اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

کرملین: تمدید قریب‌الوقوع استارت جدید/ بررسی برجام در گفت‌وگوی پوتین و بایدن

ساعتی بعد از رایزنی تلفنی روسای جمهور روسیه و آمریکا، سخنگوی کرملین از تدارک مسکو و واشنگتن برای تمدید پیمان «استارت جدید» طی روزهای آینده خبر داد.

کرملین: تمدید قریب‌الوقوع استارت جدید/ بررسی برجام در گفت‌وگوی پوتین و بایدن

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه با اشاره به رایزنی تلفنی ولادیمیر پوتین و جو بایدن همتای آمریکایی او اعلام کرد که دو کشور طی روزهای آینده پیمان استارت جدید را تمدید می‌کنند.

بنا بر گزارش خبرگزاری تاس روسیه، کاخ کرملین درباره اولین رایزنی تلفنی ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور این کشور با جو بایدن رئیس‌جمهور جدید آمریکا توضیحاتی ارائه داده است.

به گفته کرملین، روسای جمهور روسیه و آمریکا در این گفت‌و‌گو خرسندی و توافق خودشان را برای تمدید پیمان «استارت جدید» بین دو کشور ابراز داشتند.

در بیانیه دفتر ریاست جمهوری روسیه آمده است: «روسای جمهور (روسیه و آمریکا) به دنبال تبادل یادداشت‌های دیپلماتیک بر سر توافق برای تمدید پیمان استارت جدید، خرسندی خودشان را از این موضوع اعلام کردند».

کرملین ادامه داد: «طرف‌ها (روسیه و آمریکا) طی روزهای آینده رویه مورد نیاز برای اطمینان از ادامه موثر بودن این مکانیسم بین‌المللی بزرگ در زمینه محدودکردن متقابل زرادخانه موشکی اتمی را نهایی خواهند کرد».

دفتر ولادیمیر پوتین افزود: «(در جریان گفت‌و‌گوی تلفنی روسای جمهور روسیه و آمریکا) درباره مسائل بین‌المللی از قبیل خروج یکجانبه ایالات متحده از معاهده آسمان‌های باز، مشکلات (موجود) برای حفظ برجام، حل بحران اوکراین و ابتکار روسیه برای برگزاری نشست اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل صحبت شد».

رایزنی سران مسکو و واشنگتن در شرایطی صورت گرفته که پیشتر رئیس جمهور روسیه به آمریکا پیشنهاد کرد پیمان استارت جدید میان این دو کشور بدون قید و شرط به مدت یک سال تمدید شود.

ده سال پیش دولت‌های روسیه و آمریکا پیمانی را با هدف کاهش و محدودسازی تسلیحات راهبردی به امضا رساندند که به استارت جدید معروف شد. این پیمان فوریه ۲۰۲۱ (کمتر از یک ماه دیگر) منقضی می‌شود.

رایزنی تلفنی پوتین و بایدن درباره برجام در حالی انجام شده که روز سه شنبه (دیروز) وزیر خارجه روسیه در دیدار با همتای ایرانی خود در مسکو درباره این توافق صحبت کرده بود.

سرگئی لاوروف در دیدار با محمد جواد ظریف گفته بود: « ما (ایران و روسیه) موضع مشترکی در خصوص برجام داریم و بر این باوریم که این سند باید حفظ شود».

وزیر خارجه روسیه افزود: « تنها مسیر حفظ برجام، اجرای کامل این سند توسط تمامی طرف‌ها این توافق است و روسیه امیدوار است که آمریکا به برجام بازگردد. این اساس و زمینه را برای بازگشت ایران به اجرای کامل برجام فراهم می‌آورد»(جزئیات بیشتر).

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول