌سرای قرآن و عترت شهرداری مشهد، ماجرای خودروهای شهرداری و پس از آن جابه‌جایی بازپرسی که شهردار منطقه ثامن را بازداشت کرده بود، سوالات مهمی ایجاد کرده است. شما خودتان را به جای خبرنگاران و افکار عمومی بگذارید، چه برداشتی می‌کنید؟!

اگر شفافیت و پاسخگویی به موقع که مورد تاکید رئیس قوه‌قضائیه است و در سند تحول قوه‌قضائیه بر آن اصرار ورزیده شده، اجرایی شود خروجی آن افزایش رضایت عمومی خواهد بود. باور کنید دادگستری و دادسرای پاسخگوتری نیاز داریم تا اشکالات، سوءتفاهمات و ابهامات سریع‌تر رفع شود.

هر اقدام انقلابی دستگاه قضا در خراسان‌رضوی باید مورد حمایت قرار گیرد و در این زمینه ممکن است جامعه انقلابی نیز نیازمند دیدبانی دقیقتری باشد.

اما آقای صادقی! محافظه‌کاری قتلگاه انقلاب است، نگذارید زیر سایه محافظه‌کاری، کاستی‌ها رویش پیدا کند، در سیستم تنیده شده و باعث ناامیدی دل‌بستگان به انقلاب اسلامی شود.

انتهای پیام/70068

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول