اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد کلان و بودجه

پذیره‌نویسی برای سرمایه‌گذاری در مکران/ فعلا قصد آزادسازی باقیمانده سهام عدالت را نداریم

وزیر امور اقتصادی و دارایی در حاشیه مراسم تودیع و معارف رئیس سازمان بورس گفت: به زودی پذیره نویسی برای پروژه بزرگی در سواحل مکران در بورس انجام می‌شود.

پذیره‌نویسی برای سرمایه‌گذاری در مکران/ فعلا قصد آزادسازی باقیمانده سهام عدالت را نداریم

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی امروز در مراسم تکریم حسن قالیباف اصل و معارفه محمدعلی دهقان دهنوی به عنوان رئیس جدید سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد: به زودی پذیره‌نویسی برای یک پروژه بسیار مهم در سواحل مکران به ارزش 150 هزار میلیارد تومان انجام می‌شود. البته در مرحله اول کل این مبلغ نخواهد بود.

وی همچنین در برابر پرسشی مبنی بر این که آیا بخش سوم سهام عدالت که قبلا اعلام شده بود در 22 بهمن آزاد می‌شود، انجام خواهد شد گفت: متناسب شرایط بازار تصمیم می‌گیریم و تا الان برنامه‌ای برای آزادسازی باقیمانده سهام عدالت نداریم، بنابراین زمانبندی بستگی به شرایط بازار دارد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین در مورد واگذاری دارا سوم گفت: کمیته‌ای در این زمینه داریم که برنامه ریزی می‌شود و هر موقع شرایط بازار مساعد باشد، صندوق دارا سوم را هم ارائه می‌کنیم.

* دولت از بازار سرمایه حمایت می‌کند اما تضمین نمی‌دهد

دژپسند همچنین در مورد تأمین مالی از طریق بازار سرمایه گفت: اگر شرایط بازار مناسب باشد در روز میلاد حضرت فاطمه الزهرا(س) پذیره‌نویسی برای انتشار اوراق توسعه سواحل مکران انجام می‌شود. همان گونه که قبلا در مورد واگذاری پرسپولیس و استقلال گفته بودم در صورتی که شرایط مناسب باشد. در مورد واگذاری بلوکی باقیمانده سهام دولت در وامید و همچنین وبانک با وجود آنکه قول داده بودیم ارائه شد اما مشترکی به صورت بلوکی پیدا نکرد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین با بیان این که دولت از بازار سرمایه حمایت می‌کند این را هم گفت: اما به هیچ وجه تضمین نمی‌دهیم، البته فروش اوراق تبعی دولت یک نوع تضمین است، همچنین صندوق‌های بازارگردانی یک نوع حمایت حرفه‌ای از بازار سرمایه و سهامدار خرد است. بنابراین تضمین خلاف اصول بازار سرمایه است اما دولت حمایت می‌کند و به هیچ وجه پشت بازار سرمایه را خالی نمی‌کند و در ارکان حکومت هم کسی نگاه منفی به بازار سرمایه ندارد. همه نگاه‌ها حمایتی است.

وی همچنین با بیان این که آقای دهقان دهنوی برای سازمان بورس برنامه دارد، گفت: اعضای شورای عالی بورس از برنامه‌های تعادل بخشی برای بازار سرمایه استقبال کردند و برنامه ایشان مورد موافقت قرار گرفت و فقط یکی از اعضای شورای عالی بورس که دارای حق رأی بود به ایشان رأی منفی داد، بنابراین شورای عالی بورس از رئیس جدید سازمان بورس حمایت می‌کند.

* دولت می‌خواهد منابع به بازار سرمایه هدایت شود

دژپسند همچنین در مورد سوالی مبنی بر پیشنهاد تخفیف خوراک پالایشی‌ها گفت: این پیشنهاد را ارائه کرده‌ایم اما هنوز تصویب نشده است. همان گونه که عرضه‌های بلوکی هم انجام شد اما مشتری پیدا نکرده است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان این که سرمایه گذاری در بازار سرمایه نسبت به بازار ارز، املاک و سکه ترجیح دارد، گفت: دولت می‌خواهد منابع به سمت بازار سرمایه هدایت شود، چون از طریق بازار سرمایه می‌توان تأمین مالی برای تولید و عرضه کالا و خدمات و ایجاد ظرفیت اشتغال کمک گرفت. دولت اعلام حمایت کرده، دیدگاه قوه قضائیه و مجلس هم حمایت از بازار سرمایه است، بنابراین جمع‌بندی حکومت این است که بازار سرمایه رکن مهمی در تأمین مالی کشور به شمار می‌رود و به هیچ وجه دولت پشت بازار سرمایه را خالی نکرده است.

وی در مورد سوالی مبنی بر این که گاهی اظهارنظر دولتی‌ها به منزله دخالت در بازار سرمایه است، گفت: دولت هیچ وقت مداخله در بازار سرمایه نمی‌کند، اگر یک عضو از دولت اظهارنظر می‌کند به معنای مداخله نیست. مداخله یعنی تصمیمی گرفته شود که مسیر بازار عوض شود. شورای عالی بورس به عنوان پارلمان بازار سرمایه است و وزیر اقتصاد رئیس این نهاد است و مهم‌ترین سیاست ما بالا بردن نقدشوندگی در بازار است.

دژپسند گفت: گاهی عده‌ای می‌گویند دامنه نوسان را بسیار کوچک کنید اما وقتی نرخ مالیات و کارمزد بورس و کارگزاری‌ها وجود دارد، نمی‌توانیم دامنه نوسان را بیش از حد کم کنیم و حذف دامنه نوسان یعنی تعطیلی معاملات بورس. در کشورهای همسایه هم دامنه نوسان بازار بالاست، اما اگر به فراخور شرایط گاهی دامنه نوسان تغییر می‌کند اینها مداخله نیست، بازار خودش تصمیم می‌گیرد که مثلاً عرضه اولیه باشد یا نباشد و دولت بیان می‌کند در شرایط امروز بازار سرمایه نسبت به بازارهای رقیب مرجح است.

* علیکم بالمتون لا بالحواشی

وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین گفت: از رسانه‌ها تشکر می‌کنم، که همیشه کمک کار ما بوده‌اند. امروز آقای قالیباف اصل تودیع شد. ایشان 10 سال مدیر شرکت بورس تهران و 10 ماه رئیس سازمان بورس بودند. آقای دهقان هم اندیشمند است که به عنوان رئیس جدید معرفی کردیم و من به رسانه‌ها توصیه می‌کنم علیکم بالمتون لا بالحواشی؛ یعنی پشت پرده واقعیت‌های بازار سرمایه را ببینید و چه اقدامی برای نهادسازی شکل گرفته است و مانع شوید که حاشیه‌ها پرده‌ای بر واقعیت‌ها بیندازند. این پرده‌ها را کنار بزنید و به متن وقایع بپردازید.

وی گفت: این که گفته می‌شود علت استعفای آقای قالیباف مداخلات سیاسی و غیر حرفه‌ای است، توصیه می‌کنم مانع حواشی شوید. بازار سرمایه نحیف است و نباید به سمت حاشیه‌ها برود که بنیان‌های آن سست می‌شود و تا می‌توانید فرهنگ‌سازی کنید. همه ما باید آموزش ببینیم. بازار سرمایه مأمن سرمایه مردم و نه پایگاه فعالیت اجتماعی و سیاسی است و مداخلات در آن نباید باشد.

* سودآوری 9 ماهه شرکت‌های بورسی 3 برابر شده است

دژپسند همچنین در این مراسم اعلام کرد: سودآوری 9 ماهه شرکت‌های بورسی در سال جاری نسبت به زمان مشابه پارسال سه برابر شده؛ یعنی بازار سرمایه پویایی دارد و این انعکاسی از متغیرهای پیرامونی است. شاخص P به E نشان می‌دهد بازار ارزنده شده و با افزایش سودآوری شرکت‌ها همراه شده است.

وزیر اقتصاد با بیان این که سازمان بورس مال وزارت اقتصاد یا دولت نیست، گفت: این سازمان متعلق به کشور است و متعلق به مردم است و من این خبر خوب را اعلام می‌کنم که در روز میلاد حضرت زهرا(س) یک شرکت 150 هزار میلیارد تومانی پذیره‌نویسی می‌شود که به وسیله مثلث سهامداران بزرگ صندوق‌ها و مردم پذیره‌نویسی می‌شود و در جایی مانند مکران سرمایه‌گذاری انجام خواهد شد و به زودی یک شرکت بزرگ به بورس می‌آید برای عرضه آنها به محیط آرام نیاز داریم. ابتدا باید تعادل بخشی در بازار و سپس توسعه انجام شود.

وی افزود: دغدغه ما نقدشوندگی بازار است و نباید سرمایه گذاران را از بازار بترسانیم. اگر بازار 50 میلیونی سرمایه برای کشور خوب است، نباید روی شاخه بنشینیم و از بن آن را ببریم که در آن صورت همه می‌افتیم. بازار سرمایه کشتی‌ای است که اگر سوراخ شود، همه ضرر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند و نباید با بیانات، نامه‌ها و توئیت‌ها به این بازار ضرر بزنیم.

* عرضه زیاد حقوقی‌ها مانع از افزایش حبابی قیمت سهام می‌شود

دژپسند گفت: آقای دهقان در شرایط سختی ریاست سازمان بورس را قبول کرده است که به وی تبریک می‌گویم، همچنان که آن روز هم به آقای قالیباف احسنت گفتم. شرایط به گونه‌ای است که امروز یکی از وزرا می‌گفت شما مطمئن هستید دکتر دهقان با خیال راحت قبول کرده است و این نشان می‌دهد ایشان دارای برنامه است و شورای عالی بورس هم به ایشان اعتماد کرده است.

وزیر اقتصاد با بیان این که میلیون‌ها نفر در بورس حضور دارند گفت: مرتب به آنها می‌گوییم صبور باشید و آنها منتظر تعادل بخشی در بازار هستند و ما باید برای حضور مردم در بازار فرش قرمز پهن کنیم و من از اوایل خرداد گفتم هر کس به بازار سرمایه وارد می‌شود ابتدا تحلیل، مشاوره و مطالعه داشته باشد و پرتفوی خود را در یک سبد قرار ندهد و بورس راهی بدون بازگشت برای اقتصاد کشور است. شورای عالی بورس پارلمان بازار سرمایه است که حتی رئیس جمهور دو موضوع را به شورای عالی بورس حواله کرد.

وی گفت: مقام معظم رهبری مسائل آزادسازی سهام عدالت را به شورای عالی بورس حواله کرد و من گفتم چه درک عظیمی وجود دارد، بنابراین بازار سرمایه متعلق به مردم است و برای تعالی بخشی، توسعه و تعمیق آن نیازمند همدلی و همت جمعی و بسیج همگانی هستیم.

دژپسند همچنین با اشاره به نامه یک عضو هیأت رئیسه مجلس که در آن اشاره کرده بود از اول تیر ماه تا 25 مرداد بخشی از شرکت‌های حقوقی فلان مقدار سهام فروخته‌اند، گفت: این باید به عنوان  حسن رفتار آنها قلمداد شود که مانع افزایش حبابی قیمت سهام می‌شود و افزایش شناوری را به دنبال دارد. وقتی تقاضا رو به فزونی است، یکی از راه‌های جلوگیری از حباب عرضه زیاد است و عرضه اولیه شرکت‌هاست و برعکس در جایی که تقاضا کم می‌شود شرکت‌های حقوقی با تقاضای خود مانع ریزش شاخص می‌شوند.

* بازارگردان‌ها در 2 ماه به اندازه 10 سال کار کردند

وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین با اشاره به فعالیت بازارگردان‌ها در بازار سرمایه گفت: در دو ماه به اندازه 10 سال کار کردند و این مربوط به مدیریت خوب آقای قالیباف اصل در سازمان بورس بود. در بازار سرمایه و بورس کالا جای تعیین و تنظیم قیمت نیست. بازار سرمایه محل کشف قیمت است. البته اگر دولت بخواهد برخی کالاها تحت تنظیم خاصی قرار گیرد، ایرادی ندارد ولی در بازار سرمایه نمی‌شود زیرا مغایر ماده 18 قانون بازار سرمایه است.

وی گفت: برای اولین بار می‌گویم در 10 ماه امسال تأمین مالی از طریق بازار سرمایه 500 هزار میلیارد تومان شد و من در جلسه معارفه آقای قالیباف در ابتدای سال هم گفتم تأمین مالی در اقتصاد سالانه باید هزار هزار میلیارد تومان باشد که حداقل 500 هزار میلیارد تومان از طریق بورس باشد و این هدف در 10 ماه محقق شد در حالی که در سال گذشته 264 هزار میلیارد تومان از طریق بورس تأمین شد.

انتهای پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول