اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بورس

رشد 1339 واحدی شاخص بورس تهران/ ارزش معاملات دو بازار 21.4 هزار میلیارد تومان شد

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران امروز در پایان معاملات با رشد 1339 واحدی روبه‌رو شد.

رشد 1339 واحدی شاخص بورس تهران/ ارزش معاملات دو بازار 21.4 هزار میلیارد تومان شد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بورس اوراق بهادار تهران امروز گرچه از ابتدا با ریزش بازار شروع کرد، اما در میانه راه شاخص به سمت بالا حرکت کرده و در نهایت با افزایش 1313 واحد بسته شد و به رقم یک میلیون و 235 هزار و 871 واحد رسید.

اما شاخص کل با معیار هموزن امروز 5 هزار و 85 واحد کاهش یافته و به رقم 432 هزار و 487 واحد رسید.

ارزش بازار در بورس تهران به بیش از 4 میلیون و 914 هزار میلیارد تومان رسید.

معامله‌گران امروز در بورس تهران بیش از 10.5 میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب 1.1 میلیون نوبت معامله و به ارزش 10 هزار و 448 میلیارد تومان داد و ستد کردند.


نقشه معاملات امروز بورس تهران

اگر ارزش معاملات فرابورس که امروز به بیش از 11 هزار و 6 میلیارد تومان رسید را به آن اضافه کنیم معامله‌گران امروز در بورس اوراق و فرابورس بیش از 21 هزار و 457 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز شاخص کل با معیار وزنی ـ ارزشی و شاخص قیمت در این معیار 0.11 درصد رشد کردند همچنین شاخص کل با معیار هموزن و شاخص قیمت با معیار هموزن 1.1 درصد کاهش یافتند، شاخص آزاد شناور 0.18درصد افت کرد.

شاخص بازار اول بورس 0.46 درصد رشد کرد و شاخص بازار دوم بورس 0.33 درصد کاهش یافت. امروز نمادهای شاخص‌ساز شامل شستا، فولاد مبارکه، سرمایه‌گذاری غدیر، گروه مپنا، پالایش نفت اصفهان، سرمایه‌گذاری معادن و پالایش نفت بندرعباس بوده‌اند.


روند یکساله شاخص بورس تهران

نمادهای پرتراکنش در بورس شامل شستا، ایران‌خودرو، سایپا، ملی‌مس ایران، گسترش سرمایه گذاری ایران‌خودرو، دارویی برکت و فولاد مبارکه بوده‌اند.

در فرابورس ایران هم امروز شاخص کل در پایان معاملات 95 واحد کاهش یافته و به رقم 18 هزار و 202 واحد رسید.

ارزش بازار اول و  دوم فرابورس ایران به بیش از یک میلیون و 242 هزار میلیارد تومان رسید.

معامله‌گران امروز بیش از 2.4 میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب 569 هزار نوبت معامله و به ارزش 11 هزار و 6 میلیارد تومان داد وستد کردند.

امروز نمادهای پتروشیمی مارون، گهرزمین، صنعتی مینو و هلدینگ معدنی خاورمیانه بیشترین اثر تقویتی در شاخص فرابورس را داشتند و نمادهای پتروشیمی آریاساسول، ذوب‌آهن و پتروشیمی زاگرس بیشترین اثر کاهشی در شاخص فرابورس را داشته‌اند.

نمادهای پرتراکنش در فرابورس ایران شامل سپیدار سیستم آسیا، صنایع چوب خزر، سرمایه‌گذاری سپهر صادرات، پتروشیمی ارومیه، ذوب‌آهن اصفهان، توسعه و عمران استان کرمان و پلیمر آریا ساسول بوده‌اند.

به گزارش فارس، سرمایه‌گذاری در بورس یکی از روش‌های پس انداز ملی و شفاف‌سازی شرکت‌ها و همچنین جمع‌آوری پس‌اندازهای خرد مردم و تجمیع آن برای تزریق به تولید و انجام طرح‌های توسعه‌ای به شمار می‌رود.

دولت و حاکمیت باید حضور گسترده مردم در بورس راکه به بیش از 50 میلیون نفر رسیده را غنیمت بداند که این باعث جمع‌آوری پس‌اندازهای خرد مردمی و امکان ایجاد توسعه در کشور می‌شود.

همچنین شرکت‌ها با حضور در بورس به خاطر ارائه گزارش‌های ماهانه، سه ماهه،‌ 6 ماهه، 9 ماهه و سالانه شفاف می‌شوند، بنابر این دولت می‌تواند از این رهگذر مالیات واقعی دریافت کند و همه این دلایل باعث می‌شود که دولت توجه ویژه‌ای به حضور مردم در بورس داشته باشد.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول