اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

ورزشی  /  سایر حوزه ها

مجمع کمیته ملی‌المپیک| از عضویت مشروط ۲ فدراسیون تا قول وزیر برای پاداش ویژه طلای المپیک

مجمع عمومی کمیته ملی المپیک با حضور روسای کمیته و سایر فدراسیون ها برگزار شد.

مجمع کمیته ملی‌المپیک|   از عضویت مشروط ۲ فدراسیون تا قول وزیر برای پاداش ویژه طلای المپیک

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، چهل و هشتمین مجمع عمومی کمیته ملی المپیک از ساعت ۹:۳۰ آغاز شد.

* مسعود سلطانی فر وزیر ورزش و جوانان و سیدرضا صالحی امیری رئیس کمیته ملی المپیک ساعت ۹:۴۰ وارد مجمع شدند.

* ریاست مجمع برعهده سیدرضا صالحی امیری است.

* مجمع به طور رسمی از ساعت ۹:۴۵ آغاز شد.

*صالحی امیری: مساله اول ما در ورزش چیست؟

* سیدرضا صالحی‌امیری رئیس کمیته ملی المپیک در ابتدای مجمع گفت: تمام اجزای جام ارجان استخراج خواهد شد تا به صورت انیمیشن از آن برای المپیک استفاده کنیم. جام ارجان از رازها و رمزهای ورزش ایران است که از آن غافل بوده‌ایم. نقطه آغاز ورزش قهرمانی، پهلوانی و همگانی در این نقطه بوده است. با معرفی جام ارجان به جهانیان می‌توانیم فرهنگ و تمدن ایران را به نمایش بگذاریم.

وی خطاب به اعضای مجمع افزود: در ابتدا از مدیران ورزش تقدیر می‌کنم که کشتی بحران زده را به ساحل سلامت هدایت کردند. از ورزشکاران و مربیان، پیشکسوتان، همکارانم در هیات اجرایی و ... تشکر می‌کنم. کمک‌های مومنانه صورت گرفته تصویر ورزش ایران را به رخ جهانیان کشید. شما این پیام را ارسال کردید که درد مردم درد شما و رضایت مردم رضایت شماست.

رئیس کمیته ملی المپیک خاطرنشان کرد: صحبت‌هایم را اینطور آغاز می‌کنم که مسئله اول ما در ورزش چیست؟ برخی فکر می‌کنند مسئله اول پول و مسائل مالی است، برخی باور داریم تجهیزات و امکانات است، برخی باور داریم محدودیت‌های کرونایی است. برخی باور دارند مسئله اول ما مدیریت در ورزش است. ضمن باور اثرات این موارد، من فقدان الگوی توسعه را مسئله مهم می‌دانم. توسعه یافتگی تاریخی مسئله اول ماست.

صالحی امیری ادامه داد: ما نیازمند های انسان های اخلاق محور هستیم که جامعه از حضورشان احساس نشاط کند.

*زهرا نعمتی، محمدرضا پوریا رئیس فدراسیون بدمینتون، افشین ملایی رئیس فدراسیون همگانی، مجید کیهانی عضو هیات اجرایی به صورت وبینار در مجمع امروز شرکت دارند.

* سجادی: تاکید IOC برگزاری المپیک است

نصرالله سجادی سرپرست کاروان ایران در المپیک توکیو در مجمع عمومی عنوان کرد: در ارتباط با بازی‌های ساحلی، داخل سالن آسیا، کشورهای اسلامی و ... فعالیت‌های زیادی شده است. جلسات متعددی با فدراسیون‌ها داشتیم و تلاش این بوده با جمع‌بندی موارد، در ستاد بازی‌های المپیک و پارالمپیک موارد طرح شود که تصمیمات خوبی گرفته شده است.

وی افزود: ما تماس‌های زیادی با کمیته برگزاری بازی های توکیو و کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) داشتیم. در جلسه سرپرستان کاروان در المپیک، مدیران بخش‌های مختلف گزارشات خود را ارائه و تاکید کردند المپیک برگزار می‌شود.

سرپرست کاروان ایران در المپیک توکیو یادآور شد: ما همه این موارد را به فدراسیون‌ها منتقل کردیم. آخرین جلسه‌ای که توماس باخ رئیس کمیته بین المللی المپیک روز جمعه داشت در آن تاکید شد المپیک برگزار خواهد شد. با توجه به اخبار منتشر شده در خصوص لغو و یا تعویق المپیک، باخ اعلام کرد دولت ژاپن آمادگی دارد اول مرداد المپیک را برگزار کند.

وی با اشاره به قرنطینه ورزشکاران، گفت: IOC تاکید دارد زمانی که ورزشکاران در المپیک شرکت می‌کند تست سریع انجام دهند و واکسن هم زده باشند. در صورتی که کشورها نیاز داشته باشند هزینه واکسن به آنها داده خواهد شد. اگر شرایط فعلی و یا حادتر از این باشد عزم IOC برگزاری المپیک است.

* اعلام شاخص‌های اعتبارات توزیع بودجه

سیدعبدی افتخاری عضو هیات اجرایی و رئیس کمیسیون مدیریت برنامه‌ریزی درباره شاخص‌های اعتبارات فدراسیون‌ها، عنوان کرد: ۵ ضریب مثبت و منفی برای تخصیص اعتبارات داریم که عبارتند از ضریب مدال‌آوری در المپیک، بازی‌های آسیایی و ...، ضریب تراکم در مسابقات برون‌مرزی، ضریب نفرات اعزامی، ضریب مدیریت و شرایط خاص مانند میزبانی مسابقات، ضریب ورزش‌های پایه و مدال‌آور. ضرایب منفی هم داریم که می‌توان به دوپینگ اشاره کرد.

صالحی‌امیری درباره شاخص‌های بودجه، خاطرنشان کرد: این شاخص‌ها تغییری در بودجه فدراسیون‌ها ایجاد خواهد کرد. در صورت تصویب بودجه ۲۰۰ میلیاردی از سوی مجلس، ۲۰ تا ۲۰۰ درصد بودجه فدراسیون‌ها افزایش خواهد یافت. میانگین رشد ۵۰ درصد خواهد بود‌.

عزیزی: توزیع بودجه متوازن باشد/اختصاص یک ششم بودجه به یک فدراسیون

حمید عزیزی رئیس فدراسیون گلف به عنوان موافق شاخص‌های توزیع بودجه، گفت: برای تکمیل انضباط مالی ۲ پیشنهاد دارم؛ آنچه بین فدراسیون‌ها توزیع می‌شود توازن ندارد. به گفته شما یک ششم بودجه به یک فدراسیون رفته است. پیشنهاد اول من اینکه حداکثر هر فدراسیون ۵ درصد از بودجه سهم داشته باشد. پیشنهاد دوم من این است که اگر خارج از جدول بحث کمک وجود داشت توازن برقرار شود.

* گودرزی: تبعیض زیاد است

مهدی گودرزی رییس فدراسیون ترای اتلون که نظر مخالف داشت گفت: بین فدراسیون هایی که مدال المپیک می گیرند و مدال نمی گیرند تبعیض زیاد است و فدراسیون هایی که در حال کار هستیم با این شرایط عملا چیزی برای آینده نمی کاریم.

صالحی‌امیری در واکنش به صحبت‌های عزیزی، گفت: بودجه مصوب اصلی ما ۱۲۲.۵ میلیارد بوده است. ۳۰ میلیارد بودجه مصوب فدراسیون، ۳ میلیارد بودجه حقوق مربیان و ورزشکاران بود که پرداخت شد. ۱۰ نفر هم ۲.۷۰۰ میلیارد تومان به عنوان بورسیه می‌گیرند.

وی افزود: کشتی ۷ میلیارد و ۲۸۰ میلیون گرفته است. این رشته هدف اول ما در سکوی المپیک است به همین دلیل وزارت ورزش و ما در کمیته حساسیت مثبت روی کشتی داریم. ۹۱ میلیارد از بودجه اختصاصی را دریافت کردیم که بیش از ۵۰ میلیارد به فدراسیون‌ها کمک شده است. در این دوره از محل ۲۷ صدم درصد تحولات زیادی در زیرساخت‌ها ورزشی شکل گرفته است.

* طباطبایی رئیس فدراسیون بسکتبال در مجمع درخواست کرد ضریب برای رشته‌های تیمی هم در نظر گرفته شود.

* با توجه به موافقت اعضای مجمع با کلیات شاخص‌های توزیع بودجه، اختیار به هیات اجرایی داده شد.

* احیای زمین ۵ هزارمتری کمیته

در ادامه مجمع عملکرد مالی سال ۹۸ ارائه شد. زمین خیابان اشرفی اصفهانی با ۵ هزار متر، برای کمیته ملی المپیک احیا شد و کاربری هم آن هم تغییر کرد. این زمین از سال ۹۰ رها شده بود و شهرداری آن را تصاحب و فضای سبز اعلام می‌کند. با بررسی‌های صورت گرفته این زمین به کمیته بازگشت. حداقل قیمت آن ۲۰۰ میلیارد تومان است و این منبع بخشی از نیازهای فدراسیون‌ها را تامین کند. با تعیین تکلیف این زمین می‌توان ۵۰ درصد منابع مورد نیاز کمیته را در سالهای آینده تامین کرد.

* تصمیم برای انحلال یا محدودیت شرکت بازرگانی

صالحی‌امیری درباره شرکت بازرگانی گفت: شرکت بازرگانی کمیته ملی المپیک تا امروز یک ریال سود نکرده است. چرا چرا باید هزینه چنین شرکتی را پرداخت کنیم؟ شرکتی که فعالیت و سودی ندارد چه سهامی را باید به فدراسیون‌ها بدهد؟ این شرکت فعلا با ۵ نفر باقی مانده و فعالیت آن محدود شده است. تقاضای من این است اعضای مجمع به ما اذن بدهند یا شرکت را جمع کنیم یا آن را محدود.

رئیس کمیته ملی المپیک در این مجمع از اعضا خواست در خصوص موارد مختلف مانند تعیین تکلیف زمین اشرفی اصفهانی، حق جلسه کمیسیون‌ها، کمک به قهرمانان و پیشکسوتان، تعیین تکلیف شرکت بازرگانی، خرید ارز مورد نیاز برای رویدادهای سال ۲۰۲۱ و ... اختیار لازم رادبه هیات اجرایی بدهند.

* درخواست برای تغییر یک بند در تصویب اساسنامه

وی عنوان کرد: اساسنامه ما مانند فدراسیون‌ها تصویب شده و نهاد غیرعمومی هستیم. در تبصره آخر بند انتزاع کمیته المپیو از پارالمپیک مصوبه مجلس آمده است اصلاحات اساسنامه کمیته باید به تصویب دولت برسد که این کار انجام شده است. ما همه مسیرهای قانونی را طی کرده‌ایم و از IOC هم مجوز گرفته‌ایم اما اختلافی بین دولت و شورای نگهبان وجود دارد مبنی بر اینکه اساسنامه باید در شورای نگهبان هم تصویب شود.

صالحی‌امیری افزود: ما مناقشه‌ای نداشتیم اما مسیر مذاکره را با شورای نگهبان در پیش گرفتیم. با تایید اساسنامه از سوی شورای نگهبان باید آن را به IOC بفرستیم. بند شورای نگهبان این است کلیه امور مالی، اداری و پشتیبانی تابع قوانین جمهوری اسلامی باشد اما نظر کمیته بین‌المللی المپیک این است که تابع منشور المپیک باشد. باید از اینجا به بعد سعی کنیم IOC را متقاعد کنیم.

* عضویت مشروط ۲ فدراسیون در مجمع

فدراسیون ناشنوایان و بیماران خاص درخواست داشتند تا به عضویت مجمع دربیایند. با توجه به اینکه رای اعضای المپیکی باید غالب بر غیرالمپیکی‌ها باشد، در مجمع رای‌گیری شد اما این عضویت باید از IOC تاییدیه بگیرد. برای مجمع مشروط به تایید کمیته بین‌المللی المپیک است.

براساس اعلام خسروی‌وفا، ناشنوایان قبلا عضو مجمع بوده و در ۱۰ سال اخیر از مجمع خارج شده است.

اعضای مجمع با عضویت ۲ فدراسیون موافقت کردند اما تصمیم نهایی برعهده IOC خواهد بود.

* گلایه رئیس فدراسیون کبدی از کمبود بودجه

در مجمع امروز زهرا اینچه درگاهی رئیس فدراسیون ژیمناستیک، عباس اورسجی رئیس فدراسیون کبدی، مهرزاد حمیدی، رامین طباطبایی رئیس فدراسیون بسکتبال صحبت‌هایی را مطرح کردند و پیشنهاداتی دادند.

عباس اورسجی، رییس فدراسیون کبدی نیز گفت: هر موقع درخواستی از کمیته داشیم به ما کمک شده اما بعد از بازی های جاکارتا در بحث بودجه فقط ۱۰ درصدی که هر ساله بوده اضافه شده و هیچ تغییری ایجاد نشده است، ۵۰۰ میلیون تومان برای رشته ما کافی نیست، بعد دو طلای ما در جاکارتا اتفاقی نیفتاد و در ما و مربیان بی انگیزگی ایجاد شده است.

وی افزود: در وزارت ورزش رشد بسیارخوبی ایجاد شده است و ۵۰ تا ۶۰ درصد افزایش داشتیم. ما توانایی داریم مقر فدراسیون آسیا را به ایران بیاوریم و ریاست آن را بگیریم. اگر کارگروه خصصی در وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک برای این رشته ایجاد شود می توانیم مقر و ریاست کبدی آسیا را داشته باشیم.

* مهدی محمد نبی دبیر فدراسیون فوتبال نماینده این فدراسیون در مجمع بود.

سلطانی فر: حمایت ویژه از طلایی‌های المپیک

مسعود سلطانی‌فر وزیر ورزش و جوانان در مجمع کمیته ملی المپیک گفت: امیدوارمداین اقدامات که با تلاش اصحاب رسانه برای عموم منتشر می‌شود منجر بانشاط عمومی شود. خدا را شاکرم در سالهای اخیر در کنار موفقیت‌هایی که در عرصه ورزش همگانی و قهرمانی داشتیم به هدف جدی و عمیق رسیدیم.

وی افزود: جامعه ورزش لذت شیرین شرایط خاص را چشید. در این سالها در رویدادهای بین‌المللی (داخل سالن، کشورهای اسلامی، مقدماتی جام جهانی، بازی‌های آسیایی، لیگ قهرمانان آسیا) موفقیت‌هایی داشتیم. در مجموع دستاوردها ارزشمند بوده و در مقایسه با قبل نتایج کسب شده در سالهای اخیر، ارزنده است.

وزیر ورزش و جوانان یادآور شد: به جامعه ورزش تعامل شیرین هماهنگی، اتحاد، همبستگی و ... را چشاندیم. ما در فضای مساعد کار را پیش می‌بریم. اگرچه بازی‌های المپیک با یکسال تاخیر برگزار خواهد شد، امیدوارم با کاروان سربلند حضوری عزت‌مندانه داشته باشیم.

سلطانی‌فر با اشاره به برگزاری لیگ‌ها، خاطرنشان کرد: محدودیت‌هایی که در جهان وجود داشت، خوشبختانه ما تلاش کردیم از حداقل زمان استفاده کنیم. در این مدت برای اینکه فضای شادی را در کشور توسعه دهیم، لیگ‌های مختلف برگزار شد. تلاش مدیران ورزش این بود فضای تحرک و همدلی را در جامعه زنده نگه دارند.

وی بااشاره به حمایت از فدراسیون‌ها، گفت: تحت شدیدترین تحریم‌ها، جنگ اقتصادی وجود دارد که امیدواریم با تغییر سیاسی تعدیل یابد. با رویکردی که دولت دارد، تلاش ما این بوده تخصیص‌های بیشتری بگیریم. کمک‌های ما از رشد خوبی برخوردار بوده و فدراسیون‌های المپیکی مورد حمایت زیادی قرار گرفتند که ادامه خواهد داشت تا هیچ گونه نقصی برای آماده سازی تیم‌ها وجود نداشته باشد.

وزیر ورزش درباره پاداش قهرمانان، عنوان کرد: سال گذشته که قرار بود المپیک برگزار شود، در فاصله یکسال مانده با المپیک برای آرامش روانی ورزشکاران، علاوه بر مستمری فدراسیون‌ها، ماهیانه ۵ میلیون تومان به ورزشکارانی که سهمیه گرفتند پرداخت کردیم. با تاخیر المپیک، دو هفته قبل قرار شد در ۶ ماه آینده هم این حمایت ادامه داشته باشد.

وی افزود: بحث دیگر مربوط به پاداش کسب مدال است. برای پاداش مدال‌ها قبلا سکه پرداخت می‌شد و نوسان قیمت برای ما نگران کننده نبود اما با تحریم‌های ناعادلانه اگر پاداش بر روی سکه متمرکز می‌شد ممکن بود از عهده آن برنیاییم. با تغییر آیین نامه، پاداش را به امتیاز تغییر دادیم.

وزیر ورزش ادامه داد: پاداش سال ۹۸ را قرار است پرداخت کنیم. با همه فشارها، بخش اعظمی از این پاداش پرداخت خواهد شد که متناسب با امتیازها خواهد بود. تلاش می‌کنیم پاداش مدال طلای المپیک را ویژه ببینیم البته برای نقره و برنز هم پاداش مناسبی در نظر می‌گیریم. رقم نزدیک بازی‌ها اعلام خواهد شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول