اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

کمک روسیه برای اخذ مجوز مذاکرات تجارت آزاد ایران و اوراسیا

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به اخذ مجوز سران کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا و ایران برای آغاز مذاکرات تجارت آزاد گفت: از پوتین برای پیگیری اخذ مجوز مذاکرات تجارت آزاد بین ایران و روسیه تشکر می کنم.

کمک روسیه  برای اخذ مجوز مذاکرات تجارت آزاد ایران و اوراسیا

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس حمید زادبوم امروز در همایش اقتصادی ایران و اوراسیا که در مرکز همایش های رایزن برگزار شد، گفت: در حال حاضر موضوع پیوستن به اتحادیه اقتصادی اوراسیا مطرح نیست، زیرا فعلا همگرایی بین اقتصاد ایران و 5 کشور عضو این اتحادیه اقتصادی فراهم نشده است ضمن اینکه اتحادیه اوراسیا به مانند اتحادیه اروپا نیست که تمامی الزامات گمرکی و بازرگانی آن هماهنگ شده باشد. 

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه در کمتر از یک ماه آینده مذاکرات تجارت آزاد با اوراسیا را آغاز خواهیم کرد، افزود: مقدمات فنی این مهم توسط سازمان توسعه تجارت ایران فراهم شده اما بخش مهمی از آن که فضای اطراف موافقت نامه و دانش بخش خصوصی و دولتی در بخش موافقت نامه های تجارت است فراهم نشده است. 

وی بیان داشت: بجز موافقتنامه تجارت آزاد با سوریه هیچ تجربه مشابهی در این زمینه نداشته ایم و لذا در بخش دولتی و همچنین تجار ما در بخش خصوصی چنین تجربه ای در زمینه تجارت آزاد نداشته اند. 

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران گفت: الحاق نشدن ایران به سازمان تجارت جهانی نیز از جمله نواقص موجود است و عدم پیوستن ما به سازمان تجارت جهانی باعث شده که دانش کافی در زمینه موافقتنامه های تجارت آزاد و رفتار تجارت بین الملل را نداشته باشیم. 

وی با بیان اینکه موافقت نامه تجارت ترجیحی با اوراسیا فعلا بر روی 890 قلم کالا اعمال می شود، اظهار داشت: بعد از شروع اجرای موافقت نامه تجارت آزاد حداکثر 20 قلم کالا می تواند در بخش تعرفه ای باقی بماند و سایر کالا باید بصورت پلکانی و در مدت زمان مشخص یعنی حداکثر طی 10 سال باید از نظام تعرفه ای خارج شود و تعرفه آن به صفر برسد. 

وی با بیان اینکه پرسشی که در این رابطه مطرح است این است که آیا الزامات حذف تعرفه ها در بخش تولید و بازرگانی و کنترل قواعد مبدا وجود دارد، گفت: من به جرات می گویم که موجود نیست. 

زادبوم گفت: از زمان پیشنهاد رئیس جمهور پیشین قزاقستان برای ایجاد اتحادیه اقتصادی اوراسیا در سال 1994، 20 سال طول کشید تا مقدمات ایجاد این اتحادیه فراهم شود که البته هنوز نیز با مشکلاتی در بخش پول و بانک مواجه است. 

وی با بیان اینکه هم اکنون ویتنام دارای موافقت نامه تجارت آزاد با اتحادیه اقتصادی اوراسیا است، اظهار داشت: ایران نیز با اتحادیه اقتصادی اوراسیا موافقتنامه تجارت ترجیحی امضا کرده است و مذاکرات فنی و تجاری مربوط به این موضوع توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت، گمرک جمهوری اسلامی ایران، وزارت جهاد کشاورزی و اتاق بازرگانی انجام شده است. 

زادبوم با بیان اینکه درخواست آغاز مذاکرات تجارت آزاد بین ایران و اوراسیا از چند ماه قبل مسئول  اتحادیه اقتصادی اوراسیا اعلام شده بود، گفت: البته از آنجا که 5 کشور عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا هستند باید موافقت و مجوز  لازم از سران این کشورها دریافت می شد که یک ماه پیش این مجوز  صادر شد و لذا از آقای پوتین برای پیگیری دریافت مجوز آغاز مذاکرات تجارت آزاد بین ایران و اوراسیا تشکر می کنم. 

وی با بیان اینکه مجوزهای لازم در این باره هم از سوی کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا و هم هیات وزیران ایران صادر شده است، گفت: براین اساس با توجه به داشتن مجوز اوراسیا و ایران احتمالا مذاکرات از ماه آینده آغاز خواهد شد.  

انتهای پیام/  

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول