اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت

طراحی روش جدید برای توسعه دستگاه بیلی روبین برای تست زردی نوزاد توسط محقق ایرانی

پژوهشگر مرکز رشد تجهیزات پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز روش جدید برای توسعه دستگاه بیلی روبین برای تست زردی نوزاد طراحی کرده است.

طراحی روش جدید برای توسعه دستگاه بیلی روبین برای تست زردی نوزاد توسط محقق ایرانی

جعفر آقازاده پژوهشگر مرکز رشد تجهیزات پزشکی، دانشگاه  علوم پزشکی تبریز و مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس درباره طراحی روش جدید برای توسعه دستگاه بیلی روبین برای تست زردی نوزاد گفت: این فناوری برای نحوه اندازه گیری بیلی روبین در یک روش غیر تهاجمی ارائه شده است.

وی افزود: به منظور به دست آوردن اطلاعات دقیق در زمان واقعی بدون استفاده از نمونه خون یا سایر موارد، روند کار را بسیار آسان و کارآمد می‌کند و این روشی است که ما به آن دست پیدا کردیم. این روش بسته به نوع نور با طول موج مشخص، بیلی روبین اندازه گیری و کنترل می‌شود .

پژوهشگر پارک علم وفناوری آذربایجان شرقی ادامه داد: زردی در 60 الی 30 درصد از نوزادان تمام مدت و تقریباً در تمام نوزادان نارس دیده می‌شود اما میزان آن در جمعیت های مختلف بسته به ترکیب نژادی، رژیم‌های تغذیه‌ای و غیره به طور قابل توجهی متفاوت است. در مهد کودک‌های ما فقط حدود نیم درصد از نوزادان تازه متولد شده غلظت تام بیلی روبین سرم را بیش از 12.9 میلی گرم در دسی لیتر (220میکرو مول در لیتر) توسعه می‌دهند و سوراخ‌های پاشنه برای اندازه گیری سطح TSB در بسیاری از نوزاد ان انجام می‌شود. این روش دردناک، وقت گیر و گاهاً خطرناک است؛ علاه بر این برآورد سطح بیلی روبین با بازرسی بصری پوست قابل اعتماد نیست.

آقازاده خاطرنشان کرد: یک اشکال عمده در تست زردی نوزاد این است که هر نوزاد، صرف نظر از خطر ابتلا به هیپربیلی روبین ی، به اندازه گیری پایه نیاز دارد. آخرین دستگاه تجاری موجود در بازار بیلی چک است که بیلی روبین از راه پوست را با استفاده از کل طیف نور مرئی (380 تا 760 نانومتر) منعکس شده توسط پوست اندازه گیری می‌کند. نور سفید به پوست نوزاد تازه متولد شده منتقل می‌شود و نور منعکس شده برای تجزیه و تحلیل جمع می‌شود. با جداسازی طیف جذب نور برخی از عوامل تداخل کننده (هموگلوبین، ملانین و ضخامت پوستی) می‌توان جذب نور را به دلیل وجود بیلی روبین در بسترهای مویرگی و بافت زیر جلدی با تفریق طیفی جدا کرد.

این پژوهشگر در پایان گفت: برای ارزیابی عملکرد یک دستگاه جدید لازم است که در درجه اول بر جنبه‌های دقت، صحت و وابستگی تکنیک تمرکز کنیم؛ بنابراین دستگاه زردی نوزاد برای وابستگی به تکنیک شبیه سازی کردیم. غلظت TSB معمولاً در روز چهارم تا پنجم زندگی به اوج خود می‌رسد، با این حال نوزادان تازه متولد شده در سن 48 ساعتی معمولاً ترخیص می‌شوند و بنابراین باید با دقت دنبال شود تا تعداد معدودی که به هیپربیلی روبینمی شدید مبتلا می‌شوند شناسایی شود . اندازه گیری TCB برای استفاده سرپایی ایده ال است و برای اطمینان از نظارت مناسب نوزادان پس از ترخیص از بیمارستان بسیار مفید است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول