اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

نظارت و قانون‌گذاری؛ دو اصل گم شده در کمیسیون‌های شورای شهر شیراز

شورای شهر شیراز به‌عنوان یک پارلمان محلی، بر اساس دو اصل قانون‌گذاری و نظارت بر عملکرد شهرداری‌ شکل گرفته اما در بسیاری از موقعیت‌های حساس و خطیر، این دو اصل به فراموشی سپرده شده‌ است.

نظارت و قانون‌گذاری؛ دو اصل گم شده در کمیسیون‌های شورای شهر شیراز

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، در سلسله یادداشت‌های پیش‌رو به بیان شرح وظایف و بررسی عملکرد کمیسیون‌های دوره پنجم شورای اسلامی شهر شیراز می‌پردازیم.

این کمیسیون‌ها عبارتند از: کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک، کمیسیون معماری و شهرسازی، کمیسیون  برنامه، بودجه و حقوقی، کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی، کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری، کمیسیون اقتصاد و سرمایه‌گذاری، کمیسیون گردشگری و زیارت، کمیسیون نامگذاری معابر، کمیسیون تلفیق و هماهنگی دستگاه‌ها، کمیسیون هوشمندسازی و فن‌آوری اطلاعات که هر یک شرح وظایف جداگانه و تعریف شده‌ای دارند که در ادامه به آن می‌پردازیم.

در این فرصت، به وظایف اعضای کمیسیون حمل و نقل و ترافیک از بعد نظارتی و قانون‌گذاری و چگونگی عملکرد این کمیسیون اشاره می‌کنیم.

 بررسی و تصویب لوایح و طرح­‌های عمرانی، حمل و نقل و ترافیک اولین وظیفه این کمیسیون است که بسیاری از طرح‌ها در کلان شهر شیراز، در نهایت سردرگمی به اجرا درآمده‌اند.

تدوین، بررسی و تایید برنامه‌های کوتاه مدت و بلند مدت شهرداری شیراز در حوزه عمرانی، حمل و نقل و ترافیک شهری، یکی دیگر از وظایف اعضای این کمیسیون است که شهرداری شیراز غالبا به صورت مستقل و بدون دخالت یا نظارت شورا عمل می‌نماید.

بررسی نیازها، نارسایی‌ها و ­موانع­ در امور عمرانی، حمل و نقل و ترافیکی سطح شهر شیراز و تدوین دستورالعمل های لازم و بررسی بودجه، تفریغ و متمم بودجه سالیانه عمرانی، حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز از دیگر وظایف این کمیسیون است که بسیاری از موارد، به خصوص بودجه و ریزهزینه‌ها در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و یا در جای نامناسب هزینه شده‌است.

نظارت ­مستمر بر اجرای طرح‌ها، لوایح، دستورالعمل‌ها و آئین‌نامه‌های مصوب در حوزه فنی و عمرانی، حمل و نقل و ترافیک و نظارت مستمر بر عملکرد عمرانی، حمل و نقل و ترافیک در شهرداری و سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته نیز از جمله وظایف کمیسیون عمران است که در مجموع اعضای کمیسیون عمران به همه جوانب توجه نداشته و بسیاری از موارد مورد سوال است.

از دیگر وظایف این کمیسیون، بررسی انجام معاملات مرتبط با موضوع کمیسیون و نظارت بر آنها اعم از خرید، فروش، معامله، مقاطعه، قرارداد، اجاره و استیجاره که در حوزه‌های کاری، مدیریت شهری یا شهرداری صورت می پذیرد، می‌باشد که اعضای شورا با توجه به تخصص خود عملکرد قابل قبولی ارائه نداده‌اند.

نظارت بر حفر مجاری و مسیرهای تاسیسات شهری و نظارت بر اجرای طرح‌های مربوط به ایجاد و توسعه معابر، خیابان ها، میادین، فضاهای سبز و تاسیسات عمومی شهر طبق مقررات، از جمله وظایف اعضای این کمیسیون است که با گشت و گذاری در شهر و بررسی مختصری از معابر، عملکرد شورای پنجم کلان شهر شیراز روشن می‌شود.

چگونگی عملکرد شهرداری در این زمینه و وجود تفاوت فراوان در عملکرد شهرداری در مناطق شمالی و جنوبی از مهمترین گلایه‌های مردم و نیز جدیدترین دلایل شکاف طبقاتی در جامعه است.

همکاری در جهت تصویب مقررات لازم جهت اراضی غیرمحصور شهری از نظر آسایش عمومی، عمران و زیبایی شهر شیراز یکی دیگر از وظایف این کمیسیون است که گاهی شاهد به فراموشی سپردن این بند در شهر شیراز هستیم.

رایزنی و ایجاد تعامل با نهادها و دستگاه‌های مختلف در موارد مرتبط با موضوع کمیسیون و حمایت از طرح‌های خصوصی سازی و واگذاری کارها به مردم با حفظ حقوق شهرداری و شهروندان وظیفه دیگری است که عمل به آن بیش از آنچه در گرو ضوابط باشد، در قلمرو روابط است.

ایجاد زمینه جلب مشارکت اشخاص حقیقی و حقوقی در جهت بهبود ارائه خدمات فنی و عمرانی، حمل و نقل و ترافیکی در سطح شهر شیراز و بررسی و تصویب اساسنامه سازمان‌ها، موسسات و شرکت‌های وابسته به شهرداری در حوزه فنی و عمرانی، حمل و نقل ترافیک با رعایت دستورالعمل‌های وزارت کشور نیز از دیگر وظایف کمیسیون عمران است.

بررسی و تصویب نرخ خدمات ارائه شده توسط شهرداری با رعایت آیین نامه مالی و معاملات شهرداری‌ها و مقررات قانونی در موارد مرتبط با موضوع کمیسیون آخرین وظیفه قانونی کمیسیون عمران است که اعضای این کمیسیون در مقاطع مختلف و با توجه به نوسانات اقتصادی آن گونه که باید نظارت و کنترل نداشته‌اند.

انتهای پیام/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول