اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

مجوز صمت برای معدن طلای خوینه‌رود با مسایل زیست محیطی تعارض دارد

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان آذربایجان‌شرقی گفت: عدم توجه مسئولان به مسائل زیست محیطی، می تواند از مصادیق ترک فعل مسوولان باشد.

مجوز صمت برای معدن طلای خوینه‌رود با مسایل زیست محیطی تعارض دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، احمد موقری امروز در جلسه بررسی مشکلات فعالیت شرکت معدنی فلزات پایه خوینه‌رود و علل تمدید پروانه اکتشاف آن، با اشاره به تداخل محدوده اکتشاف معدن با اراضی متعلق به اداره منابع طبیعی و منطقه حفاظت شده سازمان محیط زیست استان اظهار داشت: مجوزی که سازمان صمت صادر نموده است بر اراضی منابع طبیعی و منطقه حفاظت شده دیزمار منطبق شده و با مقررات و قوانین سازمان حفاظت محیط زیست تداخل پیدا کرده است؛ از طرفی مجوز صادره برای صاحب پروانه، حقی ایجاد کرده که با حقوق عمومی و دولتی متعارض است و ضرورت دارد راه‌حل متعادلی برای آن با لحاظ عدم تزاحم با محیط زیست پیدا شود.

وی عدم توجه مسوولان به مسائل زیست محیطی را مصداق ترک فعل دانست.

نماینده حفاظت محیط زیست استان مستندات قانونی حفاظت محیط زیست استان در مخالفت با تمدید پروانه اکتشاف معدن مذکور را برشمرد و گفت: ماده 3 قانون حفاظت از خاک، تمامی افراد و دستگاه‌ها را ملزم به رعایت شرایط زیست محیطی و جلوگیری از تخریب آن نموده است؛ در مناطق حفاظت شده وظیفه سازمان حفاظت از محیط زیست، حفاظت از حقوق مناطق مذکور است و ماده 16 قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست، هرگونه واگذاری را داخل محدوده حفاظت شده ممنوع کرده است. تبصره 5 ماده 33 قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع مقرر داشته است که حتی اراضی واقع شده در محدوده‌های چهارگانه برای اکتشاف اگر واگذار شود باید استرداد گردند.

مدیر منابع طبیعی و آبخیزداری استان نیز علت مخالفت خود با تمدید پروانه اکتشاف معدن خوینه‌رود را تزاحم جنگل‌های ارسباران با هرگونه فعالیت معدنی در منطقه اعلام کرد.

رحمانی معاون معدنی سازمان صمت استان نیز در بیان علل تمدید پروانه اکتشاف بیان داشت: ارتقاء منطقه دیزمار به حفاظت شده به شرط بررسی موارد موجود بوده و معدن خوینه‌رود از سال 1381 در آنجا بوده است بنابراین در زمان تصویب مصوبه مربوط به ارتقاء منطقه دیزمار به منطقه حفاظت شده بایستی مناطق واگذار شده از آن مستثنی می.شد. از طرفی برابر تصمیمات متخذه در شورای عالی معادن کشور  با حضور نمایندگان محیط زیست و منابع طبیعی، 24 منطقه در سطح کشور در داخل مناطق چهارگانه حفاظت شده واقع شده است که یکی از آنها خوینه‌رود است که حسب تصمیم شورا مقرر شده نقاط واگذار شده به اشخاص در این مناطق مورد بهره.برداری قرار گیرد.

در ادامه جلسه و پس از تبادل نظر در نهایت با تصویب حاضرین مقرر شد سازمان صمت تمام اسناد و مدارک مرتبط با مصوبات و اقدامات قانونی معدن خوینه‌رود و همچنین نقشه‌های اصلاحی معدن با کسر جنگل‌های ارسباران در منطقه دیزمار از محدوده معدنی را به صورت کامل و مرتب به معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان ارسال کند و بر اساس نقشه های اصلاحی، ادامه عملیات اکتشاف صورت بپذیرد.

انتهای پیام/60025/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول