اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

گروگانگیری در خاک آمریکا به بهانه واهی لابی‌گری برای ایران

کاوه افراسیابی استاد دانشگاه در آمریکا هفته گذشته به بهانه واهی لابی‌گری برای ایران بازداشت شد. سخنگوی وزارت خارجه این اقدام را گروگانگیری آشکار علیه اتباع ایرانی خواند.

گروگانگیری در خاک آمریکا به بهانه واهی لابی‌گری برای ایران

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، وزارت دادگستری آمریکا  (سه‌شنبه ۳۰ دی‌ماه) در بیانیه‌ای از اعلام جرم علیه «کاوه لطف‌الله افراسیابی» دانشمند علوم سیاسی و تحلیلگر رسانه‌ای، در دادگاهی در بروکلین و بازداشت او خبر داد و جرمش را فعالیت اعلام نشده در راستای پیشبرد منافع ایران و لابی‌گری مخفیانه برای دولت ایران عنوان کرد.

 

وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرده که پرونده کاوه افراسیابی بر اساس تحقیقات مشترک این وزارتخانه و پلیس فدرال، اف‌بی‌آی، تنظیم و به دادگاه ارجاع شده و در کیفرخواست ارائه شده، اتهام «نقض قانون ثبت نمایندگان خارجی» در کنار «توطئه برای اقدام به عنوان عامل ثبت نشده»، ذکر شده است. وزارت دادگستری آمریکا همچنین عنوان کرد که افراسیابی به استخدام دفتر نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل درآمده و سال‌ها «مخفیانه» برای آن کار می‌کرده است. این وزارتخانه مدعی شده که کاوه افراسیابی در پوشش استاد علوم سیاسی، از طریق انتشار کتاب و مقاله‌هایی که در آن‌ها عملاً مواضع رهبران جمهوری اسلامی را بازتاب داده، درصدد اعمال فشار بر نهاد‌های تصمیم‌گیری آمریکا بوده و در این راستا، لابی‌گری کرده و با مقامات دولتی و آمریکا تماس گرفته است.دادگستری آمریکا افراسیابی را که در دانشگاه بوستون و سایر دانشگاه‌های آمریکا تدریس کرده؛ به نقض «قانون ثبت کارگزاران کشورهای خارجی»، از طریق فعالیت اعلام‌‌نشده به نیابت از حکومت جمهوری اسلامی ایران متهم کرد.

«جان دیمرز»، دستیار وزیر دادگستری آمریکا در این باره ادعا کرده: «کاوه افراسیابی بیش از یک دهه است که خودش را به عنوان کارشناس بی‌طرف و منصف در خصوص ایران به کنگره، روزنامه‌نگاران و مردم آمریکا معرفی کرده، با وجود این، افراسیابی همزمان کارمند مخفی حکومت ایران و دفتر دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل بوده و بابت انتشار تبلیغات آنها پول دریافت کرده است.»

براساس این ادعا، افراسیابی به صورت عامدانه از ثبت نامش به عنوان کارگزار کشور خارجی طبق مفاد «قانون ثبت کارگزاران خارجی» نزد دادگستری آمریکا خودداری کرده است.

گفتنی است وزارت دادگستری آمریکا برای تأیید ادعاهای خود در خصوص کاوه افراسیابی مستنداتی ارائه نکرده است.

در پایان بیانیه دادگستری آمریکا اشاره شده ادعاهای مطرح‌‌شده در شکوائیه مورد نظر ادعا هستند و متهم تا زمانی که مجرم شناخته نشود بی‌گناه است. در صورتی که دادگاه، افراسیابی را مجرم بشناسد او به حداکثر ۱۰ سال حبس محکوم خواهد شد.

افراسیابی آذر ماه ۱۳۹۱ نیز در گفت‌وگویی با خبرگزاری فارس با اشاره به بدرفتاری‌هایی که پلیس آمریکا با وی در آن زمان داشته، جرم خود را دفاع از حقوق ایرانی‌ها و فلسطینی‌ها عنوان کرد. (اینجا بخوانید)

* گروگانگیری آشکار علیه اتباع ایرانی

این اقدام واکنش «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی دستگاه دیپلماسی را به همراه داشت و او در گفت‌وگو با ایسنا این اقدام آمریکا را گروگانگیری آشکار علیه اتباع ایرانی خواند و افزود: آقای افراسیابی استاد شناخته‌شده دانشگاه هستند که به اتهامات واهی بازداشت شده‌اند.

 

وی با بیان اینکه متأسفانه آمریکایی‌ها به این نوع اقدامات اعتیاد پیدا کرده‌اند و به هر بهانه‌ای اقدام به گروگانگیری می‌کنند، گفت: «امیدواریم دولت جدید آمریکا از رویکرد گروگانگیری دولت ترامپ فاصله بگیرد. افراسیابی استاد شناخته ‌شده دانشگاه هستند که به اتهامات واهی بازداشت شده و این چندمین باری است که آمریکا در کشورهای مختلف با ادعاهای بی‌اساس اقدام به ایجاد مشکل برای اتباع ایرانی می‌کند و دست به گروگانگیری می زند.»

خطیب‌زاده ابراز امیدواری کرد که هر چه زودتر مشکل ایجاد شده برای این تبعه ایرانی حل و فصل شود.

«علیرضا میریوسفی» سخنگوی هیأت نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد نیز روز چهارشنبه اول بهمن ماه بازداشت «کاوه لطف‌الله افراسیابی» دانشمند علوم سیاسی و تحلیلگر رسانه‌ای در آمریکا را محکوم کرد و در توئیتر نوشت:‌ «از شنیدن خبر دستگیری دکتر افراسیابی با اتهامات ساختگی متأسفیم، [اقدامی] که در آخرین ساعات دولت [دونالد] ترامپ که به ‌خاطر سرسختی و تعصبات ضد ایرانی معروف است، انجام گرفت. دکتر افراسیابی به عنوان یکی از عوامل مأموریت [ایران] مشغول به کار نبود، بلکه وی استاد دانشگاه و متخصص در زمینه روابط بین‌الملل است. او مشاوره‌هایی در خصوص مسائل بین‌المللی به مأموریت [ایران] ارائه داده است و همکاری او با ما از ابتدا باز و کاملاً شفاف بود».

 

 

* پاک‌آیین: اقدامی کاملا مغایر با آزادی بیان و آزادی قلم و مصداق نقض حقوق بشر

در همین خصوص «محسن پاک‌آیین» سفیر پیشین ایران در باکو و تایلند در گفت‌وگویی با خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، گفت: متأسفانه دولت ترامپ حتی در آخرین ساعات حضور در کاخ سفید از خصومت با ملت ایران دست برنداشت و در آخرین ساعات این دولت، آقای دکتر کاوه افراسیابی تحلیلگر مسائل بین‌المللی و صاحبنظر در حوزه ایران و آمریکا، از سوی وزارت دادگستری دولت ترامپ دستگیر شد.

 

 

وی این قبیل برخوردهای غیرانسانی و غیرحقوقی با اتباع ایرانی که در آمریکا حضور دارند را بی‌سابقه ندانست و افزود: «مخصوصا در دوره ریاست جمهوری ترامپ این اقدام تشدید شده است.»

سفیر پیشین ایران در باکو این اقدام را یک گروگانگیری خواند که توسط دولت ترامپ انجام شده است و گفت: «این اقدام هیچ وجه قانونی ندارد و دستگیری اساتید دانشگاه و کارشناسان روابط بین‌الملل، اقدامی کاملا مغایر با آزادی بیان و آزادی قلم و مصداق نقض حقوق بشر است.»

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل این اقدام را به عنوان نمونه‌ای از حقوق بشر آمریکایی که به هیچ یک از موازین بین‌المللی پایبند نیست برشمرد. 

پاک آیین خاطرنشان کرد: «معتقدم مجامع بین‌المللی و نهادهایی که مدعی حقوق بشر در جهان هستند باید برای آزادی افراسیابی تلاش کنند و در داخل هم وزارت امور خارجه و قوه قضاییه از طریق مجاری بین‌الملل چه در حوزه سیاسی و چه حوزه‌های حقوقی و قضایی اقدامات خود را دنبال کنند و امیدواریم هر چه زودتر شاهد آزادی ایشان باشیم.»

* ایزدی:  آمریکایی‌ها نباید جرأت مطرح کردن بحث‌های حقوق بشری را داشته باشند

بر همین اساس، «فؤاد ایزدی» تحلیلگر مسائل آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: «آمریکا در سال‌های گذشته ایران را متهم می‌کردد که افراد دوتابعیتی (ایرانی‌ - آمریکایی) را بدون دلیل زندانی می‌کند و این حرف را نسبت به کسانی مطرح کردند که اتهام آنها در سیستم قضایی کشور (ایران) ثابت شده است.»

وی افزود:‌ «نه‌تنها مورد آقای دکتر افراسیابی، بلکه در حال حاضر شرایطی در آمریکا وجود دارد که هر کسی به هر نحوی از نظر فکری با بخشی از مواضع جمهوری اسلامی قرابت داشته باشد - حال لازم نیست کامل هماهنگ باشد - تحت فشار قرار گرفته و متهم است و با آن برخورد شده و زندانی می‌شود.»

 

 

ایزدی با بیان اینکه در سالیان گذشته در موارد متعدد دانشمندانی بودند که غالبا به دعوت مراکز پژوهشی آمریکا به این کشور سفر و دستگیر شدند، مثل مسعود سلیمانی استاد دانشگاه تربیت مدرس، اظهار داشت: «کاری که آمریکا در حال حاضر انجام می‌دهد این است که دوتابعیتی‌ها و افرادی که تابعیت این کشور را دارند مثل آقای افراسیابی را هدف قرار می‌دهد و همان کاری را صورت می‌دهد که ایران را به آن متهم کرده و عنوان می‌کرد که ایران به دلایل سیاسی ایرانی - آمریکایی‌ها را زندانی می‌کند.»

وی یادآور شد: «ولی تفاوت در این است که این افراد دوتابعیتی در سیستم قضایی ایران محکوم شده‌اند، ولی برای افرادی مثل افراسیابی هیچ سندی ارائه نشده که چه خلافی کرد‌ه‌اند و اساتید قبلی هم که زندانی شدند برای ماه‌ها و سال‌ها بدون تفهیم اتفاهم و مشخص شدن جرم آنها در زندان بودند.»

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: «آمریکا به یک کشور کاملا پلیسی تبدیل شده است. دولت آمریکا هم اقدام به نقض حقوق مردم خودش کرده و هم حقوق افراد دارای تابعیت این کشور را نقض می‌کند.»

به گفته فؤاد ایزدی ما باید این تناقض را برجسته کنیم و آمریکایی‌ها نباید جرأت مطرح کردن بحث‌های حقوق بشری را با وضعیت اسفباری که در کشورشان دارند و برخوردی که با مردم خودشان و ایرانیان مقیم صورت می‌‌دهند، داشته باشند.

لازم به ذکر است دولت آمریکا در سال‌های گذشته اقدام به بازداشت تعدادی از اساتید دانشگاه‌های ایران کرده از آن جمله «مسعود سلیمانی» (+) استاد دانشگاه‌های تهران و استاد تمام دانشگاه تربیت مدرس و یکی از محققان برجسته حوزه سلول‌های بنیادی که بیش از یک سال در حبس غیرقانونی در آمریکا بود و بالاخره آذر ماه سال گذشته (۱۳۹۸) در مبادله با «ژائو وانگ» شهروند آمریکایی که به جرم جاسوسی در حال گذراندن دوران محکومیت خود در ایران بود، آزاد و در سوئیس تحویل مقامات ایرانی شد و به تهران بازگشت.

یا «سیروس عسگری» دانشمند ایرانی بازداشت شده در آمریکا که در تاریخ  ۲۱ ژوئن ۲۰۱۷ در بدو ورود به آمریکا توسط اف.بی‌.آی بازداشت شد و به گفته وی «علت بازداشتم اتهامات مرتبط با سرقت اسرار تجاری بود و ۲ سال و نیم مراحل قانونی آن طی شد و نهایتا قاضی فدرال رای به تبرئه کامل داد» خرداد سال جاری (۱۳۹۹)  به تهران بازگشت. (اینجا بخوانید)

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول