اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

تحول بزرگ علمی کشور در پی تولید واکسن کووید۱۹

استاد ممتاز دانشگاه علوم پزشکی شیراز، موفقیت دانشمندان کشور در تولید واکسن کووید ۱۹ را نشان‌دهنده تحولی بزرگ در سطح علمی کشور دانست.

تحول بزرگ علمی کشور در پی تولید واکسن کووید۱۹

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، عباس قادری در وبینار گفتمان هم‌اندیشی و آزاد‌اندیشی با موضوع واکسن‌های کووید۱۹ که امروز برگزار شد، کشف واکسن کووید۱۹ در کمتر از یک سال را موفقیت علمی بزرگی دانست و اظهار داشت: در کمتر از یک سال جامعه پزشکی ما موفق می‌شود یک ویروس را به‌ طور کامل بشناسد و فرآیندها را طی کند و آن را به فاز انسانی برساند.

وی با اشاره به اینکه تحولات بزرگ علمی به یک کشور و جغرافیا خلاصه نمی‌شود، گفت: پیشرفت‌های علمی در سراسر دنیا به هم متصل است و تحولاتی که اکنون شاهد هستیم حاصل تلاش‌های دانشمندان در ایران و خارج از ایران است.

قادری افزود: این مهم، محکی برای سیاست‌گذاران و پزشکان بود را خود را در ابعاد مختلف بسنجند چنانچه در بحث تشخیص و درمان تحولات بزرگی رخ دهد همچنین ذکر این نکته ضروری است که تا قبل از این پاندومی، رعایت پروتکل‌های هوازی دقت و وسواس لازم را نداشت و این بیماری، تغییری را در شیوه زندگی‌مان ایجاد کرد.

در ادامه این نشست که با حضور اساتید مختلف دانشگاه علوم‌ پزشکی شیراز برگزار شد ابعاد مختلف واکسن‌های تولیدی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

بر این اساس، سه واکسن از سوی بنیاد برکت، موسسه رازی و واکسنی مشترک میان ایران و کوبا در حال بررسی هستند. واکسن نخست که با اتکا به شیوه قدیمی و از طریق ویروس کشته شده استفاده شده مجوز لازم را دریافت کرده  و وارد فاز انسانی شده است و واکسن‌های دوم و سوم در حال دریافت مجوزها هستند. گفتنی است واکسن نخست تا کنون به ۲۰ داوطلب تزریق شده است.

نکته دیگری که در این نشست مطرح شد بحث ایمنی و ضریب اطمینان واکسن‌هایی بود که در سطح دنیا تهیه شده‌اند.

یونس قاسمی، یکی دیگر از اساتید دانشگاه علوم‌پزشکی شیراز بود که طی سخنانی اظهار داشت: ابتدای شیوع کووید۱۹ در کشورمان در زمینه تهیه مواد ضدعفونی‌کننده و یا ماسک مشکل داشتیم در حالی که با گذشت مدت زمان اندکی زیرساخت‌های مناسب ایجاد شد.

این استاد دکترای تخصصی بیوتکنولوژی دارویی افزود: با توجه به زیرساخت‌های ایجاد شده طی این مدت با حضور شرکت‌های دانش‌بنیان تحقیقاتی انجام شده است که در آینده اثرگذار خواهد بود.

وی ادامه داد: واکسنی که امروز در کشور ما به مرحله تولید رسیده است حاصل تلاش و زحمات جوانان این حوزه در آزمایشگاه‌ها است.

قاسمی با تاکید بر اینکه کووید سبب شد به شرکت‌های دانش‌بنیان اهمیت بیشتری داده شود، افزود: اکنون زیرساخت‌های خوبی فراهم است به گونه‌ای که در حوزه بیوتکنولوژی ۳۰ تا ۴۰ دارو را در کشور تولید می‌کنیم.

وی با تاکید بر اینکه باید به علم جوانان کشورمان اعتماد کنیم، گفت: در حال حاضر در شرایطی هستیم که ضرورت دارد از واکسن استفاده کرده و به تولیدات درون کشور اهمیت دهیم، چراکه اعتماد کردن می‌تواند رشد علم و فناوری را در کشور به دنبال داشته باشد‌.

قاسمی با اشاره به اینکه دانشگاه علوم پزشکی شیراز هفته گذشته رتبه سوم فناوری را از آنِ خود کرد، افزود: این نشان می‌دهد با زیرساخت‌های ایجاد شده در حوزه پزشکی و علم و فناوری شاهد اتفاق‌های خوبی در آینده خواهیم بود.

در ادامه امید آسمانی نیز در ادامه با اشاره به اینکه کی از مباحث قابل فبول در بحث پروسه تولید واکسن، میزان اعتماد است گفت: اگر واکسنی وارد جامعه شد یا تزریق آن اجبار است یا آزادانه؟ این موضوع می‌تواند در بعد اخلاقی مورد توجه باشد.

این دکترای اخلاق پزشکی با اشاره به اینکه همواره درمورد همه مسایل منتقدانی وجود دارد، اظهار داشت: در مورد واکسن نیز منتقدانی هستند که اگر به آنها گوش نکنیم، می‌تواند چالش‌هایی را در میان‌مدت و بلندمدت ایجاد کند.

آسمانی، مشارکت عمومی در تصمیم‌گیری استفاده از واکسن را مهم خواند و گفت: در چنین شرایطی باید نردم را به لحاظ دانشی، نگرشی و اعتماد به دانشمندان و مسئولان آماده کرد.

وی نقش مسئولان را در فرآیند تولید واکسن چه داخلی و چه خارجی مهم دانست و افزود: در نظر گرفتن مسایل اخلاقی در مورد واکسن بحث بسیار مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول