اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قزوین

از ۵ هزار فرصت شغلی تا ۱۱۰۰ دستگاه تبلت/ روایت یک نهاد انقلابی از روزهای سخت کرونا

کمیته امداد امام‌خمینی(ره) استان قزوین، از نهادهایی است که از ابتدای شیوع ویروس کرونا پای‌کار بوده است و به نیازمندان و محرومان خدمت‌رسانی می‌کند. از ایجاد ۵ هزار فرصت شغلی برای مددجویان، تا پرداخت کمک هزینه به مبتلایان کرونا و حتی اهدای بیش از ۱۱۰۰ دستگاه تبلت به دانش‌آموزان برای ادامه تحصیل.

از ۵ هزار فرصت شغلی تا ۱۱۰۰ دستگاه تبلت/ روایت یک نهاد انقلابی از روزهای سخت کرونا

خبرگزاری فارس، قزوین - یکی از نهادهای انقلابی که از ابتدای شیوع کرونا تاکنون همواره در کنار نیازمندان و آسیب‌دیدگان ناشی از کرونا بوده، کمیته امداد امام‌خمینی(ره) بوده است. این نهاد همیشه هم‌پای مددجویان و نیازمندان بوده و در زمینهٔ کمک‌های کرونایی از هیچ کوششی فروگذار نکرده است.

مهرعلی حق‌گویان، مدیرکل کمیته امداد امام‌خمینی(ره) استان قزوین در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در قزوین می‌گوید: کمیته امداد امام‌خمینی(ره) طبق رسالتی که دارد، از ابتدای شیوع کرونا تاکنون در خدمت نیازمندان جامعه و آسیب‌دیدگان ناشی از کرونا بوده است. به محض شیوع کرونا در استان، در ابتدا جامعه با کمبود وسایل و تجهیزاتی از قبیل ماسک و مواد ضدعفونی مواجه شد. کمیته امداد به‌سرعت در این راستا گام برداشت و با راه‌اندازی 11 کارگاه تولید ماسک در مناطق مختلف استان، در جهت رفع این کمبودها در جامعه گام برداشت. در این کارگاه‌ها 85 نیرو که بیشتر آن‌ها از بانوان بودند، فعالیت می‌کردند.

 

طبخ 448 هزار پرس غذای گرم و 55 هزار و 600 بستهٔ معیشتی در اطعام مهدوی و حسینی

در ماه مبارک رمضان و ماه‌های محرم و صفر، طرح اکرام مهدوی و اطعام حسینی به همت کمیته امداد امام‌خمینی(ره) اجرا شد که در این طرح 20 میلیارد تومان از کمک‌های مردمی و خیرین در قالب بسته‌های معیشتی و غذای گرم در میان نیازمندان توزیع شد. حق‌گویان در رابطه با این موضوع عنوان می‌کند: در ایام شیوع کرونا، خیرین استان قزوین بیش از 20 میلیارد تومان به کمیته امداد مساعدت مالی داشته‌اند که همه‌ این کمک‌ها در قالب بسته‌های معیشتی و غذای گرم در میان مدد جویان کمیته امداد، آسیب‌دیدگان ناشی از کرونا و دیگر نیازمندان استان توزیع شد. وی ادامه می‌دهد: رزمایش کمک‌های مؤمنانهٔ کمیته امداد تحت عنوان رزمایش همدلی برای ایران همدل انجام شد. در این طرح در مرحلهٔ نخست با نام اطعام مهدوی 268 هزار پرس غذای گرم و 32 هزار بستهٔ معیشتی جمعاً به ارزش ریالی 12 میلیارد تومان در میان نیازمندان توزیع شد. در مرحلهٔ دوم نیز در ماه‌های محرم و صفر با نام اطعام حسینی 180 هزار پرس غذای گرم و 23 هزار و 600 بستهٔ معیشتی جمعاً به ارزش ریالی 7 و نیم میلیارد تومان در میان نیازمندان توزیع شد. این مسؤول در ادامه عنوان می‌کند: در عید قربان نیز کشتارگاهی را در مسیر بوئین‌زهرا مدنظر قرار دادیم تا همهٔ همشهریانی که قصد قربانی کردن گوسفند دارند، دام‌های خود را در این قربانگاه ذبح کنند و گوشت‌های این دام‌ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی بسته‌بندی شده و در میان نیازمندان توزیع شد. وی در ادامه در رابطه با کمک‌های نقدی به آسیب‌دیدگان ناشی از کرونا تأکید می‌کند: با توجه به این‌که بیماری کرونا بیماری به بسیاری از اقشار جامعه آسیب وارد کرده است و با توجه به این‌که این بیماری، یک بیماری هزینه‌بر است، به بیماران نیازمند و آسیب‌دیدگان کرونا در استان، بالغ بر 5 میلیارد تومان کمک نقدی داشته‌ایم.

 

اهدای 1 هزار و 100 دستگاه تبلت به دانش‌آموزان نیازمند

مدیرکل کمیته امداد امام‌خمینی(ره) استان قزوین در رابطه با اهدای گوشی و تبلت به دانش‌آموزان و دانشجویان نیازمند بیان می‌کند: ما در استان قزوین تعداد 4 هزار دانشجو و دانش‌آموز تحت حمایت داریم. از این تعداد، طبق آخرین آمار 2 هزار و 180 نفر فاقد تبلت و ابزارهای هوشمند هستند. در سال جاری تاکنون بیش از 1 هزار و 100 دستگاه تبلت و گوشی‌های هوشمند خریداری شده و در اختیار دانشجویان و دانش‌آموزان نیازمند قرار داده شده است و اکنون نیز 250 دستگاه تبلت دیگر در مرحلهٔ خریداری است و طی روزهای آینده توزیع خواهد شد. حدود 1 هزار و 80 دانش‌آموز دیگر نیز باقی مانده‌اند که البته مقدمات اهدای دستگاه‌های هوشمند به آن‌ها نیز انجام شده است. هزینهٔ خرید هر تبلت 3 میلیون تومان است که از میان تبلت‌های اهدایی، 337 دستگاه به مبلغ 1 میلیارد و 14 میلیون تومان با استفاده از کمک‌های مردمی تهیه شده و مابقی دستگاه‌ها توسط کمیته امداد امام‌خمینی(ره) تهیه شده است. با توجه به این‌که افرادی که تحت حمایت ما هستند در اولویت هستند، در ابتدا به خانواده‌های تحت حمایت دارای دانش‌آموز که فاقد هر گونه ابزار هوشمند هستند، این تبلت‌ها را اهدا می‌کنیم و در درجهٔ بعدی به سراغ دیگر خانواده‌ها می‌رویم.

 

اعطای وام قرض‌الحسنه به خیرین

یکی از طرح‌های جالبی که کمیته امداد امام‌خمینی(ره) در روزهای اخیر در حال اجرای آن است، اعطای وام قرض‌الحسنه به خیرینی است که تصمیم دارند از دانش‌آموزان نیازمند دستگیری کنند و برای آن‌ها ابزارهای هوشمند جهت رسیدگی به مسائل تحصیلی تهیه کنند. حق‌گویان در رابطه با میزان و نحوهٔ پرداخت این وامٔها به خیرین می‌گوید: کمیته امداد استان قریب به 2 میلیارد و 500 میلیون تومان وام قرض‌الحسنه برای خیرین استان جهت تهیهٔ تبلت برای دانش‌آموزان نیازمند اختصاص داده است. خیرینی که علاقمند به حمایت دانش‌آموزان نیازمند در این زمینه هستند می‌توانند با مراجعه به دفاتر کمیته امداد برای دریافت این وام‌ها مشارکت کنند و به هر یک از خیرین محترم 3 الی 30 میلیون تومان وام قرض‌الحسنهٔ خرید گوشی یا تبلت پرداخت می‌شود. وی ادامه می‌دهد: تسهیلات به این صورت است که خیرین محترم پس از ثبت‌نام در این طرح، وام را دریافت می‌کنند و ما این مبالغ را به دفتر مرکزی واریز می‌کنیم و تهران نیز به همان مبلغ روی این پول می‌گذارد و اقدام به تهیهٔ تبلت از مراکز تولید با قیمت پایین‌تر از بازار کرده و سپس تبلت‌ها را برای ما ارسال می‌کند. البته اگر خیرین بخواهند وام را دریافت کرده و خودشان اقدام به تهیهٔ تبلت برای دانش‌آموزان نیازمند کنند نیز ممانعت خاصی وجود ندارد، زیرا این مبالغ به‌صورت نقد است و البته تمامی وام‌های اعطایی رصد می‌شوند که تنها صرف خرید ابزارهای هوشمند برای دانش‌آموزان نیازمند شوند. وی اظهار می‌کند: حدود 3 هفته از آغاز پرداخت این تسهیلات می‌گذرد و تاکنون 700 خیر در این طرح ثبت‌نام کرده‌اند و 350 نفر وام دریافت نموده‌اند، مهلت اجرای آن تا پایان بهمن ماه است.

 

ایجاد 5 هزار فرصت شغلی به همت کمیته امداد استان

یکی از فعالیت‌های بسیار خوب کمیته امداد، ایجاد فرصت‌های شغلی مختلف برای مددجویان است. حق‌گویان در رابطه با این موضوع عنوان می‌کند: یکی از مباحثی که در کمیته امداد به‌صورت جدی به‌دنبال آن هستیم توانمندسازی افراد بوده و این موضوع به‌عنوان یکی از سیاست‌های محوری خدمات امداد است. یکی از برنامه‌های فعلی امداد، ایجاد 5 هزار فرصت شغلی در استان است که در حال انجام آن هستیم. تاکنون طبق آخرین آمار قریب به 3 هزار و 800 نفر از طریق حمایت‌های امداد در زمینه‌های مختلف اعم از کشاورزی، دامپروری، خدمات، صنعت و حتی کاریابی مشغول به کار شده‌اند. وی در ادامه بیان می‌کند: کمیته امداد استان قزوین رتبهٔ اول کاریابی کشوری را به خود اختصاص داده است. بیشترین آمار کاریابی شده در استان قزوین است. با طب کار صحبت کرده‌ایم و افرادی در آن‌جا به‌کارگیری شده اند. هم‌چنین بسته‌های تشویقی تدوین کرده‌ایم و با کارفرمایان صحبت کرده‌ایم که اگر افراد مددجو را به‌کارگیری کنند به ازای هر نفر که به کار گرفته می‌شود 50 میلیون تومان وام قرض‌الحسنه با اقساط درازمدت دریافت می‌کنند. خوش‌بختانه از این طرح‌ها استقبال خوبی شده و افراد زیادی مشغول به کار شده‌اند.

اجرای طرح ایران مهربان با هدف جذب حامی برای فرزندان یتیم و محسنین

یکی دیگر از طرح‌های بسیار جالبی که از ابتدای مهر ماه در کمیته امداد کلید خورده است، طرح ملی ایران مهربان است که با هدف جذب حامی برای فرزندان یتیم و محسنین انجام می‌شود. مدیرکل کمیته امداد امام‌خمینی(ره) استان قزوین در رابطه با این طرح می‌گوید: طرح ایران مهربان که اجرای آن از آغاز مهر ماه سال جاری بوده است، در جهت جذب حامی برای فرزندان یتیم و محسنین است. هم‌چنین یکی از زیرمجموعه‌های این طرح نیز، طرح هر کارمند حامی یک فرزند محسن یا یتیم است. این طرح نیز به این صورت است که همه‌ کارمندان استان تلاش کنند حمایت مادی و معنوی حداقل یک یتیم یا یکی از فرزندان محسنین را به عهده بگیرد که این طرح در حال انجام است. میزان کمک‌ها نیز بستگی به شرایط حامیان دارد، برای مثال یک حامی در آبگرم داریم که 110 یتیم را تحت پوشش خود گرفته و در مجموع ماهیانه 11 میلیون تومان به آن‌ها کمک می‌کند، اما این طرح به گونه‌ای است که حامی با توجه به شرایط خود حتی با ماهی 10 هزار تومان نیز می‌تواند وارد این امر انسان‌دوستانه شود و محدودیتی در کمک‌ها قائل نشده‌ایم. وی ادامه می‌دهد: هر فرزند یتیم یا محسنین شماره کارت اختصاصی دارند که این شماره کارت به حامی داده می‌شود و حامی به‌صورت مستقیم وجه را برای وی واریز می‌کند و کمیته امداد مداخله‌ای در زمینهٔ توزیع واریزی‌ها ندارد.

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، کمیته امداد امام‌خمینی(ره) یکی از نهادهای انقلابی است که از زمان تشکیل تاکنون همواره در کنار نیازمندان و محرومین جامعه بوده است و به آنان خدمت‌رسانی می‌کند و در دوران مشکلات و سختی‌ها، اوج خدمات خود را به مددجویان و نیازمندان ارائه می‌کند و همین امر خاری در چشم دشمنان شده است و همواره تلاش بر تخریب نهادهای انقلابی دارند.

گزارش: معصومه امینی

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول