اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

افزایش 25 درصدی تولید سیب در آذربایجان‌شرقی/ ایجاد ارتباط با کشورهای اوراسیا و عقد توافقنامه تجارت آزاد سیب

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان‌شرقی، گفت: تعهد ارزی صادرکنندگان و افزایش چشمگیر هزینه‌های تولید در سال 99، مشکل اصلی صادرات‌کنندگان سیب است.

افزایش 25 درصدی تولید سیب در  آذربایجان‌شرقی/ ایجاد ارتباط با کشورهای اوراسیا و عقد توافقنامه تجارت آزاد سیب

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، اکبر فتحی در گفت وگوی با خبرنگاران اظهار داشت: با توجه به افزایش 25 درصدی تولید سیب در سال‌جاری نسبت به سال 98، اگر میزان صادرات سیب در سال 99 برابر با سال گذشته نیز باشد، ناچاراً بازهم مقدار بیشتری از محصول تولیدی در سردخانه ها ذخیره و نگهداری خواهد شد.

وی ادامه داد: در حال حاضر مشکل اساسی در زمینه صادرات سیب، تعهد ارزی صادرکنندگان است که طبق این مصوبه صادرکنندگان باید ارز حاصل از صادرات را به کشور باز‌گردانند که این موضوع موجب می‌شود صادرکنندگان رغبت چندانی نسبت به صادرات از خود نشان ندهند.

فتحی افزود: مشکل دوم موضوع بازار به ازاء بازار است که به واسطه انجام این پروسه در سال 98، تقریباً مشکل خاصی در این خصوص وجود نداشت، به این شکل که به ازاء صادرات 1.5 کیلوگرم سیب مجوز واردات یک کیلوگرم موز با تعرفه گمرکی 5 درصد برای صادرکنندگان صادر می‌شد و از این طریق انگیزه لازم برای صادرات در صادرکنندگان و واردکنندگان ایجاد می‌گردید.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان‌شرقی،گفت: سومین مورد افزایش هزینه‌های حمل و نقل میوه از شهرستان مراغه ، مرند ، اهر ، میانه و... به بندرعباس و از طریق بندر به قطر و نهایتاً کشور پاکستان و هند می‌باشد که به لحاظ بعد مسافت موجبات فساد محصول در طی مسیر را فراهم می‌نماید.  

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه هزینه‌های تولید در سال 99 با توجه به افزایش نرخ تورم در کشور از افزایش قابل توجهی برخوردار است، اظهار داشت: با تمام توصیفات و شرایط موجود بازهم مزیت رقابت با سایر تولیدکنندگان جهان از جمله کشورهای چین، آمریکا و ترکیه که به عنوان قطب‌های تولید سیب در دنیا شناخته می‌شوند،در ایران و مخصوصاً شهرستان مراغه در آذربایجان‌شرقی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

فتحی با اشاره به این نکته که صادرات سیب مراغه به کشور روسیه در سال‌جاری 85 درصد افزایش داشته، گفت: سیاست‌های جهاد کشاورزی در جهت رفع موانع موجود در مسیر صادرات سیب از استان آذربایجان‌شرقی در دو سطح ملی و استانی متمرکز شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان‌شرقی، ادامه داد: در سطح ملی مقام عالی وزارت جهاد کشاورزی، معاونت بازرگانی و معاونت باغبانی وزارت متبوع در تلاشند تا با ایجاد ارتباط با کشورهای اوراسیا و عقد توافق‌نامه تجارت آزاد سیب در منطقه ذکر شده را برقرار سازند.

وی اظهار کرد: تعلیق ارائه کارت‌های بازرگانی به کشاورزان که مستقیماً از اتاق‌های بازرگانی دریافت و به طور مستقیم نسبت به صادرات اقدام می نمودند، یکی دیگر از مشکلات پیشرو در این حوزه است که وزارت جهاد کشاورزی مصمم می باشد تا این امر را از حالت تعلیق خارج نماید همچنین وزارت جهاد کشاورزی در تلاش است تا با حذف تعهد ارزی از صادرکنندگان محصولات کشاورزی، انگیزه لازم در فعالان این حوزه احیاء و بیش از پیش تقویت شود.

فتحی تصریح کرد: در استان آذربایجان‌شرقی نیز تشکل‌های کشاورزی مستقیماً با تجار کشور عراق وارد معامله شده و سعی دارند تا با دعوت از تاجران عراقی و پرداخت تسهیلات به شرکای داخلی از محل صندوق حمایت از بخش کشاورزی، مشکل صادرات سیب از شهرستانهای مراغه، مرند، میانه و اهر در استان حل و فصل گردد.  

انتهای پیام/60001/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول