اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمان

توسعه شیلات در نوق رفسنجان/از بزرگترین تولیدکننده آرتمیا در خاورمیانه تا پرورش ماهی خاویاری

منطقه نوق رفسنجان دارای ظرفیت‌های بالایی در حوزه شیلات است که در کنار بزرگترین تولیدکننده آرتمیا در خاورمیانه تولید ماهی‌های خاویاری هم در این منطقه رونق گرفته است.

توسعه شیلات در نوق رفسنجان/از بزرگترین تولیدکننده آرتمیا در خاورمیانه تا پرورش ماهی خاویاری

به گزارش خبرگزاری فارس از رفسنجان، منطقه نوق دارای بیشترین پسته در شهرستان رفسنجان است و سرمایه‌های زیادی از محل تولید پسته نصیب اهالی منطقه می‌شود.

اما این سرمایه‌ها در کنار انجام کارهای خیر به سمت تولید هم رفته و ضمن اشتغالزایی نیازهای مختلف کشور را تأمین می‌کند.

یکی از سرمایه‌گذاری‌هایی که در منطقه نوق پررنگ است، حوزه شیلات است، از تولید و پرورش آرتمیا در آخرین نقطه نوق تا تولید ماهی‌های خاویاری.

یکی از مزرعه‌های پرورش ماهی خاویاری (سایت پرورش گوشت ماهی خاویار) متعلق به محمد ناصری است که امروز نماینده مردم به اتفاق مدیر جهاد کشاورزی از این مزرعه بازدید کرد.

آفاق فلاحتی کارشناس شیلات جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان طی توضیحاتی اظهار کرد: در سالن‌های سرپوشیده شیوه تولید، متراکم است و در این شیوه ماهی درگیر بیماری نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه 12 استخر در این مجموعه است که ظرفیت هر استخر 850 کیلوگرم تا یک و نیم تن است، ادامه داد: قطر استخرها 8 متر است و در حال حاضر ظرفیت سالن 10 تن است که تا 20 تن هم می‌تواند تولید کنند.

فلاحتی خاطرنشان کرد: در این مزرعه امکانات و تجهیزات برای استحصال خاویار در نظر گرفته شده، معمولا استحصال خاویار از ده سال آینده شروع می‌شود اما تولید گوشت اگر الان ماهی‌ریزی شود، سه سال دیگر ماهی به تولید و فروش می‌رسد.

وی عنوان کرد: ماهی سه ساله وزن 3 کیلوگرمی دارد و ماهی‌های خاویاری 10 کیلوگرم وزن دارند.

کارشناس شیلات جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان با تأکید بر اینکه تولید در این مجموعه دائم کنترل می‌شود و ماهی‌های ماده برای خاویار جداسازی می‌شوند، افزود: آب کاملا به‌صورت گردشی است و سالن مجهز به سیستم فیلتراسیون است.

وی بیان کرد: ظرفیت این سالن خیلی بالاست و خاویار بر اساس گونه‌های مختلف متفاوت است،  بهترین گونه خاویاری فیل‌ماهی است که بزرگترین ماهی خاویاری دریای خزر است و بهترین خاویار دنیا به‌شمار می‌رود و در خصوص قیمت بر اساس گونه‌هایی که تولید خاویار می‌کنند، قیمت فرق می‌کند.

ناصری سرمایه‌گذار این مجموعه عنوان کرد: در این مزرعه برای چهار نفر اشتغالزایی شده و تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد.

انتهای پیام/80016/ب

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول