اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قزوین

کتاب‌هایی که انقلاب اسلامی در قزوین را روایت می‌کند

پایگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی؛ همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی و ایام الله دهه فجر بسته کتاب انقلاب اسلامی در شهرهای مختلف معرفی می‌گردد. در اولین شماره ه معرفی کتاب‌هایی در زمینه انقلاب اسلامی در قزوین پرداخته شده است.

کتاب‌هایی که انقلاب اسلامی در قزوین را روایت می‌کند

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، پایگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی؛ همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی و ایام الله دهه فجر بسته کتاب انقلاب اسلامی در شهرهای مختلف معرفی می‌گردد. در اولین شماره این بسته به معرفی کتاب‌هایی در زمینه انقلاب اسلامی در قزوین پرداخته شده است.

در این رابطه عناوینی چون «انقلاب اسلامی در قزوین»، «زندگی و مبارزات حجت‌الاسلام سیدعلی‌اکبر ابوترابی»، « خاطرات حجت‌الاسلام حسین آقاعلیخانی» و «خاطرات سید احمد نصری» معرفی شده است.

۱- انقلاب اسلامی در قزوین

این اثر، روزشماری از روند حرکت و مبارزات دینی مردم مبارز قزوین است که سال‌های خفقان را دوشادوش روحانیت و علما در سنگر دین و دیانت علیه رژیم طاغوت سینه سپر کرده و جنگیدند. روزشمار انقلاب اسلامی قزوین، اثر کوچکی از رشادت‌ها و فداکاری‌های مردان، زنان و کودکانی است که با دستِ خالی با رژیم استبدادی و ایادی آن جنگیدند و این انقلاب را به پیروزی رساندند. در این کتاب روزشمار وقایع از سال 1339 الی سال 1357 را مورد بررسی قرارداده و خاطرات و وقایع روز جمع‌آوری شده است.

کتاب «انقلاب اسلامی در قزوین» نوشته علی شیرخانی با قیمت 42000 تومان توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی انتشار یافته است.

 

 

۲- خاطرات حجت‌الاسلام حسین ‌آقا‌علیخانی

حجت‌الاسلام حسین آقاعلیخانی در سال 1323 در روستای «خیارج» از توابع بوئین‌زهرا در استان قزوین متولد شد. پس از تحصیلات ابتدایی به حوزه علمیه قزوین رفت و به تعلیم علوم دینی پرداخت. وی در قزوین به همراه استادان بزرگ آن حوزه، از جمله حضرت آیت‌الله سیدابوالحسن رفیعی قزوینی به تبلیغ و روشنگری پیرامون اهداف نهضت امام‌خمینی همت گماشت و به صور گوناگون یاری‌رسان این حرکت شد. در تاریخ 3 دی ماه 1354 به همراه جمعی از انقلابیون در قزوین بازداشت شد و نزدیک به سه سال از عمر خویش را در زندان رژیم طاغوت سپری کرد. در این اثر به پرسش و پاسخ پیرامون فعالیت‌های حجت‌الاسلام آقاعلیخانی پرداخته شده است.

کتاب «خاطرات حجت‌الاسلام حسین آقاعلیخانی» با قیمت 35000 تومان توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی انتشار یافته است.

 

 

۳- زندگی و مبارزات  حجت‌الاسلام سید علی‌اکبر ابوترابی

مرحوم حجت‌الاسلام سید علی‌اکبر ابوترابی فرزند روحانی مبارز قزوین مرحوم حجت‌الاسلام سیدعباس ابوترابی در کنار پدر نقش مهمی در شکل­گیری و پیروزی انقلاب اسلامی ایفا کرد. این مجاهد والامقام، علاوه بر مبارزات انقلابی با رژیم پهلوی، بعد از انقلاب اسلامی به‌ویژه در دفاع مقدس نیز نقش و جایگاه قابل توجهی دارد. دوران اسارت و نقشی که او در هدایت و رهبری معنوی آزادگان سرافراز در زندان‌های مخوف رژیم بعثی ایفا کرد، منحصربه‌فرد است تا جایی که "سید آزادگان" لقب گرفت.

این اثر در پنج فصل به زندگی و مبارزات حجت‌الاسلام ابوترابی می‌پردازد. در فصل اول به موضوعاتی همچون خانواده، تحصیلات، نحوه ورود به حوزه علمیه و آشنایی وی با مبارزانی همچون شهیدان بهشتی و مفتح پرداخته می‌شود. فصل دوم به طور مبسوط به مبارزات انقلابی سید علی‌اکبر ابوترابی اختصاص یافته است. فصل سوم فعالیت‌ها و اقدامات وی در دوران پیروزی انقلاب اسلامی را مورد واکاوی قرار می‌دهد. جنگ تحمیلی و ماجرای رزمندگی و اسارت حجت‌الاسلام ابوترابی در فصل چهارم روایت می‌شود. فصل ششم نیز با عنوان دوران اسارت به نقش سید آزادگان در انسجام و مدیریت اسرای ایرانی در زندان‌های رژیم بعثی می‌پردازد که فصل مشبعی از این اثر را شامل می‌شود. در قسمت‌های پایانی کتاب به فعالیت‌ها و خدمات او پس از آزادی از اسارت و همچنین رحلت شهادت‌گونه وی اشاره شده است.

کتاب «زندگی و مبارزات حجت‌الاسلام سید علی‌اکبر ابوترابی» با تدوین جواد عاملی با قیمت 4500 تومان توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی انتشار یافته است.

 

 

۴- خاطرات سید احمد نصری

یکی از منابع و مآخذ مورد استفاده در تدوین تاریخ، خاطرات اشخاص است. هر شخصی دارای تجربه‌ فردی است که می‌تواند آن را در قالب خاطره روایت کند و به نوشتار درآورد. کتاب خاطرات سید احمد نصری از مبارزین انقلابی قزوین در 5 فصل گردآوری شده است و در آن اطلاعات سودمندی از فعالیت‌های مبارزین انقلابی در شهر قزوین را در اختیار خواننده قرار می‌دهد. همچنین با توجه به سپری شدن حدود پنج سال از زندگی وی در زندان‌های رژیم شاه، روایت دست اولی از فضای زندان و فعالیت‌های زندانیان ارائه شده است.

 کتاب «خاطرات سید احمد نصری » نوشته ندا خجسته‌نژاد و سیدقاسم حسینی با قیمت 8000 تومان توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی انتشار یافته است.

 

 

۵- خاطرات محمدحسن خاکساران

محمد حسن خاکساران در سال 1321 در قزوین متولد شد. وی پس از اخذ دیپلم، در سال 1338 وارد حوزه علمیه قزوین شد، اما به خاطر فعالیت‌های سیاسی و دستگیری‌های متعدد، نتوانست تحصیلات خود را ادامه دهد. وی یکی از مبارزان دوران نهضت امام خمینی بود که بارها دستگیر، زندانی و مورد شکنجه‌های سخت و طاقت‌فرسای رژیم قرار گرفت، در زندان نیز مورد بی‌احترامی و تمسخر منافقین قرار می‌گرفت. خاطرات مربوط به زمان دستگیری، بازجویی و دوران زندان ایشان بسیار خواندنی است. خاکساران بعد از پیروزی انقلاب در مناصب مختلف، از جمله، مدیر کل صداو سیمای قم و امور استان‌های سازمان صدا و سیما و مرکز جهانی اهل بیت (ع) مشغول به کار بوده است. کتاب حاضر در پنج فصل با این عناوین دربردارنده خاطرات نامبرده است: «زندگی‌نامه»، «نهضت امام خمینی از آغاز تا پیروزی»، «زندان شاه»، «ماجرای شهید جاوید و دکتر شریعتی» و «سازمان مجاهدین خلق (منافقین)». کتاب با تصاویر و فهرست اعلام به پایان می‌رسد.

کتاب «خاطرات محمدحسن خاکساران » توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی انتشار یافته است.

 

 

علاقمندان می‌توانند برای تهیه این بسته کتاب علاوه بر رجوع به سایت مرکز اسناد انقلاب اسلامی به نشانیwww.irdc.ir، به فروشگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی واقع در: خیابان انقلاب، خیابان 12 فروردین، بعد از خیابان شهدای ژاندارمری، نبش مجتمع ناشران مراجعه کنند و یا با شماره تلفن 22211174 تماس بگیرند.

انتهای پبام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول