اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فارس من

شهروندان چقدر در تحقق شعار «شهر ما، خانه ما» کوشا هستند/ گفت‎‌وگو با سردبیر سوژه

بسیاری از مخاطبین «فارس من» با ایجاد پویش «نه به پرتاب زباله از خودرو» عنوان کردند: سالهاست شعار «شهر ما، خانه ما» به فراموشی سپرده شده است و باید با فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی این شعار را دوباره احیاء کرد.

شهروندان چقدر در تحقق شعار «شهر ما، خانه ما» کوشا هستند/ گفت‎‌وگو با سردبیر سوژه

به گزارش خبرگزاری فارس، امروزه افراد در محیط‌های شهری زندگی می‌کنند و آنچه مسلم است اینکه در فضای شهری، رفع نیازها از طریق تعاملات متقابل افراد با یکدیگر صورت می‌گیرد. بنابراین آنچه در این نوع زندگی ضروری است قاعده‌مند ساختن روابط افراد در جامعه شهری جهت برقراری نظم و آرامش است.

 

حال با توجه به رعایت حقوق شهروندی در سطح جامعه  اما کم و بیش شاهدیم سرنشینان خودرو بدون توجه به حقوق دیگران زباله، اشیاء، پوست میوه، بطری آب، تخمه، ماسک و حتی آب دهان خود را هنگام رانندگی به بیرون از ماشین پرتاب می‌کنند.

 

به نظر می‌رسد این هنجارشکنی از سوی برخی افراد به یک کار عادی تبدیل شده است و آنها تحت هیچ شرایطی خود را موظف به رعایت قوانین و حقوق شهروندان نمی‌دانند. در حالی که این صحنه‌های زشت شاید در نگاه اول اهمیتی نداشته باشد اما نقض آشکار حقوق شهروندی و شهرنشینی است.

 

بنابراین ریختن ضایعات در سطح معابر از مصادیق تخلفات رانندگی است و علاوه بر فرهنگ پایین و غیراصولی بودن رفتار شهروندان و آلودگی محیط زیست، می‌تواند به تخلفات بزرگتر از جمله تصادفات جاده‌ای و آسیب‌دیدگی عابران در معابر منجر شود و الگوی نامناسبی برای فرزندان خواهد بود.

 

در این زمینه مخاطبان در سامانه «فارس من» با درج سوژه‌ای با عنوان «جریمه پرتاب اشیا از خودرو را افزایش دهید»  پیگیری این موضوع را خواستار شدند. فارس من هم طی گفت‌وگویی با سردبیر سوژه در جریان صحبت‌هایش قرار گرفت.

سردبیر سوژه با اشاره به لزوم فرهنگ‌سازی در مورد رعایت حقوق شهروندی اظهار داشت: باید در زمینه پرتاب زباله و آب دهان از سوی رانندگان و یا عابران پیاده، فرهنگ‌سازی صورت گیرد به گونه‌ای که مردم به درجه‌ای از فرهنگ اجتماعی برسند که بدانند این کار برخلاف شئونات اجتماعی است و گرنه پلیس همه جا حاضر و ناظر نیست.

 

این شهروند اضافه کرد: انداختن آب دهان پدیده‌ای بسیار ناپسند است زیرا صبح اول وقت مردم در حال تردد هستند مدام چشمانشان بیننده افرادی است که در حال انجام این کار زشت هستند، ضروری است کمی هم درباره این اقدام برخی شهروندان به حقوق دیگران احترام بگذارند.

 

وی بیان داشت: در برخی از کشورهای مترقی، میزان جریمه ناشی از پرتاب زباله از خودرو بسیار سنگین است به گونه‌ای که متخلفان مجبور به پرداخت مبالغ بسیار بالا هستند اما در کشور ایران مطابق بند ۲۰۷۳ جدول جریمه‌های رانندگی، پرتاب ضایعات در معابر عمومی از داخل خودرو ۳۰۰ هزار ریال تعیین شده است.

 

سردبیر سوژه در پایان با تأکید بر اینکه جزای نقدی بازدارنده نیست و افراد متخلف را موظف به رعایت قوانین نخواهند کرد خواستار افزایش جریمه و متنبه کردن متخلفان در راستای فرهنگ‌سازی و احیای مجدد شعار «شهر ما، خانه ما» شدند. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول