اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

فروش ۱۹ میلیارد تومانی نمایشگاه مجازی کتاب در ۴ روز/ هر ساعت ٦٩٢ سفارش

فروش ۱۹ میلیارد تومانی روز گذشته نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران و فروش ۳۸۰ هزار نسخه کتاب نشان می‌دهد نمایشگاه روی ریل افتاده و از مشکل روز نخست فاصله گرفته است.

فروش ۱۹ میلیارد تومانی نمایشگاه مجازی کتاب در ۴ روز/ هر ساعت ٦٩٢ سفارش

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، فروش ۱۹ میلیارد تومانی روز گذشته نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران و فروش ۳۸۰ هزار نسخه کتاب نشان می‌دهد نمایشگاه روی ریل افتاده و از مشکل روز نخست فاصله گرفته است؛ضمن اینکه استقبال هم به اوج خود رسیده است.

* تمدید نمایشگاه مجازی کتاب به میزان ساعت و روز‌هایی که سامانه دچار اختلال شد

ایوب دهقانکار مدیر عامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران ضمن اشاره به تمدید نمایشگاه مجازی کتاب گفت: نمایشگاه مجازی کتاب تهران به تعداد ساعت و روز‌هایی که سامانه دچار اختلال شد، حتما تمدید می‌شود.

حالا که قرار است یک روز به نمایشگاه کتاب مجازی افزوده شود پس مخاطبان برای بهره‌مندی از این نمایشگاه نگران نباشند.

* حمایت اتحادیه جهانی پست از نمایشگاه کتاب مجازی

در حالی که بسیاری از نمایشگاه‌های خارجی همزمان با شیوع کرونا نتوانستند در نمایشگاه‌های مجازی خود بخش فروش داشته باشند، آمار نخستین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اما آمار جالبی را از خود ثبت کرده است؛ به نحوی که حالا چهار روز مفید کاری از نمایشگاه مجازی کتاب می‌گذرد (به جز مشکل روز نخست) اتحادیه جهانی پست از این نمایشگاه طی یک توئیت حمایت کرد و نوشت: امسال نمایشگاه سالانه بین‌المللی کتاب در ایران به شکل مجازی سازماندهی شده است. اتحادیه از این رخداد فرهنگی که به انتشار و ترویج کتاب‌ها می‌انجامد حمایت می‌‌کند.

* اما آمار چه می‌گویند؟

* در سه روز اول نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران تا ساعت ۱۴ دیروز شنبه، ۳۵ هزار و ۶۱۱ مرسوله پستی از سوی ناشران در سامانه ثبت شده و اکثر آنها در حال بسته بندی و آماده سازی توسط ناشران است. 

* همچنین ۸۷ درصد حجم مرسولات از تهران ارسال شده است. از مجموع کل مرسولات ارسالی نیز‌ ۲۷ درصد برای مخاطبان تهرانی ارسال شده است. 

* نسبت به جمعیت استان،‌ ابتدا استان قم و سپس سمنان بیش‌ترین حجم سفارش خرید را داشتند. همچنین دورترین مرسوله از یکی از ناشران تبریز برای مخاطبی در زاهدان ارسال شده است.

* تا به امروز سبک‌ترین بسته پستی نیز ۲۲ گرم با ارزش ۳۸۰۰ تومان بود.

* ۴۵۰۰ مرسوله به دست خریداران رسیده است.

* ۱۶۷۵۰ سفارش جدید هم در سامانه ثبت شده است.

* هر ساعت میانگین ٦٩٢ سفارش انجام می‌شود که از این میان ٣٨٧٠ کتاب خریداری می‌شود. (البته با احتساب ساعت‌های قطعی سایت) 

* در اولین نمایشگاه مجازی کتاب تهران، در راستای گسترش و معرفی صعنت نشر جمهوری اسلامی ایران مذاکراتی مبنی بر تبادل صفحه اختصاصی نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با نمایشگاه بین المللی کتاب پکن مورد موافقت طرفین قرار گرفت. طبق این توافق به زودی حدود ۲۰۰۰ عنوان کتاب ایرانی در سامانه جامع نشر خانه کتاب و ادبیات ایران(Books from Iran) در وب سایت تخصصی نمایشگاه بین المللی کتاب پکن به نمایش گذاشته خواهد شد.

* تصویر رهبر انقلاب بر پیشانی نمایشگاه کتاب مجازی و واکنش ضد انقلاب

اما نکته جالب دیگر موج سواری لندن‌نشین‌ها روی مشکلات فنی روز نخست نمایشگاه است که در نوع خود جالب بود چرا که پس از برطرف شدن مشکل، آنها روی سیستم استفاده از بن و مراحلی که یک کاربر برای پرداخت هزینه کتاب در این سایت می‌پردازد، مانور دادند و در مرحله دیگر به پوستری که در پیشانی سایت نمایشگاه از رهبر انقلاب قرار داده شده، پرداختند. اما در کنار همه این مسائل به اصل برگزاری نمایشگاه نپرداختند و تنها از مخاطبان خود خواستند تجربیات خود را منتقل کنند.

با تمام این موارد و در حالی که رسانه‌های معاند از ناتوانی ایرانی‌ها در طراحی سامانه فروش در نمایشگاه کتاب سخن می‌گویند، اما فروش در این ابعاد آن هم در نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران با حضور ۱۷۳۰ ناشر و طراحی سامانه‌ای برای عرضه ۱۰۰ هزار عنوان کتاب کاری است که نمایشگاه‌های بزرگ دنیا از آن ناتوان بودند، ولی این موضوع در ایران اجرایی شد.

نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران از اول بهمن آغاز و تا ششم بهمن ماه در سامانه tehranbookfair.ir ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول