اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

استقبال علی‌اف از حضور شرکت‌های ایرانی در بازسازی قره‌باغ در دیدار با ظریف

رئیس جمهور آذربایجان در دیدار ظریف از حضور شرکت‌های ایرانی در بازسازی قره‌باغ استقبال و با ابراز خرسندی از دیدگاه جمهوری اسلامی در خصوص ابتکار ۶ جانبه، این پیشنهاد را به نفع صلح و منافع مشترک در منطقه خواند.

استقبال علی‌اف از حضور شرکت‌های ایرانی در بازسازی قره‌باغ در دیدار با ظریف

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که به منظور انجام سفری منطقه‌ای و در اولین مقصد این سفر شب گذشته وارد باکو پایتخت جمهوری آذربایجان شد، پیش از ظهر امروز با «الهام علی اف» رئیس جمهور آذربایجان دیدار و به گفت‌وگو پرداخت.

وزیر امور خارجه در این دیدار با تبریک پیروزی‌های اخیر به دولت و ملت جمهوری آذربایجان بر گسترش همکاری‌های دوجانبه تأکید کرد.

ظریف با استقبال از طرح پیشنهادی رئیس جمهور آذربایجان تحت عنوان ابتکار همکاری‌های منطقه‌ای ۶ جانبه، آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای کمک و همکاری در همه زمینه هایی که به برقراری صلح،  ثبات و آرامش در منطقه کمک کند را اعلام کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به سفر موفقیت آمیز وزیر امور خارجه و همچنین معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان به کشورمان،  همکاری‌های فیمابین به ویژه در حوزه‌های اقتصادی را آماده جهش ارزیابی کرد.

*آمادگی ایران برای مشارکت فعال در بازسازی مناطق آزاد شده

ظریف با ابراز خرسندی از نتایج برگزاری چهاردهمین دور اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور، آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای مشارکت فعال در بازسازی مناطق آزاد شده خصوصا در زمینه‌های ساخت و ساز، صدور خدمات فنی - مهندسی، برق و انرژی، کشاورزی، کشت فرا سرزمینی، مین روبی، بازسازی مساجد و بناهای تاریخی را اعلام کرد.

* استقبال علی‌اف از حضور شرکت‌های ایرانی در بازسازی قره‌باغ

الهام علی‌اف رئیس جمهور آذربایجان نیز در این دیدار با قدردانی از مواضع جمهوری اسلامی ایران در تحولات اخیر در منطقه، از سطح همکاری‌های فیمابین ابراز خرسندی و فضای موجود برای توسعه مناسبات در همه زمینه‌ها خصوصا حوزه همکاری‌های اقتصادی را مثبت ارزیابی کرد.

وی با برشمردن پروژه‌های اقتصادی بین دو کشور، از حضور شرکت‌های ایرانی در بازسازی قره‌باغ استقبال کرد و با ابراز خرسندی از دیدگاه جمهوری اسلامی ایران در خصوص ابتکار ۶ جانبه، این پیشنهاد را به نفع صلح و منافع مشترک در منطقه ارزیابی کرد.

الهام علی‌اف همچنین از برگزاری نشست‌های ٣ جانبه ایران- آذربایجان - روسیه و همچنین ایران - آذربایجان - ترکیه در آینده استقبال کرد.

در این دیدار علاوه بر وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان، دستیار رئیس جمهور آذربایجان در امور سیاست خارجی نیز حضور داشت.

به گزارش فارس، ظریف قرار است در ادامه این سفر به روسیه، ارمنستان، گرجستان و در صورت انجام هماهنگی آخر هفته نیز به ترکیه برود.

وزیر امور خارجه شب گذشته در بدو ورود به باکو با بیان اینکه بسیار خوشحالیم توانستم این سفر را انجام دهم، گفت: در روزهای آینده به روسیه، ارمنستان، گرجستان و احتمالا آخر هفته نیز به ترکیه سفر خواهم کرد.

وی در تشریح موضوع و علت این سفرها عنوان کرد: موضوع اصلی بحث همکاری‌های منطقه‌ای در این منطقه است که برای ما از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و ارتباطات دوجانبه با این کشورها که ایران با این کشورها دارای رابطه بسیار خوب و نزدیکی است. 

ظریف گفت: روز دوشنبه در دیدار با مقامات آذری درباره بازسازی و وضعیت قره باغ و همکاری برای حفظ ثبات در این جا صحبت خواهیم کرد. خشنود هستیم کشور و ملت برادر ما آذربایجان سرزمین‌های خودش را به دست آورده و امروز سرزمین‌های آذری در اختیار مردم آذربایجان است و علاقه‌مندیم کمک کنیم که هر چه زودتر ساکنان سرزمین‌های آزاد شده به محل اقامت خود برگردند. اینها خویشان ما هستند و در این زمینه گفت‌وگو خواهیم کرد.علاوه بر این درباره مسائل مربوط به ترانزیت و کریدور شمال - جنوب و شمال - غرب با دوستان آذری گفت‌وگو خواهیم کرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول