اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  هرمزگان

گزارش فارس از سفر اعضای کمیسیون کشاورزی به شرق هرمزگان/ آنچه در این سفر دو روزه گذشت+فیلم و عکس

مناطق شرقی استان هرمزگان دارای ظرفیت‌های بی‌نظیری به‌منظور توسعه ظرفیت‌های اقتصادی کشور را داراست که به همین منظور اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس به شرق هرمزگان سفر کردند تا در این سفر دو روزه به مشکلات مردم و فعالان اقصادی منطقه رسیدگی و برای توسعه و آبادانی سواحل مکران تصمیماتی را اتخاذ نمایند.

گزارش فارس از سفر اعضای کمیسیون کشاورزی به شرق هرمزگان/ آنچه در این سفر دو روزه گذشت+فیلم و عکس

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، مناطق شرقی استان هرمزگان دارای ظرفیت‌های بی‌نظیری به‌منظور توسعه ظرفیت‌های اقتصادی کشور را داراست که ایجاد نگاه ملی به توسعه شرق هرمزگان، روند پیشرفت و آبادانی این منطقه را تسریع می‌بخشد و این مهم با توجه به مزیت‌ها و ظرفیت‌های منطقه‌ای میسر است که کمیسیون کشاورزی مجلس می‌تواند در ریل‌گذاری برای این مهم نقش محوری ایفا کند.

سواحل مکران کانون توسعه پایدار ملی در سال‌های آینده بشمار می‌روند که نیاز است با جهت‌دهی مناسب به ظرفیت‌های علمی و توسعه‌ای منطقه، بار اصلی این موضوع به نیروهای منطقه‌ای سپرده شود و لذا مهیا شدن برای آینده از جمله ضروریاتی است که برنامه‌ریزی برای آن باید در دستور کار ویژه همه مسؤولان و مراکز دانشگاهی استان قرار گیرد.

 

 

به همین منظور اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی به دعوت حسین رئیسی نماینده مردم شریف میناب، رودان، جاسک، سیریک و بشاگرد به شرق هرمزگان سفر کردند تا در این سفر دو روزه به مشکلات مردم و فعالان اقصادی منطقه رسیدگی و برای توسعه و آبادانی سواحل مکران تصمیماتی را اتخاذ نمایند.

در این سفر اعضای کمیسیون در قالب 3 گروه مستقل از مناطق مختلف شرق هرمزگان از جمله از شهرستان‌های میناب، رودان، سیریک، جاسک و بشاگرد بازدید بعمل آوردند.

مجتمع‌های گلخانه‌ای شهرستان رودان، مجتمع پرورش ماهی و میگو در آب شیرین، طرح‌های آبخیزداری بالادست سد استقلال میناب و اراضی کشاورزی و دامداری‌های منطقه هشتبندی در برنامه بازدید و بررسی میدانی اعضای کمیسیون قرار گرفت.

 

 

بازدید از کارخانه کلثوم و کاملیا، بازدید از سد سرنی و بازدید از دشت جنوبی میناب، دیدار با صیادان سیریک، بازدید از اراضی کشاورزی بشاگرد، بازدید از بازار ماهی روستای کورانگ، بازدید فروچاله‌های دشت میناب، بازدید از ایستگاه تحقیقات کشاورزی میناب و دانشگاهیان میناب از دیگر برنامه‌های سفر اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی به شرق هرمزگان بود.

دیدار با صیادان، دیدار با باغداران و گلخانه‌داران و حضور در نشست شورای اداری هرمزگان پایان‌بخش این سفر بود.

رودان کانون توجه بازارهای محصولات کشاورزی کشورهای منطقه است

سید جواد ساداتى‌نژاد رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در حاشیه بازدید از ظرفیت‌های کشاورزی شهرستان رودان اظهار داشت: پانزدهمین سفر کمسیون کشاورزی مجلس به شرق هرمزگان اختصاص یافته است تا به دیدن ظرفیت  و مشکلات در حوزه قانون گذاری و نظارت تلاش مان را بکار ببندیم.

وی با اشاره به  عزم و نگاه ویژه مجلس یازدهم به حوزه کشاورزی افزود: در سه ماه اول کار مجلس مهمترین قانون احصا قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی بود.

ساداتی‌نژاد در ادامه گفت: این نشان از اراده قوی مجلس برای تحول در اقتصاد کشاورزی دارد.

 

 

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به ظرفیت‌های عظیم کشاورزی منطقه شرق هرمزگان و بویژه شهرستان رودان تصریح کرد: ظرفیت‌های بسیار خوبی را در بخش‌های مختلف کشاورزی در شهرستان رودان شاهد هستیم که وجود بیش از ۲۰۰ هکتار کشت گلخانه‌ای نشان از عزم بزرگ برای ارتقا این نوع کشت در بهشت جنوب است.

وی ادامه داد: رودان با تولید محصولات باکیفیت در کشت‌های گلخانه‌ای و مرکبات و حوزه شیلات و پرورش ماهی و میگو مورد نظر بازار ها هدف قرار دارد.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با اشاره به مطالبه کشاورزان منطقه در دریافت تسهیلات مورد نیاز تصریح کرد: تسهیلات باید منطبق با کار کشاورزی و صنعت باشد چراکه در کشور طی سالیان اخیر هفتصد میلیون دلار در حوزه صنعت هزینه شده است.

وی از هماهنگی با کمیسیون تلفیق برای اعطای ۹ هزار میلیارد تومان تسهیلات در حوزه کشاورزی خبر داد و گفت: در سال ۱۴۰۰ قطعا از این محل حدود ۳۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات با عاملیت بانک کشاورزی با اولویت توسعه کشت های گلخانه ای  به کشاورزان اعطا خواهد شد.

ساداتی‌نژاد خاطرنشان ساخت: بخشی از این تسهیلات نیز به حوزه آبزی پروری اختصاص میابد که قطعا سهم شرق هرمزگان در آن دیده خواهد شد.

نماینده مردم کاشان در مجلس از جمع‌بندی نهایی دستاوردهای این سفر طی نشستی با حضور نمایندگان مردم هرمزگان ، کشاورزان و استاندار هرمزگان خبر داد و گفت: نتایج آن نیز در صحن مجلس شورای اسلامی پیگیری و اعلام خواهد شد.

راه‌اندازی صنایع تبدیلی و فرآوری محصولات کشاورزی جدی گرفته شود

حسین رئیسی نماینده مردم شرق هرمزگان در مجلس شورای اسلامی در نشست اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با کشاورزان نمونه رودان با اشاره به برخی از مشکلات حوزه کشاورزی شرق هرمزگان اظهار داشت: بیش از سی هزار هکتار از اراضی که مردم بر روی سالیان سال است کشاورزی می‌کنند به لحاظ مالکیت تاکنون تعیین تکلیف نشده است.

وی افزود: این امر باعث می‌شود تا بهره‌بردار نتواند از حمایت‌های دولتی استفاده کند و در مجموع از دریافت هرگونه خدماتی در این حوزه محروم خواهد ماند.

 

 

نماینده مردم شرق هرمزگان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مسئله آب و استفاده از این نعمت در دوران خشکسالی از سوی کشاورزان امری ضروری است و وزارت نیرو نیز  برای مدیریت کم‌آبی مجبور به تعدیل در تخصیص منابع آبی به کشاورزان شده است اما این راه، راه درستی نیست.

رئیسی ادامه داد: بعضا به کشاورزان میزان مصرف آب مورد نیاز تعیین و تخصیص داده شده و در نقطه مقابل هم به‌عنوان اضافه‌برداشت جریمه می‌شوند که مردم بشدت از این موضوع گلایه‌مند هستند.

وی، اجرای گسترده سازه‌های آبخیزداری با توجه به سیل‌خیز بودن منطقه، ترویج کشت‌های گلخانه‌ای و احداث سدهای کوچک مقیاس در مناطق مختلف را از مهمترین راهکارهای موجود عنوان کرد.

رئیسی خاطرنشان ساخت: هرچه قدر در این زمینه هزینه شود، سرمایه‌گذاری است چراکه بازگشت سرمایه آن موجب آبادانی منطقه در ابعاد مختلف خواهد شد.

 

 

وی به تامین نهاده‌های کشاورزی نیز اشاره کرد و گفت: ارزی که  به موضوع نهاده‌های کشاورزی اختصاص یافته به درستی تزریق نشده و باید خود کشاورز در این موضوع مورد هدف قرار می‌گرفت.

نماینده مردم شرق هرمزگان در مجلس اصلاح الگوی کشت را دیگر مشکل کشاورزی منطقه عنوان داشت و افزود: باید کشاورزان به سمت محصولاتی با خرید تضمینی سوق داده شوند.

وی بیمه محصولات کشاورزی را نیز دیگر مشکل لاینحل عنوان کرد و بیان داشت: فروش محصولات، بازیابی و صادرات موضوعاتی است که به‌همراه راه‌اندازی صنایع تبدیلی و فرآوری محصولات کشاورزی جدی گرفته شود.

هرمزگان نیازمند مرکز تخصصی تحقیقات مرکبات

احمد مرادی در جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید هرمزگان که با حضور رئیس و اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی، معاون وزیر جهاد کشاوری و استاندار هرمزگان برگزار شد، گفت: درخصوص مشکلات کشاورزان و صیادان هرمزگانی چند روز پیش جلسه‌ای با وزیر جهاد کشاورزی و معاونین ایشان داشتم و این موانع و مشکلات را مطرح نمودم،  برخی از این مشکلات ناشی از ناهماهنگی میان ادارات و سازمان ها بود که به راحتی در همان جلسه مرتفع شد و برخی دیگر همچنان نیازمند همت و پیگیری بیشتر است. نمایندگان مردم در مجلس، امید آنها برای پیگیری مشکلاتشان هستند و بنابر همین وظیفه باید مشکلات را بیان کنیم و به گوش مسئولین برسانیم. 

وی افزود: نارنگی منطقه سیاهو و حاجی آباد هرمزگان یک برند با کیفیت بین المللی است. متاسفانه هر چند سال بروز بیماری و آفات باغداران و روستائیان این مناطق را نگران می‌کند لذا به وزیر جهادکشاورزی هم پیشنهاد دادم تا یک مرکز تحقیقات خاص محصولات باغی و مرکبات در منطقه مستقر گردد. 

 

 

مرادی با اشاره به مشکلات مالکیت اراضی کشاورزی گفت: مشکل مالکیت اراضی کشاورزی مختص به روستائیان هرمزگانی نیست بلکه یک مسئله ملی است، در اکثر روستاها مردم ده‌ها سال است مشغول کشاورزی و زندگی هستند اما چند سالی است که نگرانی‌هایی برای آنها ایجاد شده که این زمین ها اراضی ملی است و روستائیان هم نمی توانند مدرک قابل قبولی برای اثبات مالکیت‌شان ارائه نمایند. لذا درخواست دارم همکاران کمیسیون کشاورزی این موضوع را پیگیری و مشکلات روستائیان کل کشور را رفع نمایند. 

باید تولید قفس ماهی را در داخل بومی کنیم

نماینده مردم بندرعباس در مجلس با اشاره به قانون برنامه ششم توسعه و تکلیف دولت درخصوص توسعه صنعت پرورش ماهی در قفس گفت: طبق قانون، تا پایان برنامه ششم توسعه باید ۲۰۰ هزار تن در سال پرورش ماهی در قفس داشته باشیم اما در حال حاضر در بهترین حال این عدد به ۲۰ هزار تن نمی رسد. وقتی هم موضوع را پیگیری کردم، گفتند مشکل تخصیص ارز دولتی برای واردات قفس‌های این صنعت بوده است. در نشست با وزیر جهاد کشاورزی به ایشان هم گفتم مشکل اصلی ناشی از ضعف در مجموعه وزارت جهاد کشاورزی است زیرا طبق اعلام بانک مربوطه تا سال ۹۷ هیچ مشکلی درخصوص تخصیص ارز دولتی برای وارد کردن تجهیزات وجود نداشته است. وقتی ما پیچیده ترین صنایع دفاعی و موشک‌ها را در داخل کشور تولید می‌کنیم نباید تولید قفس پرورش ماهی کار سختی باشد. 

 

 

وی خطاب به رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: سرمایه گذاران پرورش میگو در قشم به اعتبار مجوز وزارت جهادکشاورزی تمام زندگی خود را به وجه نقد تبدیل کردند تا در قشم پرورش میگو راه اندازی کنند اما رئیس سازمان امور اراضی کشور براحتی پشت سرمایه‌گذاران را خالی کرد و آنها را در برابر تصمیمات سازمان منطقه آزاد قشم تنها گذاشت تا این سازمان به بهانه‌های مختلف زندگی سرمایه‌گذاران را نابود سازد. 

احمد مرادی در خصوص مشکلات تامین آب شرب کشاورزی گفت: دولت در برخی مناطق هر مترکعب آب را از آبشرینکن ها ۱۲ هزار تومان خریداری می کند در حالی که در مناطق دیگر که همین آب را به آنجا منتقل می شود سیلاب های فصلی به مردم خسارت وراد می کند. سدهای آبخیزداری می تواند با کمترین هزینه، آب مورد نیاز کشاورزان را ذخیره و تامین نماید و در عین حال از بروز سیلاب و خسارت در پایین دست جلوگیری کند. لذا در این بخش هم درخواست داریم تا به سازهای آبخیزداری در مناطق روستایی توجه ویژه‌ای شود.

احداث 6 سد جدید در هرمزگان با هدف مهار آب و اشتغال‌زایی

فریدون همتی استاندار هرمزگان در نشست کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان هرمزگان که با حضور رئیس و اعضای کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی برگزار شد، عنوان کرد: با تلاش‌های صورت گرفته، میزان تولید محصولات در بخش کشاورزی و صنعت و همچنین صادرات محصولات تولیدی در استان هرمزگان در سال جاری افزایش یافته است.

وی خواستار سیاست‌گذاری تامین آب شرب مناطق ساحلی از طریق آب شیرین کن ها شد و افزود: در استان هرمزگان با تلاش گسترده، آب شیرین کن ها برای تامین آب شرب وارد مدار شده‌اند.

 

 

استاندار هرمزگان ادامه داد: با تامین آب شرب شهرستان های بندرعباس و بندرخمیر به صورت پایدار از طریق آب شیرین کن ها، آب سدهای شهرستان میناب برای شرب و رونق کشاورزی در این منطقه مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

همتی با اشاره به انجام مطالعه احداث شش سد جدید در هرمزگان، تصریح کرد: با ساخت و بهره‌برداری از این سدها می‌توانیم سطح بیشتری از اراضی کشاورزی در هرمزگان را فعال کنیم که موجب افزایش اشتغال و تثبیت جمعیت به ویژه در مناطق روستایی خواهد شد.

وی گفت: با توجه به اینکه بیش از ۴۵ درصد مردم هرمزگان در روستاها زندگی می‌کنند، باید شرایط و اشتغال مناسب را برای آنان ایجاد کنیم و به همین منظور از ردیف بودجه توسعه سواحل مکران و توازن منطقه‌ای، احداث سدهای جدید در هرمزگان در راستای مهار آب و توسعه اشتغال‌زایی از طریق کشاورزی آغاز خواهد شد.

 

 

استاندار هرمزگان خواستار توجه ویژه و تقویت بودجه طرح‌های آبخیزداری شد و خاطرنشان کرد: اجرای این طرح ها موجب رضایتمندی مردم و استفاده از آن‌ها در بخش‌های مختلف شده است که باید این امر در کمیسیون کشاورزی نیز مورد توجه ویژه قرار گیرد.

همتی، شیلات را یکی دیگر از استعداد های مهم هرمزگان برشمرد و بیان داشت: تقاضای بسیاری برای سرمایه گذاری در زمینه پرورش میگو در هرمزگان وجود دارد که یکی از بزرگترین آنها سایت جدید هشت هزار هکتاری در شهرستان بندرلنگه است که برای فعال شدن آن به طور جدی پیگیر هستیم و چرخه بزرگی از اشتغال از طریق این سایت پرورش میگو ایجاد خواهد شد.

 

 

وی بر لزوم اختصاص ردیف بودجه ویژه برای حمایت از طرح های پرورش ماهی و میگو تاکید کرد و اظهار داشت: باید به استعدادهای موجود در دریا توجه داشته باشیم و هرچه بیشتر از اقتصاد دریا محور حمایت کنیم.

استاندار هرمزگان، توسعه کشت گلخانه‌ای را یکی دیگر از اقدامات مهم در این استان برشمرد و افزود: صنعت گلخانه‌ای نیز باید به طور جدی مورد حمایت قرار گیرد.

فیلم: رحیم نظامیوند چگینی - حسن عباسی
عکس: حسن عباسی

انتهای پیام/3264/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول