اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  موسیقی و هنرهای تجسمی

رئیس اکو: خوشنویسی مقدمه ورود به دنیای بدون خشونت است

رئیس مؤسسه فرهنگی اکو در اختتامیه نمایشگاه خوشنویسی «رقص قلم» گفت: به وسیله هنر خوشنویسی است که ما به عمق شعر و سخن والا پی می‌بریم، عاشق زیبایی می‌شویم و به دنیای عاری از خشونت ورود پیدا می‌کنیم.

رئیس اکو: خوشنویسی مقدمه ورود به دنیای بدون خشونت است

به گزارش خبرنگار تجسمی خبرگزاری فارس، مراسم اختتامیه نمایشگاه خوشنویسی «رقص قلم» شب گذشته (پنجشنبه ۹ بهمن ماه) در کتابخانه بازار بزرگ ایران برگزار شد.

 

 

حجت‌الله ایوبی دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو در ایران طی سخنانی بیان کرد: یک سال و نیم است که همکارانم با تلاش زیاد سعی کردند یک هفته زیبا را در این شرایط سخت ایجاد کنند، ما پنجه در پنجه کرونا انداختیم و آرام و قرار نداشتیم. 

وی خطاب به سفرا و مهمانان حاضر در این رویداد گفت: کمیسیون ملی یونسکو با قدرت و معجزه هنر و فرهنگ از اسفند ماه سال گذشته به جنگ این هیولا آمد و برنامه‌های متعدد داشتیم. ما بیش از ۵۰۰ هنرمند را به صورت مجازی میزبانی کردیم. کرونا ما را وادار کرد که فکر کنیم، راه های تازه‌ای برای نشان دادن هنر پیدا کنیم.

وی افزود: برای رسیدن به وحدت باید از چندگونگی عبور کنیم و به جهان معنا برسیم؛ این پیام این نمایشگاه خوشنویسی است.

ایوبی گفت: خوشحالم که در راه ابریشم هنر و فرهنگ برجسته شد آن هم هنری مانند خوشنویسی. در این رویداد چند اتفاق زیبا هم رخ داد علاوه بر برگزاری نمایشگاه فیزیکی، آمیزه نور را تجربه کردیم. هنرمندان چیره دست در شهرهای مختلف آمیزه‌ای از هنر نور و خوشنویسی، سنت و مدرنیته را به رخ کشیدند و شهرها را زیبا کردند و نشان دادند که می‌شود بر کرونا چیره شد این صحنه‌های زیبا را بر فراز برج آزادی دیدیم که غرورانگیز بود. از همه کسانی که به ما کمک کردند، تشکر می‌کنم. 

* خوشنویسی با زیبایی و مانایی توأم است

در ادامه «سرور بختی» رییس تاجیکستانی موسسه فرهنگی اکو گفت: ما در این چند روز شاهد پدیده کم‌نظیر، برگزاری جشنواره بین‌المللی خوشنویسی کشورهای جاده ابریشم تحت عنوان «رقص قلم» بودیم. سعادت داشتم که همراه با هنرمندان ارجمند و دیپلمات های کشورها با هواپیمایی که «میرعماد» اسطوره خوشنویسی نام گرفته بود، پیام جشنواره را از فراز دماوند به مشهد مقدّس بردیم و در آیین گشایش جشنواره حضور داشتیم.

وی افزود: این اقدام نکو را به همه فرهنگیان فرّخباد می‌گویم، این جشنواره در نوع خود بی‌نظیر بود و جا دارد دست تک تک دست‌اندرکاران این برنامه را بفشارم، ما در چند برنامه مشترک که با کمیسّیون ملّی یونسکو داشتیم، این معنی را دریافتیم که تنها دید ژرف و عمیق، آینده‌نگری و عشق به فرهنگ و هنر موجب شکوفایی و بالندگی کار فرهنگی می‌شود، در غیر این صورت آب به هاون کوبیدن است.

 

 

بختی گفت: در روزگار کنونی تنها وسیله‌ای که ما را در عرصه جهانی معرفی خواهد کرد، همانا فرهنگ است که در این زمینه ما برای عالمیان ای بسا حرف‌هایی برای گفتن داریم و تنها فرهنگ است که ما را از جمله گزندها و آسیب ها مصون می‌دارد و تنها از طریق حفظ، صیانت و دلسوزی میراث نیاکان نکونام ما بقا خواهد یافت و به آیندگان به ارث خواهد رسید. 

رییس موسسه اکو بیان کرد: هنر خوشنویسی با زیبایی و مانایی توأم است و هر کس قلم به دست می‌گیرد، در فکر ماندگاری و خلق اثر بی‌بدیل است. در حقیقت این هنر که از جوهر ذاتی منشأ می‌گیرد، گذشته از ارائه زیبایی و نفاست خواننده و بیننده را به عالم پاک و بی‌آلایش عاطفی رهنمون می‌شود. جایی، که گذرگاه دل های صاف، منزّه از کینه و آز و بدسگالی است.

وی در خاتمه سخنانش گفت: به وسیله هنر خوشنویسی یا همان خطّاطی است که ما به عمق شعر و سخن والا پی می‌بریم، عاشق زیبایی می‌شویم و به دنیای عاری از خشونت ورود پیدا می‌کنیم. این است، که پیشطاق مسجد و عبادتگاه‌ها، عمارات و آرامگاه‌های ما با کتیبه‌های خوشنویسان تزیین یافته است و ما به محض ورود به این اماکن اوّلین چیزی را، که می‌بینیم، همین خطّ زیبا، مقبول و پربار و وزین است. 

در بخشی از این برنامه از میان کسانی که آثار خود را به این رویداد هنری ارسال کرده‌ بودند، قرعه‌کشی شد و ۲۰ هنرمند از کشورهای ازبکستان، مصر، الجزایر، اردن، عراق، عمان، مغولستان، کره جنوبی، پاکستان، افغانستان، هند، چین، آذربایجان، و ایران به مدت یک هفته در شهر مشهد مهمان باشند.

 

 

همچنین با امضای تفاهم‌نامه همکاری فرهنگی میان کمیسیون ملی یونسکو و بازار بزرگ ایران، مرکز اسناد کتابخانه کمیسیون ملی یونسکو در این مکان افتتاح شد.

شهردار مشهد، معاون مالی و اداری وزارت علوم و معاون امور دیپلماسی وزارت امور خارجه از دیگر سخنرانان این مراسم بودند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول