اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کهگیلویه و بویراحمد

شایع‌ترین سرطان‌ها در بین مردم کهگیلویه و بویراحمد/ راه‌های کلیدی پیشگیری از ابتلا به سرطان

کارشناس بیماری سرطان معاونت بهداشت کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۸۰ درصد سرطان‌ها به دلیل سبک زندگی افراد است.

شایع‌ترین سرطان‌ها در بین مردم کهگیلویه و بویراحمد/ راه‌های کلیدی پیشگیری از ابتلا به سرطان

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، همه ساله 1تا 7 بهمن به عنوان هفته پویش ملی مبارزه با سرطان نام‌گذاری شده و با همکاری ادارات و نهادهای مرتبط با سلامت اقداماتی برای بزرگداشت این هفته انجام‌ می‌گیرد.

یکی از این اقدامات پخش فیلم‌های کوتاه آموزشی در شبکه‌های استانی، مصاحبه با کارشناسان و متخصصین سرطان و همچنین  پخش زیرنویس‌های مرتبط با سرطان است.

صدیقه ولی‌زادگان در گفت‌وگو با فارس به تعریفی از بیماری سرطان پرداخت و گفت: به زبان ساده سرطان نوعی بیماری است که درآن سلول‌های طبیعی در اثر تغییرات ژنتیکی، تبدیل به سلول‌های غیرطبیعی می‌شوند .

کارشناس برنامه سرطان معاونت بهداشت علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: گاهی این تغییرات ژنتیکی ارثی بوده و در اثر عوامل محیطی مثل قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی سرطان‌زا، پرتوها و یا انواع خاصی از ویروس‌ها و باکتری‌ها ایجاد می‌شود.

وی عنوان کرد: طبق آخرین گزارش کشوری بروز سرطان در کل جمعیت کشور حدود ۱۰۹ هزار  و ۶۷۳ مورد بوده که از این تعداد ۵۱ هزار و ۱۶۲ مورد یعنی ۴۷ درصد در زنان و ۵۸ هزار و ۵۱۱ مورد یعنی ۵۳ درصد از سرطان‌ها در مردان رخ داده است.

ولی‌زادگان بیان کرد: شایع‌ترین سرطان‌ها در کل جمعیت کشور شامل پستان، پروستات،پوست (غیر ملانوما)،معده و کلورکتال(روده بزرگ) بوده. شایع‌ترین سرطان‌ها در جمعیت مردان کشور معده، پوست، پروستات ،کولورکتال و مثانه بود و شایع‌ترین سرطان‌ها در جمعیت زنان پستان، کولورکتال ،پوست ،تیروئید و معده بوده است.

کارشناس برنامه سرطان معاونت بهداشت علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: میزان بروز سرطان در استان کهگیلویه و بویراحمد ۸۴۲ مورد بوده که از این تعداد ۳۸۱ مورد که ۴۵ سرطان‌ها در زنان و ۴۶۱ مورد معادل ۵۵ درصد از سرطان‌ها در مردان رخ داده است.

ولی‌زادگان عنوان کرد: شایع‌ترین سرطان‌ها در کل جمعیت استان تیروئید- پستان، پوست (غیر ملانوما )معده و پروستات بود و شایع‌ترین سرطان‌ها در جمعیت مردان استان معده- پوست- پروستات -کولورکتال و مثانه است،ضمن اینکه شایع‌ترین سرطان‌ها در جمعیت زنان استان تیروئید، پستان، پوست، معده و کلورکتال است.

ولی‌زادگان با بیان اینکه در دهه‌های اخیر در صورت عدم کنترل عوامل خطر این موارد به 2 تا 3 برابر افزوده خواهد یافت، گفت: بنابراین لزوم مداخلات بخصوص در زمینه تغییر در سبک زندگی و تغذیه سالم، تحرک بدنی، اجتناب از مصرف الکل و دخانیات و همچنین نقش سموم شیمایی مورد استفاده در مزارع و باغات که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند امری اجتناب ناپذیر است.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۸۰ درصد سرطان‌های بدخیم  برگرفته از سبک زندگی است، افزود: عواملی که سرطان را بسیار  کشنده می‌کند، قدرت  گسترش آن از یک نقطه بدن به سایر نقاط است. اگر تومورها در یک مکان باقی بمانند،  تقریبا تمام سرطان‌ها (شاید به جز  برخی از سرطان‌های مغزی)  تا حدودی  قابل  درمان هستند .به همین دلیل غربالگری و تشخیص زودهنگام سرطان بسیار اهمیت دارد و در این راستا با توجه به  سرطان‌های پربروز در کشور کلنیک‌های غربالگری تشخیص زودهنگام سرطان در اکثر استان‌های کشور وجود دارد.

وی بیان کرد: در استان این کلینیک 28 تیر سال جاری در شهرستان بویراحمد و در  بیمارستان شهید رجایی یاسوج افتتاح شد که با توجه به شرایط موجود (اپیدمی کووید 19) و عدم مراجعه افراد به این کلینیک تعطیل شد و در حال حاضر تا را‌ه‌اندازی مجدد این کلینیک افرادی که جهت غربالگری سرطان به مراکز خدمات جامع سلامت مراجعه می‌کنند در صورت مشکوک بودن  می توانند با در دست داشتن معرفی نامه از مراکز خدمات جامع سلامت به کلینیک‌های دولتی مراجعه کنند.

ولی‌زادگان با اشاره به علائم هشدار دهنده سرطان گفت: پیدایش هرگونه توده سفت سلولی قابل لمس درد دار یا بدون درد در زیر پوست به عنوان مثال در سینه یا نقاط دیگر بدن، خونریزی یا ترشحات غیرطبیعی از هر نقطه از بدن،
سوء هاضمه دائمی، پیدایش زخمی که به آسانی بهبود نمی‌یابد، سرفه گرفتگی صدا و مشکل در بلع به مدت طولانی، تغییر رنگ ، بزرگ شدن خارش، دردناک شدن و یا خونریزی طولانی از خال یا زگیل
هر نوع تغییر در دفع عادی مدفوع وادرار که بیش از یک هفته ادامه داشته باشد  همه از علائم هشدار دهنده سرطان هستند.

وی عنوان کرد: راه‌های کلیدی پیشگیری از سرطان شامل مصرف سبزی، میوه‌جات و غلات سبوس دار، مصرف مواد غذایی به صورت آب پز مصرف ماهی دوبار در هفته، اجتناب از نوشیدن غذاها و مایعات داغ، مصرف روغن‌های مایع مانند زیتون و کلزا به جای روغن نباتی، نوشیدن مقادیر کافی آب در روز اجتناب از مصرف مواد مخدر مشروبات الکلی و استعمال دخانیات کاهش مصرف نوشابه‌های گازدارو آب میوه های شیرین شده مصنوعی،سوسیس، کالباس ترشیجات و غذاهای شور  است.

کارشناس سرطان معاونت بهداشت کهگیلویه و بویراحمد در رابطه با علائم و نشانه های سرطان روده بزرگ و راست روده (کلورکتال) که یکی از سرطان‌های پر بروز در کشور واستان است، عنوان کرد:  دردهای متناوب شکمی و ورم شکم، زور پیچ و احساس دائمی دفع ، تغییر دراجابت مزاج ( تعداد دفعات دفع، قوام مدفوع و  حجم آن)کم خونی بدون دلیل، خون در مدفوع ،احساس خستگی و ضعف و خالی نبودن کامل روده ، کاهش وزن بدون دلیل است.

 ولی‌زادگان به عوامل خطرابتلاء به سرطان روده اشاره کرد و گفت: سن بالای ۵۰ سال، عدم فعالیت بدنی، رژیم غذایی پرچرب به ویژه از منابع حیوانی،  مصرف زیاد گوشت قرمز و مواد غذایی کم فیبر، سابقه خانوادگی ابتلا به بیماری‌های التهابی مزمن روده مصرف دخانیات و مشروبات الکلی از عوامل خطر است.
 
وی به راه‌های پیشگیری از ابتلا به سرطان اشاره کرد و خاطرنشان کرد:  تنظیم و کاهش وزن بدن (افراد چاق ۴ برابر بیشتر در معرض خطر هستند)،  ورزش و پیاده روی، عدم  مصرف سیگار، مصرف روزانه میوه و سبزی، رژیم غذایی پرفیبر، محدود کردن مصرف چربی و گوشت قرمز از راه‌های پییری است.

وی بر  انجام آزمایشات تشخیصی در افراد بالای ۵۰ سال مانند مشاهده مستقیم روده بزرگ با دستگاه‌های کلونوسکوپی و غربالگری این سرطان تاکید کرد و یادآور شد: غربالگری این سرطان‌ها در  مراکز خدمات جامع  سلامت شهرستان بویراحمد (شهید شفیعی ،شهید اشرفی، شهید صدوقی و شهید دستغیب، پایگاه ضمیمه مادوان وپایگاه ضمیمه اکبرآباد)اجرا می‌شود و  افرادی که گروه سنی ۵۰ تا ۶۹ سال هستند تحت پوشش حوزه‌های نامبرده با مراجعه به این مراکز در زمینه این سرطان غربالگری می‌شوند.

انتهای پیام/۸۲۰۲۴

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول