اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا دلار را از مبادلات تجاری کنار بگذارند

رئیس اتاق بازرگانی تهران با تاکید بر استفاده از ارزی غیر از دلار در بین کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا و حتی اتحادیه اروپا گفت: باید حداقل در منطقه برای تهاتر و مبادله کالا دلار ارز مرجع نباشد و از ارز رقیب دیگری برای مبادلات استفاده شود.

اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا دلار را از مبادلات تجاری کنار بگذارند

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس مسعود خوانساری امروز در همایش دپیلماسی اقتصادی ایران و اورسیا گفت: پیشرفت علم و تکنولوژی در قرن این اخیر با قرن های گذشته  و حتی دهه های گذشته قابل قیاس نیست  بطوری که هر روز رشد تکنولوژی و علم برابر با چند سال در چند قرن گذشته است و در سه تا چهار دهه اخیر پیشرفت در علم و تکنولوژی با ده ها قرن اخیر برابری می کند، به همین دلیل حجم تجارت در دنیا افزایش یافته است و روز به روز بزرگتر شده و در نتیجه درآمد مردم بیشتر شده و رفاه بیشتری برای مردم ایجاد شده است و عملا باعث افزایش مسافرت ها شده است و اگرچه همه کشورها دارای مرز فیزیکی هستند ولی مرزی بین 8 میلیارد جمعیت دنیا وجود ندارد و امروز اگر یک اتفاقی در دورترین نقطه ای از دنیا نسبت به ما رخ دهد در لحظه از آن خبردار می شویم و این پیشرفت تکنولوژی است که باعث این امر شده است. 

رئیس اتاق بازرگانی ایران افزود به همین دلیل بحث اقتصاد و جهانی شدن اقتصاد طوری به هم تنیده شده که همه کشورها به هم وابسته شده اند، اظهار داشت: این موضوع فواید بسیار خوبی از جهت امنیتی و اقتصادی داشته است. 

وی با اشاره به اتحادیه اروپا اظهار داشت: این اتحادیه شاید یکی از قدیمی‌ترین اتحادیه ها است، اعضای اتحادیه قرن ها با هم اختلافات زیاد و جنگ های داخلی داشتند ولی اتحادیه توانست بین آنها تفاهم و دوستی ایجاد کند و اقتصاد اروپا را تبدیل به یک اقتصاد بزرگ و مقتدر کرد و این حاصل اتحاد است و امروز می بینیم که اگر انگلیس می خواهد از این اتحادیه خارج شود بیش از سه سال است در رابطه با آن مذاکره انجام می شود ولی خروج آن از اتحادیه به سادگی نیست زیرا به قدری اقتصاد آنها به هم تنیده شده است که جدا شدن از این اتحادیه کار آسانی نیست و جدایی آن هم با شرط و شروط همراه است که قطعا مباحث اقتصادی در آن وجود دارد. 

وی به چالش بین چین و آمریکا اشاره کرد و بیان داشت: شاید روز به روز این چالش بیشتر می شود ولی باز هم به دلیل پیچیدگی و تنیدگی اقتصاد دو کشور بعید است که این دو را از هم جدا کرد و شاید تنها راه بحث مذاکره و گفت وگو و دادن امتیاز به یکدیگر باشد و همین اتحادیه ها و پیوست های اقتصادی باعث ایجاد امنیت بیشتر در دنیا می شود. 

خوانساری بیان داشت: بحث جهانی شدن اقتصاد اگرچه ممکن است برخی از کشورها در این پیمان ها نفع بیشتری ببرند و برخی نیز نفع کمتری حاصل کنند اما در هر حال مزیت آن برای آحاد ملت ها خواهد بود زیرا در یک بازار رقابتی مصرف کنندگان می توانند کالای ارزان تر و با کیفیت تر بخرند و طبیعتا همه در یک رقابت رشد می کنند. 

رئیس اتاق بازرگانی تهران اظهار داشت: اتحادیه اوراسیا هم یکی از پیمان هایی است که می تواند به کشورهایی که در آن حضور دارند این کمک را انجام دهد و از سال های گذشته ما شاهد بوجود آمدن اتحادیه  ها و پیمان هایی بودیم و اتحادیه های تشکیل شده در آمریکای جنوبی و غیره توانسته به اقتصاد کشورهای عضو کمک کند. 

وی اظهار داشت: میزان تجارت بین اتحادیه شامل 366 میلیارد دلار واردات و نزدیک 549 میلیارد دلار صادرات است و بهتر است که کشورهای عضو این اتحادیه بتوانند حداکثر بهره برداری را از این پتانسیل داشته باشند و طبیعتا با ارتباطی که می توانیم با هم داشته باشیم باعث تعالی و رشد یکدیگر شویم.

خوانساری بیان داشت: بحث اساسی در زمینه رشد تجارت موضوع حمل و نقل است بطوری که می توانیم حمل و نقل همه کشورهای عضو اتحادیه را به یکدیگر وصل کنیم و ناوگان خوبی همه این کشورها دارند و آن را بهم متصل کنیم. 

وی در مورد تعرفه ها اظهار داشت: هر کدام از کشورهای عضو دارای مزیت ها و پتانسیل هایی هستند بنابراین اگر بتوانیم تعرفه ها را به حد صفر و به حداقل کاهش دهیم و آن هم باعث رشد و شکوفایی صنعت و کشاوری کشورها می شود. 

خوانساری گفت: هر کدام از کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا به صنایعی دست یافته اند که با تبادل آنها موجب تقویت فنی و تکنولوژی کشورها خواهیم شد ضمن اینکه در آموزش نیز بسیار می توانیم به یکدیگر کمک کنیم. 

رئیس اتاق بازرگانی تهران اظهار داشت: در بحث استانداردها و قرنطینه ها می توان با یک استاندارد مشخص به تقویت و توسعه تجارت کمک کرد. 

وی با اشاره به یکنواخت کردن و استفاده از یک ارز به جای دلار در بین کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا اظهار داشت: اگر همه کشورها از جمله اتحادیه اقتصادی اوراسیا و اتحادیه اروپا  از انحصار دلار خارج شوند بسیار به نفع همه کشورها است. 

خوانساری بیان داشت: باید از بحث مرجع بودن دلار خارج شویم و دلار دیگر مرجع تمام کنش ها و تبادلات نباشد و یا اینکه حداقل رقیبی برای آن در منطقه داشته باشیم در داخل منطقه برای تهاتر و مبادله کالاها از یک ارز دیگری غیر دلار استفاده کنیم. 

وی اظهار داشت: اوراسیا با ویژگی منحصر به فرد در ایجاد یک پل بین آسیا و اروپا و تکمیل زنجیره های اقتصادی نظیر رویکرد یک راه و کمربند می تواند به مدل موافق از همگرایی منطقه به بین الدولی تبدیل شود و نه تنها رفاه و آسایش بلکه صلح را گسترش خواهد داد. 

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول