اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

پنج روز رایزنی‌ ظریف از باکو تا آنکارا/ همکاری‌های منطقه‌ای ۶ جانبه محور اصلی گفت‌وگوها

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در سفر به پنج کشور منطقه و در دیدار با مقامات این کشورها ضمن گفت‌وگو درباره مناسبات دوجانبه و تحولات منطقه، در خصوص همکاری‌های منطقه‌ای ۶ جانبه به رایزنی پرداخت.

پنج روز رایزنی‌ ظریف از باکو تا آنکارا/ همکاری‌های  منطقه‌ای ۶ جانبه محور اصلی گفت‌وگوها

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در هفته‌ای که گذشت سفری به منطقه داشت، از باکو تا آنکارا. وی که آذر ماه و پس از درگیری‌های اخیر بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان قرار بود سفری به دو کشور جمهوری آذربایجان و فدراسیون روسیه داشته باشد به خاطر شرکت در جلسات هیأت دولت در خصوص بودجه این سفر را به تعویق انداخت و پس از آن میزبان همتای آذربایجانی خود در تهران بود.

یکشنبه شب (پنجم بهمن ماه)‌ و در اولین مقصد این سفر رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران وارد باکو پایتخت جمهوری آذربایجان شد و روز دوشنبه رایزنی‌هایی را با مقامات این کشور انجام داد. ظریف در این سفر با «الهام علی اف» رئیس جمهور، «جیحون بایراموف» وزیر خارجه و «شاهین مصطفی یف» نخست‌وزیر جمهوری آذربایجان دیدار و گفت‌وگو کرد.

رئیس جمهور آذربایجان در دیدار ظریف از حضور شرکت‌های ایرانی در بازسازی قره‌باغ استقبال و با ابراز خرسندی از دیدگاه جمهوری اسلامی در خصوص ابتکار ۶ جانبه، این پیشنهاد را به نفع صلح و منافع مشترک در منطقه خواند.

 

 

ظریف نیز در این دیدار با استقبال از طرح پیشنهادی رئیس جمهور آذربایجان تحت عنوان ابتکار همکاری‌های منطقه‌ای ۶ جانبه، آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای کمک و همکاری در همه زمینه‌هایی که به برقراری صلح،  ثبات و آرامش در منطقه کمک کند را اعلام کرد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در دیدار با همتای آذربایجانی با بیان اینکه سقفی برای همکاری‌های فیمابین قائل نیستیم، آمادگی بخش‌های مختلف اقتصادی در ایران برای حضور فعال در پروژه‌های اقتصادی جمهوری آذربایجان را اعلام کرد.

 

 

وزیر امور خارجه در دیدار با معاون نخست‌وزیر آذربایجان آمادگی ایران را برای ورود جدی و موثر در حوزه بازسازی مناطق آزاد شده این جمهوری به ویژه در ابعاد انرژی، فنی و مهندسی، کشاورزی، مین روبی و تعمیر مساجد و اماکن تاریخی و فرهنگی اعلام کرد. (جزییات بیشتر)

 

 

ظریف در تشریح رایزنی‌هایش با مقامات جمهوری آذربایجان ملاقاتش باالهام علی اف را بسیار مهم و مفید خواند و گفت: درباره ابتکار منطقه‌ای و روش‌های همکاری در حوزه‌های مختلف بحث و تبادل نظر شد.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در توئیتی مذاکرات با مقامات جمهوری آذربایجان درباره روابط دوجانبه و همکاری منطقه‌ای را مفید توصیف کرد.

 

 

* مسکو مقصد دوم

مقصد بعدی سفر مسکو بود و رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران صبح سه‌شنبه هفتم بهمن ماه در سفر به فدراسیون روسیه با «سرگئی لاوروف» همتای روس خود در محل وزارت امور خارجه این کشور دیدار کرد و مثل همیشه هر دو وزیر خارجه در نشستی خبری به تشریح رایزنی‌هایشان پرداختند. 

 

 

وزیر امور خارجه در بدو ورود به مسکو گفت که پیشنهادها درباره همکاری ۶ جانبه در منطقه،‌ برجام و اوضاع افغانستان، سوریه و یمن را در روسیه مورد گفت‌وگو قرار خواهد داد.

 

 

وزیر خارجه روسیه نیز در دیدار با همتای ایرانی خود بر نجات برجام به عنوان یکی از کلیدی‌ترین موضوعات تأکید کرد و خواستار اجرای تعهدات همه طرف‌ها در این توافق شد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران هم در دیدار با لاوروف گفت: بحران قره باغ نگرانی مشترک تهران و مسکو بود که با میانجیگری روسیه حل شده و اکنون به یک فرصت برای صلح و دوستی در منطقه تبدیل شده است.

 

 

در این سفر همچنین موافقت‌نامه همکاری ایران و روسیه در حوزه امنیت اطلاعات به امضای وزرای امور خارجه دو کشور رسید.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری مشترک با لاوروف با بیان اینکه روابط تهران و مسکو وابسته به کسی نیست، گفت: امیدواریم آمریکا در روابط ما و دیگر کشورها و روابط ما با روسیه خلل ایجاد نکند و از مزاحمت در این زمینه دست بردارد. (اینجا بخوانید)

وزیر خارجه روسیه هم در کنفرانس خبری مشترک با ظریف در خصوص بازگشت مجدد ایالات متحده به برجام ابراز امیدواری کرد و گفت که روابط ایران و روسیه مستقل از هوی و هوس و امیال ایالات متحده است.

ظریف در پایان رایزنی‌هایش در مسکو در گفت‌وگویی عنوان کرد: آنچه برای ما اهمیت دارد رفتار دولت بایدن در حذف عملی تحریم‌هایی است که در دوران ترامپ بر جمهوری اسلامی تحمیل شده و وقتی این رفتار را ببینیم حتما در برابر آن عکس العمل نشان خواهیم داد.

* رایزنی‌های ظریف در ایروان

رئیس دستگاه دیپلماسی در مقصد سوم این سفر سه‌شنبه شب وارد ایروان شد و رایزنی‌هایی را روز چهارشنبه (هشتم بهمن ماه) با «نیکل پاشینیان» نخست‌وزیر و «آرا آیوازیان» وزیر خارجه این کشور صورت داد.

 

 

وزیر امور خارجه در بدو ورود به ایروان گفت که درباره روابط دوجانبه و همکاری‌های چندجانبه در منطقه با مقامات ارمنستان گفت‌وگو خواهد کرد و افزود: همکاری‌ بین کشورهای منطقه می‌تواند صلح و ثبات درازمدت را به همراه داشته باشد.

*وزیر خارجه ارمنستان: ایران چهارمین همکار اقتصادی ارمنستان

وزیر خارجه ارمنستان هم در دیدار ظریف، ایران را چهارمین همکار اقتصادی ارمنستان خواند و نقش مهم ایران در برقراری ثبات و امنیت در منطقه را مورد اشاره قرار داد.

 

 

 

وزیر امور خارجه پس از آن به دیدار «نیکل پاشینیان» رفت و در دیدار با نخست‌وزیر ارمنستان این کشور را همسایه بسیار خوب جمهوری اسلامی خواند و گفت که روابط بسیار صمیمی و نزدیکی بین دو کشور برقرار است.

 

 

رئیس دستگاه دیپلماسی در پایان این سفر هم در توئیتی نوشت: رایزنی‌های سازنده با نخست وزیر و وزیر امور خارجه ارمنستان داشتم. چالش‌ها و فرصت‌های مشترک منطقه‌ای پس از منازعه اخیر را مورد بررسی قرار دادیم. حصول توافق در خصوص تقویت بیش از پیش روابط دوجانبه و همکاری منطقه‌ای - از جمله پروژه‌های ارتباطی: تبدیل رقابت‌های دیرینه به هم افزایی‌های آینده.

 

 

* تفلیس مقصد چهارم

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران صبح پنجشنبه (نهم بهمن ماه) و در ادامه این سفر منطقه‌ای وارد تفلیس پایتخت گرجستان شد و در چند ساعت حضورش در این کشور با رئیس جمهور و نخست‌وزیر به صورت حضوری ملاقات کرد و تلفنی نیز جویای حال وزیر خارجه گرجستان شد که به کرونا مبتلا و در قرنطینه به سر می‌برد.

 

 

وزیر امور خارجه ایران در دیدار با رئیس جمهور گرجستان با اشاره به برخی مشکلات موجود برای ایرانیان مقیم و همچنین کامیونداران ایرانی، خواستار مساعدت دولت گرجستان برای برطرف کردن این مشکلات شد. رئیس جمهور گرجستان نیز در این دیدار با اشاره به روابط تاریخی دو کشور و موضوعات مربوط به محورهای مواصلاتی بین خلیج فارس و دریای سیاه، بر اهمیت همکاری‌های اقتصادی دوکشور  و سرمایه گذاری های مشترک و همچنین همکاری ها در زمینه مقابله با همه گیری کرونا  تاکید کرد. (جزییات بیشتر)

به گزارش فارس، ظریف در ادامه رایزنی‌هایش در تفلیس با «گیورگی گاخاریا» نخست وزیر گرجستان دیدار و با اشاره به برخی محدودیت‌ها در حوزه‌های بانکی، ترانزیت و حمل و نقل و تأکید بر رفع این محدودیت‌ها، خواستار رسیدگی به پرونده تعدادی از زندانیان ایرانی در گرجستان شد.

 

 

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین در مدت حضور چند ساعته در گرجستان با حضور در میدان قهرمانان شهر تفلیس به یادمان قهرمانان ملی گرجستان تاج گل اهدا کرد.

 

 

وزیر امور خارجه در پایان این سفر در گفت‌وگویی با اشاره به رایزنی‌هایش با مقامات گرجستان درباره روابط دوجانبه و مسائل منطقه و همچنین مشکلات پیش آمده برای ایرانیان مقیم، گفت: رئیس جمهور و نخست وزیر گرجستان برای باز شدن مرزها و همکاری ترانزیتی در آینده نزدیک قول همکاری دادند.

ظریف پس از انجام رایزنی‌ها در تفلیس در توئیتی نوشت: در تفلیس با رئیس جمهور زورابیشویلی و نخست‌وزیر گیورکی گاخاریا دیدار و با زالکالیانی وزیر خارجه که خود را قرنطینه کرده، تلفنی صحبت کردم. مباحث عالی در خصوص گسترش روابط ماندگار دوجانبه و همکاری منطقه‌ای - به خصوص در مورد کریدور ترانزیتی که دریای سیاه را به خلیج فارس متصل کند.


* استانبول مقصد پایانی

محمدجواد ظریف در آخرین مقصد این سفر عصر پنجشنبه (نهم بهمن ماه) وارد استانبول شد.

وی در بدو ورود به استانبول ضرورت همکاری شش جانبه در حوزه ترانزیت را مطرح کرد و گفت:‌ بحث شش جانبه بحثی است که در گذشته توسط آقای اردوغان رئیس جمهور ترکیه و دیگر مقامات منطقه‌ای مطرح شده و در این زمینه نیز گفت‌وگوهای داشتم و نتیجه این گفت‌وگوها را با مقامات ترکیه مطرح خواهم کرد.

وی با بیان اینکه حتما به عنوان یکی از روش‌های همکاری به ویژه در حوزه ترانزیت، همکاری شش جانبه بسیار مهم است، یادآور شد: برخی موانع وجود دارد که امیدواریم این موانع به تدریج برداشته شود.

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین در توئیتی خطاب به همسایگان نوشت: همسایگان ارجمند، فرصتی فراروی ما قرار گرفته تا دوباره در موضوع امنیت منطقه بیندیشیم. می‌دانیم که امنیت را نمی‌توان خرید و یا با انباشت سلاح برقرار کرد. تنها راه برقراری امنیت و آرامش، همکاری گسترده بین کشورهای منطقه است و ایران همواره آمادگی خود را برای فعال کردن این همکاری اعلام کرده است.

ظریف صبح جمعه در استانبول با «مولود چاووش اوغلو» همتای ترکیه‌ای خود دیدار کرد و پس از آن دو وزیر خارجه در نشست خبری مشترک حضور یافته و به سؤالات خبرنگاران پاسخ دادند.

 

 

رئیس دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی درباره خرید اس-۴۰۰ توسط ترکیه که مشمول تحریم‌های آمریکا شد، گفت: ما با صراحت تحریم‌های آمریکا علیه ترکیه را محکوم کرده و برای آن هیچ ارزشی قائل نیستیم. باعث تاسف است که دولت آمریکا معتاد به تحریم شده است.

ظریف گفت که در آینده نزدیک اجلاس وزرای خارجه ایران، ترکیه و جمهوری آذربایجان را در ایران برگزار خواهیم کرد و افزود: منتظر آقای اردوغان در ایران هستیم و ان‌شاءالله تاریخ را به زودی قطعی خواهیم کرد هم برای اجلاس عالی همکاری‌های راهبردی و هم برای اجلاس سران روند آستانه.

 

 

وی گفت: برای ما روابط ایران و ترکیه بسیار پراهمیت و دارای منافع مشترک برای دو مردم ایران و ترکیه و همین طور برای منطقه و جهان است. ایران و ترکیه در روزهای سخت در کنار هم بودند و ما قدر این رفاقت در روزهای سخت را به خوبی می‌دانیم.

 

 

* همکاری سه جانبه ایران، ترکیه و افغانستان

وزیر خارجه بیان کرد: امروز فرصت‌های ویژه‌ای برای همکاری داریم نه تنها در سوریه بلکه در منطقه قفقاز. امروز صحبت کردیم که به درخواست دوستان افغانستانی همکاری سه جانبه ایران، ترکیه و افغانستان را داشته باشیم. زمینه‌های همکاری برای ما فراوان است و ان‌شاءالله با اتخاذ موضع منطقی‌تر توسط آمریکا، تنها فرصت برای گسترش روابط بین ایران و ترکیه افزون‌تر خواهد بود و قطعا به افزایش روابط دو کشور خواهد انجامید.

وی گفت: الان فرصت برای ۶ کشور (ایران، روسیه، ترکیه، جمهوری آذربایجان، ارمنستان و گرجستان) ما فراهم است که بتوانیم در مسیر سازندگی و اتصالات زمینی، انرژی و ریلی با همدیگر کمک کنیم و امیدوارم این همکاری‌ها به شکلی علیرغم برخی ملاحظاتی که برخی کشورها دارند، شدنی باشد و نسبت به آینده بسیار خوشبین هستم.

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین گفت:‌ در این سفر اطلاعات کامل را از گفت‌وگوهای در اختیار برادر مولود قرار دادم و اطلاعات این سفر را در اختیار چهار کشور دیگر قرار خواهم داد و امیدواریم بتوانیم این مسیر همکاری را با هم طی کنیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران همچنین با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه دیدار و گفت‌وگو کرد.

 

 

در سفر ظریف به ترکیه اعلام شد که تهران به زودی میزبان وزرای خارجه ایران، جمهوری آ‌ذربایجان و ترکیه خواهد بود.

رئیس دستگاه دیپلماسی در پایان این سفر در توئیتی نوشت: در ترکیه با رئیس‌جمهور اردوغان و وزیر خارجه چاووش اوغلو گفت‌وگوهایی سازنده، دوستانه و پرباری داشتیم.در خصوص گسترش روابط دوجانبه و همکاری‌های منطقه‌ای – سوریه، عراق و قفقاز – تبادل نظر داشتیم. اشتراک نظر داشتیم که هم‌افزایی، تنها راه احیای ثبات در منطقه است.

 

 

گزارش از اکرم شریفی

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول