اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  یزد

پیشگیری از تکرار جرم، مهمترین هدف در تعیین مجازات است

رئیس کل دادگستری استان یزد گفت: مقام قضایی، باید با اشراف به وضعیت جامعه و بررسی شرایط ارتکاب جرم، و مجرم، صدور احکام را با استفاده از تأسیسات قانونی به گونه ای مهندسی کند که بیشترین اصلاح و بازدارندگی و کمترین تکرار جرم در مجرم، حاصل گردد.

پیشگیری از تکرار جرم، مهمترین هدف در تعیین مجازات است

به گزارش خبرگزاری فارس در یزد، غلامعلی دهشیری در نشست بررسی شرایط قانونی استفاده از نهاد توبه، اظهار کرد: نهاد توبه یکی از عوامل سقوط مجازات و یا تخفیف مجازات می باشد که بر گرفته از مبانی فقهی و شرعی است.

وی با اشاره به نگاه مترقی و متعالی اسلام به اصلاح مجرمین، تصریح کرد: با استعانت از تعالیم روح بخش و انسان ساز اسلامی، نهاد توبه در مقررات اسلامی آمده است که بعد از تصویب مجلس توسط شورای نگهبان نیز ابعاد مختلف آن سنجیده و تایید شده است.

رئیس کل دادگستری استان یزد، گفت: بر توجه به شرایط جامعه، وضعیت محکومین، خانواده زندانیان و شرایط زمان ارتکاب جرم تأکید کرد و گفت: قانون، یک نص خشک و بی روح است، آنکس که باید به آن لطافت، روح و اثر گذاری ببخشد، قاضی است که باید با اشراف به تمامی جهات، بهترین تصمیم را بگیرد و بهترین حکم را صادر نماید تا مهمترین هدف که ایجاد بازدارندگی و اصلاح مجرمان است محقق گردد.

دهشیری، با بیان این‌که نباید سلایق شخصی را بر سیاست های قضایی حاکم کرد، خاطرنشان کرد: حاکمیت اسلامی با تأسی به تعالیم متعالی اسلامی، نهاد توبه را که هیچ معادل غربی در مبانی حقوقی و قضایی دنیا ندارد را برای استفاده محاکم قضایی ایجاد کرده است و انتظار است تا مقامات قضایی با بهره گیری از این نهاد ارفاقی بهترین تصمیمات را برای اصلاح و تربیت و تحقق اهداف والای دستگاه عدلیه اتخاذ نمایند.

گفتنی است؛ در یک نشست قضایی که برخی از مدیران زندان یزد نیز حضور داشتند ابعاد مختلف نهاد توبه و نحوه استفاده از آن مورد بررسی و واکاوی قرار گرفت.

انتهای پیام/ز

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول