اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

تشدید اختلافات در جبهه معارضان سوریه؛ نمایندگان ریاض عقب کشیدند

نمایندگانی که دولت سعودی برای عضویت در هیأت عالی مذاکره کنندگان معارضان سوری معرفی کرده بود، به دلیل اختلاف با دیگر اعضا استعفا دادند.

تشدید اختلافات در جبهه معارضان سوریه؛ نمایندگان ریاض عقب کشیدند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، تمامی افرادی که دولت سعودی برای عضویت در هیأت مذاکره کنندگان معارضان سوریه، معرفی کرده بود، به دلیل بروز اختلافات درون این گروه، استعفا دادند.

به نوشته وبگاه عنب بلدی، «یحیی العریضی» سخنگوی هیأت مذاکره کنندگان معارضان سوریه در این باره گفت که استعفا کنندگان اعضای نشست ریاض بودند که در دسامبر ۲۰۱۹ تشکیل شد و قرار بود جای فراکسیون مستقلین را بگیرند. فراکسیونی که در سال‌های گذشته محل اختلاف شدید ترکیه و عربستان سعودی بود و هر کدام تلاش دارند نمایندگان خود را وارد آن کنند.

هیأت مذاکره کنندگان، اصلی‌ترین نماینده معارضان در مذاکرات با دولت سوریه است که ۳۶ عضو دارد. هشت نفر از میان «ائتلاف ملی»، چهار تن از میان «نشست قاهره»، چهار تن از میان «نشست مسکو»، هشت نفر مستقل، هفت تن از میان گروههای مسلح و پنج نفر نیز از میان «هیأت هماهنگی ملی» عضو دارند که مدام میان این گروهها اختلاف در می‌گیرد.

سرسپردگی هر یک از گروهها به یک کشور خارجی، شرایطی را برای معارضان و مخالفان دمشق به وجود آورده است که نمی‌توان از شنیده شدن صدای واحدی از آن‌ها در آینده نزدیک سخن گفت.

یک منبع سوری به وبگاه عنب بلدی گفت که استعفای این ۱۵ نفر از هیأت مذاکره کننده، در عمل از مدت‌ها پیش اتفاق افتاده بود و صرفا امروز اعلام شد. او دولت سعودی را عامل ایجاد این اختلاف دانست و گفت که ریاض در دسامبر ۲۰۱۹ نشستی را با هدف مقابله با نفوذ ترکیه در هیأت عالی مذاکره کنندگان و معرفی اعضای جدید در فراکسیون مستقلین تشکیل داد اما از آن زمان تا کنون بارها شاهد اختلاف و کناره‌گیری اعضا بوده است.

قرار است معارضان سوری به زودی در دور جدیدی از مذاکرات مربوط به کمیته قانون اساسی شرکت کنند که در ژنو برگزار خواهد شد.

این در حالی است که گروه‌های معارض در این هیأت، هفته گذشته به «گیر پدرسون» فرستاده ویژه سازمان ملل در سوریه و وزاری خارجه ریاض، مسکو و قاهره نامه نوشتند و خواستار مداخله برای حل این اختلافات شدند.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول