اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  تعاون و اشتغال

گلایه تولیدکنندگان ماهی پرورشی از نداشتن غرفه فروش در میادین تره‌بار

مدیران اتحادیه‌های ماهیان گرم‌آبی و سردآبی از نداشتن غرفه‌های فروش در میادین میوه و تره‌بار شهرداری گلایه کردند.

گلایه تولیدکنندگان ماهی پرورشی از نداشتن غرفه فروش در میادین تره‌بار

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس؛ امروز رؤسای اتحادیه‌های ماهیان پرورشی سردآبی و گرم‌آبی در نشست مشترکی با نماینده مردم تهران در اتاق تعاون اعلام کردند با وجود اینکه میادین میوه و تره‌بار شهرداری برای عرضه مستقیم کالاهای کشاورزی طراحی شده، اما غرفه‌های این میادین در حراج به دلالان و نه تولیدکنندگان واگذار می‌شود.

در این نشست ارسلان قاسمی رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون ایران گفت: امسال در 8 ماهه 110 میلیون دلار صادرات آبزیان شامل 32 میلیون دلار میگو، 42 میلیون دلار ماهی‌های غیرمعکول و 22 میلیون دلار ماهی پرورشی قزل‌آلا داشتیم و پیش‌بینی می‌شود در 9 ماهه امسال رشد موثری داشته و این رقم به 125 تا 130 میلیون دلار برسد.

وی گفت: صادرات محصولات آبزی ایران یک بازار 50 ساله سنتی در اتحادیه اروپا داشت که امسال به دلیل اینکه تعرفه ترجیحی برای صادرات ایران حذف شده، کشور اکوادور به عنوان مهمترین رقیب ایران برای صادرات آبزیان در اروپا بازار 50 ساله را از ما می‌گیرد زیرا اتحادیه اروپا برای کشورهای در حال توسعه تعرفه ترجیحی 4.5 درصد در نظر می‌گیرند در حالیکه امسال چون ایران را به عنوان یک کشور توسعه یاقته قلمداد کرده‌اند بنابراین تعرفه ترجیحی حذف شده، بنابراین از 4.5 درصد به 12.5 درصد افزایش یافته و اکوادور بازار ما را در اروپا گرفته است.

قاسمی همچنین گفت: امسال 1000 تُن میگوی ایران به روسیه صادر شد. روسها سالانه 3 میلیارد دلار صرف واردات محصولات شیلات می‌کنند که ما توانستیم 1000 تن میگو و حدود 400 تا 500 تُن ماهی قزل‌آلا به روسیه صادر کنیم. ایران همچنین به عنوان عضو ناظر در اتحادیه اوراسیا انتخاب شده، آنها برای صادرات قزل‌آلا تعرفه 2.3 درصد و برای میگو تعرفه صفر درصد در نظر می‌گیرند بنابراین سازمان توسعه تجارت باید کمک کند تا در بازار اوراسیا یک بازار دائمی برای صادرات محصولات شیلاتی داشته باشیم.

به گفته رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون ایران باید به سمتی حرکت کنیم که محصولات آبزی پروری ما برای 300 میلیون نفر شامل بازار مصرف داخلی و کشورهای همسایه تولید کنیم زیرا کشورهای حاشیه خلیج فارس فقط مصرف کننده هستند و تولید محصولات کشاورزی ندارند.

قاسمی همچنین گفت: ستاد مبارزه با قاچاق کالا می‌گوید هرسال تعداد زیادی گوسفند ایرانی به خارج از مرز قاچاق می‌شود و وقتی ما می‌توانیم نیاز داخل را به گوشت قرمز تأمین کنیم لااقل اجازه دهند به صورت رسمی صادر شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون ایران همچنین گفت: سازمان میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران طبق اساسنامه قرار بوده غرفه‌هایی برای تولیدکنندگان در نظر بگیرد تا محصولات کشاورزی و دامی از جمله شیلات از تولیدکننده مستقیم به مصرف کننده برسد که هم برای تولیدکننده بصرفد و هم برای مصرف کننده ارزان باشد اما واگذاری غرفه‌های میادین میوه و تره‌بار در فرایند مزایده به دلالان واگذار می‌شود، البته روی کاغذ همه‌چیز درست است که به تولیدکننده داده‌اند، اما در میدان عملیاتی این غرفه‌ها همیشه دست دلالان است.

قاسمی گفت: از دوستان شورای شهر تهران خواهش کردیم مصوبه شورا را تغییر دهند و آنها به ما گفتند، فقط 7 درصد محصولات شیلاتی کشور در میادین تره‌بار تهران عرضه می‌شود که به آنها گفتیم، همین 7 درصد برای کل کشور شاخص و تعیین کننده قیمت است و اکنون ما تولیدکنندگان از نماینده مجلس استدعا داریم شما نمایندگان تهران که به عنوان شورای نگهبان شورای اسلامی شهر تهران هستید مصوبه شورای شهر را اصلاح کنید و نگاه درآمدی به سازمان میوه و تره‌بار را به نگاه حمایتی از تولید کننده و مصرف کننده تغییر دهید.

قاسمی گفت: الان سیب‌زمینی به عنوان یک معضل شناخته می‌شود که برای کشاورز هر کیلو 2 هزار تومان هزینه تمام شده دارد، اما در میادین میوه و تره‌بار 7 هزار تومان به مردم عرضه می‌شود، سئوال اینجاست این 5 هزار تومان تفاوت به جیب دلالان می‌رود و این رقم کوچکی نیست و ممکن است هزینه حمل و نقل و بسته‌بندی بین 10 تا 15 درصد باشد، 10 درصد هم به عنوان ضایعات در نظر می‌گیریم باز هم در هر کیلو 2 تا 3 هزار تومان به جیب دلالان می‌رود و ما از شما نمایندگان مجلس می‌خواهیم به شورای شهر تهران نظارت بیشتری داشته باشید.

در این نشست فرهی یکی از اعضای اتحادیه تولید آبزیان گفت: قانون سازمان میادین میوه و تره‌بار می‌گوید که باید هزینه غرفه‌ها تأمین شود و قانون شورای شهر می‌گوید از طریق مزایده به افراد واگذار شود یعنی قانون خود سازمان میادین می‌گوید باید به قیمت تمام شده هر غرفه در منطقه در اختیار تولیدکننده قرار داده شود، اما قانون شورای شهر می‌گوید در فرایند مزایده واگذار شود، در حال حاضر پروانه‌های استفاده از میادین میوه و تره‌بار در دست دلالان خرید و فروش می‌شود و منه تولیدکننده آبزیان نمی‌توانم در مزایده غرفه‌های میادین میوه وتره‌بار برنده شوم. قیمت اجاره‌های غرفه شهرداری و هزینه تولید را باید کنید.

همچنین بهروز کاکاوند رئیس اتحادیه پرورش‌دهندگان ماهی سردآبی‌ گفت: از حدود 14 سال پیش قرار بود 4 میدان در تهران برای عرضه محصولات شیلاتی در اختیار پرورش  دهندگان قرار دهند که هنوز این قول محقق نشده است.

وی همچنین گفت: نهاده‌های مورد نیاز پرورش دهندگان ماهی شامل ذرت، سویا که مورد نیاز است را در اختیار ما نمی‌گذارند.

به گفته کاکاوند بیشتر غرفه‌های میادین شهرداری را به واسطه‌گران و دلالان می‌دهند و حتی پروژه‌های مرتبط با شیلات را به شرکت‌هایی مانند جهاد نصر که از مدیران بازنشسته وزارت جهاد هستند، تشکیل می‌دهند و اتحادیه‌ها به عنوان بخش خصوصی هیچ جایگاهی ندارند.

به گفته وی صادرات خاویار در ایران 200 سال قدمت دارد و حتی قبل از نفت درآمد کشور از خاویار بوده اما بی اعتنایی به پرورش ماهیان خاویاری باعث شده است در یک روستا در کشور ایتالیا بیش از کل ایران ماهی خاویاری تولید و پرورش پیدا کند. 

وی گفت: یکی از دلایل کاهش صادرات محصولات شیلاتی ما این است که کیفیت گوشت صادراتی کاهش پیدا کرده است زیرا هرچه یارانه برای نهاده‌های تولید آبزیان در نظر گرفته می‌شود به افراد خاص می‌رسد و به دست تولیدکننده نمی‌رسد. وقتی بودجه طلایی و یارانه‌ای وجود دارد بسیاری از افرادیکه قبلاً مدیران جهاد کشاورزی بودند شرکت تأسیس کرده و نهاده‌های تولید را می‌گیرند و این نهاده‌ها به موقع به تولیدکننده نمی‌رسد و یا خارج از فصل در اختیارشان می‌گذارند، بنابراین کیفیت نهاده از بین می‌رود در نتیجه کیفیت گوشت آبزیان هم کاهش پیدا می‌کند.

به گفته وی، کشور عراق می‌گوید گوشت ماهی کپور و قزل آلا که می‌فرستید بو می‌دهد و حتی در داخل کشور هم می‌گویند طعم قزل آلا عوض شده است، اگر کیفیت غذا و نهاده تولید آبزیان بهتر شود کیفیت گوشت آن هم ارتقاء می‌یابد.

به گفته کاکاوند، سازمان شیلات به جای اینکه از تولیدکنندگان در موارد تصمیم‌گیری مشورت بگیرد فقط به صورت گزینشی عمل می‌کنند و تشکیلات موازی درست کرده‌اند و ما چون کار آنها را نقد می‌کنیم عده‌ای را سر کار آورده‌اند که فقط از آنها تعریف و تمجید کنند.

کاکاوند این را هم گفت که 3 هزار کیلومتر نوار ساحلی داریم، در حالیکه از این مقدار به زور 15 هزار تُن صید برداشت می‌کنیم، اگر برنامه‌ریزی شود می‌توان از طریق پرورش ماهی در قفس بیشتر تولید کرد.

کاکاوند گفت: متأسفانه بازار صادراتی عراق و ارمنستان را از دست دادیم در حال حاضر عراق و افغانستان ماهی خاویاری تولید می‌کنند در حالیکه ما 200 سال سابقه صادرات خاویار داشتیم و قبل از نفت ایران، خاویار ایران معروف بود. آمارهای غیر واقعی از تولید و صادرات برای ما مشکل‌ساز شده است. عده‌ای از دولتی‌ها آمار بالا می‌دهند تا بودجه بیشتری بگیرند.

کاکاوند همچنین گفت: یکی از مشکلات اختلاف آمار در نهاده‌ها این است که بین آمار شیلات و گمرک در مورد نهاده‌های تولید، اختلاف وجود دارد و این دو آمار با آمار جهاد کشاورزی با هم نمی‌خواند، بنابراین برای بیمه کردن مزارع پرورش آبزیان با مشکل مواجه هستیم.

وی همچنین گفت: ما وزیر جهاد کشاورزی و معاون وی را به اتاق بازرگانی دعوت کردیم و در آنجا نامه نوشتیم که 600 تُن نهاده ذرت، سویا و جو برای پرورش آبزیان به ما بدهند، 6 ماه پیگیری کردیم، هر روز می‌گویند امروز و فردا، در حالی که به حقیقت نمی‌رسد.

در این نشست همچنین ارسلان قاسمی رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون با اشاره به ماده 5 قانون نظام جامع دامپروری گفت: صدور پروانه بهره‌برداری برای شیلات را سازمان نظام محدسی کشاورزی و پروانه بهداشتی را سازمان نظام دامپزشکی انجام می‌دهد و خود صدور پروانه منبع درآمدی برای این سازمان‌ها شده که از جیب پرورش دهنده می‌رود. وقتی سازمان نظام دامپزشکی پروانه بهداشتی صادر می‌کند برای آنها درآمد دارد، اما این پروانه هیچ تضمینی به تولیدکننده نمی‌دهد و فایده‌ای برای آنها ندارد. مثلاً اگر سازمان نظام دامپزشکی اجازه خروج لارو میگو از مرکز پرورش را بدهد و این لارو دارای بیماری باشد بعداً که بیماری لکه سفید در مزارع میگو پیدا می‌شود آنها زیر بار نمی‌روند و می‌گویند مدیریت شما به عنوان پرورش‌دهنده ضعیف بوده است.

همچنین فرهی از مدیران اتحادیه تولید آبزیان گفت: رابطه مستقیم بین غذا و تولید گوشت ماهی وجود دارد. در کشور 4 کارخانه تولید غذای ماهی وجود دارد.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول