اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  تشکل های دانشگاهی

اتفاقات اخیر آمریکا دموکراسی غربی را رسوا کرد/ مسیر کشور در تولید واکسن کرونا قابل افتخار است

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: آن چیزی که در انتخابات آمریکا و بعد از آن رخ داد یک افتضاح کامل برای جریان دموکراسی غربی است که در بعضی از کشورهای دیگر هم در حال مشاهده آن هستیم.

اتفاقات اخیر آمریکا دموکراسی غربی را رسوا کرد/ مسیر کشور در تولید واکسن کرونا قابل افتخار است

به گزارش حوزه دانشگاه‌ی خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در نشست مشترک اعضای هیئت رئیسه نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با روسای محترم دفاتر استانی کل کشور با اشاره به مسائل کلان و جاری کشور گفت: آنچه که در انتخابات آمریکا اتفاق افتاد جزء نکات برجسته تاریخ ما با غرب است و شایسته است مطالعه کنندگان تاریخ غرب به این نقاط توجه کنند. آن چیزی که در دوره ترامپ و در انتخابات آمریکا اتفاق افتاد باید مورد توجه و بررسی قرار گیرد. بعضی ها مدعی هستند که آمریکا دارای دموکراسی است و این که ترامپ کنار گذاشته شد نشان از پاسخگویی دولت آمریکاست اما این موضوع اشتباه است چون ترامپ، خروجی همین دموکراسی است.

وی در ادامه با اشاره به برخوردهای جوامع آمریکایی با ترامپ عنوان کرد: مشکل این است که آمریکا تا به حال با این بحران‌ها روبرو نشده بود. حال که با اینگونه بحران‌ها مواجه شده، چهره واقعی‌اش به خوبی به جهانیان نشان داده شد؛ آن چیزی که در این انتخابات رخ داد یک افتضاح کامل برای جریان دموکراسی است که در بعضی از کشورهای دیگر هم در حال مشاهده آن هستیم و این چهره واقعی جامعه‌ای است که به تمدن رسیده ولی دور از خدا است.

حجت‌الاسلام رستمی ضمن اشاره به رویکردهای آمریکا در قبال جمهوری اسلامی ایران افزود: در آمریکا دو رویکرد وجود دارد که یکی از رویکردها این است که تمامی عناصر جمهوری اسلامی از یک جنس هستند و همه عناصر را در ایران به یک چشم می‌بینند و معتقد هستند که باید براندازی شود. طیف دوم کسانی‌اند که می‌گویند باید به عناصر ایرانی نگاه نسبی داشته باشیم و با توجه بیشتر به مسئولان نزدیک به غرب و علاقه‌مند به غرب در جمهوری اسلامی باید مسیر را جلو برویم تا جمهوری اسلامی استحاله شود.

وی در ادامه تصریح کرد: رویکرد جو بایدن رویکرد دوم است و اخیراً کسی که برای میز ایران منصوب کرده است، فردی است که متعهد به همین راهبرد است و نگاه مثبت به تسلیم ایران از طریق مذاکره دارد. سیاست مواجهه بایدن برای جمهوری اسلامی ایران، محکم کاری نسبت به تعهدات ایران در برجام است، اگرچه شعارش مذاکره با ایران است. اگر هوشمندی در طرف ایرانی، نباشد چه بسا امتیازهایی کم نتیجه به ایران داده شود اما تعهداتی غیر قابل بازگشت ایجاد شود.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با اشاره به انتخابات ۱۴۰۰ در ادامه خاطرنشان کرد: تحلیل انتخابات ۱۴۰۰، ماهیتی پیچیده دارد. در این انتخابات، احتمالاً علیرغم تهدیدها به تحریم، شاهد فعالیت پر نشاط گروه‌های سیاسی در آینده خواهیم بود و نشانه‌های دیده می‌شود که انتخابات کم رونقی نخواهد بود.

وی گفت: در این ماه‌ها دوگانه‌ سازی‌هایی را جریان‌های مختلف، اشاره می‌کنند که منجر به فعال کردن شکاف‌ها و گسل‌ها در جامعه می‌شود. برخی از این شکاف‌ها از این قبیل هستند، یک شکاف، شکاف عدالت و تبعیض است و می‌خواهد جامعه را به طرفداران عدالت و طرفداران تبعیض تقسیم کنند. شکاف بعدی دوگانه کارآمدی و ناکارآمدی است و نقطه مزیت جریان انقلابی هم شاید همین باشد تا در نتیجه موضوع کارآمدی موضوع مورد توجه مردم و جامعه قرار گیرد. شکاف بعدی شکاف آزادی اجتماعی و محدودیت است. موضوع دوگانه بعدی بحث جوانگرایی و پیرگرایی است که در ابتدا از سوی رهبر انقلاب مطرح شد اما به آن به خوبی پرداخت نشد.

حجت‌الاسلام رستمی با اشاره به فعالیت ایران در حوزه تولید واکسن کرونا افزود: در جمهوری اسلامی ایران ۹ شرکت در حال اقدام برای تهیه واکسن هستند که یکی از واکسن‌ها در فاز دوم انسانی و در یکی دیگر که در مشترک با کشور کوبا هست در فاز سوم به سر می‌برد.

وی گفت: در مجموع ۱۵ واکسن وارد فاز ۳ شده‌اند که یکی از آنها کشور ایران است و این مسیری که کشور ما در آن قرار دارد، قابل افتخار است. ۳۱ کشور تاییدیه اضطراری در مورد واکسن فایزر داده اند اما جالب است بدانید که آمریکا هنوز تاییدیه ملی به واکسن فایزر نداده است. نکته بعدی در مورد واکسن فایزر، این است که عملاً امکان تهیه آن برای واکسیناسیون گسترده در ایران وجود ندارد زیرا شرکت فایزر ظرفیت تولید این حجم از تولید واکسن را ندارد.

وی در ادامه عنوان کرد: نکته بعدی که رهبر انقلاب هم به آن اشاره کردند، بحث ممنوعیت ورود واکسن آمریکایی و انگلیسی به کشور است و مهم است که این مورد، همانند واردات خون برای بیماران هموفیلی و ورود ایدز به ایران هست که امکان دارد اینگونه خباثت ها از طریق ورود واکسن به ایران هم صورت بگیرد. باید بر روی این مسائل به صورت دقیق توجه شود و با آزمون و خطا جلو نرویم.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با اشاره به اهمیت تولید واکسن کرونا گفت: واکسن یک موضوع استراتژیک است و در تراز دانش‌های راهبردی مانند دانش هسته‌ای خیلی مهم است؛ کشوری که واکسن‌ساز باشد یعنی این که در برابر شیوع بیماری‌ها و پاندمی های بعدی قدرت تولید واکسن بومی دارد و در مقابل حملات بیولوژیک مقاوم است.

وی افزود: این نکته از اهمیت بالایی برخوردار است در بحث تولید واکسن، زمان اقدام تا آزمایش و توزیع یک دوره پنج ساله است اما به خاطر خطراتی که بیماری کرونا در جوامع داشت، این مسیر در حال حاضر تسریع شده است. در حال حاضر هیچ کشوری به واکسن تولید شده خودش تاییدیه ملی نداده و همه تاییدیه‌ها تاییدیه اضطراری است.

رستمی گفت: درباره واکسن فایزر این را بدانید که یکی از موسسان شرکت واکسن سازی در اروپا‌ گفت بنده فایزر را برای خودم و خانواده‌ام استفاده نمی‌کنم و به دلیل همین ابهاماتی که دارد این واکسن هنوز آزمون نشده است و ما هم نباید خودمان و کشورمان را در معرض آزمایش این شرکت تولید کننده واکسن قرار دهیم.

وی در ادامه با اشاره به طرح راهبری نهاد افزود: طرح تحول در نهاد به صورت جدی در حال پیگیری است و ادامه‌دار خواهد بود و محدود به جابجایی مدیران و روسا نیست. ما در همه سطوح باید ابتکار عمل داشته باشیم. علی‌رغم همه محدودیت‌ها و نقاط ضعف شرایط فعلی و محیط کاری نهاد، آنچه که در گذشته نهاد صورت گرفته است، پر افتخار است اما با آن هدف اصلی و متعالی سازمان فاصله دارد؛ اگرچه تقدیر رهبر انقلاب از نهاد به معنی تاییدیه ایشان هم است اما در مسیر پیش رو و سال‌های آغازین گام دوم انقلاب اسلامی، انتظار از دانشگاه‌ها و روحانی فاضل دانشگاهی متفاوت است و این انتظار به جا است.

رستمی اضافه کرد: تحول خواهی جزء مطالبات رهبر معظم انقلاب است و بر اساس گستره محیط‌های ارتباطی، زیست فضای مجازی و دوران کرونا و پسا کرونا که تجربیات فراوانی را برای ما به جای گذاشته است، اقتضا می‌کند گام بلندتری در این مسیر پیش رو برای نهاد برداریم.

وی گفت: طبیعی است آن چیزی که تا به حال در نهاد صورت گرفته است، استفاده حداکثری از ظرفیت فرهنگی و فوق برنامه دانشگاه هاست. اگرچه مقاومت‌ها زیاد و ظرفیت‌ها کم و محدود، تلاش برای حضور و فعالیت حداکثری در محیط فرهنگ دانشگاه بوده است. در این مسیر به سمت راهبری فرهنگی با سیر تکاملی و مراحل مختلف آن حرکت کردیم. اما اگر به اقتضائات دانشگاه، سند دانشگاه اسلامی و آرمان ها و افق مطلوب آن نگاه کنیم و تعریفی که از دانشگاه اسلامی داریم، نهاد هم در پیگیری و شکل‌گیری دانشگاه اسلامی مسئولیت دارد. حال این دانشگاه اسلامی چهار رکن دارد : فرهنگی و آموزشی و پژوهشی و مدیریت.

حجت‌الاسلام رستمی گفت: تلاش‌هایی که تا به حال صورت گرفته است در ارتباط با اثرگذاری در رکن فرهنگی است که یکی از ارکان اصلی دانشگاه است. اما سایر ارکان اگر نگوییم مهم‌تر هستند، هم وزن با رکن فرهنگی هستند. آموزش و پژوهش، در نگاه نظام به دانشگاه تراز انقلاب همانند فرهنگ خیلی مهم و قطعاً هم وزن است، اما در محیط دانشگاه کمتر به آن پرداخته شده است.

وی ادامه داد: نهاد باید به تمامی نظام‌های چهارگانه از جمله ارکان آموزشی پژوهشی و مدیریت توجه داشته و مانند رکن فرهنگی اثر گذار باشیم. البته این نکته را هم ذکر کنیم که توجه ما بیشتر معطوف به بخش فرهنگی بوده و متاسفانه در این بخش محصور شده‌ایم. به نظر می‌رسد اگر در آموزش و پژوهش و مدیریت، عملکرد درست داشته باشیم، قطعاً نتایج متفاوتی را در پیش خواهیم داشت. 

وی افزود: رویکرد مهم و محوری که در پیش روی نهاد است که در سایر ارکان دانشگاه اسلامی همانگونه که در رکن فرهنگی وارد شده‌ایم عملیات داشته باشیم و طرح و برنامه تعریف کنیم، طبیعتاً به معنای غفلت از مسئولیت‌های قبلی نیست و باید نگاه راهبری به تمامی ارکان برای تحقق هدف دانشگاه اسلامی داشته باشیم. سطح حضور و تاثیرگذاری نهاد در دانشگاه باید در خور و در شأن عنوان آن باشد.

رستمی گفت: نکته نهایی این که در بحث راهبری نهاد تا کنون، تحول مجموعه دفاتر نهاد به عنوان دفتر راهبر بوده است  اما در حال حاضر ستاد هم به عنوان ستاد راهبر فعال شده است که به صورت منسجم و با ساز وکار جدیدی طرح‌ها و ایده‌ها بررسی و پیگیری می‌شود که به فضل الهی برکات و ثمرات مفیدی برای مجموعه نهاد در پی خواهد داشت.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول