اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

تقویت همکاری‌های ترکمنستان و سازمان ملل در جهت توسعه پایدار

وزیر امور خارجه ترکمنستان با معاون دبیرکل سازمان ملل متحد و نماینده عالی این سازمان در امور کشورهای کمتر توسعه یافته و درحال توسعه به صورت ویدئو کنفرانس گفت‌وگو کردند.

تقویت همکاری‌های ترکمنستان و سازمان ملل در جهت توسعه پایدار

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، «رشید مردوف» وزیر امور خارجه ترکمنستان و «فکیتامویلا اوتوکینامانی» معاون دبیرکل سازمان ملل متحد و نماینده عالی این سازمان در امور کشورهای کمتر توسعه یافته و کشورهای درحال توسعه (که دسترسی به دریا ندارند و  جزایر کوچک هستند) به صورت ویدئو کنفرانس گفت‌وگو کردند.

در این دیدار، طرفین از همکاری بین ترکمنستان و سازمان ملل در طیف گسترده‌ای ابراز رضایت و بر اهمیت همکاری در اجرای برنامه توسعه پایدار تا سال  2030 تاکید کردند.

در این زمینه ، ترکمنستان آمادگی خود را برای افزایش همکاری با دفتر سازمان ملل متحد در جهت استفاده از ظرفیت اقتصادی کشورهای درحال توسعه که دسترسی به دریا ندارند را اعلام کرد.

مردوف در این راستا اعلام کرد که همکاری با این کشورها عمدتاً از طریق توسعه اتصال حمل و نقل، تقویت خواهد شد.

وزیر خارجه ترکمنستان اشاره کرد کشورش از اجرای برنامه اقدام وین برای کشورهای درحال توسعه که دسترسی به دریا ندارند در بازه زمانی 2024--2014  پشتیبانی می‌کند.

وی متذکر شد که حمل و نقل به لحاظ ادغام اقتصادی منطقه‌ای و جهانی اهمیت ویژه دارد.

طرفین در مورد لزوم بهبود سازوکارهایی برای دستیابی به توسعه پایدار، به ویژه کشورهایی که دسترسی به دریا ندارند، تاکید کردند.    

مردوف اظهار داشت: در همین راستا ترکمنستان ابتکار عمل را برای حمایت از حمل‌ونقل بین المللی پایدار به ویژه در موارد اضطراری ارائه داده است.

در این زمینه، تلاش‌های ترکمنستان در توسعه ارتباطات حمل و نقل و ترانزیت بین کشورهای اروپا و آسیا مورد توجه قرار گرفت.

در این نشست اذعان شد که پروژه‌های متعدد حمل و نقل، زیربنایی و انرژی که اهمیت منطقه‌ای دارد، بازتابی از فعالیت «عشق آباد» و ساخت کریدور مهم «لاپیس- لازولی»، ساخت خط لوله گاز تاپی، خطوط انتقال نیرو و ارتباطات فیبر نوری در مسیر ترکمنستان - افغانستان - پاکستان ، ساخت راه آهن از ترکمنستان به افغانستان گواهی بر تلاش این کشور است.

مردوف نیز از معاون دبیرکل سازمان ملل متحد برای همکاری موثر تشکر کرد.

در این زمینه ،اثربخشی گفت‌وگوی با مقامات منطقه‌ای در زمینه حمل و نقل پایدار، که در سپتامبر سال گذشته با همکاری ترکمنستان و سازمان ملل برگزار شد، مورد تأکید قرار گرفت.

وزیر خارجه ترکمنستان در پایان اشاره کرد که عشق آباد میزبان کنفرانس حمل و نقل وزیران کشورهای در حال توسعه که دسترسی به دریا ندارند، است. 

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول