اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

سوال نماینده مجلس در مورد واردات خودرو آمریکایی/100 سال دیگر هم مجوز واردات ذرت آلوده نمی‌دهیم

رئیس سازمان ملی استاندارد با اشاره به سوال یک نماینده مجلس در مورد دلیل ممنوعیت واردات خودروهای آمریکایی، گفت: برخلاف ضوابط عمل نمی‌کنیم، همان طور که در مورد ذرت‌های آلوده برخورد کردیم و اگر 100 سال دیگر هم در گمرک باقی بمانند، مجوزی برایش صادر نخواهیم کرد.

سوال نماینده مجلس در مورد واردات خودرو آمریکایی/100 سال دیگر هم مجوز واردات ذرت آلوده نمی‌دهیم

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، نیره پیروزبخت امروز در یک نشست خبری در مورد رسوب برخی کالاها در گمرکات اظهار داشت: سازمان ملی استاندارد یکی از سازمان‌هایی است که کمترین مشکل را در این رابطه دارد، چرا که کالای وارداتی را سریع تعیین تکلیف می‌کنیم و با انجام آزمایش‌ها و کنترل‌های لازم اگر کالایی از استاندارد لازم برخوردار نباشد، مشمول عدم انطباق با استاندارد شده و از واردات آن جلوگیری می‌شود.

وی با بیان اینکه مهمترین دلیل ماندگاری کالاها در گمرک مربوط به مسائلی مانند ضوابط بانکی و یا ثبت سفارش است، گفت: آمار بالایی برای استاندارد در این زمینه وجود ندارد مگر اینکه موردی مانند واردات 140 هزار تن ذرت غیراستاندارد مطرح باشد که چند سال پیش اتفاق افتاد و با توجه به اینکه این ذرت‌ها به سلامت مردم لطمه می‌زنند، اگر 100 سال دیگر هم در گمرک باقی بمانند با ترخیص آنها موافقت نخواهیم کرد.این مسئله دیگر ماندگاری کالا محسوب نمی‌شود.

رئیس سازمان ملی استاندارد همچنین با اشاره به مشکل ترخیص برخی خودروهای خارجی از گمرک گفت: در این مورد یک بحث استاندارد مطرح است و یک بحث قوانین و مقررات. وقتی خودرویی ثبت سفارش نشده باشد، حتی اگر ضوابط استاندارد را هم دارا باشد نمی‌توانیم به آن اجازه ورود دهیم.برخی واردکنندگان خودروها را به کشور آورده‌اند و گفته‌اند بالاخره دولت مجبور می‌شود آنها را ثبت سفارش کند، این موضوع به ما ربطی ندارد، این خودروها یا اظهار نشده‌اند و یا مقررات دیگر گمرک را طی نکرده‌اند.

وی افزود: از طرفی برخی خودروها نیز شامل فرمان مقام معظم رهبری و مشمول ضوابط قانونی می‌شوند به طوری که واردات خودروهای آمریکایی به کشور ممنوع است، اگر برای ورود این خودروها اقدام شده باشد، نمی‌توانیم با وارداتش موافقت کنیم.

رئیس سازمان ملی استاندارد ادامه داد: یکی از افرادی که در مجلس نام و نشانی دارد از من سوال کرد که چرا اجازه واردات خودروهای آمریکایی را نمی‌دهید؟ من گفتم خودروی آمریکایی محصول مشخص و تابلویی است و اگر فردی آن را  در خیابان ببیند به سازمان استاندارد ایراد می‌گیرد که چرا خلاف دستور رهبری عمل کرده است. به همین دلیل هر چقدر هم یک خودرو استاندارد باشد نمی‌توانیم برخلاف ضوابط اجازه واردات بدهیم.

پیروزبخت ادامه داد: همچنین در مورد خودروهای با حجم موتور بالای 2500 سی‌سی منع قانونی وجود دارد و نمی‌توانیم با واردات آنها موافقت کنیم.

وی در ادامه با بیان اینکه در مورد ترخیص نهاده‌های دامی نیز در رابطه با مغایرت استاندارد رقم چشمگیری نبوده و شاید فقط 10 هزار تن در شمال کشور بوده است، گفت: آمار بالایی برای عدم ترخیص نهاده‌های دامی به دلیل مغایرت با ضوابط استاندارد وجود ندارد.

رئیس سازمان ملی استاندارد همچنین در مورد استاندارد مصالح ساختمانی اظهار داشت: در حال حاضر صادرات مصالح ساختمانی انجام می‌شود و تولیدات داخل دارای کیفیت و استاندارد مناسبی هستند که نمونه‌برداری در این مورد صورت می‌گیرد، اما اینکه از این مصالح به چه صورت در ساخت و ساز استفاده شود، موضوع مهمی است.

پیروزبخت ادامه داد: به عنوان مثال تیرآهنی که برای سقف یک ساختمان دو طبقه کفایت می‌کند نباید در ساخت یک برج استفاده شود و نمی‌توان توقع داشت که در برابر زلزله مقاومت داشته باشد.

وی تأکید کرد: مصالح ساختمانی تولید داخل استاندارد هستند، ولی باید از آنها درست استفاده شود.

به گزارش فارس، برخی مخاطبان سامانه «فارس من» با ثبت موضوعی با عنوان «بهانه‌جویی برای ترخیص خودروها از گمرک بوشهر» خواستار پیگیری این موضوع شدند.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول