اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  دولت

روحانی: قرار نیست عده‌ای مشکلات را حل کنند و عده‌ای چرتکه بیندازند

حسن روحانی گفت: مشکلاتی داریم که باید همه دست به دست هم بدهیم و باهم آنها را حل کنیم و قرار نیست عده‌ای مشکل را حل کنند و عده‌ای در کنار بنشینند و چرتکه بیندازند و یا اینکه به نفع دشمن هورا بکشند.

روحانی: قرار نیست عده‌ای مشکلات را حل کنند و عده‌ای چرتکه بیندازند

به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری فارس، حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور در جلسه هیأت دولت با بیان اینکه در هر جای این انقلاب لشگریان حق و لطف خدا دیده می‌شود، گفت: البته مردم ایران یک مردم ویژه و بلند آوازه‌ای از لحاظ روح و اراده هستند و این ملت با این اعتماد ملی و اراده ملی در کنار امام ایستادند و هرچه امام گفت گوش کردند.

وی افزود: امام گفت آنچه برای حکومت نظامی ترتیب داده‌اند را بشکنید و آنها شکستند و امام گفت به خیابان بیایید و آمدند و گفت که روبروی گلوله بایستید و مردم ایستادند.

روحانی ضمن تأکید بر اینکه هرچه امام گفت مردم اطاعت کردند و خداوند در سایه این رهبری آسمانی و این فداکاری و ایثار یک ملت بزرگ، بزرگترین پیروزی تاریخی را نصیب ایران کرد، تصریح کرد: امام روزی پیروز شد که هنوز آمریکایی‌ها امید داشتند که در اینجا کودتا کنند، و امام روزی پیروز شد که اروپایی‌ها هنوز امید داشتند که شرایط ایران را بهم بزنند و امام روزی پیروز شد که هیچکس در قدرت‌های شرق و غرب با نهضت امام موافق نبودند اما ملت ایران یکپارچه بود و آن پیروزی بزرگ و بلند را در تاریخ ایران و منطقه شاهد بودیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه این ملت امروز جایگاه بلندتری از 42 سال پیش دارند، تصریح کرد: احترام در دل و اذهان مردم جهان است و حال ابرقدرت‌ها ما را آزار و اذیت کردند سر جای خودش محفوظ است اما واقعیت این است که ملتی از اسارت نجات یافت و دست استعمارگران را قطع کرد و کاخ ستمگران را سرنگون کرد و امروز در این کشور اراده ملت و آرای مردم حاکم است و تا روزی که در حکومت جمهوری اسلامی ایران رأی مردم همه کاره است، شکست نمی‌خوریم.

روحانی افزود: اگر خدای ناکرده سر رأی مردم اما و اگر درست کردیم که انشاءالله آن روز هیچ وقت پیش نمی‌آید و اگر یک وقت گفتیم که خیلی مهم نیست پای صندوق 50 درصد یا 80 درصد باشد آن روز ممکن است این لطف خداوند را از دست بدهیم و انشاءالله آن روز پیش نیاید. ما و رهبری انقلاب و ملت ایران همواره در این مسیر بوده است و بعد از 42 سال ما امسال باز هم آماده جشن بزرگ انقلاب اسلامی هستیم هرچند امسال شکلش مقداری به خاطر کرونا متفاوت است اما دلها در سراسر کشور پر از شور انقلابی برای روز 12 بهمن و 22 بهمن است.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه مقامات دشمنان بعد از پیروزی انقلاب در تلویزیون‌های بیگانه غرب گفتند این انقلاب حداکثر 6 ماه بیشتر نخواهد ماند، گفت: ما این حرف‌های اخیر را شنیدیم که آن آقا گفت که سال 97 جشن انقلاب نخواهند گرفت و این حرف‌ها دست چندم است و آن حرف‌های دست اول در همان سال اول زده شد و نمی‌خواستند انقلاب استمرار پیدا کند و بتوانیم از مردم رأی بگیریم و صندوق آراء باشد و وقتی 10 و 11 فروردین را دیدند که مردم با نظم و ترتیب در سراسر کشور پای صندوق آراء ایستاده‌اند؛ نمی‌خواستند چنین اتفاقی بیفتد و یک نظام با رأی مردم استقرار پیدا کند.

رئیس جمهور با بیان اینکه امسال با یک ویژگی دیگری دهه فجر را جشن می‌گیریم، گفت: از یک طرف آنهایی که می‌خواستند با تروریسم اقتصادی و جنگ اقتصادی تحمیلی ما را زمین بزنند و سال قبل و سال قبل‌تر بر این کشور مسلط شوند امسال می‌بینند که مردم ما گرچه سختی‌های فراوانی در سایه این تحریم و جنگ اقتصادی بر خود دیده‌اند اما در عین حال اهداف بلند ملی و انقلابی و دینی و وظیفه انقلابی و شرعی خودشان را هیچگاه از یاد نمی‌برند. ممکن است از مسئولین و دولت هم گِله داشته باشند و بگویند چرا در فلان‌جا این کار را نکرده‌اید و همه اینها درست است اما وقتی پای ایران به میان بیاید دیگر همه غم‌ها و مشکلات و دردها فراموش می‌شود و آن هدف بلند پیش روی مردم هست تا از آن حراست کنند.

روحانی با بیان اینکه الحمدلله ما امسال در شرایطی وارد دهه فجر می‌شویم که مطمئن‌تر از همیشه هستیم که جنگ اقتصادی دشمن هم با شکست مواجه شده و هم در مسیر روزهای پایانی هست، اظهار داشت: امروز همه دنیا به آمریکا به طور یکپارچه می‌گویند که چرا به تعهداتت بر نمی‌گردی و این صدای واحد دنیا خیلی مهم است. اروپایی‌ها ممکن است به ما هم یک ایرادهایی وارد کنند که البته نابجا و نادرست است چون ما از آنها طلبکار هستیم و آنها نباید از ما طلبی داشته باشند، ما صبر بزرگ کردیم و یک سال دست روی دست گذاشتیم و گوش کردیم و دائماً آنها وعده دادند که دو هفته یا یک ماه دیگر و وعده دادند و عمل نکردند یا نتوانستند عمل کنند.

رئیس جمهور با بیان اینکه همیشه گفته‌ایم که شما به تعهدات برگردید و ساعت بعد ما به کل تعهدات بر می‌گردیم و منطق ما یک منطق بلند و صحیح هست و آنها نمی‌توانند به ما ایراد بگیرند، خاطرنشان کرد: ضمن اینکه گاهی ایراد نادرست می‌گیرند در عین حال همه بر اینکه آمریکا باید به تعهدات خودش برگردد متفق هستند.

روحانی ضمن تأکید بر اینکه ما امروز طرف‌های تجاری‌مان را در منطقه و جهان را می‌بینیم که شرایط تعاملشان با ما کاملاً فرق کرده است و همه لمس می‌کنند که آن جنایت‌کار بزرگ رفته است، اظهار داشت: شرایط متفاوت شده و حال اینکه چه زمانی بتوانیم مسائلمان را با دنیا حل و فصل کنیم بحث دوم هست و امروز شرایط برای تحولات اقتصادی کاملاً با یک ماه و دو ماه پیش متفاوت است و خبرنگاران از هر وزیر ما که سئوال کنند و بگویند شرایط امروز شما در تولید و اقتصاد و تحول و تجارت و فعالیت نسبت به یک ماه و دو ماه پیش بهتر شده است یا خیر، به شما پاسخ خواهند داد که شرایط ما امروز بهتر است.

وی با تأکید بر اینکه امروز ما در تولید شرایط بهتری داریم، اظهار داشت: وزیر صمت در یک جلسه اقتصادی چند مرکز تولیدی در قم و اصفهان نام می‌برد که لوازم خانگی تولید می‌کنند و می‌گفت که این کارخانه‌ها سه شیفت کار می‌کنند و تولیدشان دو برابر شده است.

روحانی در عین حال افزود: درست است که یک بنگاه‌هایی تعطیل شده و گاهی صدا و سیمای ما آن بنگاه‌های تعطیل شده را نشان می‌دهد اما این سمت را هم بگوییم بنگاهی که یک شیفت و دو شیفت بود، سه شیفت شده است. مشکلاتی هم داریم که باید همه دست به دست هم بدهیم و با هم آنها را حل کنیم و قرار نیست عده‌ای مشکل را حل کنند و عده‌ای در کنار بنشینند و چرتکه بیاندازند و یا اینکه به نفع دشمن هورا بکشند و همه باید با هم کار کنیم چون این کشور برای همه ما است و همه در سرنوشت این کشور شریک هستیم و اگر چیزی گران یا ارزان شود برای همه است.

وی ادامه داد: دولت تمام این 3 سال در وسط جنگ اقتصادی تحمیلی بود و کسی که انتقاد می‌کند باید ضمن انتقادی که می‌کند این را هم بنویسد که دولت در وسط جنگ تحمیلی اقتصادی بود و اگر در پایانش راه حل هم داشته باشد پیشنهاد بدهد.

وی افزود: روح مردم آزار می بیند وقتی که آنهایی که با دولت با لحن نادرست صحبت می کنند هم آزادی بیان برایشان در رسانه ها ملحوظ شده و هم و مهره مصونیت برایشان زده شده تا هر چه بخواهند بگویند، اما اگر کسی بخواهد به نفع دولت حرف بزند، هم آزادی بیان و هم مصونیتش معلوم نیست و من می‌ترسم روزی کسی به خاطر حمایت از دولت تحت فشار هم قرار بگیرد.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه همه باید با هم دست به دست هم دهیم چون یک هدف داریم گفت آمار و ارقام نشان می‌دهد که وضع ما در سه ماهه دوم به‌مراتب از سه ماهه اول بهتر است و انشالله در سه ماه سوم هم شرایط‌مان خوب باشد. در حالی که رشد اقتصادی برخی کشورها منفی هست با نفتی آبی نفت رشد اقتصادی ما در سه ماهه اول و دوم خوب بوده است.

روحانی با بیان اینکه ما از گمرک سنتی درآمده و به سمت گمرک مدرن حرکت می‌کنیم، تصریح کرد: یک نفر می تواند با موبایلش ورود و خروج کالایش را مشاهده کند و امروز دیگر بازرسی سنتی به کنار می رود ایکس ری ها در بنادر ما مستقر می‌شود و نیاز به گشتن کامیون‌ها نیست و زمان کوتاه شده و تشریفات گمرکی هم به 3تا 5روز رسیده است.

وی با بیان اینکه در این شرایط کرونا فضای تنفس مردم شده است، ‌تصریح کرد: اگر فضای مجازی نبود دانشجویان و دانش آموزان چگونه درس‌می‌خواندند؟

رئیس جمهور با بیان اینکه وزیر جوان ارتباطات و وزیر سابق ما کار بزرگی کردند و پهنای باند کار بزرگی برای کشور هست، اظهار داشت: کسی را نمی توانند برای پهنای باند محاکمه کنند و دستور من بوده و اگر می خواهید کسی را محاکمه کنید من را محاکمه کنید و پهنای باند به معنای مبارزه با فساد است و اگر می‌خواهید کسی را برای مبارزه با فساد احضار کنید باید من را احضار کنید نه وزیر من را.

وی ضمن تاکید بر اینکه وزرای ما تلاش می کنند و فضای مجازی برای مردم کار و شغل و آموزش درست کرده و البته مشکلاتی هم دارد که کسی منکر آن نیست، اظهار داشت: جاده باید باشد و اتوبان هم باید باشد و نمی توان وزیر راه را بخاطر اینکه در جاده تصادف می شود محاکمه کنیم و نباید تقصیر راه و دوربین و پلیس و راننده را به گردن وزیر راه انداخت.

روحانی با بیان اینکه در فضای مجازی هم باید مثل فضای حقیقی مراقبت کنیم  و نباید رها کنیم اظهار داشت: رها کردن فضای مجازی غلط است و بستن آن هم غلط است و اگر فضای مجازی نبود نمی توانستیم جلوی شیوع کرونا را بگیریم.

متن کامل سخنان رئیس جمهور در جلسه هیأت دولت به این شرح است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

ایام بسیار مبارکی پیش رو داریم. در آستانه دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی هستیم. مخصوصا روز 12 بهمن که آن روح بلند در کالبد ملت ایران دمیده شد. به تعبیر استاد شهید مطهری بازگشت امام راحل به کشور در 12 بهمن 57 آفتابی که بنا بود از غرب طلوع کند. آن روز مردم شاهد طلوع آفتاب از غرب بودند.

روزهای بسیار مهمی در تاریخ انقلاب اسلامی بود که باید نسل نوجوان و جوان‌مان را با آنها کاملا آشنا و آگاه کنیم. واقعا هر پیروزی که به دست آمد، فرج بعدالشده بود. مردم و راهبران و رهبران و آنهایی که در زندان‌‌ها، تبعید و فشار بودند، آنها که فرزندان عزیزشان را در راه انقلاب فدا کردند، روزهای بسیار سختی را گذراندند، اما در هر کجایی که انسان احساس می‌کرد مثل اینکه گشایشی نیست، خداوند یک گشایشی را به وجود می‌آورد.

امام دید در نجف نمی‌تواند بماند. به او فشار آوردند که حق انتشار اعلامیه ندارید. به سمت مرزهای جنوبی حرکت کرد که وارد کویت بشود و در مرز مانع ایشان شدند و ایشان از همان راهی که رفته بود، برگشت. حالا امام چه کار کند؟ اگر همان‌جا بماند، معنای آن این است که فعالیت نکند. بخواهد به کشور دیگری برود، ایشان امتحان کرد و رفت یک کشوری که مسلمان هم بود و نگذاشتند ایشان وارد آن کشور شود. خداوند این راه را پیش روی امام گذاشت که به نجف برنگردد و همانجا شب در بغداد توقف کند و از آنجا تصمیم بگیرد به پاریس حرکت کند. چون به امام گفتند که شما اگر با هواپیما وارد پاریس شوید، آنجا در فرودگاه در بدو ورود به شما ویزای سه ماهه می‌دهند و نیازی به هیچ چیزی نیست و نیاز به هماهنگی قبلی نیست. یعنی هر کس وارد پاریس می‌شد، ما هم که رفت و آمد می‌کردیم و پاریس زیاد می‌رفتیم برای هر ورود ما سه ماه ویزا صادر می‌شد.

خداوند یک راهِ روان و آسانی پیش پای این انقلاب گذاشت و امام به پاریس رفت. اول ایشان به یک محله‌ای به نام کشان به خانه یکی از دوستان رفت. آنجا دو روز که بود جمعیت همه فهمیدند. همه آن آپارتمانی‌ها رفتند شکایت کردند که اینجا چه خبر است. از این راه پله هزاران نفر بالا و پایین می‌روند و در اثر فشار آنها باز امام ناچار شد که به یک روستایی در اطراف پاریس برود. آنجا یک فضایی و باغی بود که برای یک ایرانی بود و در اختیار امام گذاشت. آنجا فضای نماز جماعت بود، فضای مصاحبه بود، آن همه خبرنگار بود.

واقعا امام نه رادیو داشت، نه تلویزیون، نه روزنامه، آن وقت‌ها سایت و اینها هم نبود. همه رادیو و تلویزیون‌های دنیا را خداوند در اختیار امام گذاشت و این چیز عجیبی بود. واقعا از معجزات انقلاب بود. امام به محض اینکه اعلام می‌کرد می‌خواهد یک سخنرانی کوتاه داشته باشد، یک مصاحبه داشته باشد، تمام دوربین‌ها به آنجا متمرکز می‌شد. از قاره آمریکا، قاره اروپا، قاره آفریقا، آسیا و همه جا. خداوند راه را باز کرد. وقتی امام تصمیم گرفت به ایران بیاید، این خیلی حرف بود، می‌دانید آن شرایط شرایطی نبود که هر کسی تصمیم بگیرد وارد ایران شود. نیروهای مسلح سرِ جای خود بودند، نیروهای امنیتی بودند، نیروی پلیس هم به همان صورت سابق بود. قدرت‌های دولت آن زمان مستقر بود. به ظاهر نخست‌وزیر بود و شاه فرار کرده بود. ظاهرش همه سرِ جای خودشان بودند و از آن بالاتر اینکه تهدید کردند که اگر هواپیمای امام وارد فضای ایران بشود، هواپیما را سرنگون می‌کنند. یعنی تا اینجا هم در تهدید پیش رفتند. امام اما اعتنا نکرد.

امام آن بار اول که بنا بود به ایران بیاید، ششم بهمن سال 57 بود که فرودگاه‌ها بسته شد و نتوانست بیاید. آن شب امام با جمع یاران خود صحبت کرد. گفت کسی با من نیاید، این سفر که من می‌روم خطرناک است. شما بروید به کارهای خود برسید، من می‌روم. یعنی شبیه آنچه در تاریخ از شب عاشورای ابی عبدالله‌الحسین(ع) می‌شنویم که معروف است آن حضرت بیعت را از همه برداشت و گفت شب راه باز است، بروید، گفت که این راه را به عنوان سبیل و راه انتخاب کنید و بروید، شبیه چنین حالتی در نوفل لوشاتو آن شب پیش آمد و امام با همه خداحافظی کرد. البته آن سفر به هم خورد و چند روز بعد در 12 بهمن امام به ایران سفر کردند اما یک سفر خطرناکی بود. در عین حال همیشه خداوند گشایش را فراهم کرد.

در نوفل لوشاتو هم چند روز قبل از حرکت امام، مرحوم آیت‌الله طاهری اصفهانی زنگ زد و در دفتر امام در نوفل لوشاتو من به او جواب دادم. گفت اگر فرودگاه تهران بسته است، اینجا هوانیروز اصفهان می‌گوید ما فرودگاه اصفهان را باز نگه می‌داریم و امام اینجا بیاید. این خبر را خدمت امام بردیم که یک فرج بعدالشده بود. از هر کجا خداوند یک گشایشی را فراهم می‌کرد. عده‌ای از علمای بزرگ که اسم نمی‌برم، چند نفر که با آنها صحبت کردم، می‌گفتند به امام بگویید به ایران نیاید، الان زود است، شرایط آماده نیست. اما تشبیه کنم مثل آن آتشی که برای حضرت ابراهیم فراهم کرده بودند و او بی‌دغدغه وسط آتش رفت و برای حضرت ابراهیم سرد و سلامت شد، شرایط ایران هم شرایط مشابه آ‌ن بود. از هر طرف و هر لحظه سختی و شدت و خطر بود. دیدید امام از فرودگاه تا بهشت زهرا وارد سیل جمعیت شد. هر توطئه‌ای امکان‌پذیر بود. امام همه را در نظر داشت، اما در این راه خدا این مسیر را برگزید و انتخاب کرد و خداوند همه جا یاری کرد. وَ اذْکُرُوا نِعْمَةَ اللَّهِ عَلَیْکُمْ، خداوند در قرآن در چند جا می‌گوید نعمت خدا را مدنظر قرار دهید. آنجایی که به شما می‌خواستند حمله کنند، توطئه کردند، فَأَرْسَلْنا عَلَیْهِمْ رِیحاً وَ جُنُوداً لَمْ تَرَوْها، خداوند باد را فرستاد، خداوند لشکریانی را فرستاد که شما نمی‌دیدید.

در این انقلاب در هر جایی از آن، انسان لشکریان حق را می‌دید، لطف خدا را می‌دید، عنایت حق را می‌دید، البته ملت ایران مردمِ ویژه و بلندی هستند از لحاظ روح و اراده، در تاریخ هم این ملت بزرگ بلند آوازه هستند، این ملت با این روحیه بلند، با این اعتماد ملی، با این اراده ملی در کنار امام ایستادند، هر چه امام گفت گوش کردند، گفت بشکنید آنچه برای حکومت نظامی ترتیب دادند، مردم آمدند حکومت نظامی را شکستند، گفت بیایید به خیابان، به خیابان آمدند، گفت روبروی گلوله بایستید، ایستادند، گفت خون بر شمشیر پیروز است، گوش کردند. هر چه امام گفت مردم اطاعت کردند و خداوند در سایه این رهبری آسمانی و این فداکاری و این ایثار یک ملت بزرگ، بزرگترین پیروزی تاریخی را نصیب ایران کرد.

روزی امام پیروز شد که هنوز آمریکایی‌ها در اینجا امید داشتند که بتوانند کودتا کنند. روزی امام پیروز شد که اروپایی‌ها امید داشتند اینجا بتوانند شرایط را به هم بزنند. روزی امام پیروز شد که هیچ کس در دنیا از قدرت‌های بزرگ شرق و غرب با نهضت امام موافق نبودند، اما ملت ایران یکپارچه بود و آن پیروزی بزرگ و بلند را در تاریخ ایران و منطقه شاهد بودیم، که چه تحول بزرگی را این انقلاب به وجود آورد و امروز می‌بینیم این ملت جایگاه بلندتری از 42 سال پیش دارد. در دل و اذهان مردم جهان احترام دارد. ابرقدرت‌ها و قدرت‌ها ما را آزار دادند و اذیت کردند که آنها سر جای خود محفوظ، اما واقعیت را ببینیم، واقعیت و حقیقت این است که ملتی از اسارت نجات پیدا کرد، دست استعمارگران را قطع کرد، کاخ ستمگران را سرنگون کرد و امروز بر این کشور اراده ملت و آرای مردم حاکم است و تا روزی که در حکومت جمهوری اسلامی ایران همه کاره رای مردم هست شکست نمی‌خوریم.

اگر خدای ناکرده سرِ رای مردم اما و اگر درست کردیم -انشاءالله که آن روز هیچ وقت پیش نمی‌آید- اگر زمانی گفتیم خیلی مهم نیست که پای صندوق 50 درصد باشند یا 80 درصد، آن روز ممکن است این لطف خدا را از دست بدهیم و آن روز انشاءالله پیش نمی‌آید. ما همواره در این مسیر بودیم، رهبری انقلاب همواره در این مسیر بوده، ملت ما در این مسیر بوده و بعد از 42 سال امسال باز هم آماده جشن بزرگ انقلاب اسلامی هستیم. شکل آن امسال به خاطر کرونا یک مقدار متفاوت است، اما دلها سراسر کشور پر از شور انقلابی برای آن روز بزرگ است، روز 12 بهمن، روز 22 بهمن که روزهای بزرگ در تاریخ کشور ما هستند.

دشمنان چه فکر می‌کردند؟ مصاحبه‌های آنها یادم هست، اسم مقامات هم یادم هست، نمی‌خواهم توضیح بدهم. مقاماتی که بعد از پیروزی انقلاب آمدند در تلویزیون‌های بیگانه و غربی و گفتند این انقلاب حداکثر 6 ماه بیشتر نخواهد ماند. ما حرف‌های اخیر آنها را شنیدیم که آن آقا گفت سال 97 اینها جشن انقلاب نخواهند گرفت و ما به ایران خواهیم آمد. اینها حرفهای دست چندم است، آن حرف‌های دست اول بود که در همان سال اول نمی‌خواستند انقلاب استقرار پیدا کند، نمی‌خواستند که ما بتوانیم از مردم رای بگیریم، نمی‌خواستند صندوق آرا باشد. وقتی 10 فروردین دیدند مردم با نظم و ترتیب در سراسر کشور پای صندوق آرا هستند، 11 فروردین 58 دیدند همه پای صندوق آرا هستند و 12 فروردین اعلام شد آن عظمت رای مردم، برای اینکه مردم به نظام جمهوری اسلامی ایران رای دادند، اینها نمی‌خواستند چنین اتفاقاتی بیفتد، نمی‌خواستند با رای مردم یک نظام استقرار پیدا کند.

امسال با یک ویژگی دیگری جشن می‌گیریم. از یک طرف آنهایی که می‌خواستند با تروریسم اقتصادی و جنگ تحمیلی اقتصادی ما را به زمین بزنند و حتی می‌خواستند سال قبل و سال قبل‌تر بیایند بر این کشور مسلط شوند، امسال می‌بینند مردم ما گرچه سختی‌های فراوانی در سایه این تحریم و این جنگ اقتصادی بر خود هموار کردند و زندگی سختی برایشان هست، اما در عین حال اهداف بلند ملی و انقلابی و دینی و وظیفه ملی و شرعی خودشان را هیچ‌گاه از یاد نمی‌برند. ممکن است از مسئولین هم گله داشته باشند، از دولت هم گله داشته باشند، این بحث دیگری است. ممکن است بگویند فلان جا چرا این کار را نکردید، اون کار را چرا نکردید؟ اینها همه درست است، اما وقتی پای ایران و پای تمامیت ارضی به میان می‌‌آید، پای استقلال کشور به میان می‌آید، پای نظام جمهوری اسلامی ایران به میان می‌آید، دیگر همه غم و درد و رنج و مشکلات فراموش می‌شود و آن هدف بلند پیشِ‌روی مردم قرار می‌گیرد که آن را حراست و حفاظت کنند.

الحمدالله امسال در شرایطی وارد دهه مبارک فجر می‌شویم که از همیشه مطمئن‌تر هستیم که جنگ اقتصادی دشمن، هم با شکست مواجه شده و هم در مسیر روزهای پایانی خود هست. امروز نگاه کنید در دنیا همه اعلام می‌کنند، غیر از یک رژیم فاسد جنایتکار کود‌ک‌کش که از آن که بگذریم و دو کشور کوچک دیگر در منطقه که گاهی حرف‌های بی‌ربط می‌زنند، از این سه، چهار تا کشور بگذریم کلِ دنیا یکپارچه به آمریکا می‌گویند چرا زودتر به تعهدات خود برنمی‌گردید. این صدای واحد دنیا خیلی مهم است.

حالا اروپایی‌ها هم ممکن است به ما یک ایرادهایی بگیرند که البته ایرادهای نابجا و نادرستی است که در اصل ما از اروپایی‌ها طلبکار هستیم و آنها از ما طلبی نباید داشته باشند. ما صبر کردیم؛ صبرِ بزرگ، صبرِ جمیل. یک سال دست روی دست گذاشتیم و گوش کردیم و آنها وعده دادند که دو هفته دیگر، یک ماه دیگر، یک ماه دیگر، اروپایی‌ها وعده دادند و عمل نکردند یا نتوانستند عمل کنند. هر کدام که باشد. بعد از یک سال هم که شروع کردیم تعهدات خود را کنار گذاشتیم، گفتیم ما دو سه تا تعهد را کنار می‌گذاریم تا دو ماه دیگر اگر شما برگشتید ما هم به نقطه اول برمی‌گردیم.

تا یک سال تقریبا دو ماه به دو ماه جلو رفتیم، تا همه تعهدات اجرایی و عملیاتی در بخش فناوری هسته‌ای را کنار گذاشتیم. همیشه هم گفتیم که هر وقت شما به تعهدات برگردید ساعت بعد ما به کل تعهدات خود برمی‌گردیم. پس منطق ما یک منطق بلند و صحیح و درستی است. آنها نمی‌توانند به ما ایراد بگیرند. ضمن اینکه گاهی ایراد نادرست می‌گیرند، در عین حال همه در اینکه آمریکا باید به تعهدات خود برگردد، متفق هستند. پس این امروز یک نظر واحد در دنیا هست و ما هم امروز طرف‌های تجاری‌مان را در منطقه و جهان می‌بینیم که شرایط تعامل آنها با ما کاملا فرق کرده است. دیگر همه مشاهده و لمس می‌کنند که آن جنایتکار بزرگ رفته، آن شرور بزرگ رفته، آن کسی که هر روز مردم را آزار می‌داد او رفته، شرایط متفاوت شده است. اینکه ما چه وقت بتوانیم مسائل خود را با دنیا حل و فصل کنیم، آن بحث دوم است.

امروز شرایط ما برای تحولات اقتصادی با یک ماه و دو ماه پیش کاملا متفاوت است. خبرنگار‌های ما از هر وزیر که سوال کنند و بگویند آقا شرایط امروز شما در تولید، در اقتصاد، در تحول، در تجارت، در فعالیت نسبت به یک ماه و دو ماه پیش بهتر شده یا نه؟ به شما پاسخ خواهند داد که شرایط ما امروز شرایط بهتری است.

امروز در تولید شرایط بهتری داریم. یک جلسه اقتصادی داشتیم، وزیر صمت در آن جلسه از چند مرکز تولیدی در قم و اصفهان نام برد که لوازم خانگی تولید می‌کنند. می‌گفت این کارخانه‌ها سه شیفت کار می‌کنند. خیلی مهم است و تولید اینها امسال نسبت به سال‌های پیش دو برابر شده است. درست است یک بنگاه‌هایی هم تعطیل شده، صدا و سیمای ما هم گاهی آن بنگاه‌های تعطیل‌شده را نشان می‌دهد یا بعضی از رسانه‌ها می‌گویند. ممکن است بنگاهی هم تعطیل شده اما این طرف را هم بگوییم، بنگاهی که از یک شیفت به دو شیفت و سه شیفت رفته است اینها را هم بگوییم.

به هر حال مشکلاتی هم داریم. در مشکلات همه باید دست به دست هم بدهیم و مشکلات را باید با هم حل کنیم. قرار نیست یک عده مشکل حل کنند، یک عده آن کنار بنشینند چرتکه بیندازند یا اینکه بدتر به نفع دشمن هورا بکشند. چنین چیزی نمی‌شود. همه با هم باید کار کنیم. این کشور مال خودمان است، مال همه ما است. در سرنوشت این کشور همه شریک هستیم. اگر چیزی گران شود برای همه است، ارزان شود برای همه است، ارزش پول ملی بالا برود مال همه است، تولید بالا برود مال همه است، زیرساخت‌ها حرکت‌ و پیشرفت کند مال همه است. همه با هم و در کنار هم هستیم. دولت تمام  این سه سال در وسط جنگ اقتصادی تحمیلی بوده است. هیچ‌کس اول نمی‌نویسد، یعنی ضمن اینکه به دولت انتقاد می‌کند که هر کسی حق دارد و آزاد است که انتقاد کند و ما استقبال می‌کنیم، یک چیز اول آن لازم است؛ در جنگ تحمیلی اقتصادی که دولت تلاش می‌کند ضمن تشکر، این 5 تا انتقاد را هم به او می‌کنیم. اگر با این شروع شود و با این تمام شود، اگر راه حل هم داشته باشد که پایان آن پیشنهاد بدهد، دیگر نور علی نور، اگر چنین چیزی بشود.

انتقاد که جای خودش خیلی هم خوب و درست است، اما گاهی وقت‌ها روح مردم آزار می‌بیند و آزار داده می‌شود که ببیند در این کشور آنهایی که نسبت به دولت با لحن نادرست صحبت می‌کنند هم آزادی بیان برایشان ملحوظ می‌شود در رسانه‌ها و هم مصونیت برایشان تضمین شده است. یک مهر مصونیت آن زیر زده شده، هر چه می‌خواهی بگو آزادی و یک مهر هم زیر آن زده شده است. کسی با او کاری ندارد گاهی وقت‌ها پشت پرده آنها را تشویق هم می‌کنند که خوب و محکم گفتید، عالی بود.

اما اگر کسی بخواهد به نفع دولت حرف بزند اولا این آزادی بیان، آزادی باید جایی باشد که بتواند بگوید، آزادی بیان یعنی چه؟ در خانه خودم آزادی بیان دارم! باید در یک روزنامه، رادیو، تلویزیون، شبکه‌ای باشد، معنای آزادی بیان این است، والا تنهایی بنشینم، آزادی بیان دارم و خودم برای خودم سخنرانی کنم. هم آزادی بیان او معلوم نیست، هم مصونیت او معلوم نیست، یعنی کسی که می‌آید به عنوان حامی دولت، ‌انشاءالله که اینطور نمی‌شود، من می‌ترسم یک روز بعضی‌ها تحت فشار قرار بگیرند بخاطر اینکه از دولت حمایت می‌کنند. ما یک مسیر و یک هدف داریم همه باید دست به دست هم دهیم.

آمار و ارقام نشان می‌دهد که وضع ما در سه ماهه دوم به مراتب از سه ماهه اول بهتر بود و سه ماهه سوم هنوز آمار را نداریم. انشاءالله سه ماهه سوم هم شرایط ما شرایط خوبی بوده است، در حالی که در بسیاری از کشورها در شرایط فعلی، رشد اقتصادی آنها منفی است، ما در سه ماهه دوم با نفت یا بی نفت مثبت بودیم. حتی روی سه ماهه اول اثر داشت که سه ماهه اول وضع ما خوب نبود. این حرکت بسیار مهم و بزرگی است.

از اول سال هر وقت در جلسه اقتصادی صحبت کردیم که در گمرک چقدر جنس داریم، هر وقت در هر مقطع از اول سال تاکنون صحبت کردیم، چقدر جنس داریم، تقریبا آمار مشابه بود. گفتند 4 میلیون تن کالای اساسی، 7 میلیون تن کالای غیراساسی، یعنی تقریبا هر وقت پرسیدیم آمار چیست. پس ببینید جنس می‌آید، تلاش می‌شود، ارز تهیه می‌شود، خرید انجام می‌گیرد، مواد اولیه کارخانجات می‌آید، کالای اساسی می‌آید، کالای ضروری می‌آید و من در اینجا در پرانتز تشکر می‌کنم از گمرکات کشور که در شرایط کرونا در همه مقاطع کار و تلاش کردند. چون دیروز روز جهانی گمرک بود. تلاش بزرگی کردند و الحمدالله وضع گمرکات ما کاملا با گذشته متفاوت است. از گمرک سنتی درآمدیم و به سمت یک گمرک مدرن حرکت می‌کنیم. الان گمرک ما گمرک موبایلی است. یعنی یک نفر می‌تواند با موبایل خود ورود و خروج کالای خود و شرایط گمرکی آن همه را مشاهده کند. این کار، کارِ بزرگی است.

امروز دیگر بازرسی سنتی کنار می‌رود، ایکس‌ری‌ها در بنادر ما مستقر می‌شود، کامیون می‌آید چند لحظه توقف و عبور می‌کند. نیازی نیست که بار را باز کنند و بگردند و اینها. اگر کامیونی مشکوک هست کار آن را انجام می‌دهند، اگر می‌خواهد پلمپ شود، پلمپ الکترونیک می‌شود. حرکت یک حرکت بسیار خوبی است، زمان کوتاه شده است.

یک وقتی کسی می‌خواست جنسی را وارد کند تشریفات گمرکی آن 25 یا 26 یا 27 روز طول می‌کشید. امروز زمان تشریفات گمرکی کوتاه شده، 3 یا 4 یا 5 روز است. زمان کوتاهی است و باید مرتب این زمان را کوتاه‌تر کنیم، این کارهای بزرگی است که انجام می‌گیرد.

در این شرایط کرونا فضای مجازی فضای تنفس برای مردم شده است. در این ماه‌هایی که امسال ناچار بودیم به مردم بگوییم در خانه بمانید، کسب و کار خود را تعطیل کنید، به بچه‌ها گفتیم مدرسه و دبیرستان و دانشگاه نروید، اگر این فضای مجازی نبود این دانشجوها چه کار می‌کردند، چطور درس می‌خواندند، دانش آموزها چطور درس می‌خواندند، مردم در شرایط سخت چطور سرگرم می‌شدند؟

اینجا تشکر می‌کنم از وزیر ارتباطات، وزیر جوان ارتباطات و همچنین وزیر سابق ارتباطات که کار بزرگی کردند. افزایش پهنای باند کار عظیم و افتخاری برای کشور است. کسی را نمی‌توانند برای افزایش پهنای باند محاکمه کنند، دستور رئیس جمهور بوده، اگر می‌خواهید محاکمه کنید مرا محاکمه کنید. پهنای باند یعنی آزادی مردم در کسب و کار الکترونیکی، پهنای باند یعنی اینکه از ثبت سفارش گرفته تا بانک مرکزی تا گمرک تا ورود کالا یا انبارها همه را مردم ببینند. پهنای باند یعنی مبارزه با فساد، کسی نمی‌تواند با مبارزه با فساد مخالف باشد. اگر می‌خواهید کسی را برای مبارزه با فساد احضار کنید باید مرا احضار کنید، نه وزیر مرا احضار کنید.

وزرای ما همه تلاش می‌کنند. فضای مجازی برای مردم شغل و کار و آموزش درست کرده، دبستان و دبیرستان و معلم و شاگرد را به هم متصل کرده است. البته مشکلاتی هم دارد. هیچ کس منکر این نیست.

اگر وزیر راه ما جاده و اتوبان درست کرده و در این اتوبان تصادف می‌شود، آیا وزیر راه را باید بگیرند؟ می‌گویند تصادف شده راه را شما درست کردید، راه را هم بزرگ درست کردید و اتوبان کردید و ماشین‌ها با سرعت آمدند و به هم زدند. 10 ماشین در یک اتوبان سُر خوردند و به هم زدند، آقای وزیر بیاید دادگاه و جواب دهد. نه، آن متخلف را باید بگیریم. پلیس باید مراقبت کند، وظیفه پلیس را می‌خواهید به گردن وزیر راه بگذارید؟ وظیفه دوربین را می‌خواهید به گردن وزیر راه بگذارید؟ وظایف خودِ راننده را می‌خواهیم به گردن وزیر راه بگذاریم؟ هر کسی وظیفه و مسئولیتی دارد و باید به مسئولیت خودش عمل کند.

جاده باید باشد، اتوبان هم باید باشد، اتومبیل هم باید باشد، نمی‌توانیم اتومبیل را جمع کنیم و بگوییم خداوند خیلی چیزهای دیگر برای ما خلق کرده، مرکب‌ها، استر، اسب، قاطر، الاغ هست همه با اینها کارها را می‌کنیم، چرا ماشین! بله خطر آنها کمتر است، منتها بهره‌وری آنها هم کمتر است. اینجا صنعت است، خودِ خداوند گفته است و مما لاتعلمون. در مساله حمل و نقل گفت چیزهایی خواهد بود که الان شما نمی‌دانید. وقتی ما ماشین می‌آوریم، وقتی ریل، هواپیما، فرودگاه،‌ اتوبان می‌آوریم تصادف هم ممکن است بشود. تخلف هم ممکن است، همه باید تلاش کنیم که جلوی تخلف را بگیریم. باید فرهنگ‌سازی کنیم. کسی که پشت فرمان می‌نشیند اول باید آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی را خوانده باشد و به اصطلاح سواد رانندگی داشته باشد، آموزش دیده باشد. بعد پلیس و دوربین هم باید مراقبت کنند. در فضای مجازی هم همین است. مثل فضای حقیقی است، باید مراقبت و کوشش کنیم. بله بعضی‌ها تخلف می‌کنند، بعضی‌ها سوءاستفاده می‌کنند، بعضی‌ها دزدی می‌کنند، بعضی‌ها مال مردم را غارت می‌کنند، مثل فضای حقیقی. بعضی‌ها ایمان جوان‌ها را هدف قرار دادند، مثل فضای حقیقی که این کار را می‌کنند. البته ما باید مراقبت کنیم و نباید رها کنیم. رها کردن فضای مجازی اشتباه و غلط است. کنترل نکردن نادرست است، بستن هم غلط است. این وسط راه و آموزش وجود دارد، سواد فضای مجازی وجود دارد، مراقبت وجود دارد.

اگر این فضای مجازی نبود، الان می‌خواهیم همین افراد بیمار کرونا را کنترل کنیم، با چه چیزی کنترل می‌کردیم؟ با همین اپلیکیشن‌ها کنترل می‌کنیم. اگر این فضای مجازی نبود نمی‌توانستیم جلوی شیوع بیماری را بگیریم. فضای مجازی امروز به ما کمک زیادی کرده است. در بخش‌های مختلف، در سلامت مردم، در آموزش مردم، در نشاط مردم، باید مراقبت‌ها را انجام دهیم و حواس ما جمع باشد که در این زمینه مراقبت کنیم.

در این شرایط که امروز می‌بینیم که همه دنیا در فشار در بحث سلامت و در اقتصاد هستند، البته ما هم در اقتصاد و سلامت در فشار هستیم، اما اگر شرایط ما را با دنیا مقایسه کنید، شرایط ما قابل مقایسه است. این همه پزشک و پرستار و این همه شرکت‌های دانش‌بنیان، این همه ساخت انواع محصولات مورد نیاز، این همه تلاش و کوشش، این همه مراقبت، این همه وحدت، این همه کمک از طرف بسیج و سپاه و دیگران، همه دست به دست هم دادیم. ببینید شرایط ما امروز به طور نسبی شرایط قابل قبولی است. این از کجاست، از آن جایی که همه با هم بودیم.

من خواهش می‌کنم از تمام قوا، از نیروهای مسلح، از مردم، از آنهایی که با دولت خوب نیستند، آنهایی که در رقابت با دولت هستند، آنهایی که با دولت قهر هستند، از همه خواهش می‌کنم در این 6 ماه باقیمانده بگذارید ما کار کنیم، وزیر ما وقت ندارد بین سه قوه راه برود. کمی در این قوه باشد به کار خود برسد، کمی در آن قوه باشد که آن کمیسیون او را احضار می‌کند و کمی در آن قوه باشد که از او سوال دارند. ما وزیر بین قوا نداریم، وزیر قوه مقننه و مجریه و قضاییه با هم نداریم. به هر حال یک وزیر است و مسئولیت اجرایی دارد باید به کار خودش برسد. آن هم در این شرایط، بگذارید در این 6 ماه آخر ما کارهای نیمه تمام خودمان را انجام دهیم و کارها را به سرانجام برسانیم.

الحمدالله در این دهه فجر می‌بینید افتتاح‌های فراوانی انشاءالله خواهد بود. در آب، در برق، در گردشگری، در صنعت، در بخش‌های مختلف کارهای بزرگی است. در همین پنجشنبه‌ای که گذشت در هفته گذشته افتتاح پالایشگاه عظیم گاز بیدبلند2 یک افتخار بزرگ بود. در دنیا در سال 2020 سه ابرپروژه اجرا شده بود که یکی از آنها این بود. این جزو سه مگاپروژه بزرگ جهان بوده است. اینکه چقدر پول خرج کردیم، چقدر کار و تلاش کردیم، زمان تحریم، فشار، شرکت‌ها رها کردند، خودِ دانشجویان و دانش آموزان و دانش پژوهان و مهندسین ما تلاش کردند، همه اینها در جای خود محفوظ است. این مجتمع از لحاظ محیط زیست یک هدیه برای مردم خوزستان بود. این همه فیلرها، این همه مشعل‌ها می‌سوخت و هوا را آلوده می‌کرد، اما الان بخش اعظم اینها جمع شده و به جای اینکه بسوزد و هوا را آلوده کند، تبدیل به خوراک برای پتروشیمی شده است. این از لحاظ محیط زیستی کار عظیم و بزرگی است.

من از صدا و سیما خواهش می‌کنم درباره این پروژه گاز بیدبلند2 بیشتر برای مردم توضیح دهد. خودِ وزارت نفت هم بیشتر برای مردم توضیح دهد. این جزو پروژه‌های بزرگ و افتخارآمیز برای کشور ایران و جوان‌های ایران، برای تحصیلکرده‌ها،‌ مهندسان، ‌برای کارگرها، آن هم در زمان تحریم و جنگ اقتصادی است که به ثمر رساندیم.

کاری که در زمینه آب در دل کویر انجام گرفت. در فاز یک آن که آب از استان هرمزگان شیرین شد و این آب از استان هرمزگان آمد و عبور کرد و وارد استان کرمان شد و تا سیرجان ادامه پیدا خواهد کرد و فاز یک آن افتتاح شد. انشاءالله در روزهای آینده عملیات اجرایی فاز 2 این طرح آغاز می‌شود. برنامه‌ریزی شده، بودجه‌های آن دیده شده، طراحی شده و این کار آغاز می‌شود. این فاز 2 دیگر از هرمزگان هست و می‌رود در نهایت تا مشهدالرضا، یعنی استان هرمزگان هست، استان کرمان هست و همینطور می‌رود تا خراسان جنوبی و در نهایت به خراسان رضوی می‌رسد. یک فاز سومی هم داریم که امیدوارم تلاش شود، وزارت صمت تلاش کند تا اجرای آن آغاز شود. چون این طرح‌ها به وسیله وزارت صمت و شرکت‌‌های وابسته به وزارت صمت سرمایه‌گذاری و انجام می‌شود و همچنین صندوق در این زمینه کمک می‌کند.

خواهش می‌کنم فاز سوم هم کاری کنید در این دولت آغاز شود. فاز سوم آن خطی است که به اصفهان می‌رسد. این فاز را هم کاری کنید در سال آینده آغاز کنیم. این سه طرح، سه طرح عظیم آبی و صنعتی، تحول در شرق کشور است. همانطور که در غرب کشور احیای دریاچه ارومیه یک طرح استراتژیک بود، در شرق ایران هم این سه پروژه، سه پروژه بسیار بزرگ تاریخی است که یکی از آنها به ثمر رسیده و دو تای آن هم آغاز و شروع می‌شود و انشاءالله در دولت‌های بعدی ادامه پیدا می‌کند و بسیار مهم است.

این هفته در روز پنجشنبه، یعنی فردا، شاهد یک افتتاح بزرگ در آب و خاک هستیم. می‌دانید در این دولت در بخش کشاورزی کار بزرگی انجام شده است. یعنی تولیدات محصولات کشاورزی وقتی دولت را شروع کردیم، 97 میلیون تن بود و امروز تولیدات محصولات کشاورزی ما 123میلیون تن هست. یعنی در این هفت سال و خورده‌ای 26میلیون تن اضافه شده است. این کار عظیم و بزرگی است که انجام گرفت.

شما طرح عظیم خوزستان و ایلام را ببینید. 295 هزار هکتار زمین را احیا و کانال‌کشی و زهکشی کردیم. 33 هزار هکتار در دشت سیستان این کار انجام گرفته، در منطقه غرب کشور طرح‌های بزرگ افتتاح شده و فردا یکی از طرح‌های بزرگی که در غرب کشور افتتاح شده، باز رونمایی می‌شود و همچنین در منطقه گلستان که در سفرهای خود قول داده‌ بودیم، برای اینکه این منطقه زهکشی انجام بگیرد، بخشی از این کار قبلا انجام گرفته و بخشی هم انجام می‌گیرد. فردا 78 هزار هکتار طرح که زهکشی آن انجام شده، افتتاح می‌شود. البته 50 هزار هکتار دیگر هم باز برای اجرا ادامه پیدا می‌کند. این طرح‌های عظیم و بزرگی است. اول این دولت زمین‌هایی که به آبیاری نوین مجهز بوده چقدر بود؟ یک میلیون و 300 هزار هکتار بوده است و الان 2 میلیون 400 هزار هکتار شده، یعنی یک میلیون و 300 هزار در این هفت سال 2 میلیون و 400 هزار شده است. کشت گلخانه‌ای چقدر بود؟ کشت گلخانه‌ای 8.8 هزار هکتار یا 9 هزار هکتار بوده و الان تقریبا 15.7 تا 15.8 و نزدیک به 16 هزار هکتار شده است، یعنی حدودا دو برابر شده است. این کار عظیم و بزرگی است که در این انقلاب و در این دولت انجام گرفته است.

خواهش می‌کنم در این مقطع همه دست به دست هم بدهیم و خدمات را برای مردم بیان کنیم. ضمنا هر چه نقص هم داریم نقص را بگویید و بیان بفرمایید.

هر چه متحد باشیم، هر چه دست به دست هم دهیم، هر چه یکصدا باشیم این دوران جنگ اقتصادی کوتاه و کوتاه و کوتاه‌تر می‌شود، سریع‌تر تمام می‌شود. هر چه اختلاف و دعوا کنیم و روبروی هم بایستیم، با حیثیت هم بازی کنیم، همدیگر را تضعیف کنیم، این تحریم ادامه پیدا می‌کند. من می‌گویم توپ در زمین واشنگتن است، بله توپ در زمین واشنگتن هست در برجام، اما در کلیت مساله، خودمان باید انجام دهیم. اگر ما متحد باشیم، یکصدا و یکپارچه باشیم، به طور قطع و حتم این زمانی را که می‌خواهیم به پایان جنگ اقتصادی برسیم کوتاه و کوتاه‌تر می‌کند و برای مردم هم شرایط بهتری را فراهم می‌کند.

درباره بودجه هم از وزرای اقتصادی خواهش می‌کنم، از سازمان برنامه و بودجه، چون هفته آینده بررسی بودجه در مجلس شروع می‌شود، همزمان برای مردم توضیح دهند. بحث زیاد است، الان نمی‌خواهم بگویم، در جلسات قبل اشاراتی کردم. برای مردم بگویید که بودجه عمومی ما 841 هزار میلیارد تومان بوده و الان در کمیسیون تلفیق یک هزار و 140 هزار میلیارد شده است، چقدر زیاد شد؟ بودچه چطور بالا رفت؟ افزایشی بوده، از کجا افزایش دادند؟ دوستان بیایند توضیح دهند. کجا می‌خواهند مصرف کنند، دوستان بیایند توضیح دهند. اگر در نفت بالا رفته، چرا؟ بیایند توضیح دهند. اگر بودجه‌ای درست است توضیح دهند و اگر واهی است توضیح بدهند. اگر مشکلی برای مردم ایجاد می‌شود توضیح دهند. الان ذهنم کاملا آماده است، آمار و ارقام در ذهن من هست، ولی الان در این جلسه وقت نیست و دلم هم می‌خواهد این مسائل توسط خودِ وزرا و مسئولین و معاونین، خودشان بیایند بیان کنند و توضیح دهند. این حق مردم است. ظاهر بودجه این است که سرنوشت فعالیت دولت را در سال آینده تعیین می‌کند، به یک معنا سرنوشت اقتصادی ملت هم داخل آن هست و به یک نحوی تبیین می‌شود. بنابراین مهم است و اهمیت دارد. خواهش می‌کنم برای مردم عزیز توضیح دهید. در عین حال باز هم تاکید می‌کنم اگر شاکله بودجه به هم نخورد، اگر اهداف بودجه به هم نخورد با مجلس همکاری می‌کنیم، انشاءالله بودجه‌ای با همکاری داریم ولی اگر به همین صورت بخواهد جلو برود ممکن است با مشکلاتی مواجه شویم که انشاءالله امیدواریم این چنین نشود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول