اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

یک هزار و ۱۷۰ واحد صنعتی تعطیل‌شده در کشور به چرخه تولید بازگشت

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی کشور گفت: سال گذشته حدود ۲۲ تا ۲۴ درصد واحدهایی که در شهرک‌های صنعتی قرار داشته راکد و نیمه راکد بوده‌اند، اما در حال حاضر یک هزار و ۱۷۰ واحد صنعتی تعطیل به چرخه تولید بازگشتند.

یک هزار و ۱۷۰ واحد صنعتی تعطیل‌شده در کشور به چرخه تولید بازگشت

 به گزارش خبرگزاری فارس از قوچان، علی رسولیان در حاشیه بازدید از مجتمع آساک دوچرخ در جمع خبرنگاران اظهار کرد: دستورالعمل‌هایی که اختیارات را از مدیران استانی سلب کرده و موجب بروکراسی اداری می‌شود برای سال آینده کاهش پیدا می‌کند و در این دستورالعمل‌ها تسریع ارائه خدمات صورت می‌گیرد.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی کشور تصریح کرد: یکی دیگر از مهم‌ترین اقدامات برای سال آینده این است که به هر میزانی که خدمات برق و گاز توسط دستگاه‌ها ارائه شود، سازمان نیز ۳۰ درصد آن را از منابع داخلی تأمین اعتبار می‌کند.

وی بابیان اینکه درزمینه آب نیز منابع مالی توسط سازمان به هر میزانی که آب اختصاص یابد، تأمین می‌شود، گفت: قیمت آب خیلی هم ارزان نیست و تاکنون ۶۰۰ میلیون تومان برای هر لیتر هزینه شده است، پس این آمادگی وجود دارد به هر میزان آب که تخصیص پیدا کند برای بنگاه‌های صنعتی، خریداری صورت بگیرد.

رسولیان اضافه کرد: ۱.۸ درصد آب کشور را بخش صنعت مصرف می‌کند و عمده آن در پتروشیمی‌ها و نیروگاه‌ها است و حتماً باید آب موردنیاز بنگاه‌های کوچک و متوسط را تأمین کرد.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی کشور با اشاره به این مطلب که از هر بنگاه و واحد اقتصادی که زمین در شهرک‌های صنعتی بگیرد حمایت صورت خواهد گرفت، بیان کرد: امسال حدود یک هزار و ۱۶۰ واحد جدید در شهرک‌های صنعتی کشور به بهره‌برداری رسید که مجموع سرمایه‌گذاری آن‌ها ۱۵ هزار میلیارد تومان بوده و اشتغال ۲۰ هزار نفر را فراهم کرده است.

تأمین اعتبار برای احداث پست برق جدید در شهرک صنعتی ۲ قوچان

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی کشور با اشاره به بازدیدهای صورت گرفته از شهرک صنعتی شماره یک و دو شهرستان قوچان، گفت: در شهرک صنعتی شماره ۲ که متقاضی سرمایه‌گذاری زیادی نیز برای آن وجود دارد مشکل جدی درزمینه کمبود برق است و باید پست برق در آن احداث شود.

وی ادامه داد: طی توافق انجام‌شده مقرر شد ۳۰ درصد هزینه مالی آن توسط سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی کشور، ۵ میلیارد تومان توسط فرماندار قوچان و مابقی نیز توسط شرکت برق خراسان رضوی تأمین اعتبار صورت بگیرد که تأمین برق می‌تواند شهرک صنعتی ۲ قوچان را به یکی از شهرک‌های صنعتی خوب خراسان رضوی تبدیل کند.

رسولیان با اشاره به اینکه شهرک صنعتی شماره یک قوچان امکان توسعه ندارد و واحدهای زیادی نیز در آن مستقر هستند، بیان کرد: تقریباً دو واحد مستقر در این شهرک نیز مشکل تأمین گاز داشتند که طی مذاکرات انجام‌شده با شرکت گاز، در آینده تأمین گاز انجام خواهد شد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت هدف اصلی در سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی کشور را توسعه صنعتی و افزایش تولید در کشور دانست و خاطرنشان کرد: برای این کار از هر ظرفیت در سطح ملی و استانی برای اجرایی شدن استفاده خواهد شد.

وی تصریح کرد: نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز باید در این زمینه کمک کرده و در قانون بودجه برای زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی تأمین اعتبار کنند تا از این طریق منابع موردنیاز بنگاه‌های اقتصادی و زیرساخت‌ها تأمین شود.

محدودیت‌های اعمال‌شده در واردات، واحدهای صنعتی را به چرخه تولید برگرداند

رسولیان با اشاره به آخرین وضعیت واحدهای صنعتی راکد و نیمه راکد در کشور، گفت: سال گذشته حدود ۲۲ تا ۲۴ درصد واحدهایی که در شهرک‌های صنعتی قرار داشته راکد و نیمه راکد بوده‌اند، اما در حال حاضر این آمار حدود ۱۸.۷ درصد کاهش پیداکرده است.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی کشور یکی از دلایل کاهش تعداد واحدهای راکد و نیمه راکد را شرایط اقتصادی کشور و محدودیت‌هایی صورت گرفته در واردات برشمرد و ادامه داد: تشکیل کلینیک صنعت با محوریت شرکت شهرک‌های صنعتی و ارکان مدیریت در سطح استان‌ها در دستور کار بوده و هم‌اکنون یک هزار و ۱۷۰ واحد صنعتی تعطیل به چرخه تولید بازگشتند.

وی با یادآوری این موضوع که برابر ماده ۵۴ قانون احکام دائمی وظیفه تأمین برق، گاز، آب و زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی تا درب واحدهای صنعتی و تولیدی بر عهده دستگاه‌های خدمات رسان است، گفت: این مسئله بر عهده شرکت شهرک‌ها نبوده چون منابع لازم را در اختیار ندارند و تنها مسائل داخلی واحدها برعهده شرکت است.

رسولیان بابیان اینکه به دلیل ارائه نشدن خدمات موردنیاز واحدهای صنعتی در شهرک‌ها، از طریق منابع داخلی شرکت شهرک‌های صنعتی اعتباراتی در نظر گرفته می‌شود که هزینه شهرک‌ها را نیز بالا می‌برد، افزود: در قانون بودجه سال جاری کمک خوبی در این زمینه صورت گرفته و اگر زیرساخت‌ها از طریق تأمین منابع مالی فراهم شود قطعاً متقاضی سرمایه‌گذاری نیز افزایش پیدا می‌کند.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول