اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

مسئولیت‌پذیری بدون «ادب» شدنی نیست/ «ادب» یعنی توجه به چارچوب حق‌مدارانه

نماینده ولی فقیه در استان همدان با بیان اینکه ورود در عرصه سیاست و مسئولیت‌پذیری بدون ادب امکان ندارد گفت: رسانه‌ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند زیرا قلم‌فرسایی نیز نیاز آداب مخصوص خود را دارد.

مسئولیت‌پذیری بدون «ادب» شدنی نیست/ «ادب» یعنی توجه به چارچوب حق‌مدارانه

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، آیت‌الله حبیب‌الله شعبانی صبح امروز در جلسه درس اخلاق ویژه رسانه‌ای‌های استان با تسلیت سالروز وفات حضرت ام‌البنین(س)، ادب را یکی از ویژگی‌های این بانوی بزرگ دانست و اظهار کرد: حضرت عباس(ع) به عنوان مظهر ادب تربیت‌یافته این بانوی جلیل‌القدر بود. 

وی با بیان اینکه به فرموده حضرت علی(ع) بهترین ارثی که والدین برای فرزندان خود به جا می‌گذارند ادب است گفت: ارزش و قیمت واقعی انسان به علم و ادب اوست.

نماینده ولی فقیه در استان همدان یکی از مشکلات فردی و اجتماعی را ناشی از عدم تعریف دقیق و روشنی از "انسان" دانست و افزود: دنیای امروز پر از ظلم و ستم شده که شاید یکی از دلایل آن این است که نمی‌دانیم ارزش انسان به چه چیزی است!

وی با بیان اینکه ارزش انسان‌ها وابسته به انتخاب‌های خود انسان‌هاست که به واسطه آن می‌تواند قیمت و قدر خود را تنزل دهد یا افزایش! ادامه داد: انسان‌ها یک کرامت ذاتی دارند که فاسق یا مومن نمی‌شناسد البته ممکن است با نوع انتخاب خود آن را تنزل دهند اما یک کرامت اختیاری هم دارند که برگرفته از روح آدمی است که با انتخاب‌های خود آن را بالا می‌برند و یا تنزل می‌دهند.

شعبانی با تاکید بر اینکه نفس ناطقه انسانی از فطرت ادمی است، قرآن را بازخوانی درون و فطرت بشر دانست و افزود: قیمت و ارزش‌ها متفاوت است که انسان به واسطه همین موضوع به درجه متعالی یا دون و حیوانی می‌رسد که آن هم بستگی به نوع انتخاب او دارد. 

وی گفت: قرار گرفتن در مراتب قیمت‌ها دست خود آدمی است شاید جامعه و خانواده و... در آن تاثیر داشته باشند اما در نهایت قیمت‌گذار اصلی خودمان هستیم چون اختیار از آن ماست.

نماینده ولی فقیه در استان همدان در ادامه یکی دیگر از معیارهای ارزش و قیمت هر شخصی را به میزان آرامش او دانست و تاکید کرد: هر کس آرامش بیشتری دارد یعنی قیمت و قدر او بیشتر است. 

وی با بیان اینکه قیمت و ارزش انسان هر چه افزایش یابد تاثیرات تکوینی او نیز بیشتر می‌شود گفت: اگر ارزشگذاری بیشتری داشته باشیم کمتر دچار تزلزل می‌شویم و در هدف ثابت‌قدم خواهیم بود.

شعبانی حرکت در مسیر هدف مشخص و متعالی را نیز از دیگر معیارهای قدر و منزلت آدمی عنوان کرد و ادامه داد:  منزلت به ظاهر و پول و موقعیت اجتماعی نیست زیرا اگر چیزی ماندگار نباشد نمی‌تواند واقعیت داشته باشد.

وی با بیان اینکه ورود در عرصه سیاست و مسئولیت‌پذیری بدون ادب امکان ندارد گفت: رسانه‌ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند زیرا قلم‌فرسایی نیز نیاز به ادب و آداب مخصوص خود دارد.

نماینده ولی فقیه در استان همدان با بیان اینکه جامعه امروز نیازمند زیست مودبانه است گفت: اخلاق و ادب تنظیم‌کننده صفات انسانی است بنابراین یاد می‌گیریم که نه افراط داشته باشیم نه تفریط.

وی در پایان سخنانش، ادب را به معنای توجه به چارچوب‌های حق‌مدارانه در روابط فردی و اجتماعی عنوان کرد و افزود: همه باید نسبت به این موضوع عامل باشیم و آن را سرلوحه امور خود قرار دهیم.

انتهای پیام/ ۳۱۴۰

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول