اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  سایر حوزه ها

شریعتمداری: نگاه بایدن به برجام همانند ترامپ بلکه سخت‌تر است/ خرازی: اعتبار آمریکا در صحنه جهانی آسیب دیده

مدیرمسؤول روزنامه کیهان و عضو هیأت مؤسس حزب ندای ایرانیان در برنامه «نگاه یک» به بررسی مسائل آمریکا پرداختند.

شریعتمداری: نگاه بایدن به برجام همانند ترامپ بلکه سخت‌تر است/ خرازی: اعتبار آمریکا در صحنه جهانی آسیب دیده

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، برنامه « نگاه یک» با حضور حسین شریعتمداری مدیر مسئول روزنامه کیهان و صادق خرازی  از اعضای هیئت مؤسس حزب ندای ایرانیان روی آنتن رفت.

حسین شریعتمداری با حضور در برنامه ”نگاه یک“ شبکه یک سیما با اشاره به اینکه ماجرای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا هنوز تمام نشده است، افزود: خیلی‌ها وضع کنونی آمریکا را با جنگ داخلی این کشور در سال‌های ۱۸۶۱ تا سال ۱۸۶۴ مقایسه می‌کنند و این دو مشابهت‌هایی دارند.

وی ادامه داد: در آن زمان جنگ میان شمال و جنوب آمریکا بود و علت جنگ این بود که ایالت‌های شمالی بر تولیدات داخلی تکیه می‌کردند، اما ایالت‌های جنوبی، تاجر بودند و برده‌های زیادی داشتند.

شریعتمداری اضافه کرد: ایالت‌های شمالی قانونی تصویب کردند و تعرفه‌های واردات کالا را چندین برابر بالا بردند و جنوبی‌ها از این موضوع نگران شدند و ایالت‌های جنوبی اعلام استقلال کردند سپس جنگ میان ایالت‌های شمالی و جنوبی آغاز شد.

وی با بیان اینکه درگیری آن‌ها ناشی از دو دیدگاه با دو خاستگاه بود، گفت: اکنون ترامپ تنها نیست و ۷۵ میلیون رأی دارد و رقیب بسیار قوی است و حاضر نیست که از صحنه کنار برود و این نخستین بار است که در آمریکا مراسم تحلیف در حالی برگزار شد که در واشنگتن، حکومت نظامی است.

وی با بیان اینکه حتی دولت به گارد ملی هم اعتماد ندارد، اضافه کرد: سوابق تک تک ۲۵ هزار تن از گارد ملی مستقر در واشنگتن را بررسی کردند و نگران این بودند که این گارد ملی از ترامپ حمایت کند.

شریعتمداری با اشاره به سخنان برخی از اندیشمندان آمریکایی گفت: ریشه آمریکا پوسیده است و ترامپ افول آمریکا را تسریع کرد.

* خرازی: جامعه آمریکا قدرت بازسازی دارد

کارشناس ارشد مسائل بین الملل گفت: جامعه آمریکا قدرت بازسازی دارد و از وقایع اخیر درس های بزرگی گرفت.
صادق خرازی در ادامه برنامه ”نگاه یک“ با اشاره به اینکه در آمریکا شکاف طبقات اجتماعی و سیاسی جدی وجود دارد, افزود: ترامپ یک پدیده خاص و ویژه ای بود و ظهورش توام با ادبیات نژاد پرستی، خارجی ستیزی، بیگانه ستیزی، اسلام ستیزی، اسلام هراسی و ایران هراسی بود.

وی ادامه داد: او طرفداران زیادی را جمع کرد و میزان رأی به آقای ترامپ از دوره قبل خودش بیشتر بود اما شکست خورد.

خرازی اضافه کرد: علت شکست ترامپ این بود که در آمریکا، هم عرض چنین توحش سیاسی، یک بلوغ نخبگان هم شکل گرفت.

وی با اشاره به اینکه باید دشمن خود را به خوبی بشناسیم، گفت: نباید تصور کنیم آمریکا به زودی فرو می پاشد زیرا خودکامگی در مقابل سیستم آمریکا نمی تواند دوام بیاورد و آقای ترامپ نماد این خود کامگی بود و در هر کاری به صورت قانونی و غیر قانونی تصرف می کرد و نماد بازی در سیستم، آقای بایدن و مجموعه دموکرات ها بودند.

خرازی با اشاره به سابقه 40 ساله سیاسی ترامپ گفت: اکنون امپراطوری سناتورها در دورن سیستم آمریکا پدید آمده اما کار آن ها خیلی سخت است.

وی افزود: در دوره روسای جمهور دموکرات, چالش جدی و بحران طبقاتی در آمریکا نبود اما اکنون بحران جدی در این زمینه وجود دارد.

این کارشناسی ارشد مسائل بین الملل گفت: در درون هیئت حاکمه آمریکا چه جمهوری خواه و چه دموکرات؛ از ترامپ استقبال نکردند و نتیجه آن پیروزی بایدن بود.

خرازی با تاکید بر اینکه سیستم سیاسی آمریکا با ترامپ همخوانی نداشت، افزود: از داخل حزب جمهوری خواه، بسیاری از روسای جمهور در مراسم تحلیف بایدن شرکت کردند و در واقع یک تودهنی به ترامپ زدند.

وی با بیان اینکه نظام دیوان سالار ایالات متحده، سر سازش و آشتی با تفکر و مکتب فکری امثال ترامپ ندارد، اضافه کرد: بایدن با مشکلات بسیار بزرگی رو به رو است زیرا اکنون جامعه آمریکا به یک جامعه متشنج بوده و به بحرانی اساسی رسیده است اما نظام دیوان سالار آمریکا به رغم بحران اجتماعی تاریخی می تواند این مشکل را در درون خود حل کند.

خرازی گفت: اعتبار آمریکا با دعواهای سیاسی اخیر در صحنه جهانی آسیب دیده و خدشه دار شده است اما این به معنای نابودی این کشور نیست.

وی افزود: بر اساس شناختی که از جامعه آمریکا دارم، قبول ندارم که آمریکا در حال نابودی و انحطاط است، جامعه آمریکا قدرت بازسازی دارد و از وقایع اخیر درس های بزرگی گرفت.

کارشناس مسائل بین الملل گفت: نباید از ترامپ دفاع کنیم. همان گونه که همه گروه ها و جناح های کشورمان در زمینه دفاع از منافع ملی، تحت زعامت مقام معظم رهبری هیچ اختلافی نداریم و در برابر تجاوز و دشمن خارجی متحد هستیم، در آمریکا هم این گونه است.

وی ادامه داد: اگر کسی بخواهد جناح های کشورمان را از هم جدا کند به منافع ملی کشورمان خدمت نکرده است.

خرازی افزود: در ساختار سیاسی آمریکا، اولویت ها متفاوت می شود همان گونه که در ساختار سیاسی کشور ما هم این گونه است.

وی تاکید کرد: شاید ساختار سیاسی آمریکا در یک بازه زمانی، ترامپ را از فعالیت های سیاسی محروم کند زیرا بر اساس قانون اساسی آمریکا، او رفتارهای ناهنجار داشته است.

* شریعتمداری: آمریکا دیگر قدرت برتر نظامی نیست

شریعتمداری در ادامه گفت: اتفاقات اخیر آمریکا فقط در دایره دو حزب دموکرات و جمهوری خواه نیست زیرا پایگاه رأی ترامپ، دیگر جمهوری خواه نیست بلکه قشری از توده های مردم است.

وی افزود: کسی نمی گوید آمریکا فردا فرو می پاشد اما آقای ”ریچارد هاس“ رئیس اندیشکده شورای روابط خارجی و از شخصیت های اثر گذار آمریکا و یکی از طراحان فتنه سال 88 است و معروف است که پس از 9 دی گفت «دوستان ما در ایران اشتباه کردند و نقطه آخر را زودتر رفتند.»

شریعتمداری ادامه داد: اشاره او به آن شعاری است که می گفت «انتخابات بهانه است، اصل نظام نشانه است».

وی افزود: ریچارد هاس می گوید «اگر قرار باشد دوران پسا آمریکا را آغاز کرده باشیم نقطه شروع آن اکنون است»

شریعتمداری با اشاره به اینکه دموکرات ها و جمهوری خواهان هر دو خواهان بقا هستند، گفت: آن ها ترامپ را ضربه زننده به خودشان می دانند به همین علت حتی جمهوری خواهان هم از او کناره گرفتند.

وی به نقل از ”فیدل کاسترو“ رهبر سابق کوبا گفت: دموکرات و جمهوری خواه در آمریکا دو لنگه کفشی هستند که پای یک نفر است و پای لابی صهیونیست هاست و هر کدام یک بال هستند که این دو بال با هم اختلافی ندارند یکی ظاهر سخت و یکی ظاهر نرم دارد.

شریعتمداری اضافه کرد: به نظر می آید با اتفاقات اخیر، این معادله به هم ریخته باشد. در زمان تحلیف ریاست جمهوری آمریکا، در ایالت های دیگر تظاهرات برگزار شد و حتی ضد فاشیست ها که با ترامپ و سرمایه داران کلان مخالف هستند در این تظاهرات شرکت کردند.

وی تاکید کرد: شکافی در آمریکا اتفاق افتاده است و آمریکایی ها سعی می کنند قدرت نظامی خود را حفظ کنند در حالی که دیگر قدرت برتر نظامی نیستند.

شریعتمداری افزود: ما پهپاد آمریکایی ها را زدیم اما در مقابل ما عکس العمل نشان نمی دهند زیرا آن ها در قصر شیشه‌ای نشسته اند.

وی با اشاره به حمله ایران به پایگاه آمریکایی عین الاسد گفت: از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون کسی جرأت نکرد به آمریکایی ها حمله کند اما ما این کار را کردیم.

شریعتمداری ادامه داد: توان کنونی آمریکا با زمان جنگ جهانی دوم کاملا متفاوت است و جایگاه اقتصادی او هم مانند گذشته نیست زیرا آمریکا 20 تریلیون دلار بدهی غیر قابل پرداخت و 50 میلیون گرسنه دارد.

وی گفت: نظام آمریکا می تواند ترامپ را از کاخ سفید بیرون و با او مقابله کند اما ترامپ و طرفدارانش اقلیت اندکی نیستند و ریشه دار هستند.

مدیرمسئول روزنامه کیهان افزود: آن چیزی که اکنون در آمریکا اتفاق افتاده است بیرون از پوسته دو حزب جمهوری خواه و دموکرات است.

* مناسبات آمریکا با صهیونیست ها رو به افول است

خرازی گفت: مناسبات آمریکا با رژیم صهیونیستی رو به افول است.

خرازی افزود: آمریکایی ها متوجه منافع ملی خود شده اند و برای حفظ این منافع می خواهند وضع موجود در رژیم صهیونیستی را مهار کنند.

وی گفت: آمریکایی ها می خواهند به سمت آرامش و ثبات سیاسی بروند بنابراین حضور خود در خاورمیانه را کم و به سمت محدود کردن چین خواهند رفت.

خرازی افزود: اولویت های جمهوری خواهان با دموکرات ها برای مدیریت آمریکا متفاوت است و اگر دموکرات ها جنگی را تمام کنند، جمهوری خواهان آغازگر جنگ هستند.

وی گفت: امروز تنها لابی دولت آمریکا؛ صهیونیست ها نیستند بلکه عرب ها نیز حضور دارند و از غیبت ما؛ دیگران استفاده می کنند.

کارشناس مسائل بین الملل افزود: درباره آمریکا نباید تحلیلی مبتنی بر جنگ سرد یا توهم توطئه ارائه دهیم بلکه تحلیل باید بر اساس تصمیم جمعی باشد زیرا اگر تحلیلی را بر اساس توهم توطئه ارائه دهیم، جامعه در خطر قرار می گیرد.

خرازی گفت: باید اولویت های بایدن را در حوزه های مختلف بررسی کنیم اما آن چه مهم است و مردم با قدرت درک بسیار بالا به آن توجه می کنند این است که فرصت ها، تهدیدها و محدودیت های مردم کشورمان از چیست.

وی افزود: آیا اگر نخست وزیر رژیم صهیونیستی فردی از جامعه ما را دوست خود اعلام کرد باید آن را بپذیریم؟

خرازی خطاب به مدیر مسئول روزنامه کیهان گفت: شما با تفکر خود و این که بگویید آمریکا می زند و صهیونیست ها می زنند؛ کشور را به سمت نابودی می برید.

وی افزود: ممکن است در روزنامه کیهان جاسوس وجود داشته باشد؛ همان طور که مدیرکل ضد جاسوسی یکی از دستگاه های امنیتی؛ جاسوس صهیونیست ها بود.

کارشناس مسائل بین الملل گفت: در روزنامه کیهان در سال های 72 و 73 مطلبی راجع به تهاجم فرهنگی نوشته شد که برداشت شده از مجله ای به نام اسکرو بود که به آیات قرآن اهانت کرده بود.

خرازی افزود: هیچ یک از سران اصلاحات؛ وابسته نیستند اما شما (روزنامه کیهان) به آیت الله سیستانی اهانت کردید و همه عراق و منطقه را به هم ریختید.

وی گفت: عملکرد وزیر کابینه ای که بنده از آن انتقاد می کنم به من چه ربطی دارد.

خرازی افزود: مشکلات کشور؛ بخشی به دلیل ضعف مدیریت و بخشی نیز به دلیل تحریم های نظام سلطه بر ضد ایران است.

وی با بیان این که باید هر گام و هر سخن؛ در جهت منافع ملی باشد گفت: با توجه به این که بایدن تیم خود را بر اساس مذاکره و چانه زنی سخت انتخاب کرده، وی به برجام باز می گردد.

کارشناس مسائل بین الملل افزود: روزی که دولت اصلاحات کار را تحویل داد، یک قطعنامه در شورای امنیت بر ضد ما وجود نداشت اما در دولت پس از آن هم قطعنامه و تحریم های بین المللی بر ضد ما اعمال شد و چاره ای نبود که برای باز شدن درهای کشور به برجام بیندیشیم.

* نگاه بایدن به برجام؛ همان نگاه ترامپ بلکه سخت تر است

شریعتمداری در ادامه این برنامه گفت: ریچارد هاوس از سران فتنه 88 به عنوان دوستان خود نام برد و نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز گفت بزرگترین سرمایه ها و امید ما؛ سران اصلاح طلبان هستند.

وی گفت: چرا این افراد که نخست وزیر رژیم صهیونیستی از آنها به عنوان دوست و امید نام می برد؛ این رابطه را تکذیب نمی کنند؟

شریعتمداری افزود: اگر واقع بینانه نگاه کنیم، برخی علنی وطن فروشی کردند که اسناد آن وجود دارد.

وی گفت: نگاه بایدن به برجام؛ همان نگاه ترامپ بلکه سخت تر است.

مدیر مسئول روزنامه کیهان گفت: وقتی می گوییم ترامپ نه؛ نباید بگوییم بایدن آری، زیرا بایدن دقیقاً همان نظر ترامپ به برجام را دارد.

شریعتمداری افزود: بایدن می گوید به برجام باز می گردم به شرطی که صنایع موشکی و حضور ایران در منطقه نیز در مذاکرات برجام وجود داشته باشد.
وی اضافه کرد: این اظهارات بایدن در حالی است که ترامپ به دلیل قرار نگرفتن موضوع موشکی و حضور منطقه‌ای ایران در برجام، آن را نپذیرفت و خارج شد.

شریعتمداری گفت: لابی عرب در این آمریکا هیچ کاره و دربار آل سعود؛ اسطبل آمریکایی هاست.

وی افزود: این که برخی می گویند ما در پی توطئه هستیم، این طور نیست، زیرا توطئه وجود دارد که نمونه آن؛ توطئه آمریکایی- صهیونیستی 88 بود و ما مدت ها پیش از آن بر اساس فرمول کودتاهای مخملی آن را پیش بینی کرده بودیم.

مدیر مسئول روزنامه کیهان گفت: مردم از تورم 52 درصد، گرانی افسار گسیخته، بیکاری، افزایش 300 درصدی قیمت مسکن و اجاره بها ناراحت هستند.

شریعتمداری افزود: مردم از عملکرد کسانی که ابتدا گفتند مسکن مهر؛ مزخرف است و در پنج سال وزارت؛ افتخارش این بود که یک مسکن نساخته است و از کسانی که ساخت پالایشگاه را کثافت کاری می دانند اما بعد افتخار می کنند فراورده های نفتی صادر می کنند ناراحت هستند.

وی گفت: تاکنون هیچ مقام آمریکایی نگفته است می خواهم رژیم صهیونیستی را مهار کنم، در مقابل بایدن و معاون او به شدت از صهیونیست ها حمایت می کنند.

شریعتمداری اضافه کرد: برجام؛ خسارت محض بود و تحریم ها از زمان اوباما اضافه شد و این نبود که برجام پس از ترامپ خراب شود.

وی گفت: اوباما پس از امضای برجام؛ تحریم های جدیدی بر ضد ایران اعمال کرد.

مدیر مسئول روزنامه کیهان افزود: 800 تحریم برای پیش از برجام و بیش از 700 تحریم برای پس از برجام است و ترامپ تحریم های اوباما را اجرا می کرد.

شریعتمداری گفت: ما هم می گوییم کسانی که مذاکره کردند متدین هستند و خائن نیستند اما سرشان کلاه گذاشتند.

مدیرمسئول کیهان افزود: بایدن می گوید فشار حداکثری نتوانسته ایران را مهار کند و کارآمدی نداشته است، بنابراین باید تحریم های هوشمند نیز به آن اضافه شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول