اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمان

ظرفیت پذیرش 600 هزار دانشجو در دانشگاه علمی کاربردی/آمادگی ایجاد مراکز تخصصی در استان‌ها

رئیس دانشگاه علمی کاربردی کشور با بیان اینکه ظرفیت پذیرش دانشجو بیشتر از تعداد دانشجویان است، گفت: ما 600 هزار نفر ظرفیت پذیرش داریم الان 50 درصد آن خالی است.

ظرفیت پذیرش 600 هزار دانشجو در دانشگاه علمی کاربردی/آمادگی ایجاد مراکز تخصصی در استان‌ها

به گزارش خبرگزارش فارس از کرمان، علی زینی‌وند در دیدار امید رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور اظهار کرد: در مجموع پذیرش دانشگاه‌ها پایین آمده است و تمایل به رشته‌های بدون بازار کار وجود ندارد.

استاندار کرمان عنوان کرد: گسترش بی‌قد و قواره دانشگاه‌ها در دولت‌های قبل اتفاق بدی برای دانشگاه‌ها بود، رقابت منفی ایجاد کرد و به حیثت علم آسیب وارد کرد و خسارت به دولت و منابع ملی تحمیل شد.

وی با اشاره به اینکه یک آشفتگی در آموزش عالی به وجود آمد، ادامه داد: در نظام آموزش عالی آسیب‌های زیادی داریم که یکی بومی‌گزینی است و طبقاتی ایجاد کرده و دسترسی همه به کرسی‌های خوب را برای همه فراهم نمی‌کند.

دانشگاه‌های علمی کاربردی و فرهنگیان در روند توسعه تأثیرگذارند

زینی‌وند تصریح کرد: دانشگاه علمی کاربردی و فرهنگیان تاثیرگذاری زیادی در آینده جامعه می‌گذارند و روند توسعه را تحت تاثیر دارند.

وی در خصوص تاسیس هدفمند رشته‌های دانشگاهی گفت: ظرفیت‌های فعالی در استان در صنعت و معدن وجود دارد که یکسری مباحث هم مغفول مانده است. سهم کرمان در بخش خدمات اشتغال بسیار پایین است. در حوزه خدمات جای مانور زیادی داریم. ظرفیت گردشگری استان که بخش کمی از آن به فعلیت رسیده است، دانشگاه علمی کاربردی می تواند این موارد را در هدفگذاری آموزشی خود قرار دهد.

استاندار کرمان خاطرنشان کرد: در مشاغل کوچک خانگی به دلیل حجم بالای شغلی که ایجاد می‌کند و سرمایه‌گذاری کم، به زیرساخت نیاز دارد و به شدت می‌تواند در بازه زمانی کم حجم بالایی از ثروت ایجاد کند.

وی اضافه کرد: در حوزه کشاورزی الان هزینه نیروی انسانی و آبی که مصرف می‌شود با ثروت و محصول تولیدی آن همخوانی ندارد و منفی است. ارزش ثروت و آب و نیروی انسانی از محصول تولیدی بالاتر است، می‌توانید در مکانیزاسیون و مباحث مرتبط با کشاورزی وارد شوید و تولید محصولات هدفمند در دانشگاه‌ها باید شکل گیرد.

زینی‌وند ابراز کرد: نیمی از ظرفیت دانشگاه علمی کاربردی خالی است و سرمایه ملی است که می‌شود رشته هایی را هدفمند کار کرد.

محمدحسین امید رئیس دانشگاه علمی کاربردی هم در این دیدار اظهار داشت: در تمام استان‌ها تفاهم‌نامه‌ای با استانداران داریم مبنی بر اینکه براساس توسعه استان، نیاز کار استان و مهارت‌ها را تامین کنیم.

وی با اشاره به اینکه تعداد مراکز در کرمان خوب است و صندلی‌های خالی برای دانشجو داریم، افزود: برای مراکز تخصصی هم آمادگی داریم، برای صنعت مس مرکزی راه‌اندازی شود، همچنین مرکز ارگ جدید را توسعه دهیم.

امید، عنوان کرد: ظرفیت پذیرش دانشجو بیشتر از تعداد دانشجویان است، ما ۶۰۰ هزار نفر ظرفیت پذیرش داریم الان ۵۰ درصد آن خالی است.

وی با ذکر این مطلب که براساس برنامه‌های توسعه‌ای استان آمادگی ایجاد رشته داریم، ادامه داد: دستگاه‌ها نیازشان را بگویند.ضمن اینکه برای دوره‌های کوتاه مدت هم آمادگی داریم کارهای ارتقاء علمی انجام شود.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور متذکر شد: می‌توانیم مراکز علمی کاربردی در شهرها را تجمیع کنیم که امکان آن در استان وجود دارد و دانشکده‌های علمی کاربردی ایجاد کنیم و چند حوزه شغلی را پوشش دهند.

انتهای پیام/۸۰۰۱۷/ب/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول