اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  تشکل های دانشگاهی

ابطحی: چرا اصلاح‌طلبان باید به خاطر اشتباهات روحانی مورد اعتراض باشند؟

رئیس دفتر رئیس دولت اصلاحات گفت: ببینید ما چقدر مورد اعتراض هستیم که آقای روحانی دارد چنین و چنان می کند، چرا ما باید به خاطر اشتباهات آقای روحانی اینقدر مورد اعتراض باشیم؟

ابطحی: چرا اصلاح‌طلبان باید به خاطر اشتباهات روحانی مورد اعتراض باشند؟

به گزارش خبرنگار تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس، دومین نشست «جمهور» از سلسله جلسات انتخاباتی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل با حضور محمد علی ابطحی رئیس دفتر رئیس دولت اصلاحات، برگزار شد.

*  روحانی در بین کاندیداهای موجود نزدیکترین گزینه به اصلاحات بود

ابطحی در این نشست در پاسخ به سوالی یکی از دانشجویان تاکید کرد: در سال 88 همه ضرر کردیم و  هیچ کس سودی نبرد ولی در سال 88 تحلیل شخصی من این است که افراد فضا را آماده دیدند که انتقام سال‌های گذشته را بگیرند و اگر اتفاقات در شرایط آرام‌تری رخ می‌داد به نتایج بهتری می‌رسیدیم.

رئیس دفتر رئیس دولت اصلاحات در پاسخ به این سوال که نسبت خودتان را با دولت روحانی که با حمایت اصلاح طلبان روی کار آمد چگونه می بینید؟ گفت: آقای روحانی در بین کاندیدهای موجود نزدیکترین گزینه به اصلاحات بودند و تا قبل از انتخابات حرف‌ها و شعارهای ایشان نزدیک‌ترین به اصلاحات بود اما بعد از انتخابات تغییر جهت داد و مسئول دفتر ایشان یعنی آقای واعظی رسما اعلام کرد که ما در انتخابات مدیون اصلاح طلبان نیستیم و خود رای آورده‌ایم و در هیچ موردی نیز سخنان اصلاح طلبانی که بسیار تلاش کرده بودند نیز مورد پذیرش ایشان قرار نگرفت.

وی تصریح کرد: از نظر اخلاقی ما قبل از انتخابات از ایشان حمایت کردیم و ایشان بر سایر کاندیداها ارجح می‌دانستیم، عملا ایشان رویه متفاوتی را در پیش گرفت به گونه‌ای که کل جریان اصلاح‌طلبی، سال‌هاست که منتقد ایشان هستند و آقای روحانی نیز اصلا به روی خود نمی‌آورد که مشکل با ما دارد، آقای خاتمی بارها با آقای روحانی صحبت کردند اما وضعیت هم‌چنان همان‌طور است.

* از راس اصلاحات تا بقیه منتقد به وضعیت فعلی هستیم 

ابطحی گفت: در مجموع  معتقدم که همه ما از راس اصلاحات که آقای خاتمی باشد تا بقیه منتقد به وضعیت فعلی هستیم ولی در عین حال هم بخش عمده‌ای از مشکلات و ... آقای روحانی در اثر تلاش‌های افراطیونی است که  لااقل به جای اینکه به ترامپ حمله کنند که این بحران‌ها را به وجود آورده به خود مسئولین ایرانی بیشتر علاقه مندند حمله کنند و آن  مجموعه بیشتر به خاطر انتخابات سال ۱۴۰۰ دارند این کارها را می‌کنند.

وی در پاسخ به این سوال که برای انتخابات ۱۴۰۰ می خواهید کسی را معرفی کنید؟ چه معیارهایی دارد؟ افزود: هنوز بحث مصداق اتفاق نیفتاده ولی حرف مجمع روحانیون مبارز روشن است و آن اینکه بخش اصلی در انتخابات این  است که ما جمهوری اسلامی داریم نه حکومت اسلامی، جمهوری اسلامی دو بال دارد، یک بخش جمهوریت و یک بخش اسلامیت است و آن بخش جمهوریت را واقعا ما در خطر می‌دانیم با توجه به رفتارهای شورای نگهبان، با توجه به همین انتخابات گذشته، با توجه به گزینش افراد و  با توجه به شرایط جامعه.

عضو مجمع روحانیون مبارز گفت: طبیعی است که در چنین شرایطی که این بحران ها وجود دارد، در مرحله اول تمام تلاش و دلسوزیمان برای این است که این بخش جمهوریت نادیده گرفته نشود و مردم حس کنند که آن‌ها هستند که انتخاب می کنند؛ یعنی درحقیقت الان رقیب جدی اصلاح طلبان در این دوره، مشارکت مردم است و خب نتیجه اش  را هم در همین انتخابات مجلس  دیدیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش افزود: ما الان بیشتر حرفمان این است که واقعا باید یک نشاطی به جامعه آورد و نشاطش هم این خواهد بود که همه جامعه خودشان را شریک بدانند در سرنوشت خود. جریان مقابل ما، من برداشتم این که چنین باوری ندارند یعنی معتقدند هرچه حضور کمتر باشد بهتر است! آن‌ها رقابتشان با حضور است و ما با عدم حضور، اما در مورد مصداق هنوز وارد بحث نشدیم.

* چرا ما باید به خاطر اشتباهات روحانی مورد اعتراض باشیم؟

ابطحی درباره این سوال که فعالانه شرکت نکردن یعنی به چه شکل؟ تصریح کرد: به خاطر اینکه هیچ کدام از نیروهای ما مورد قبول قرار نگرفتند. ببینید ما چقدر مورد اعتراض هستیم که آقای روحانی دارد چنین و چنان می کند، چرا ما باید به خاطر اشتباهات آقای روحانی اینقدر مورد اعتراض باشیم؟ به خاطر اینکه چند نفر را تحریم می‌کنند بعد می‌گویند از بین این‌ها انتخاب کنید، خب از بین این‌ها انتخاب کردیم و نتیجه این شد، وگرنه در خصوص نمایندگان مجلس نیز،  اگر ما می خواستیم فعالانه مثل مجلس ششم در انتخابات شرکت کنیم و  یک جمعیتی بیاوریم در مجلس بگذاریم، باید کاندیدای تایید شده می‌داشتیم یا نه؟ افراد مورد تایید ما به ندرت به دو الی سه نفر در شهرستان‌ها می‌رسیدند.

رئیس دفتر رئیس دولت اصلاحات در پاسخ به این سوال که شما می‌گویید در تهران مثلا دو سه نفر تایید شدند از کاندیدایی که مدنظرتان است؟ گفت: بله، مثلا ما یک آقای مجید انصاری داشتیم یک آقای فلان، من که به آقای مجید انصاری فقط رای دادم.

یکی از دانشجویان در این قسمت گفت: از مجمع روحانیون انصاری بود ولی آقای افشانی، آقای مقیمی، آقای کواکبیان خیلی از اینها بالاخره بودند.

ابطحی ادامه داد: وقتی که فضا در کشور وجود ندارد و همه نیروها حذف می‌شوند خب طبیعی است که حضور فعالانه نداشته باشیم، من فکر می کنم ما نهایتا در انتخابات ریاست جمهوری هم این شرایط مجلس یازدهم را تجربه کنیم با این روندی که این‌ها دارند پیش می‌روند که می‌گویند همه حکومت را در دست بگیریم. ما در انتخابات ریاست جمهوری هم در این شرایط تحریم نمی کنیم ولی می‌توانیم غیر فعالانه شرکت کنیم.

وی در پاسخ به یکی از دانشجویان که پرسید « پس این یک راهبرد است؟ انتخابات را تحریم نمی کنید و احتمالا کاندیدایی معرفی نمی کنید؟ » اظهار داشت: بستگی دارد به رفتار طرف مقابل دارد! 

ابطحی گفت: من در خصوص جلسه ستاد آقای موسوی که در آن اعلام پیروزی کرد، صحبت خاصی ندارم ولی در مقابل خبرگزاری فارس که در ساعت 6 بعد از طهر تیتر زد که احمدی نژاد رای آورد، برای طرف مقابل تحریک آمیز بود.

وی در پاسخ به این سوال که برای انتخابات ۱۴۰۰ می خواهید کسی را معرفی کنید؟ چه معیارهایی دارد؟ افزود: هنوز بحث مصداق اتفاق نیفتاده ولی حرف مجمع روحانیون مبارز روشن است و آن اینکه بخش اصلی در انتخابات این  است که ما جمهوری اسلامی داریم نه حکومت اسلامی، جمهوری اسلامی دو بال دارد، یک بخش جمهوریت و یک بخش اسلامیت است و آن بخش جمهوریت را واقعا ما در خطر می‌دانیم با توجه به رفتارهای شورای نگهبان، با توجه به همین انتخابات گذشته، با توجه به گزینش افراد و  با توجه به شرایط جامعه.

ابطحی در پاسخ به یکی از دانشجویان که پرسید « در چند سال گذشته، علاوه بر دولت، مجلس شورای اسلامی هم دست اصلاحات بوده است؛ به نظر شما آیا این‌ نهادها در کل برای مردم دستاوردی داشته‌اند؟ اگر همین الآن انتخاباتی صورت بگیرد، اقبالی از جهت مردم به سمت اصلاحات وجود دارد؟» تاکید کرد:  ببینید، یک طرحی چند سالی اجرا شد در کشور با خط اینکه اصلاح‌طلب، اصولگرا دیگه تمومه ماجرا! شاید هم مرکزیت اصلی آن آمدنیوز بود و اینجا نقطه اشتراک بین جریانات افراطی داخل و طیف های برانداز و سلطنت‌طلب شد. هم جریان اصولگرای افراطی در داخل و هم جریان برانداز سلطنت‌طلب و منافق در خارج از کشور، همه‌شان به یک نقطه نظری رسیدند که یک مرکزیتی در داخل ایران نباشد که قابل اعتماد باشد. مثل آقای خاتمی که با یک تکرار می‌کنم فضای جامعه را برگرداند. این بخش تبلیغی‌اش بود، بخش دیگر، بخش واقعی بیرونی آن بود و آن این بود که دولت یک عملکرد قابل قبولی نداشت!  

 وی گفت: نکته سومش فشار زیاد جریانات افراطی بود که به دولت و سیاست خارجی و این‌ها، حمله می‌کردند و شاید دلیل چهارمش هم بحرانی بود که در تاریخ کم‌نظیر بود که ترامپ آن را به وجود آورد! ترامپ شاید سخت‌ترین شرایط تاریخی را برای این دوره به وجود آورد!

رئیس دفتر دولت اصلاحات تصریح کرد: ما به دوران آقای خاتمی خیلی تاکید داریم؛ دورانی بوده است که هم رهبری و رئیس‌جمهور بهترین رابطه را داشته‌اند، هم اقتصاد آرام‌تری در جامعه بوده، این را می توانید از هر اقتصاددانی بپرسید و هم آزادی‌ها بیش‌تر بوده! 

یکی از دانشجویان گفت: از سمت اصلاحات مطرح می شود که ترامپ آمده و بازی را به هم زده است و یک شخصیتی است که همه تقصیرها را گردن او می‌اندازند و اکنون این فضا در حال تئوریزه شدن است که  بایدن می تواند ماجرا را برگرداند. در صحبت های جنابعالی هم این دیده می‌شود.

* نه بایدن منجی ماست نه ترامپ

ابطحی اظهار داشت: بحث بایدن که هیچ وقت اول انتخابات مطرح نبوده در مجموع من این را دو سه بار هم توییت کردم که نه بایدن منجی ما هست نه ترامپ. البته رفتار ترامپ خیلی غیر طبیعی بود در همه جای دنیا. چه در حمایت هایش از اسرائیل و عربستان سعودی چه در فشار حداکثری راجع به ایران.

وی افزود: من فکر می کنم در حال حاضر خط جمهوری اسلامی نمی رود به سمت مذاکره مستقیم 5+1  جدای از آمریکا فکر می کنم این خط قرمزی رهبری باشد و طبیعتا وقتی خط قرمز این هست کسی از آن عبور نمی کند اما در مجموع بالاخره کشور به راهگشایی در این بحران اقتصادی نیاز دارد همینکه آقای ترقی گفته بودند اصلاح طلب ها مذاکره نکنند ما می کنیم. 

رئیس دفتر رئیس دولت اصلاحات افزود: من حرفی ندارم که کی مذاکره کند، بروند صحبت کنند هرکسی میخواهد برود ولی مهم این است که کمی بحران بار اقتصادی جامعه را کم کنیم. این وظیفه ماست. فقط ما وظیفه مان شعار دادن نیست ما وظیفه داریم که مردم را از نظر اقتصادی یک مقداری در فضای بهتری قرار دهیم. البته این را هم بگویم با ارتباط با آمریکا مشکلمان حل نمی‌شود. مشکلمان با اتکا به داخل و کم کردن بحران های خارجی که تبعا تاثیر روی اقتصاد دارد، حل خواهد شد.

* تجربه دوره آقای روحانی به ما اثبات کرد با نامزد نیابتی وارد انتخابات نشویم

یکی از دانشجویان پرسید: آیا جریان اصلاحات در انتخابات۱۴۰۰ باز هم از یک نامزد نیابتی حمایت می‌کند؟ مثل سال 92 یا به قول شما حضور فعالانه نخواهد داشت در ریاست جمهوری 1400؟

ابطحی در پاسخ به این سوال گفت: تجربه دوره آقای روحانی برای ما این را اثبات کرد که با نامزد نیابتی وارد کار نشویم. اگر نامزد داشته باشیم وارد می‌شویم و اگر نداشته باشیم طبیعتاً می رویم رای می دهیم به یک نفر دیگر اما  فعال نخواهیم بود.

وی گفت: تجربه نشان داده که نامزد نیابتی به نفع جریان اصلاحات نیست، اصلاحات یک اندیشه است اصلاحات یک سری احزاب که نیست! و معتقدیم این اندیشه نیاز جامعه امروز ایران است و باید این گفتمان جامعه مدنی و اصلاحات در جامعه به وجود بیاید و شکل بگیرد و باقی بماند.

عضو مجمع روحانیون مبارز در پاسخ به این سئوال که رویکرد و نظر اصلاح طلبان در مورد عدالت چیست؟ چون اصلاح طلبان همواره در برقراری عدالت ضعف داشته اند، گفت: عدالت بنای انقلاب اسلامی و یا اینکه حتی بالاتر از انقلاب اسلامی بنای انسانیت است، کل دنیا برپایه عدالت است. اگر عدالت باشد طبیعی است که جامعه می تواند اعتماد بکند اصلا کار حاکم برقرار کردن عدالت است، عدالت اجتماعی خیلی مهم تر است که البته راه های مختلف عدالت اجتماعی به خصوص چون مبتنی بر اقتصاد است تجربه شده.

* اقدامات آقای رئیسی خیلی اعتمادبخش و اعتمادآفرین است

وی تصریح کرد: عدالت در بحث های قضایی هم مهم است مثلا در حال حاضر دورانی که آقای رئیسی آمدند معلوم می شود که یکسری کارها می شده قبلی ها انجام دهند و انجام نمی دانند اما ایشان انجام دادند و این موضوع خیلی اعتمادبخش و اعتمادآفرین است مقایسه کنید تا اینکه مثلا آقای طبری بگویند بنده منزل آقای لاریجانی ناهار دعوت بودم و آمدم دعوا شده و...!!!  خب اینها نقاطی است که مشکل آفرین است و نشان هم می دهد که راه حل دارد.

ابطحی گفت: رفتار آقای رئیسی خیلی موثر بوده و مسائل را به عدالت قضایی نزدیک می کند این موضوع تاثیر در همه بخش های جامعه دارد.در کل عدالت را هرکس رعایت نکند خودش آسیب می بیند!

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول