اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تفریح و نشاط  /  بازی

میزگرد «سفیر عشق»| ای کاش برگردان فارسی کلمه «گیم» برجام بود!/ سال آینده فصل «قیام» و «انتقام» است

تهیه‌کننده بازی سفیر عشق گفت: متأسفانه هنوز هم کم‌تر مسؤولی صنعت بازی را جدی می‌گیرد، ای کاش برگردان فارسی کلمه «گیم» بشکه نفت می‌شد، یا برجام، یا دکل نفتی و انرژی هسته‌ای ولی «بازی» نمی‌شد تا آقایان تصمیم‌گیرنده که امضاهای‌شان میلیاردها دلار در این کشور ارزش دارد، می‌فهمیدند کشورهایی هستند که بودجه سالانه‌شان از طریق بازی‌ها تأمین می‌شود.

میزگرد «سفیر عشق»| ای کاش برگردان فارسی کلمه «گیم» برجام بود!/ سال آینده فصل «قیام» و «انتقام» است

خبرگزاری فارس؛ سعیده اسدیان: امسال صنعت بازی ایران با یک اتفاق خوب مواجه شد، رویدادی به بزرگی رونمایی از بزرگترین پروژه تاریخی ـ مذهبی ایران در حوزه بازی‌های رایانه‌ای، پروژه‌ ای که کمتر از دوماه از رونمایی و عرضه آن می گذرد و در این مدت کم حالا چشم هر بیننده ای را خیره کرده است.

«کیان» در«مختارنامه» داوود میرباقری، این بار در«سفیرعشق» در قد و قامت «مهران» حاضر شده است. «مهران» گیمر را همراه  داستان خود می‌کند تا او را به کوفه سال 61 هجری و هنگامه حضور حضورمسلم بن عقیل(ع) در این شهر ببرد.

«سفیرعشق» یک بازی اکشن سوم شخص در سبک Hack and slash، است که نسخه اول آن روی پلتفرم PC منتشر شد، یک بازی شمشیری قصه گو که به گفته سازنده آن همان دلیلی است که بازی «سفیرعشق» را برای مخاطب جذاب خواهد کرد.

به همین جهت در یک میزگرد تخصصی که با حضور مهدی جعفری جوزانی تهیه کننده پروژه، عماد رحمانی کارگردان، بنیامین شجاعی مدیر هنری و میلاد علیقلیا کارگردان فنی سفیر عشق در خبرگزاری فارس برگزار شد، این بازی مورد نقد و بررسی قرار گرفت و به سوالات مخاطبان سفیر عشق پاسخ داده شد.

آنچه در ادامه می خوانید مشروح گفت و گوی خبرگزاری فارس با تیم سازنده «سفیر عشق» است.

فارس: ایده ساخت سفیر عشق از کجا آمد؟

جعفری جوزانی: ایده ای در گذشته در ذهن ما بود تا با الهام از اثر فاخر سریال مختارنامه و پس از استقبال مخاطبان از این سریال روایت تاریخ اسلام در سال های 60 تا 64 درقالب بازی رایانه ای و با یک سه گانه روایت داستانی داشته باشیم که امروز شاهد اولین قسمت از این سه گانه پس از سه سال  هستیم.

فارس: از ویژگی های منحصر به فرد بازی سفیر موردی هست که تاکنون اعلام نشده باشد؟

مهدی جعفری جوزانی: پروژه سفیر عشق در حد خودش چیزی کم از مختارنامه ندارد، ما الان شهرک سینمایی مجازی مکه و کوفه و کلی ادوات جنگی داریم که می توان با آنها پروژه سینمایی ساخت، بزرگترین اتفاق بازی سفیر عشق نیست بلکه رسیدن به یک دستاورد فنی و هنری است که ثمره آن را در نسخه های بعدی یعنی «فصل انتقام»، «فصل قیام» و حتی بازی «ژنرال» خواهید دید.

این بازی آنقدر توقع هارا بالا برده که با بازی های خارجی مقایسه می شود، امروز هم تعاریف مخاطبان ما را شگفت زده کرده هم انتقادات که از همه اینها استقبال می کنیم چون باعث شد بازی بیشتر دیده شود، از همه بیشتر از خبرگزاری فارس تشکر می کنم، حمایت این مجموعه از پروژه سفیر عشق چه پیش از تولید و چه بعد از رونمایی و عرضه برای ما میلیون ها تومان ارزش دارد.

فارس: سفیر عشق انتشار بین المللی همزمان هم داشت؟

جعفری جوزانی: برای انتشار بین المللی در حال رایزنی هستیم، هدف ما این است که اولاً بازی روی کنسول پلی استیشن بیاید و بعد به صورت اصولی وارد بازار جهانی شود، ما در بازار کشور پخش کننده داریم اما ناشر تخصصی نداریم و اگر در فرآیند رسیدن محصول به دست مخاطب دچار مشکل هستیم به همین دلیل است.

فارس: عرضه داخلی بازی از چه طریق صورت گرفت؟

جعفری جوزانی: عرضه بازی از طریق دو مارکت دیجی کالا و ربیع صورت گرفت و قرار است به زودی دو مارکت دیگر هم اضافه شود، ضمن اینکه ما در تلاش هستیم تا بازی را به صورت دیجیتال هم عرضه کنیم.

فارس: برخی از کاربران بازی انتقاداتی نسبت به حرکات صورت شخصیت ها، سرعت کم بازی و عدم اجرا روی برخی سیستم ها داشتند، اینها ایرادات سیستمی کاربران محسوب می شود یا باگ هایی است که باید در نسخه های بعدی سفیر عشق اصلاح شود؟

رحمانی: خوشبختانه واکنش ها نسبت به بازی بیشتر مثبت بوده اما  نباید فراموش کنیم که سالها از عرضه آخرین بازی جدی در ایران می گذرد و چیزی که فراموش شده حداقل سیستم است.

در تمام بازی های PC شرکت تولید کننده می گوید برای اینکه بهترین تجربه را از بازی داشته باشید باید فلان CPU، فلان اندازه رم و فلان کارت گرافیک را داشته باشید. من کامنت گرفتم که بازی فریم ریت ندارد، از کاربر می پرسم چه کارت گرافیکی داری می گوید 840M!
می گویم حداقل سیستم 87G force است، حتی خیلی از مخاطبان نمی دانند که کارت گرافیک 950 از 870 ضعیف تر است، در حالی که تمام این موارد از طریق سایت سفیر و اینستاگرام اطلاع رسانی شده است چون اینکه کاربران حداقل سیستم رو متوجه شوند و بهترین تجربه بازی را داشته باشند برای ما مهم بود، حتی روی بسته بندی بازی هم تمام اطلاعات درج شده است.

درباره حرکت چشم و صورت کاراکترها هم همین موضوع حداقل سیستم مطرح است، احتمالا برخی مشکل کارت گرافیک داشتند البته حرکت چشم ها یک بحث فنی ساده است که می توانیم در اصلاحات بعدی اضافه کنیم.

جعفری جوزانی: دانش مصرف هم مثل دانش نشر نیاز به ارتقا و توجه دارد ،من به عنوان کسی که دو دهه است در این صنعت هستم افتخار می کنم که برای اولین بار بازی ای در کشور تولید شده که حداقل نیازهای سخت افزاری آن برای ٨ ساله پیش است، ما هیچ وقت محصولی نداشتیم که اینگونه باشد. پیش بینی ما برای حجم بازی به این وسعت 49 گیگابایت  بود اما با تلاش بچه ها به 12.5گیگابایت رسید.

رحمانی: یک مسأله مهم این است که بازی ها بر اساس قیمت سنجیده می شوند مثلاً  اگر سفیر وارد بازار جهانی شود پیش بینی بین 21.99 تا 24.99 دلار است اما با بازی هایی مقایسه می شود که همگی بالای 60 دلار هستند.

فارس: یکی دیگر از گلایه ها، خش دار بودن بعضی از DVD های بازی بود.

جعفری جوزانی: 600 هزار DVD تکثیر شده و 200 هزار پک همگی هم در ایران، حتی در خارج از کشور هم ممکن است در تیراژ بالا مقداری خش و شکستگی وجود داشته باشد، همینجا اعلام می کنم اگر کسی مشکلی دارد می تواند از طریق سایت بازی سفیر به ما اطلاع دهد تا محصول مرجوع و نسخه بدون ایراد تحویل داده شود.
البته طی توافق با مارکت های عرضه کننده آنها موظف هستند تا در صورت ایراد بازی را مرجوع کنند.

فارس: برخی  از کاربران بازی معتقدند گیم پلی بازی کوتاه است، آیا این نقد را وارد می دانید یا زمان فعلی مطابق با استانداردها بوده؟

شجاعی: از لحاظ گیم پلی ما ساعت بیشتری را در نظر گرفته بودیم و دیزاینرها هم تمام تلاش خود را کردند که نه کپی خاص از بازی خاص باشه و نه ساعت آن کم شود.

از لحاظ زمانی که برای بازی گذاشتیم چیزی از استانداردها کم نداریم اما در نسخه های بعدی این گیم پلی کامل تر می شود، برخی اضافه کاری های بیهوده و صحنه های تکراری با هدف افزایش زمان فقط مخاطب را خسته می کرد، بنابراین کمی بی انصافی است اگر تایم گیم پلی را کوتاه بدانند.
فارس: فصل دوم بازی چه تغییراتی دارد؟

علیقلیا: در فصل دوم شخصیت اصلی دیگر مهران نیست، با توجه به اینکه مخاطبان گرافیک کار را خیلی دوست داشتند سعی کردیم این نقطه قوت خودمان رو حفظ کنیم و بهبود ببخشیم، داستان در مکه روایت می شود و لوکیشن ها هم جدید هستند اما فلش بک هایی به کوفه خواهیم داشت. سیستم مورد نیاز برای بازی فصل دوم همچنان همان سیستم سفیر عشق خواهد بود.
باید قبول کنیم صنعت گیم وجود ندارد و به جرأت همین تیمی که کار می کنند در حال آسفالت کردن یک جاده خاکی و هموار کردن مسیر برای دیگران هستند.

فارس: معمولاً ساخت بازی های مذهبی و به طور کلی کارهای مذهبی با حساسیت های زیادی همراه است، این حساسیت ها را چگونه مدیریت کردید؟

رحمانی: ما بارها گفته ایم که کار کردن در مورد تاریخ کشور افتخار ماست، عده ای می گویند چرا به سراغ تاریخ ایران نرفتیم، باید بگیوم ما حتی ممکن است در مورد اساطیر شاهنامه هم کار بسازیم و فقط این نیست که به دنبال تاریخ اسلام باشیم.

یکی از دلایلی که باعث شده به بازی سازی علاقه پیدا کنم این بود که این حوزه بستر بسیارخوبی برای روایتگری است. این موضوع همیشه یکی از اولویت‌های من بوده و شاید به همین دلیل سراغ ساخت بازی موبایلی نرفتم، هرچند که بازی موبایلی قصه گو که آثار فاخر و با کیفیتی هستند هم در کشور داریم اما من پلتفرم PC را بستر مناسب‌تری برای این کار می‌دیدم.

جعفری جوزانی: ما نباید فراموش کنیم که شخصیت اصلی بازی سفیر عشق هم یک ایرانی است، حتی نمادهایی مثل شمشیر و پوشش هم ایرانی است،. حتی علت اینکه ما آقای سالار عقیلی را برای تیتراژ کار انتخاب کردیم هم همین موضوع بود کهصدای سالار عقیلی صدای آثار ماندگار ایرانی است.

فارس: آقای رحمانی شما گفته بودید آرزویتان این است که مجدد بازی های PC را در ایران زنده کنید؟ با سفیر عشق این اتفاق افتاده؟

رحمانی: به نظرم ما به زودی خیزش بازی هایPC را بین بچه های تولید کننده خواهیم داشت، متأسفانه مسئولان وقت بنیاد ملی بازی های رایانه ای سالها این اعتماد به نفس را گرفته بودند که این کار شدنی نیست، اما الان کار شروع شده منتها سخت تر است.

کارها باید با کیفیت باشد و دیگر هرکسی نمی تواند ورود کند، قطعاً مخاطبان هم از بازی های PC استقبال می کنند.

فارس: اگر بازی اسپویل نمی شود بگویید در فصل های بعدی قرار است مخاطب با چه اتفاقاتی رو به رو شود؟

علیقلیا: فصل سوم هنوز در حد طرح است اما فصل دوم لوکیشن های جدیدتر خواهد شد، بحث بازفایت ها مطرح شده بود که قطعاً آخر بازی یه بازفایت خوب خواهد داشت، سرعت بیشتر و هک اند اسلش بیشتر خواهد بود و ممکن است خون بیشتری هم ببینیم، ضمن اینکه ارتش های بیشتری به تصویر کشیده می شوند که طبیعاتاً صحنه های عظیم تری را خواهند ساخت.
رحمانی: خط روایی از جایی شروع می شود که مختار بعد از حادثه کربلا از زندان بیرون می آید و تصمیم می گیرد سفری به مکه داشته باشد، وجود زبیران و بعد برگشت و قیام مختار و رسیدن او  به تخت حکومت را خواهیم داشت.

در فصل سوم حکومت به دست مختار است و در قالب سه کاراکتر مأموریت محور برای انتقام بازی ادامه پیدا می کند و در نهایت با پایان انتقام از این سه گانه خداحافظی خواهیم کرد.

جعفری جوزانی: ما با مهران در تاریخ سفر خواهیم کرد و قرار است به واسطه او شخصیت های بیشتری  مثل مالک اشتر و حمزه سید الشهدا معرفی شوند، با همین مهران به تاریخ ایران هم سفر خواهیم کرد اما نیاز به زمان داریم چون تا پایان سال آینده درگیر دو نسخه مختار هستیم.

فارس: با توجه به اینکه کار دلی انجام شده آیا خاطره یا تجربه خوبی از این کار برایتان به یادگار مانده است؟

رحمانی: ما با هم در طول پروژه بزرگ شدیم و حال خوبی که ایجاد شد تجربه بی نظیری از ترکیب تمام عقاید و احترام به صاحب اصلی پروژه بود، من عمیقاً به این جمله که می گویند امام حسین (ع) برای همه است اعتقاد دارم.

جعفری جوزانی: توفیقی دست داد و سال 97 من همزمان با روز روز پرستار و ولادت عقیله بنی هاشم به زیارت حضرت زینب (س)  رفتم و همانجا برای موفقیت این بازی به ایشان متوسل شدم، اتفاق جالب برای من این بود که رونمایی ما به دلیل کرونا از اربعین به روز ولادت حضرت زینب (س) رسید.
قطعاً روزی یک کتاب در مورد پروژه و اتفاقاتی که از سر گذراندیم و معجزاتی که در این مسیر دیدیم خواهم نوشت، به عقیده من هرکسی در این پروژه قدم گذاشت حتی شما که الان در حال گفت و گو با ما هستید، دعوت شده امام حسین بوده اید.

حرف پایانی؟

جعفری جوزانی: متأسفانه هنوز هم کمتر مسئولی این صنعت را جدی می گیرد، ای کاش برگردان فارسی کلمه گیم بشکه نفت می شد، یا برجام، یا دکل نفتی و انرژی هسته ای ولی بازی نمیشد تا آقایان تصمیم گیرنده که امضاهایشان میلیاردها دلار در این کشور ارزش دارد می فهمیدند کشورهایی هستند که بودجه سالیانه شان از طریق بازی ها تأمین می شود، می فهمیدند ژاپن 6 برابر درآمد نفتی ایران از انیمیشن و گیم کسب درآمد می کند.
آن وقت امروز خیلی از مشکلات به خصوص در حوزه اقتصادی را حل کرده بودیم، اما تا این مدل تفکر خسته و کم انرژی و کم توجه وجود دارد افرادی که در این صنعت یا سایر صنایع نخبه هستند به جایی نمی رسند.


انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول