اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

«به‎ روز بودن» و «پاسخگو بودن به نیازهای شهروندان»، ملاک کارآمدی طرح‌های تفصیلی

رئیس شورای شهر مشهد گفت: «به‎روز بودن» و «پاسخگو بودن به نیازهای شهروندان» ملاک کارآمدی طرح‌های تفصیلی ولی متاسفانه این مهم مورد توجه دستگاه‌های مسئول و کمیسیون ماده 5 قرار نگرفته و اساس تصمیم‌گیری‌ها برای طرح‌های تفصیلی، آمار و اعدادی است که متعلق به دهه گذشته است.

«به‎ روز بودن» و «پاسخگو بودن به نیازهای شهروندان»، ملاک کارآمدی طرح‌های تفصیلی

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهد، محمدرضا حیدری، در آغاز یکصد و هجدهمین جلسه علنی شورای شهر مشهد به ذکر مناسبت‌های هفته جاری پرداخت و در ابتدا با گرامیداشت ششم بهمن‌ماه، روز جهانی گمرک، اظهار کرد: گمرک ایران، یکی از باسابقه‌ترین سازمان‌های دولتی است که به‌عنوان مرزبان اقتصادی کشور شناخته می‌شود و نقش مهمی در اجرای سیاست‌ها و خط مشی‌های اقتصادی و بازرگانی کشور دارد.

وی با تسلیت سالروز وفات ام‌البنین، همسر گرامی امام‌علی(ع) و مادر بزرگوار حضرت ابوالفضل(ع) که به عنوان «روز تکریم مادران و همسران شهدا» نامگذاری شده است، گفت: این بانوی صبور و فداکار، در نهضت عاشورای حسینی(ع) 4 فرزند خود را تقدیم مولای خود می‌کند.

حیدری با بیان اینکه مادر در تمامی فرهنگ‌ها دریایی از عشق و عاطفه و سرشار از انرژی و روحیه است، افزود: نامگذاری این روز به نام مادران و همسران شهدا اقدامی بسیار ارزنده بوده است؛ بزرگان و عزیزانی که گرانمایه‌ترین سرمایه و دارایی زندگی خود یعنی فرزندانشان را در راه اسلام فدا کردند.

رئیس شورای شهر مشهد خاطرنشان کرد: بسیار خرسندیم که یکصد و هجدهمین جلسه علنی شورای شهر مشهد، به همین مناسبت، از خیل عظیم مادران و همسران شهدا، به قدوم مادر «شهیدان سلطانی» متبرک و مزین شده است؛ امیدواریم سال‌های سال در کنار این شیرزنان، ادامه‌دهنده راه آنها باشیم.

وی با اشاره به نهم بهمن‌ماه، روز جهانی کمک به جذامیان، اضافه کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که در گذشته تعداد زیادی از جذامی‌ها، از اقصی نقاط ایران برای زیارت بارگاه منور رضوی راهی مشهد شده و در ادامه در این شهر ماندگار شدند.

حیدری با بیان اینکه تلاش برای ایجاد مکانی مناسب برای نگهداری جذامیان در شهر مشهد از سال ۱۳۰۱ و در قلعه محراب‌خان کلید خورد، تصریح کرد: درحال حاضر شهرک جذامی‌های مشهد، دارای ۳۰ خانواده و ۱۰۰ نفر است، که در خیابان وحید طلاب ساکن هستند؛ انسان‌های بزرگواری که شرایط مناسبتی ندارند و البته دستگاه‌های مختلف از جمله بهداشت و درمان و شهرداری مشهد قدم‌هایی در جهت بهبود شرایط برداشته است.

رئیس شورای شهر مشهد گفت: امیدواریم با مشارکت بیش از پیش ظرفیت‌های مردمی، تشکل‌ها و سمن‌ها، بتوان گام‌های اثرگذارتری برای ایجاد شرایطی مناسب‌تر برداشت.

وی افزود: این اتفاق همچنین نشان داد که نقش و تاثیرگذاری اصل نظارت همگانی یا همان مفهوم امر به معرف و نهی از منکر جمعی، در اصلاح رویه‌ها و رفتارها بسیار تاثیرگذار است؛ اصل نظارت همگانی مانع از شکل‌گیری فساد و رانت می‌شود و اگر به‌جای تشکیل دستگاه‌ها نظارتی مختلف، به اصل نظارت همگانی مبتنی بر آزادی بیان و انتشار اخبار و اطلاعات، با حفظ چارچوب‌ها و شرایط، توجه داشته باشیم، در کنترل آسیب‌های از این دست موفقیت بیشتری کسب می‌شود.

حیدری بیان کرد: فضاسازی روزهای اخیر نشان داد که جامعه به شدت رسانه‌ای شده و نقش شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی در افکار عمومی بسیار گسترش یافته است.

رئیس شورای شهر مشهد با بیان اینکه به تمامی مدیران و ارکان مدیریت شهری، خود و دیگر اعضای شورای شهر تذکر داد که باید مراقب رفتارهای شخصی باشیم و تاکید کرد: قانون برای عموم مردم و در هر شرایطی، به‌عنوان میثاق‌نامه‌ای شناخته می‌شود که منشای نظم اجتماعی است و باید مدافع و عامل به آن باشیم.

وی متذکر شد: طرح‌‌های جامع و تفصیلی، نقشه راه توسعه شهر هستند و اهمیت آن برهمگان روشن است.

حیدری با بیان اینکه شورای پنجم از ابتدای فعالیت خود، با محوریت کمیسیون شهرسازی و معماری، به جد پیگیر این موضوع بود، اظهار کرد: از آخرین طرح تفصیلی شهر مشهد بیش از یک دهه می‌گذشت، بنابراین، باید به سمتی برویم که شهر دارای طرح باشد و پاسخگویی به شهروندان براساس آن صورت گیرد، انضباط بر شهر حاکم شود.

رئیس شورای شهر مشهد ادامه داد: شورای چهارم به دلیل ایرادات و مغایرت‌هایی که نسبت به طرح جامع داشت، آن را ابلاغ نکرد و متوقف شد؛ ایراداتی که در ابتدا ۱۸0 مورد بود و در نهایت به حدود ۲۰ مورد کاهش یافت.

وی با بیان اینکه شورای پنجم شهر مشهد نسبت به ابلاغ طرح جامع مردد بود، افزود: ما دو راه پیش روی خود داشتیم؛ یکی اصرار بر مسیر گذشته و دیگری، اصلاح ایرادات طرح‌های تفصیلی که در نشست مشترک اعضای شورای شهر با مدیران مسکن و شهرسازی، دوطرف روی راه دوم به توافق رسیدند.

حیدری اظهار کرد: شورای شهر مشهد در این دوره، براساس همین تعهد و به صورت مشروط وارد موضوع طرح‌های تفصیلی شد.

رئیس شورای شهر مشهد با اشاره به داده‌ها و اطلاعاتی که در مطالعات طرح جامع مدنظر قرار گرفته است، گفت: این داده‌ها مربوط به اواسط دهه ۸۰ هستند، بنابراین، موضوعات اساسی که در طرح جامع ملاک عمل و تصمیم‌گیری قرار گرفته، به ویژه در حوزه جمعیت‌پذیری، به سال ۸۵ برمی‌گردد.

وی با بیان اینکه امروز شاهد خلف وعده اداره کل راه و شهرسازی هستیم و همراهی لازم برای اصلاح ایرادات و مشکلات موجود شکل نگرفته است، افزود: براساس این طرح، به‌عنوان مثال در حوزه جنوب‌غرب شهر مشهد که شامل مناطق ۹ و ۱۱ شهرداری می‌شود و جمعیت‌پذیری ۷۰۰ هزار نفری برای آن مورد تاکید شورای شهر و شهرداری بوده، براساس مصوبه جدید کمیسیون ماده ۵ حداکثر تراکم ۳.۵ طبقه در طرح تفصیلی دیده شده که مغایر با نیاز منطقه است.

حیدری «به‎روز بودن» و «پاسخگو بودن به نیازهای شهروندان» را ملاک کارآمدی طرح‌های تفصیلی دانست و گفت: اگر این دو عامل محقق نشود، بدون شک جامعه به سمت تخلف و تقاضاهای بیش‌ از اندازه خواهد رفت.

رئیس شورای شهر مشهد با تاکید برلزوم انعطاف‌پذیری طرح‌های تفصیلی تا بتوان براساس آن پیوسته به نیازهای شهروندان پاسخ داد، تصریح کرد: افق 5 ساله شهر را می‌خواهند براساس داده‌های سال ۸۵ ترسیم کنند؛ طبیعی است که چنین طرحی از الان شکست خورده بوده و میتوان آن را ناموفق دانست.

وی با بیان اینکه شرایط پیش‌بینی شده برای حوزه جنوب‌غرب، با جمعیت ۷۰۰ هزار نفر، ۱۹ هزار میلیاردتومان تراز مالی فیزیکی منفی دارد، افزود: چنین شرایطی عملا مدیریت شهری و شهرداری را با مشکلات جدی مواجه می‌کند.

حیدری از تمامی صاحبنظران، متخصصین، سازندگان و دغدغه‌مندان خواست تا دیدگاه‌های خود را در این خصوص مطرح کنند و از کمیسیون ماده ۵ استانداری نیز تقاضا کرد تا به نیازها توجه کنند و ایرادات را در قالب مغایرت اساسی به شورای عالی ارسال نماید تا در تعامل و گفت‌وگو، بتوان طرحی عملیاتی تهیه کرد.

رئیس شورای شهر مشهد افزود: در این بحث، هیچ دستگاهی نباید به دنبال تحمیل خواست و مطالبه خود باشد؛ دغدغه ما پاسخگویی به نیازهای مردمی، متناسب با واقعیت‌ها و زیرساخت‌های شهر است.

وی با تاکید بر اینکه شهرداری مشهد باید اهتمام ویژه‌ای به این موضوع داشته باشد و حضور فعالانه‌ای در جلسات کمیسیون ماده ۵ از خود نشان دهد، گفت: امیدواریم مدیران استانی هم نقطه‌نظرات همه دلسوزان و دغدغه‌مندان را دریافت کنند، با بهره‌گیری از آن، تصمیماتی را اتخاذ کنند تا شاهد طرح تفصیلی با قابلیت تحقق‌پذیری بالا و قابلیت عملیاتی شدن باشیم؛ درغیر این صورت، شهر با مشکلات جدی روبرو خواهد شد و آثارش را در آینده نشان می‌دهد.

حیدری اضافه کرد: مدیریت شهری مشهد همچون گذشته آمادگی داشته و دارد تا در فضای تعاملی و گفتگو این بحث را دنبال کند و آنچه مصلحت مردم و شهر است را با قوت دنبال کنیم.

انتهای پیام/ 70031

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول