اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  لرستان

«زی‌بر» پاک کننده‌ای در انتظار تجاری‌سازی/دیدگاه مسؤولان به کارآفرینی تغییر کند

«ایمان شادکام » مخترع و ایده‌پرداز جوان خرم‌آبادی معتقد است: بستر و فضا برای تولید فراهم نیست، زیرا دیدگاه مسوولان استان نسبت به نخبگان و کارآفرینان دیدگاه مطلوب و قابل قبولی نیست، متاسفانه هیچ ارگانی از نخبگان و مخترعان حمایت نمی‌کند.

«زی‌بر» پاک کننده‌ای در انتظار تجاری‌سازی/دیدگاه مسؤولان به کارآفرینی  تغییر کند

خبرگزاری فارس لرستان- نسرین بیرانوند، ایمان شادکام که 36 سال سن دارد و اهل خرم‌آباد است از سال 84  به دلیل استعداد ذاتی و علاقه به تولید وارد عرصه ایده‌پرازی و اختراع شده و حدود 20 اثر ثبت شده و ثبت نشده را در کارنامه خود دارد، او لیسانس برق قدرت است و توانسته یکی از اختراعات خود یعنی پودر شوینده با نام زیبرکه گیاهی است تجاری سازی و به مرحله تولید برساند.

وی که حدود پنج سال درگیر مراحل ثبت، تجاری سازی و تولید این پودر شوینده است، می‌گوید: افرادی که توانایی مالی ندارند نمی‌توانند به راحتی اختراعات خود را تجاری سازی و به مرحله تولید انبوه برسانند، این درحالی است که فراهم کردن بستر برای تولید اشتغال‌زایی و درنهایت توسعه اقتصادی را برای استان به دنبال دارد.

با وجود اینکه مسوولان و متولیان استان در جلسات و نشست‌ها بر حمایت از کارآفرینان تاکید می‌کنند اما در عمل می‌بینیم نه تنها حمایتی صورت نمی‌گیرد بلکه سنگ اندازی‌هایی هم در این مسیر انجام می‌شود که در مواردی مهاجرت آنها را به دنبال دارد، این درحالی است که مخترعان، نخبگان و کارآفرینان سرمایه‌های معنوی و اجتماعی محسوب می‌شوند.  

با این مخترع جوان که تجاری سازی اختراعش اشتغال‌زایی 5 نفر را در ابتدای کار فراهم کرده گپ‌و گفتی کوتاه انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

 

مزایای پودر شوینده گیاهی

این ایده‌پرداز و مخترع جوان در خصوص پودر گیاهی شوینده که توانسته آن را به مرحله تولید برساند، می‌گوید: این پودر گیاهی با نام زیبر سال 94 ثبت و پس از چند سال توانستیم آن را تجاری سازی و به مرحله تولید برسانم، موارد مصرف شامل شست‌و شوی دست فنی‌کاران، سطوح و ظروف آغشته به روغن، پاک کننده انواع گریس، روغن و نفتی استفاده می‌شود.

ایمان شادکام با مزایای این پودر اشاره می‌کند و می‌افزاید:  فنی کاران و افرادی که با روغن و گریس ارتباط دارند به مرور زمان به دلیل استفاده از پودرهای شیمیایی پوست دستشان آسیب دیده و همین سبب می‌شود میکروب به دست نفوذ کرده و اکثرا دچار اگزمای پوستی شوند، اما این پودر شوینده که ما تولید کردیم مختص پاک کردن دست آغشته به گریس و روغن  است  وعلاوه بر نرمی پوستی دست که علت آن وجوود گیاهان دارویی است با یکبار استفاده پوست تمیز می‌شود ما چون کمبود این پودر را حس کردیم  به فکر تولید آن افتادیم.

وی علت نام‌گذاری اخترع خود را سریع پاک کردن روغن و گریس عنوان می‌کند و می‌گوید: به همین دلیل نام آن را «زیبر» گذاشته‌ایم این کلمه در لری به معنای پاک کننده سریع است.

 

گلایه از عدم حمایت مسوولان

این مخترع جوان در مورد روند دریافت مجوز و راه‌اندازی کارخانه توضیح می‌دهد: قبل از تجاری سازی مرحله تحقیق و نمونه‌سازی انجام شد و  پس از ثبت اختراع به دنبال مجوز رفتیم، ساخت دستگاه و فروش پودر را نیز پیگیری کردیم، متاسفانه مسوولان تسهیلاتی پرداخت نکردند که زودتر تجاری سازی را آغاز و محصول را وارد بازار کنیم، مسوولان نه تنها پیگیر نیستند و حمایت نمی‌کنند بلکه سنگ انداری می‌کنند علتش هم این است در مورد اختراع ایده و نوآوری دیدگاه روشنی ندارند، این درحالی است که معمولا اختراعات نیاز بازار است از طرفی اشتغال زایی خوبی هم به دنبال دارد.

شادکام ادامه می‌دهد: من چون سرمایه چندانی نداشتم و دستگاه خاصی از من حمایت نکرد مجبور شدم خودم دستگاه‌ها و تجهیزات مورد نیاز را به تدریج طراحی و بسازم و همین سبب شده با تولید کم وارد بازار شوم.

این مخترع جوان بیان می‌کند: واقعیتش این است کسی که پشتوانه مالی ندارد تجاری سازی اختراعاتش به سختی انجام می‌شود، هر اداره که مراجعه می‌کردم وجود قوانین دست و پاگیر مانع پیشبرد کار می‌شد، بانک‌ها هم که ساز خودشان را می زنند.

 

شادکام با بیان اینکه متاسفانه مسوولان اصلا متوجه نیستند که یک مخترع، کارآفرین و یا ایده پرداز دنبال اشتغال زایی و تولید است، می‌افزاید: تنها ارگانی که پس از تجاری سازی از من حمایت کرد سازمان بسیج علمی استان بود که مکانی را برای دوسال در اختیار ما قرار داد، کمک خوبی بود زیرا توانستیم در اینمدت یک سری دستگاه بسازیم و کمی کارها را پیش ببریم.

وی با اشاره به میزان اشتغال کارخانه می‌گوید: در حال حاضر 5 نفر مشغول به کار هستند، زیرا به دلیل نبود سرمایه در گردش کافی و اینکه بخشی از درآمد صرف ساخت دستگاه‌ها می‌شود سفارشی تولید می‌کنیم تمام وقت کارفعالیت نداریم، اما اگر به صورت تمام وقت کار کنیم 15 نفر می‌توانند مشغول شوند.

 

عدم اعتماد مسوولان به نخبگان

این کارآفرین در بخش دیگری از صحبت‌های خود به مشکلات پیش روی کارآفرینی اشاره می‌کند و می‌افزاید: من همه مشکلات کارآفرینان را از نزدیک لمس کرده‌ام، بی اعتمادی مسوولان و دیدگاه نامطلوبی که به کارآفرین دارند عمده‌ترین چالشی است که می‌توان مطرح کرد، یعنی و در مجموع حمایت چندانی از کارآفرین صورت نمی‌گیرد.

شادکام بیان می‌کند: مشکل دیگر نبود و یا کمبود سرمایه برای تجاری سازی اختراعات است، این درحالی است که برای دریافت  تسهیلات باید از هفت خوان رستم عبور کرد سندهای چند میلیاردی  و ضمانت‌های آنچنانی از ما می‌خواهند.

وی ادامه می‌دهد: من حدود 5 سال است که درگیر فراهم کردن شرایط برای تولید هستیم و از صفر تا صد کار را خودم انجام دادم پس از آنکه هم کار کمی رونق گرفت باید درگیرمالیات و بیمه کارگری و مسایلی از این دست شد، در مجموع بستر و فضا برای تولید فراهم نیست.

 

انگیزه‌ی برای ثبت اختراع ندارم

این مخترع جوان درپاسخ به این پرسش که چرا دنبال ثبت دیگر اختراعات خود نرفته‌اید، توضیح می‌دهد: واقعیتش این است که انگیزه چندانی برای ثبت اختراعات ندارم زیرا ثبت اختراع تنها یک گواهی است و هیچ مزایایی برای مخترع به دنبال ندارد، اینطور نیست که پس از ثبت اختراع حمایتی صورت بگیرد بلکه تنها به ارائه گواهی اکتفا و مخترع را به امان خدا رها می‌کنند، از طرفی حتی ممکن است حین ثبت اختراع، اطلاعات کپی و اختراع لو رفته و وارد بازار شود.

شادکام در پایان صحبت‌هایش می‌گوید: من دوست دارم هر اختراعی که می‌کنم به تولید منجر شود اما مشکلات متعددی وجود دارد من درمقطعی که مشغول تجاری سازی پودر شوینده به فکر مهاجرت افتادم آنچنان عرصه و فضا برایم دشوار شده بود، خیلی از مخترعان ، کارآفرینان و نخبگان استان به دلیل عدم حمایت ناچار به مهاجرت شدند و این برای استان خوب نیست.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول