اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

عزمی به استواری گام‌های حاج قاسم برای مبارزه با کرونا/ غربالگری ۶۶ درصد اصفهانی‌ها در یک طرح مردمی

گروه‌های جهادی و مردمی در قالب‌های گوناگون به میدان مقابله با کرونا و کمک رسانی به مردم آمدند که یکی از مصادیق آن، قرارگاه شهید سلیمانی است. در استان اصفهان آمار و گزارش‌های جالب توجه و امیدوارکننده‌ای از فعالیت این قرارگاه به دست آمده است.

عزمی به استواری گام‌های حاج قاسم برای مبارزه با کرونا/ غربالگری ۶۶ درصد اصفهانی‌ها در یک طرح مردمی

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، کرونا با تمام سختی‌ها، تلخی‌ها و ناملایماتش، ظرفیت عظیم کار جهادی و گروه‌های جهادی را یادآور شد، ظرفیتی که باتوجه به شرایط خاص ناشی از انتشار ویروس کرونا، در عرصه‌های گوناگونی اعم از معیشتی، بهداشتی، درمانی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی، ظهور و بروز داشته است.

گروه های جهادی و مردم در قالب‌های گوناگون به میدان مقابله با کرونا و کمک رسانی به مردم آمدند که یکی از مصادیق آن، قرارگاه شهید سلیمانی است که در زمینه کنترل، جلوگیری از انتشار و انتقال و کمک به بهبودی، نقش موثری داشته و دارد و در استان اصفهان آمار و گزارش‌های جالب توجه و امیدوارکننده‌ای از فعالیت این قرارگاه به دست آمده است.

 

قرارگاهی که به کمک مردم و مسؤولان شتافت

با اوج گرفتن انتشار کرونا در کشور و پیرو بیانات رهبر انقلاب مبنی بر تجمیع ظرفیت‌ها و امکانات برای مقابله با این ویروس منحوس به منظور کمک به مسؤولان، قرارگاه حافظان سلامت محله با محوریت مساجد در سطح استان فعال شده و کار خود را آغاز کرد.

در این قرارگاه مسجد محور از همه امکانات و ظرفیت‌های مسجد مانند امام جماعت، بسیج، کانون‌ها، خیران و... درجهت مقابله با کرونا و یاری رسانی به مسؤولان استفاده می‌شود؛ قرارگاه شهید سلیمانی در سطح استان با حضور نماینده ولی فقیه در استان، فرمانده سپاه، نماینده استانداری، ادارات ارشاد، اوقاف، سازمان تبلیغات اسلامی، دانشگاه علوم پزشکی، صدا و سیما و اتاق اصناف و نظیر آن در شهرستان‌ها تشکیل شد.

 

پس از شکل گیری و انجام هماهنگی‌های لازم قرارگاه شهید سلیمانی، قرارگاه حافظان سلامت محله با محوریت مسجد و حضور امام جماعت، مسؤول هیات مذهبی، نماینده خانه بهداشت، کاسب امین محله، مسؤول هیات امنا، فرمانده پایگاه بسیج، مسؤول کانون فرهنگی، نماینده خیریه و قرض الحسنه محله و یکی از اقشار متخصص بسیج محله اعم از دانشجو، استاد و معلم شکل گرفته و به فعالیت مشغول شد.

 

از جمله اهداف این قرارگاه می‌توان به بسیج حداکثری ظرفیت محله، ثبت نام داوطلبان برای اعزام به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، مصون‌سازی محله از طریق ارشاد و توصیه به مراکز تجمع، اطلاع‌رسانی و آموزش چهره به چهره، کمک به بیماران و نیازمندان و اقشار توان‌خواه، تهیه و توزیع بسته‌های معیشتی،  تولید و توزیع اقلام بهداشتی، فضاسازی و کمک به ایجاد و نشاط معنوی در محلات و تهیه وام قرض الحسنه اشاره کرد، همچنین پایگاه‌های بسیج از داوطلبان اعزام به بیمارستان‌ها و کمک در عرصه‌های مختلف ثبت نام کرده و سازماندهی می‌کنند.

 

از برنامه‌های مهم این قرارگاه، رزمایش ۳۰ هزار نفری با تشکیل ۱۰۰۰ قرارگاه حافظان سلامت محله است که نخستین اولویت آن، توانمندسازی مردم و آموزش در مقابل کرونا است، همچنین شناسایی مبتلایان و ارتباط دادن آن‌ها با مراکز مربوطه، قرنطیه و نظارت بر اجرای دستور العمل ها و محدودیت‌ها و شناسایی خانواده‌های نیازمند و کمک‌رسانی به آن ها با حفظ شأن و آبروی آنها از فعالیت‌های این قرارگاه است.

 

میزان تاثیر طرح شهید سلیمانی بر کنترل وضعیت کرونا

از همین رو آرش نجیمی، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان با اشاره به تأثیر اجرای طرح شهید سلیمانی در استان اصفهان اظهار داشت: نمی‌توان گفت به تنهایی که یک طرح اجرا شد چه تعداد نفرات متأثر از این طرح بوده است، اما تقریباً دو اقدام اساسی اجرای محدودیت‌ها و طرح شهید سلیمانی تأثیر بسیاری زیادی در کاهش کرونا داشته است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: از اول آذرماه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و سپاه صاحب الزمان (عج) ساختار طرح شهید سلمانی را به صورت محله‌محور با جزئیات کامل تعریف کردند و تقریباً برابر با اوج کرونا این طرح در استان اصفهان اجرایی شد.

وی گفت: از زمانی که طرح شهید سلیمانی اجرا شد مبتنی بر اصول علمی بود، اصولی که تأکید می‌کند اگر ما بتوانیم ناقلانی با علائم خفیف را شناسایی کنیم و تمهیداتی ایجاد شود که شناسایی ناقل‌ها در اسرع وقت انجام شود و آن‌ها تحت درمان قرار بگیرند و یا شرایط قرنطینه برای آن‌ها لحاظ شود به سرعت می‌تواند در کاهش مبتلایان تأثیر بگذارد.

 

طرح شهید سلیمانی بر اساس یک اصل علمی و سازماندهی شده در حال اجرا است

نجیمی با بیان اینکه طرح شهید سلیمانی بر اساس اصل علمی و با با مشارکت داوطلبان و سازماندهی آن‌ها در اصفهان و کشور برگزار شد، بیان کرد: این طرح به دلیل اینکه بر پایه علمی بود و با وسعت زیاد بود، سبب شد که اثرات موفق آن را ببینیم این اثر در کنار محدودیت‌ها بسیار تأثیرگذار بود.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: تقریباً روزانه از ۳۰۰ بیمار به کمتر از ۱۰۰ بیمار رسیدیم و در حالی که روزانه تعداد بیماران کاهش پیدا کرد، این تأثیر را در کاهش موارد حاد و موارد فوت هم مشاهده کردیم و به طور کل می‌توان گفت طرح شهید سلیمانی تأثیر مثبت به لحاظ کلیت و کاهش بار بیماری بسیار زیاد داشته است.

وی با انتقاد از اینکه گاهی از تجارب خوب استفاده نمی‌کنیم، عنوان کرد: تلاش بسیاری می‌کنیم برای کاهش و مهار بیماری آن هم به قیمت از دست دادن خیلی از عزیزان‌مان؛ بعد از اردیبهشت ماه توانستیم با هماهنگی و همکاری در تعطیلات عید آمار را پایین بیاوریم اما در خرداد ماه افزایش بیماری را داشتیم و یا پیکی را در مهر و آبان داشته باشیم.

مردم با عادی انگاری و تخیل پایان کرونا اسفند را غیرعادی نکنند

نجیمی با تأکید بر اینکه پایین آوردن آمار بسیار سخت است و به راحتی امکان‌پذیر نیست، عنوان کرد: در چند روز اخیر و بعد از کاهش آمار، عادی‌انگاری و تمام شدن بیماری در برخی از اقشار جامعه مشاهده شده است، حتی در فعالیت‌ها و نگاه مردم این عادی‌انگاری دیده می‌شود.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بیان کرد: عادی‌انگاری تمام طرح‌هایی که اجرا شده است را تحت تأثیر قرار داده است و در حال حاضر هنوز برخی از محدودیت‌ها و نیز طرح شهید سلیمانی همچنان ادامه دارد.

 

وی با تأکید بر اینکه نیاز جامعه است که یک بسیج و تلاش برای اقناع عمومی به سمت اینکه کرونا هنوز هست و هیچ چیزی هنوز تمام نشده، اجرا شود، خاطرنشان کرد: مردم باید برای محدودیت‌ها و طرح شهید سلیمانی همکاری کنند، از رفتن به مسافرت خودداری کنند، داشتن ماسک و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

نجیمی تصریح کرد: خط اول مبارزه و مقابله با کرونا خود مردم هستند اگر مردم عادی‌انگاری را کنار نگذارند و توجه مجدد به کرونا نداشته باشند ممکن است، اسفند ماه عادی نداشته باشیم.

 

کاهش ۶۰ درصدی مرگ‌ و میرناشی ازکرونا با اجرای طرح شهید سلیمانی

همچنین چندی پیش طاهره چنگیز، رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان نیز در جلسه مشترک وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که به صورت ویدئو کنفرانس در کل کشور برگزار شده بود، در خصوص عملکرد قرارگاه شهید سلیمانی ابراز کرده بود: از آغاز طرح حافظان سلامت محله به لحاظ عملیاتی بیش از ۱۱۰۰ پایگاه راه‌اندازی کردیم که حاصل فعالیت این پایگاه‌ها انجام ۶۰ درصد غربالگری، ۷۹ درصد پیگیری بیماران، ۵۲ درصد رهگیری افراد در معرض تماس و همچنین کاهش ۸۰ درصدی موارد بستری و ۶۰ درصدی موارد مرگ و میر و کاهش تست‌های مثبت در اوج اپیدمی از ۶۰ درصد به زیر ۲۰ درصد علامت بسیار خوبی در کاهش گردش ویروس در جامعه است. 

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان با بیان اینکه نکته مثبت این طرح  این است که یک مدل خاص بومی ایرانی اسلامی از مدیریت بحران و انجام دادن کار های بزرگ بود، ادامه داد: این طرح بر اساس توکل به خدا، مشارکت مردم و برنامه‌ریزی و هدایت درست فعالیت‌ها در کنار وحدت دستگاه‌ها اجرا شد و تجربه به ما نشان داده که هرکجا ما از این مدل پیروی کردیم موفق بودیم.

 

وی با اشاره به اینکه این طرح یک فرصت بسیار بزرگ برای هم‌افزایی دو شبکه  بسیار فعال و مردمی بسیج و شبکه بهداشت و سلامت است تا تمهیداتی برای معضلاتی که ما در سلامت با آن درگیر هستیم ساماندهی کنیم، تصریح کرد: باید اقداماتی زیربنایی حول مساجد، محله‌محور و خانواده‌محور که زیر بنای سلامت و امنیت جامعه ما است انجام بگیرد.

چنگیز با اشاره به اینکه مساجد کانون هر محله‌ای هستند، تاکید کرد: باید این حرکت به نحوی استحکام بخشیده بشود تا مساجد کانون سلامت، امنیت، فرهنگ و همه چیز یک محله باشند و این کارکرد امنیت و سلامت برای همه پایگاه های سلامت و بسیج  به عنوان رسالت تعیین بشود.

 

اصفهان، الگوی طرح شهید سلیمانی است

همچنین سردار حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز در این جلسه ضمن تشکر از اقدامات دستگاه‌های استان اصفهان در طرح شهید سلیمانی خاطرنشان کرده بود: قبل از اینکه این طرح آغاز بشود در استان اصفهان در حال اجرا بود و الگوی اولیه این طرح از استان اصفهان شکل گرفت.

وی با اشاره به اینکه الگوی این طرح به موضوعات دیگر کشور نیز قابل تعمیم است، تاکید کرد: کمک‌های مومنانه در مساجد ادامه خواهد داشت، باید بتوانیم قدری از آلام مردم در این شرایط اقتصادی ناشی از ویروس کرونا را کاهش دهیم.

اصفهان یک الگوی موفق از همدلی و همکاری صمیمانه

سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم با اشاره به گزارش رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در همین جلسه مشترک گفت: در سفری که به اصفهان داشتم یک الگوی موفق از همدلی و همکاری صمیمانه را مشاهده کردم که هم جامع و هم گویا  بود و در بین همکاران وزارت بهداشت آن را به عنوان یک مدل قابل استناد طرح کردیم.

 

غربالگری بیش از ۳ میلیون اصفهانی در طرح شهید سلیمانی

در ادامه این گزارش آخرین آمار غربالگری طرح قرارگاه محله‌محور شهید سلیمانی آمده‌ است، این آمار شنبه هر هفته به روزرسانی می‌شود،  از همین رو سخنگوی ستاد مقابله با کرونای سپاه صاحب‌الزمان (عج) استان اصفهان به بیان از آخرین فعالیت‌های این قرارگاه پرداخت.

علی قمیان با اشاره به این که هر محله، یک قرارگاه است و ناحیه امام صادق(ع) و ناحیه امام رضا(ع) بزرگترین قرارگاه‌های استان هستند، به ارائه گزارشی از فعالیت‌های این قرارگاه تا شنبه گذشته پرداخته و اظهار کرد: از آغاز فعالیت طرح شهید سلیمانی تا تاریخ ۳۰ دی ماه ۹۹ در قالب طرح غربالگری قرارگاه حافظان سلامت محله، تعداد ۹۸۷ هزار و ۱۷۰ خانوار بازدید شده که از این میان تعداد ۳ میلیون و ۳۳۹ هزار و ۸۵۰ نفر غربالگری شده‌اند.

 

سخنگوی ستاد مقابله با کرونای سپاه صاحب‌الزمان (عج) استان اصفهان در ادامه افزود: در این طرح تاکنون ۴۰ هزار و ۸۳ نفر مبتلا به ویروس کرونا شناسایی شده است، همچنین ۲۲۸ هزار و ۷۱۰ نفر افراد در معرض خطر بوده‌اند که به آن‌ها توصیه‌های لازم شده است.

وی ادامه داد: در طرح شهید سلیمانی تعداد ۱۵۹ هزار و ۸۵۲ بسته بهداشتی بین خانواده‌های مورد نظر توزیع شده و تعداد ۹۶ هزار و ۲۶۰ بسته معیشتی نیز به خانواده‌های نیازمند و آسیب‌دیده کرونا تحویل شده، سایر بسته‌های حمایتی تحویل شده به خانواده‌ها و افراد گوناگون تعداد ۶۳ هزار و ۳۷ بسته بوده است.

قمیان در پایان یادآور شد: در بحث نظارت بر رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی از ۵۴ هزار و ۲۳۱ واحد صنفی سرکشی و بازدید شده و به تعداد ۳۷۹ هزار و ۱۹۸ نفر توصیه و ارشاد رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی شده است، در این طرح تا تاریخ ۳۰ دی ماه ۹۹، حدود ۶۶ درصد جمعیت استان اصفهان غربالگری شده اند.

انتهای پیام/۶۳۱۰۶/ص۳۰/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول