اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

تاسیس بنیاد فرهنگی، تاریخی شیخ شهید محمد خیابانی در تبریز

نماینده تبریز در مجلس و مسئول ستاد بزرگداشت یکصدمین سالگرد شهادت شیخ محمد خیابانی، از تاسیس بنیادی فرهنگی و تاریخی که به نام این روحانی بیدارگر و ضداستعمار مزّین است، خبر داد.

تاسیس بنیاد فرهنگی، تاریخی شیخ شهید محمد خیابانی در تبریز

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، حجت الاسلام سیدمحمدرضا میرتاج الدینی در پیش همایش شیخ شهید محمد خیابانی در محل مسجد جامع تبریز برگزار شد،  اظهار داشت: ستاد بزرگداشت یکصدمین سالگرد شهادت شیخ شهید محمد خیابانی در طول 6 ماه گذشته فعالیت های ارزنده‌ای انجام داد که منتج به شکل گیری پدیدۀ فرهنگی خوبی شده و بر همین اساس قصد داریم با تاسیس بنیاد فرهنگی تاریخی شیخ شهید محمد خیابانی، این فعالیت های فرهنگی را ادامه دهیم.

وی افزود: مقدمات تاسیس بنیاد فرهنگی تاریخی شیخ شهید محمد خیابانی انجام شده و به زودی تشریفات ثبت این بنیاد هم نهایی خواهد شد.

مسئول ستاد بزرگداشت یکصدمین سالگرد شهادت شیخ محمد خیابانی افزود: محور فعالیت این بنیاد معرفی مفاخری خواهد بود که در دوران مشروطه و بعد از آن مقطع تاریخی منشاء آثار فراوان بوده اند اما قدرشان به درستی شناخته نشده است.

میرتاج الدینی اضافه کرد: از روح شهید شیخ محمد خیابانی الهام گرفته‌ایم تا به صورت سالانه چند شخصیت از شخصیت‌های فرهنگی و تاریخی را معرفی کنیم که حقیقتاً الگوهای ماندگار هستند.

نماینده تبریز در مجلس شورای اسلامی، در بخش دیگری از سخنان خود از شیخ شهید به عنوان مدرس ثانی نام برد و افزود: هرچند شیخ شهید محمد خیابانی در دوران جوانی و در حالی که 42سال بیشتر سنّ نداشت، به شهادت رسید اما در همین عمر کوتاه تاثیرات فروانی از خود بر جای گذاشت و در دورۀ نمایندگی در مجلس، همواره در معیّت مرحوم سیدحسن مدرس بود و همراه او در مقابل اولتیماتوم روس به طور جانانه ایستادگی کرد.

وی دربارۀ عوامل موثر بر تکوین شخصیت شیخ شهید محمد خیابانی نیز گفت: استعداد فوق العاده و هوش سرشار، سفرهای متعدد در دوران نوجوانی و جوانی به خارج از کشور و سوابق تحصیلات حوزوی از جملۀ این عوامل است.

میرتاج الدینی همچنین عدالت خواهی، آزادیخواهی، استبدادستیزی، قانون مداری و دفاع از محرومان و مستضعفان جامعه را ویژگی‌های اصلی شخصیت شیخ محمد خیابانی توصیف کرد.

همایش بین‌المللی بزرگداشت یکصدمین سالگرد شهادت شیخ شهید محمدخیابانی به منظور بررسی علمی ابعاد شخصیت، اندیشه و مبارزات ضداستعماری و ضداستبدادی این روحانی مبارز در جریان مشروطیت ایران، در نیمه اسفند سال جاری به صورت جداگانه در شهرهای خامنه از توابع شبستر، تبریز و تهران برگزار خواهد شد.

شیخ شهید محمد خیابانی از روحانیون مبارز دوران مشروطیت و از نمایندگان مردم آذربایجان در مجلس آن دوره بود که یکصد سال پیش در 21 شهریور سال ۱۲۹۹ هجری شمسی، در راه مبارزه با استعمار توسط مزدوران داخلی به شهادت رسید.

انتهای پیام/60001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول